Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen neerslachtig voelen stekend gevoel in de onderbuik

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1219 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (95 meningen)

22-02-2024 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)

neerslachtig voelen buikkrampen stekend gevoel in de onderbuik

Dit was zo anders dan verwacht nadat ik het advies van de arts kreeg om de Mirena te laten zetten. Totaal niet wat er in de ‘reclame’ folders staat. Ik voelde me echt belabberd en ik kon m duidelijk voelen. De arts die hem plaatste was zeker ervaren en heeft de plaatsing ook gecontroleerd, en ik had ook al twee kinderen gebaard. Desondanks een drama en dus ook na een paar [lees meer...]maanden weer laten verwijderen.

17-02-2024 | Vrouw | 23
Plaatsen spiraal
voor het plaatsen van de Mirena spiraal werd ik elke 3 weken hevig ongesteld. ik bloede 3x meer dan gemiddeld. niks hielp en bij elke ongesteld heid waren er meerdere ongelukjes. na het plaatsen van de spiraal werd het eindelijk minder. na 3 maanden stoptw het helemaal. heel af en toe heb ik een beetje roze afscheiding en ik ben in de afgelopen 4 jaar dat ik het spiraaltje[lees meer...] heb, 3 keer deciduaal weefsel tegengekomen als ik naar het toilet ging

08-02-2024 | Vrouw | 51
Menstruatiepijn
Heftige menstruatiepijn en heftig bloedverlies, pil doorslikken was niet voldoende, dus mirena erbij. Mirena alleen is ook onvoldoende. Door mirena al 4 jaar pijn onderbuik na opwinding of klaarkomen. Eerste half jaar tussentijds chronisch bloedverlies en buikpijn. 3 jaar chronische hoofdpijn en 4 jaar chronische overslagen hart.

31-01-2024 | Vrouw | 37
Menstruatiepijn
Super blij met dit spiraal. Ik heb hem nu 4 maanden. Ik zit lekkerder in mijn vel, geen last meer van pms, geen buik en rugpijn meer, nauwelijks nog last van darmklachten én ik heb geen koortslip meer! Het regelen van mijn hormoonhuishouding hiermee, maakt het leven zoveel fijner. Had ik het maar eerder gedaan.

01-12-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Plaatsen is pijnlijk, maar dat is maar van korte duur. Gebruiksgemak is super, je hoeft namelijk nergens anders meer aan te denken en je bent voor jaren beschermt. Helaas bleef mijn menstruatie aanhouden, wel iets minder hevig maar wel gewoon regelmatig. 2x de Mirena gehad, bij beide keren de eerste maanden geen klachten en later vage krampjes in m'n baarmoeder. Ook t[lees meer...]ijdens het gebruik van de Mirena heel veel blaasontstekingen. (1x per maand gemiddeld) Zo'n drie maanden voor ik mijn tweede spiraal heb laten verwijderen, heb ik eigenlijk continu het gevoel gehad blaasontsteking te hebben of te krijgen. Meerdere AB kuren gehad en dat hielp dan even. Spiraal uiteindelijk laten verwijderen en als sneeuw voor de zon verdwenen mijn klachten...

01-11-2023 | Vrouw | 35
Plaatsen spiraal
Ik heb jaren getwijfeld uit angst na alle ellendige verhalen van iedereen. Nu heb ik al 20 jaar hevige migraine aanvallen rond mijn menstruatie en met de pil werd dit er niet beter op (bij doorslikken leken de migraine aanvallen zelfs heftiger). Voorgenomen om toch 1x spiraaltje te proberen. Na 4 bevallingen nog bang kunnen zijn voor zo'n ingreep...ik vond het gewoon gên[lees meer...]ant. Maar heel eerlijk, wat is dit me mee gevallen! Ik had 1 uur vooraf 600 mg Ibuprofen genomen en tijdens de ingreep goed op mijn ademhaling gelet en ik dacht steeds "wanneer komt dat echt nare gevoel waarover ze het dan hebben"?! Ofwel: laat je niet gek maken! Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen verhaal, maar door alle nare ervaringen (en die hoor je sneller dan de positieve) heb ik het lang niet aangedurfd. Nu denk ik: had ik dit maar eerder gedaan!

04-10-2023 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Door huisarts mirena aangevraagd dit zou d'r 3e x zijn. Krijg ik levosert. Huisarts wist niet hoe ze hem moest plaatsen. Vanaf plaatsing alleen maar pijn last bijwerkingen alles. Dit paar weken volgehouden en vorige week laten verwijderen. Direct na verwijderen namen mijn klachten af... nu vandaag mirena geplaats en totaal 0 geen last nu

30-09-2023 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
De Mirena spiraal is het ergste wat mij ooit is overkomen en ik raad het dan ook aan iedereen af. Let erop dat artsen niet goed zijn geïnformeerd over de mogelijke bijwerkingen en je hier dus zelf naar op zoek moet gaan. Bij mij hebben 3 onafhankelijke huisartsen beweerd dat mijn bijwerkingen niet van de spiraal konden komen. Zij wilden deze dan ook niet verwijderen, totda[lees meer...]t ik erop aandrong. Na een maand na plaatsing voelde ik me al minder lekker in m’n vel zitten, ik kon minder goed focussen en was heel erg emotioneel en reageerde steeds heftig op mensen. Ik werd steeds depressiever, maar vooral ook steeds angstiger. Ik kon niet meer helder zien, alles draaide om me heen, waardoor ik geen auto meer kon rijden voor mijn eigen veiligheid. Ik begon regelmatig te hyperventileren en ik kreeg vervolgens ook paniekaanvallen (nog nooit eerder gehad). Hierdoor kon ik niet meer naar werk. Deze namen steeds meer toe en dat was echt een hel. Ik herkende mezelf niet meer, durfde niet meer naar buiten, durfde niet meer alleen te zijn en vooral in de nacht was ik bang voor mijn eigen gedachten. Ik had mezelf niet meer onder controle en kreeg mezelf niet meer rustig. Toen ben ik zelf onderzoek gaan doen en kwam ik gelukkig op Facebook op een internationale pagina terecht waar zeer veel vrouwen hun beklag deden over de mirena spiraal en daar las ik pas wat de bijwerkingen allemaal konden zijn. Ik las de ergste verhalen, maar ook veel vrouwen vertelden over de klachten die ikzelf ervaarde. Ik heb toen direct gevraagd om het te verwijderen. Na verwijdering voelde ik meteen een opluchting, maar bleven de klachten nog 3 maanden doorgaan. Na inlezen weet ik dat het komt doordat je hormonen compleet uit balans zijn, je lichaam is namelijk lui geworden en maakt deze hormonen zelf niet meer aan doordat de spiraal zoveel hormonen afgeeft. Zodra je de spiraal verwijdert, moet je lichaam dan ineens weer aan het werk. Door de mirena spiraal heb ik nog een half jaar therapie nodig gehad om van de paniekaanvallen af te komen en me ook mentaal weer beter te voelen. Terwijl ik nooit eerder mentale problemen heb gehad. Nog steeds heb ik er regelmatig last van. Wel voel ik mij fysiek weer mezelf. Voor degene die dit herkennen, kan ik aanraden om vitamine B complex te slikken en tarwekiemolie. Als je veel stress ervaart ook magnesium chloride (zout) in voetenbad nemen. Die combinatie heeft mij er snel weer bovenop geholpen. Ik raad de mirena spiraal ten zeerste af en snap überhaupt niet dat dit middel legaal is en ook dat artsen en mensen niet goed worden geïnformeerd over de vele vreselijke bijwerkingen. Ik wens iedereen met bijwerkingen veel sterkte toe en een spoedig herstel.

27-09-2023 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 keer een spiraal laten zetten. Eerste keer had ik 3 maanden last van ongesteldheid en buikkrampen, die best vervelend waren. Daarna vooral kramp tijdens een soort van ovulatie en 1 keer in de maand en werd ik een beetje ongesteld. Wel 1 keer per maand buikkrampen. Bij de 2de alleen maar hoofdpijn, 5 keer per week minstens en buikpijn en ongesteld. Na 3 jaar eruit [lees meer...]gehaald en een tijdje zonder gedaan. Heerlijk gevoel. Inmiddels nu een Nuvaring, stuk beter wel.

27-09-2023 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 23 jaar, 168 cm lang, 70 kg zwaar en ben de spiraal gaan gebruiken omdat ik het gevoel kreeg dat de combinatiepil mij neerslachtig maakte. Ik had van te voren geen ervaringen opgezocht m.b.t. de hormoonspiraal plaatsing, maar heb daar best wat spijt van. Het zetten was voor mij echt horror. De huisarts kon mijn baarmoederwand niet goed pakken waardoor ze best lang b[lees meer...]ezig was en steeds mijn baarmoederwand greep, maar weer losliet. Dit was redelijk pijnlijk, maar niks vergeleken met de daadwerkelijke plaatsing van het spiraaltje. Ik vond het zelfs zo pijnlijk dat ik bijna flauwviel. Ik heb ook geen idee hoe ik thuis ben aangekomen, maar ik heb heel de dag op de bank gelegen van de pijn. Nu kan je denken, tja die meid is gewoon vet zwak, maar ik zit onder de tattoos en heb een borstverkleining gehad, dus ik denk dat ik wel wat ervaring heb met pijn. Daarna is de pijn echter gaan zakken, en na een week was ik min of meer de oude. Toch bleef ik elke dag last houden van pijntjes, vooral wanneer ik ging sporten. Ik doe aan krachttraining (niks super zwaars ofzo, maar ga 3x in de week naar de sportschool), en ik werd bellemmerd door de spiraal. Telkens wanneer ik een gewicht op wilde tillen of mijn buikspieren wilde gebruiken, kreeg ik een enorme pijnscheut. Ook lukt hardlopen of mountainbiken niet meer door de pijn. Echo gehad en de huisarts naar laten kijken, de spiraal zat gewoon goed. Na 5 maanden besloten de spiraal eruit te laten halen (eergisteren), en ik moet zeggen dat ik blij met deze keuze ben. Het kan een placebo effect zijn, maar het voelt nu niet meer alsof er een groot ding in mijn baarmoeder zit, en ik kan weer hardlopen! Ik ga nu overstappen naar de minipil, ook maar 1 hormoon (want dat ging gewoon goed) die niet in je baarmoeder wordt afgegeven. Hopelijk gaat dat beter :)

29-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Mirena twee keer gehad, bij de eerste keer voor de zwangerschap bijwerkingen gekregen na 3/4 jaar plaatsing. Na zwangerschap in ongeveer 1 jaar na plaatsing hevigere bijwerkingen. De Mirena kan nooit gezond zijn voor een vrouw - de cyclus is biologhisch bepaald en door deze cyclus reinigt de vrouw haar lichaam.

09-08-2023 | Vrouw | 49
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik beklaag me zo ontzertende ik dat ROTDING liet plaatsen. Reden was omdat ik heel veel bloedverlies had en cyclussen van 20 dagen. Gynaecologe stelde mirena voor. Ik gebruikt al 20 jaar geen anti conceptie. Dus ik weet wat ik voel. Vanaf ik ze kreeg, hoofdpijn. Elke stap ik verzette was bonzend voorhoofd. Rugpijn niet normaal dat ik amper kon ademenen en kon zitten. Op d[lees meer...]e koop toe zag ze een cyste zitten. Ik wou na 1 maand een extra controle. Ik liet me overhalen ze nog iets te laten zitten. Maar bloedverlies had ik 2 maand elke dag met mirena en de pijnen. Dus na 2 maanden eruit dat ding. Maar dan. Om bij te wenen. In plaats dat het iogelost is, neen EXTREEM HAARVERLIES. Niet een beetje, maar hele strengen. Dat duurt nu al 6 weken. Ik ben 49j blond lange haren, maar heel fijn haar. En nu heb ik kale plekken en zo uitgedund. Ik neem nu Alline een suplement met biotonine en zink extra. Ik hoop dat het stopt. Maar huisarts zegt geduld. Door dat spiraal kwam mijn haar in rustfase en dan valt uit. Zo erg. Mirena NOOIT MEER !!!!!

06-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (52mg)
De Mirena is voor mij echt fantastisch. Al vroeg (12/13 jaar) begonnen met de pil ivm hevige menstruaties, maar altijd blijven klooien met mijn menstruaties en hormonale schommelingen. Hevige bloedingen, invaliderende buikkrampen de eerste 2 dagen, mentale schommelingen, knappende borsten, acne, maar sinds ik ben overgegaan naar de hormoon spiraal voel ik me zoveel beter e[lees meer...]n stabieler! Zelfs niet ongesteld, hooguit dat mijn lichaam een beetje ‘ongesteld’ voelt. Wel iets meer last van buikkrampen na seks en af en toe wat steken in de buik. Dit was de reden dat ik mijn eerste spiraal weer liet verwijderen, maar toen ik mijn eerste ‘oude’ krampen weer kreeg bij de menstruaties, heb ik mezelf even voor mijn hoofd geslagen hoe snel ik de intensiteit van mijn menstruatie krampen en andere klachten was vergeten. Mijn tweede Mirena daarna heb ik dan ook echt van ‘genoten’. Wat een opluchting, minimaal tot geen hormonale schommelingen, geen last van mijn heftige menstruaties en bijbehorende klachten. Dat houdt ongeveer 3,5 jaar aan. Het zetten is wel echt elke keer weer een hel… Vooral het rechttrekken vd baarmoedermond en het zetten vd spiraal zelf… Ik heb gelukkig nooit echt nabloedingen gehad, maar de huisartsen bleken best onervaren. De laatste gaf toe ook wel te zweten vh zetten. Echt huisartsen, als je dit leest, als je iets nooit of niet vaak doet en je bent er niet comfortabel mee, doe het je patiënt alsjeblieft niet aan. Ken je grenzen en stuur door naar een collega die het wel vaak doet. Voor iedereen fijner. Ik heb nu de Kyleena, de huisarts raadde me dat aan vanwege de lagere dosering hormonen. Ondanks dat ik aangaf te twijfelen aangezien de Mirena na 3,5 jaar ook zijn werkzaamheid had gehad bij mij, was er volgens deze huisarts geen enkel verschil. Blijkt (duh) van wel. Toch (minimaal) ongesteld sinds het begin, maar mijn lichaam voelt sinds een half jaar (2,5 jaar Kyleena) alsof het zo ongesteld is als tijdens mijn heftigste bloed-periodes. Minimaal tot soms normaal bloeden, ontzettend onregelmatig, borsten staan maandelijks 5-14(!) dagen op knappen, opgezette buik, erg moe, baarmoederkrampen, super ontstekingen in gezicht en nek. Nu ik het weer ervaar, is het echt bizar hoe groot het effect van de hormonale schommelingen is. Ik vind het echt irritant hoe ik al meerdere huisartsen heb gehad die zeggen ‘dat het niet kan’, dat het spiraal uitwerkt, want pas na 5 jaar, maar mijn lichaam laat echt zoveel hormonale klachten zien na X tijd. En ik heb daar echt last van. Hoe kan een arts dan tegenover me zitten en zeggen dat het niet is? Dat mijn baarmoeder niet ineens weer samentrekt alsof die implodeert, dat mijn borsten niet elke beweging moeilijk maken van de pijn en dat mijn nek en gezicht weer vol ontstekingen zitten. Anticonceptie is meer dan ‘niet zwanger worden’, het is ook een medicijn voor vrouwen met heftige hormonale/menstruele klachten. De ‘werkzaamheid’ vh spiraal als anticonceptie is misschien 5-10 jaar, maar als anti-menstruele klachten zéér zeker niet. Het wordt hoogtijd voor emancipatie van de geneeskunde voor vrouwen op gynaecologisch en endocrinologisch gebied. We zijn er nog láng niet…

10-07-2023 | Vrouw | 42
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Gezien de hoeveelheid bloedverlies tijdens mijn menstruatie (die overigens regelmatig was en met geen pijn) wilde ik een spiraal proberen. Het hevige bloedverlies komt bij mij door heel veel baarmoederslijmvlies en ik slik ijzertabletten. Het plaatsen viel me erg mee. Weinig van gemerkt. Misschien helpt het dat ik vier kinderen heb. De eerste maanden zou wat onregelm[lees meer...]atig bloedverlies normaal zijn. Bij mij bleef dat een jaar lang doorgaan. Na een jaar werd er gecontroleerd en bleek de spiraal niet meer goed te zitten!! Daardoor kan waarschijnlijk het onregelmatige bloedverlies. Het bloeden was in hoeveelheid veel minder maar in frequentie veel vaker waardoor ik bijna altijd met maandverband rondliep. Één keer 40 dagen achter elkaar. Tjah... Fijn was dat het zo weinig was en ik gewoon overal naartoe kon gaan maar dit vond ik echt te vaak en te lang. De spiraal werd gelijk vervangen door een nieuwe en nu met een controle na 6 weken. Hij zat nu nog steeds goed maar de onregelmatige en frequente bloedingen bleven na een half jaar nog. Ik heb de spiraal toen laten verwijderen. Nu mag ik erover nadenken of ik mijn baarmoeder eruit wil laten halen of een novasure behandeling. Ik wacht mijn normale cyclus even een tijdje af en beslis dan wat ik doe. Maar een spiraal was voor mij geen oplossing helaas.

28-06-2023 | Vrouw | 41
Onregelmatige menstruatiecyclus
Mirenaspiraal laten plaatsen bij mijn vertrouwde huisarts. 2 weken geleden had ik de Levosert spiraal laten plaatsen (goedkope versie van Mirena, is door zorgverzekering gekozen) dit was echt verschrikkelijk, het plaatsen was erg pijnlijk, omdat de inbrenghuls ook lastiger en moeilijker werkt dan van de Mirenaspiraal, dus pijnlijke ervaring en daarna was het ook niet prett[lees meer...]ig, ik bleef buikkrampen houden ook snachts en moest vaak plassen en voelde constant druk op mijn blaas en ik voelde die spiraal ook zitten, ook veel bloedingen. Na 2 weken laten verwijderen. Ik heb mijn baarmoeder een week rust gegeven en daarna de Mirenaspiraal laten plaatsen. Het plaatsen zelf ging heel goed, niet pijnlijk, wel heel even vervelend tijdens het opmeten van baarmoeder, de rest ging super goed. Ben blij dat ik de Levosert spiraal heb laten verwijderen en de Mirenaspiraal heb laten plaatsen, echt een verademing, verder geen klachten meer. Heel tevreden over de Mirenaspiraal! Kies NOOIT voor de Levosertspiraal, dat is goedkope troep!!!

27-06-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb deze klachten dus ook ervaren en gynaecoloog “geloofde” mij ook niet ben nu overgestapt naar koper spiraal dus nu even afwachten