levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1176 meningen)
Menstruatiepijn (214 meningen)
Plaatsen spiraal (89 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

23-06-2021 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal laten plaatsen tijdens een overtijdsbehandeling. Van het plaatsen heb ik niks mee gekregen omdat dit onder een roesje gebeurt. Na de behandeling heb ik extreem veel pijn gehad. Pijn die vele malen erger is dan mijn menstruatiepijn met pijn scheuten naar de benen toe. De pijn in deze vorm heeft anderhalve week aangehouden. Ik heb deze anderhalve wee[lees meer...]k met maximale pijnstilling en in bed doorgebracht. Mijn vermoeden was dat dit door de behandeling kwam, maar toen de eerste menstruatieperiode aan zou moeten doen kwam deze pijn in dezelfde vorm terug. Ook tijdens de ovulatie had ik deze pijn. Ik was minimaal 50% van de maand in deze pijn. Ik heb na 2 maanden mijn huisarts verzocht om de spiraal te verwijderen. De huisarts gaf aan dat het verstandig was omdat mijn lichaam de spiraal aan het afstoten was. Na het verwijderen realiseerde ik mij dat ik eigenlijk continue een licht druk en pijn heb gehad en de spiraal voelde zitten. Ook heb ik in die periode veel meer hoofdpijn gehad dan ik normaal heb.

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

01-01-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsing was prima te doen. Na 6 maanden laten verwijderen. Reden is de invloed op het humeur; afgevlakt gevoel, snel geïrriteerd, somber. Ook veel hoofdpijn.

15-05-2020 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Ik heb na de mycronon 30 waar ik steeds meer doorheen ging bloeden besloten de mirena te nemen . Ik kreeg al vrij snel puisten op mijn rug Kin en hals die bleven komen ook bloedde ik 3 van de 4 weken . Dat bloeden werd na 4 maanden 1 op de 3 weken. Ik ben in 6 maanden bijna 20 kg afgevallen doordat mijn eetlust totaal weg was . Ik had overigens wel gewoon zin in sex wat e[lees meer...]rg lastig gaat als je blijft bloeden. Na een half jaar had ik ondergewicht en heb hem eruit laten halen. Heb na 2 weken weer helemaal mijn eetlust terug en pukkels worden minder.

09-04-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de mirena nu 7 maand. Met 2 maand begon de ellende. Ik had in 1x last van een sterk ruikende afscheiding. Wat bleek, ik had een bacteriële vaginose. (Verstoring vd zuurgraad in de vagina) Ik kreeg hiervoor een antibiotica kuurtje en welgeteld een week later kwam de geur weer opzetten. Nu inmiddels 5 maand verder, meerdere kuurtjes verder en het probleem komt continu te[lees meer...]rug. Heb voor de mirena hier nooit last van gehad, dus dat ding moet eruit. Helaas is dit nu niet mogelijk ivm het Corona virus. De huisartsen praktijk behandeld alleen dringende zaken, wat begrijpelijk is. Helaas dus nog een paar maand uitzitten.

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

12-04-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben zeer tevreden met de mirena spiraal. Ik heb hem nu 3 maanden. Het plaatsen heb ik ervaren als 'even vervelend', maar dat was met een paar minuten voorbij. Ik heb de eerste 2 weken lichte kramp gevoeld, maar dat voelde ik alleen in ruststand. Nu voel ik er helemaal niks meer van. Wel heb ik een week na het plaatsen een hevige menstruatie gehad, die 2,5 week duurde. [lees meer...](normaalgesproken stelde mijn menstruatie niks voor, dit was enorm!) Maar dit bleek eenmalig. Want ik ben niet meer ongesteld geweest sindsdien. Ook geen last van stemmingswisselingen zoals ik eerder in reviews wel eens las. Ik vind het ideaal. Ik slikte voor ik kinderen kreeg de pil, maar ik vond het veel gedoe. Nu hoef ik er 5 jaar niet aan te denken. En mooie bijkomstigheid dat ik geen menstruaties meer heb. Ik heb de koperspiraal nog overwogen, vanwege de reden dat daar geen hormonen in zitten. Maar de mogelijk (zwaardere) menstruaties hebben me toch voor de mirena doen besluiten. Het beval minder hormonen dan de pil of prikpil, dus ik vond het 't proberen waard. Ik lees gemengde reviews en ik heb er daardoor destijds ook wel even over getwijfeld. Maar mij bevalt het erg goed dus ik dacht, ik laat even een positief bericht achter!

04-08-2020 | Vrouw | 41

08-09-2021 | Vrouw | 42
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 11 jaar een mirena. In juni een wissel gehad van de mirena. Dit keer bij de gynaecoloog. In verband met een spastische linkerbeen. Het was pijnlijker dan bij de huisarts. Raar maar waar. Ook ging ik bijna van mijn stokje. Na 6 weken een echo gehad. Helaas was de mirena verschoven. Dus het moest weer overnieuw. Vandaag was het weer zover. Gelukkig viel het nu me[lees meer...]e met de pijn. Ook een echo gemaakt en nu zat hij goed. Over 6 weken weer een echo. Ik hoop dat het goed blijft zitten.

02-10-2020 | Vrouw | 42

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

08-02-2022 | Vrouw | 43
levonorgestrel (52mg)
Absoluut geen pijn ervaren tijdens het plaatsen bij de huisarts. Geeft een stabiel gevoel en geen menstruatie meer. Bij twijfel zeg ik doen! Het is het proberen waard en eruit halen kan altijd.

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

04-10-2020 | Vrouw | 43
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraal laten zetten ivm overgangs klachten waaronder heel veel bloedverlies door 2x per maand menstrueren. 12jr hormoonvrij geweest dus zag dit totaal niet zitten maar na 8maanden 2x per maand heel heftig ongesteld te worden moest er wat gebeuren.. want Ik was een wandelende tijdbom qua hormonen in mijn lichaam. Koperspiraal verwijderen was een hel en het pla[lees meer...]atsen van de mirena was ook geen pretje daardoor. 1e wk elke dag bloedverlies gehad maar veel minder dan dat ik gewend was. 2e tm 5e wk nog vaak spotting per dag maar nam na 3e week af en is alleen nog met plassen iets zichtbaar en als ik teveel gedaan heb qua tillen of sporten dan bruin bloedverlies. Wel nog regelmatig kramp gevoel in mijn buik en rug maar houdt even aan en verdwijnt. Wel erg weinig vaginaal vocht wat weer irritatie oplevert.. Maar geen hormonale overgangs trekjes meer, lekker weer rustig. Wel aangekomen terwijl ik op dieet ben en sport (buik bovenbenen,billen en vooral de borsten die zijn vaak opgezwollen) 1e menstruatie ook weer 1x pm en was vrij normaal.. nu wachten op de volgende. Wel vaker hoofdpijn lijkt het

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (586) - Anticonceptie - eenfase