levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (210 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-02-2020 | Vrouw | 18
levonorgestrel (52mg)
Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me

16-02-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Aangezien ik slecht tegen de pil kan, heb ik 5 jaar geleden besloten een Mirena te laten plaatsen. Het voordeel, je hoeft niet bang te zijn dat je de pil vergeet en ook tijdens gemeenschap hoef je nergens aan te denken. In menstureerde gewoon, maar dat is niet erg. Echter de laatste 2 jaar is dat on regelmatiger geworden, ook heb ik veel meer acne gekregen, afgelopen week [lees meer...]heb ik de spiraal eruit laten halen omdat ik een kinderwens heb. Mijn acne is binnen 4 dagen ontzettend opgeknapt en ook voel ik mij energieker en vrolijker. Echter nu wel last van heftige menstruatie (terwijl ik dat vorige week nog had) dus ik vermoed dat mijn lichaam alles probeert schoon te maken. Ik heb ook een grote hoeveelheid baarmoederslijmvlies uitgedreven wat lijkt op een deciduaal weefsel. Ik denk dat als ik weer anti conceptie wil, ik niet weer kies voor de mirena. Het geeft mij achteraf toch teveel bijwerkingen.

14-02-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Mirena spiraal laten zetten vanwege het gebruiksgemak en lagere dosis hormonen (ik heb trombose gehad en gevoelig voor hormonen). De plaatsing zelf was een beetje vervelend, maar niet extreem pijnlijk. Helaas vrij snel na het plaatsen van het spiraaltje acute psychische klachten gekregen, extreme buikpijn, eierstokpijn, lage rugpijn en continue bloeden. Na drie weken was d[lees meer...]e depressiviteit zo extreem dat ik eerder terug ben gevlogen van vakantie en de huisarts heeft besloten de spiraal er per direct uit te halen.

10-02-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op naderende overgang. Plaatsing was erg pijnlijk. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in hele lijf, extreem moe, spierpijnen in borstkas en armen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust [lees meer...]en bezorgd om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, tintelingen in lippen en tong, dagelijks bloedverlies in wisselende mate. Klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Na ruim 3 maanden Mirena laten verwijderen. Binnen een week drastische afname van klachten, na 4 weken bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk).

08-02-2020 | Vrouw | 35
Endometriose
Wegens endometriose laten plaatsen. Plaatsen op zich valt mee. Je voelt wat maar lang niet zo erg als de normale menstruatiepijn die ik kende. Daarna begon het drama. Na 4 dagen veel pijn, vloeien en koorts. Bleek baarmoederontsteking. Antibiotica en toen ging het 4 weken goed. Echter weer veel pijn veel vloeien en weer koorts. Mirena stootte af. Was blij dat hij eruit g[lees meer...]ing!

31-01-2020 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.

31-01-2020 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb de Mirena gekregen ivm een niche litteken in de baarmoeder van 3 keizersnedes het zou de hormoon klachten laten verdwijnen. 24 uur na het zetten van de mirena veranderde ik compleet ik sport 5 tot 6 keer per week ik ben zeer sportief en heb een hoge pijngrens . Binnen 24 uur was ik mijzelf compleet kwijt. De mirena is per direct verwijderd

30-01-2020 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)
Zoals ik hier ook wel eens lees is dat er vrouwen zijn die het allemaal mee vinden vallen. Zo weer weg wandelen en niks voelen na tijd? Ik heb dat totaal niet! Ik lig uren beroerd op de bank, ik heb zo'n pijn in mijn buik benen en rug pff het lijken wel weeën. Dit is mijn 2e spiraaltje. Bij de eerste had ik er ook zo'n last van na de tijd. Maar na een aantal uur zakt h[lees meer...]et weg en heb je alleen maar gemak van. Maar dit is wel mijn laatse keer spiraal dat weet ik nu écht zeker!

26-01-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
Al sinds dat ik 17 ben (2014) een mirena. 1e beviel goed. Ik vond het heerlijk niet meer ongesteld te zijn en dat ik nergens aan hoefde te denken. Wel vond ik de pukkels op mijn rug, borst en gezicht vervelend, maar ik dacht dat het mogelijk ook nog aan de leeftijd zou kunnen liggen. Afgelopen jaar (2019) de oude, uitgewerkte spiraal, eruit en meteen een nieuwe laten zette[lees meer...]n. Ik heb hem nu een goede maand en ik merk aan mijzelf dat ik me onprettig voel. Ik merk ineens een mega groot verschil in mijn stemming bij de oude spiraal en de nieuwe spiraal door een hogere dosis hormonen. Libido is totaal weg en soms zelfs zo erg dat ik aan mijn vriend, de liefste ooit, ga twijfelen en continue mijzelf afvraag of ik een goede keuze maak om bij hem te blijven, terwijl ik diep van binnen weet dat dit wel zo is en de hormonen een loopje met me nemen. Ik wil er vanaf.. maar wat wordt het alternatief.. maar eens een afspraak inplannen bij de huisarts binnenkort..

17-01-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
Lang geen anticonceptie gebruikt. Nu met start nwe relatie en beginnende klachten die lijken op start overgang besloten tot Mirena. Geeft wel rust etc. maar ben vaak even 'stoned', wrs doordat ik niet gewend ben aan welke vorm van hormonen dan ook (ik ben ook veganist!). Ook voel ik in periodes een serie elektrische schokjes in mijn buik en af en toe ook in mijn benen. Gyn[lees meer...]aecoloog gevraagd of dit door de Mirena kon komen, maar kreeg een 'nee' te horen. Wel gek dat alles is ontstaan sinds ik 3 mnd geleden de Mirena heb laten plaatsen ...

14-01-2020 | Vrouw | 49
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb inmiddels mijn derde mirena. Mijn pms klachten zijn duidelijk verminderd en nu kan het me helpen bij mijn overgang waar ik nog weinig last van heb. Het plaatsen is kort even pijnlijk, maar na paar uur vrolijk op de fiets. in de eerste maanden heb ik 2 a3 x migraine, daarna niet meer. ik verlies cyclisch bloed maar dat is een paar inlegkruisjes kortom heel tevred[lees meer...]en

29-12-2019 | Vrouw | 24
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb deze 5 jaar geleden laten zetten omdat ik niet consequent de pil slikte en hevige buikpijn had met ongesteld zijn. Het plaatsen van de spiraal vond ik niet echt pijn doen, wel apart gevoel. Kon daarna gewoon weer alles doen. Heb daarna nog 2 dagen gebloeid, daarna nooit meer in 5 jaar. Soms kon ik wel merken als ik in mijn periode zat, dan had ik meer trek in sno[lees meer...]epen. Zeer tevreden!

28-12-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Op aarnraden van mijn zus begonnen. Ze had na een half jaar geen maandstonden meer en geen klachten. Ik had al heel mijn leven last van pijnlijke maandstonden. Bij aanvang inderdaad wat vage nevenwerkingen, na een 4 tal minder bloedverlies en pijn. Nu, na 2,5 jaar enkel zeer licht bloedverlies en een gevoelig onderbuik, waardoor ik opmerk dat het de maandstonden zijn. MAAR[lees meer...]: sinds enkele maanden plaspijn zonder oorzaak, haaruitval, dikke buik, veel zweten en warm hebben, rood gezicht. Ik vermoed te weinig oestrogeen en pre menopauze. Heb een afspraak gemaakt om het spiraal eruit te halen en om onderzoek voor mijn klachten.

12-12-2019 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
In februari 2019 de spiraal laten plaatsen na goede verhalen gehoord te hebben. Ik was pil moe. Spiraal plaatsen was absoluut geen pretje. Flinke buikkrampen gehad. Ging 1 maand goed, menstruatie bleef uit en geen klachten. Hierna begon de ellende.... buikkrampen, opgejaagd gevoel, stemmingsproblemen, cyste op gekke plekken, bezoekjes aan de gyn en dokter en met na[lees meer...]me hartkloppingen die ernstige vormen begon aan te nemen, werd er zelfs wakker van. Na 10 maanden tobben, 20 huisartsen bezoekjes en 3 gyn bezoekjes verder op de HAP beland met een hart dat op hol sloeg. Mijn lichaam was er klaar mee, hierom besloten het kreng na 10 maanden te verwijderen. Na verwijdering zijn alle klachten verdwenen! Hartkloppingen zijn met 2/3 afgenomen en VEEL minder aanwezig. Luister naar je lijf!

11-12-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in Maart dit jaar een mirena spiraal laten zetten. Veel mensen in mijn omgeving gebruikte deze en de meningen waren er wisselend over. Graag wilde ik minder hormonen gebruiken omdat ik nog al last had van de pieken en dalen van de pil. Het plaatsen van de spiraal viel me reuze mee, de eendenbek is absoluut geen pretje maar het duurt maar even en is meer vervelend[lees meer...] dan pijnlijk. Na het plaatsen een dag buikpijn maar met goede pijnstilling en een dag doorbijten was ook dit weer te verhelpen. Vanaf dat moment leek alles goed te gaan, ik behoorde wellis waar tot de vrouwen die gewoon ongesteld worden. Helaas werd dit steeds erger en had ik maandenlang bloed verlies. December eruit laten halen. Voelt beter dan ooit. Nu op zoek naar een passende methode

30-11-2019 | Vrouw | 43
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Aangezien ik veel last van bloedingen had gekozen voor spiraal in het verleden de pil gehad maar kreeg hier migraine van. Het plaatsen vond ik niet heel prettig maar was te doen weken daarna lichte bloedingen gehad en continue een licht zeurende hoofdpijn Ongeveer drie maanden ging het goed heel licht ongesteld summiere hoofdpijn klachten maar wel 3kilo zwaarder die er [lees meer...]met geen mogelijkheid af gaan Nu zo'n 9 a 10 maanden na het plaatsen van de spiraal neemt de hoofdpijn toe en gaat het meer op migraine lijken ook voel ik me vlakker geen zin meer in seks en veel spierpijn vooral in nek. Ik overweeg om de spiraal eruit te laten halen want vind al die lichamelijke klachten verschrikkelijk maar ook het vlakke gevoel is niet wie ik ben

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum