levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (208 meningen)
Plaatsen spiraal (85 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-04-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de mirena nu 7 maand. Met 2 maand begon de ellende. Ik had in 1x last van een sterk ruikende afscheiding. Wat bleek, ik had een bacteriële vaginose. (Verstoring vd zuurgraad in de vagina) Ik kreeg hiervoor een antibiotica kuurtje en welgeteld een week later kwam de geur weer opzetten. Nu inmiddels 5 maand verder, meerdere kuurtjes verder en het probleem komt continu te[lees meer...]rug. Heb voor de mirena hier nooit last van gehad, dus dat ding moet eruit. Helaas is dit nu niet mogelijk ivm het Corona virus. De huisartsen praktijk behandeld alleen dringende zaken, wat begrijpelijk is. Helaas dus nog een paar maand uitzitten.

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

12-04-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben zeer tevreden met de mirena spiraal. Ik heb hem nu 3 maanden. Het plaatsen heb ik ervaren als 'even vervelend', maar dat was met een paar minuten voorbij. Ik heb de eerste 2 weken lichte kramp gevoeld, maar dat voelde ik alleen in ruststand. Nu voel ik er helemaal niks meer van. Wel heb ik een week na het plaatsen een hevige menstruatie gehad, die 2,5 week duurde. [lees meer...](normaalgesproken stelde mijn menstruatie niks voor, dit was enorm!) Maar dit bleek eenmalig. Want ik ben niet meer ongesteld geweest sindsdien. Ook geen last van stemmingswisselingen zoals ik eerder in reviews wel eens las. Ik vind het ideaal. Ik slikte voor ik kinderen kreeg de pil, maar ik vond het veel gedoe. Nu hoef ik er 5 jaar niet aan te denken. En mooie bijkomstigheid dat ik geen menstruaties meer heb. Ik heb de koperspiraal nog overwogen, vanwege de reden dat daar geen hormonen in zitten. Maar de mogelijk (zwaardere) menstruaties hebben me toch voor de mirena doen besluiten. Het beval minder hormonen dan de pil of prikpil, dus ik vond het 't proberen waard. Ik lees gemengde reviews en ik heb er daardoor destijds ook wel even over getwijfeld. Maar mij bevalt het erg goed dus ik dacht, ik laat even een positief bericht achter!

23-11-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje laten zetten en ben toen zeker een half jaar ongesteld geweest, dat gebeurt soms en sommigen hebben daar zelfs tot 9 maanden last van. Vanaf het zetten ben ik niet meer de oude geweest, voelde me mat en zelfs wat neerslachtig. Schijnt 'erbij te horen' maar ik vond dat zo jammer , ik was daarvoor vol levensenergie en na een jaar was ik nog steeds [lees meer...]niet de oude. Toen ik het wilde laten verwijderen vertelde de huisarts dat ik er dan wel rekening mee moest houden dat ik daardoor dan versneld in de overgang kon komen. Dat risico is mij niet van tevoren verteld, ik twijfelde namelijk al een beetje of ik wel een hormoonbom in mijn lijf zou willen plaatsen. Ach dacht ik, als het niet bevalt haal ik het weer weg en is het alleen jammer van de 130 euro, maar nu blijkt het meer dan jammer.... mijn advies : denk er goed over na zeker als je boven de 35 bent.

17-08-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
Mijn Mirena spiraal heb ik door de huisarts laten doen. De plaatsing ging goed, ik was erg opgelucht dat er geen pijn deed. Na ongeveer 1 uur kreeg ik super heftige lage rugpijn ter hoogte van de bekken. Ik ging dood van de pijn. Zelfs met 2 paracetamol ging die pijn niet weg. Ik kon door die pijn niet lopen en gewoon iets van de grond pakken , oprappen deed veel pijn ach[lees meer...]ter in de lage rug. Aankomende maanden kreeg ik veel last van depressieve buien, dus veel huilen en down zijn ( daarvoor was ik niet iemand die snel ging huilen) of had ik een kort lontje en was zeer snel geïrriteerd. Ik zat emotioneel , maar ook lichamelijk niet lekker. Mijn menstruaties waren niet meer zo rood ( zoals voorheen), maar bruin en zeer donker van kleur. Ik had erg veel last van dikke bruine afscheiding. Mijn pijn aan de lage rug (ergens aan de achterkant) ging door. Ongeveer gedurende 5dagen in de maand , had ik geen pijn en geen last van depressiviteit. De overige 25dagen waren een hel. Zo ging dat enkelen maanden door en door info op google te verzamelen over Mirena plaatsing , legde ik de link dat die Mirena zou kunnen zijn die voor die ellende zorgde in mijn lichaam. Na ongeveer 7 maanden haalde ik gelukkig die Mirena uit. Mijn lichaam had zeker 1 jaar nodig om te herstellen van die bijwerkingen. Nu heb ik goede menstruatie , geen pijn meer aan mn lage rug thv bekken en geen huilbuien cq depressiviteit. Ik ben blij dat ik die Mirena uit mijn lichaam heb gehaald. Voor mij nooit meer die spiraal of een andere spiraal.

04-08-2020 | Vrouw | 41

08-09-2021 | Vrouw | 42
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 11 jaar een mirena. In juni een wissel gehad van de mirena. Dit keer bij de gynaecoloog. In verband met een spastische linkerbeen. Het was pijnlijker dan bij de huisarts. Raar maar waar. Ook ging ik bijna van mijn stokje. Na 6 weken een echo gehad. Helaas was de mirena verschoven. Dus het moest weer overnieuw. Vandaag was het weer zover. Gelukkig viel het nu me[lees meer...]e met de pijn. Ook een echo gemaakt en nu zat hij goed. Over 6 weken weer een echo. Ik hoop dat het goed blijft zitten.

02-10-2020 | Vrouw | 42

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

04-10-2020 | Vrouw | 43
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraal laten zetten ivm overgangs klachten waaronder heel veel bloedverlies door 2x per maand menstrueren. 12jr hormoonvrij geweest dus zag dit totaal niet zitten maar na 8maanden 2x per maand heel heftig ongesteld te worden moest er wat gebeuren.. want Ik was een wandelende tijdbom qua hormonen in mijn lichaam. Koperspiraal verwijderen was een hel en het pla[lees meer...]atsen van de mirena was ook geen pretje daardoor. 1e wk elke dag bloedverlies gehad maar veel minder dan dat ik gewend was. 2e tm 5e wk nog vaak spotting per dag maar nam na 3e week af en is alleen nog met plassen iets zichtbaar en als ik teveel gedaan heb qua tillen of sporten dan bruin bloedverlies. Wel nog regelmatig kramp gevoel in mijn buik en rug maar houdt even aan en verdwijnt. Wel erg weinig vaginaal vocht wat weer irritatie oplevert.. Maar geen hormonale overgangs trekjes meer, lekker weer rustig. Wel aangekomen terwijl ik op dieet ben en sport (buik bovenbenen,billen en vooral de borsten die zijn vaak opgezwollen) 1e menstruatie ook weer 1x pm en was vrij normaal.. nu wachten op de volgende. Wel vaker hoofdpijn lijkt het

30-11-2019 | Vrouw | 43
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Aangezien ik veel last van bloedingen had gekozen voor spiraal in het verleden de pil gehad maar kreeg hier migraine van. Het plaatsen vond ik niet heel prettig maar was te doen weken daarna lichte bloedingen gehad en continue een licht zeurende hoofdpijn Ongeveer drie maanden ging het goed heel licht ongesteld summiere hoofdpijn klachten maar wel 3kilo zwaarder die er [lees meer...]met geen mogelijkheid af gaan Nu zo'n 9 a 10 maanden na het plaatsen van de spiraal neemt de hoofdpijn toe en gaat het meer op migraine lijken ook voel ik me vlakker geen zin meer in seks en veel spierpijn vooral in nek. Ik overweeg om de spiraal eruit te laten halen want vind al die lichamelijke klachten verschrikkelijk maar ook het vlakke gevoel is niet wie ik ben

17-10-2019 | Vrouw | 43
levonorgestrel (52mg)
Helaas is de 2e spiraal bij mij helemaal niet goed gevallen. Ik ben ouder en heb een kind gebaard. Het heeft bijna 1 jaar geduurd om uiteindelijk de strijd op te geven en hem eruit te laten halen door de gynaecoloog. 2 Primalutkuren gehad om bloedingen te laten stoppen. En bij weghalen bleek dat de spiraal niet goed zat. We hebben geluk dat er geen zwangerschap is ontstaan[lees meer...].

31-01-2020 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.

27-11-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb helaas geen goede ervaringen met de mirena. Omdat ik last had van hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie en in het verleden longembolie heb gehad was dit het alternatief waar de huisarts mee kwam. Gewoon zo'n ding erin en dan was ik van alle klachten af, geen bloedarmoede meer,. Etc. Zo werd hij aangeprezen. Het inbrengen ging wel goed, even pijn maar daarn[lees meer...]a prima. Al snel na de plaatsing begonnen bij mij de klachten, ik herkende mezelf niet meer, stemmingswisselingen, extreem pijnlijke borsten, opgejaagd en soms zelfs agressief gevoel, hartkloppingen als ik gewoon avonds op bed lag. Ik nam het in eerste instantie voor lief omdat ik amper nog bloedverlies had en vertelde mezelf dat ik het mezelf misschien inbeelde dat het door de mirena kwam. Ik kwam meer dan 10 kilo aan, ik lette op mijn eten maar niks hielp. Ik had last van extreem opgezette buik dat ik zelfs moeite kreeg met ademhalen. Ik had constant een wringend gevoel in mijn onderbuik. Na ongeveer 2 jaar begon de pijn heftiger te worden. In mijn onderbuik, onderrug, en constant. Ook het hevig bloedverlies kwam terug. Tijdens een hysteroscopie bleek dat de spiraal niet goed zat en helemaal naar voren was gekomen. Uiteindelijk heb ik hem onder narcose moeten laten verwijderen. De mirena spiraal bleek zich een weg te banen door mijn baarmoederwand. Nu heb ik de nova sure laten doen en ik hoop van alle ellende af te zijn en weer een beetje mezelf te voelen! Voor mij helaas geen fijne ervaring

28-12-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Op aarnraden van mijn zus begonnen. Ze had na een half jaar geen maandstonden meer en geen klachten. Ik had al heel mijn leven last van pijnlijke maandstonden. Bij aanvang inderdaad wat vage nevenwerkingen, na een 4 tal minder bloedverlies en pijn. Nu, na 2,5 jaar enkel zeer licht bloedverlies en een gevoelig onderbuik, waardoor ik opmerk dat het de maandstonden zijn. MAAR[lees meer...]: sinds enkele maanden plaspijn zonder oorzaak, haaruitval, dikke buik, veel zweten en warm hebben, rood gezicht. Ik vermoed te weinig oestrogeen en pre menopauze. Heb een afspraak gemaakt om het spiraal eruit te halen en om onderzoek voor mijn klachten.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum