levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (210 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal 3 jaar geleden laten zetten omdat ik bij de pil vaak een week voor mijn menstruatie erg last had van gespannen en pijnlijke borsten. Daarnaast sprak de Mirena spiraal mij aan omdat er minder hormonen inzitten en er de kans was dat je weinig tot niet meer ongesteld zou worden. Het plaatsen zelf was niet prettig maar persoonlijk vond ik het erg meeva[lees meer...]llen. Even een stekend pijnlijk gevoel bij het plaatsen en de rest van de dag buikkrampen. In het begin werd ik af en toe nog lichtelijk ongesteld maar na een half jaar alleen nog af en toe wat "spotting". Het eerste half jaar heb ik ook meer last gehad van puistjes maar deze zijn daarna verdwenen. Ik heb wel eens in de twee maanden een paar dagen last van een eierstokcyste die ik kan voelen tijdens de seks of wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbel heen fiets. In die periode heb ik vaak ook erg gevoelige tepels. Daarnaast ben ik me een jaar na het plaatsen sneller angstig gaan voelen maar ik weet niet of dit gelinkt is aan de Mirena, echter weet ik ook niet wat de aanleiding anders zou moeten zijn. Ondanks de bijwerkingen zou ik weer voor een Mirena spiraal kiezen omdat ik nu niet meer ongesteld wordt en ik bij de pil ook bijwerkingen had.

07-05-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
December 2018 mirena laten zetten, zetten viel mee, week gebloed, toen een week niet, en daarna 4 maanden aan 1 stuk. Sindsdien elke maand 2 weken lang ongesteld, 2 weken vrij, 2 weken ongesteld, enz. Depressieve gevoelens, tot suïcidaal aan toe. Flinke bekkenpijn, heupklachten en onderrug. Heel emotioneel, opvliegerig tot het agressieve toe. Ook de borstvoeding liep er [lees meer...]zwaar op terug. Begin februari 2020 toch de overstap gemaakt naar koperspiraal, en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu weer nette cyclus van 5 dagen ongesteld en 3,5week niets, geen lichamelijke pijnen meer en ook niet extra gebloed naar het zetten. Voor mij werkte de mirena dus totaal niet zoals ik had gehoopt, en ben superblij dat hij eruit is!

30-01-2020 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)
Zoals ik hier ook wel eens lees is dat er vrouwen zijn die het allemaal mee vinden vallen. Zo weer weg wandelen en niks voelen na tijd? Ik heb dat totaal niet! Ik lig uren beroerd op de bank, ik heb zo'n pijn in mijn buik benen en rug pff het lijken wel weeën. Dit is mijn 2e spiraaltje. Bij de eerste had ik er ook zo'n last van na de tijd. Maar na een aantal uur zakt h[lees meer...]et weg en heb je alleen maar gemak van. Maar dit is wel mijn laatse keer spiraal dat weet ik nu écht zeker!

26-11-2019 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was geen pretje, maar de 4 jaar erna waarin ik 4,5 jaar niet meer vloeide waren goddelijk! Ook verwijderen was vervelend (draadje zoek + flink ingenesteld dus poliklinisch verwijderd). Toch heb ik een nieuw spiraaltje laten zetten. Het gemak in de tussenliggende jaren is heerlijk. Ik voel wel af en toe een ongesteldheidsgevoel opkomen, met krampen en vreetbuien,[lees meer...] maar word niet meer ongesteld.

02-08-2019 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Na jaren aan de pil gezeten te hebben maar altijd pijn tijdens de menstruatie te hebben gehad was ik een tijdje overgestapt naar de prikpil. Ik reageerde daar niet goed op en ben in totaal een jaar lang non stop ongesteld geweest. Ik heb een paar maanden toen helemaal niets gebruikt, maar mijn menstruatiepijn werd al snel weer ondragelijk. In overleg met de dokter toch de [lees meer...]mirena laten zetten, de eerste 2 weken na het zetten had ik heel veel pijn, en daarna is het geleidelijk afgenomen. Ik heb hem nu een jaar, en ik merk aan mijn lichaam wanneer ik ongesteld zou moeten worden door een aantal dagen pijn te hebben, maar niets vergeleken met voorheen. Over het algemeen zeer tevreden, het kostte alleen wat tijd om te 'stabiliseren'.

30-06-2019 | Vrouw | 18
Plaatsen spiraal
Het plaatsen was erg pijnlijk bij mij... ook omdat ik geen pijnstiller heb genomen daarvoor en ik was erg gespannen omdat het me eerste keer was. 1 uurtje opgezette buik gehad en daarna geen last meer en niet meer ongesteld. Nu 7 maanden verder en het bevalt me heerlijk! Me partner zegt wel dat hij het draadje voel als een soort “ prikje “ bij zijn penis maar is niet ernst[lees meer...]ig, hij voelt het alleen.

08-09-2021 | Vrouw | 42
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 11 jaar een mirena. In juni een wissel gehad van de mirena. Dit keer bij de gynaecoloog. In verband met een spastische linkerbeen. Het was pijnlijker dan bij de huisarts. Raar maar waar. Ook ging ik bijna van mijn stokje. Na 6 weken een echo gehad. Helaas was de mirena verschoven. Dus het moest weer overnieuw. Vandaag was het weer zover. Gelukkig viel het nu me[lees meer...]e met de pijn. Ook een echo gemaakt en nu zat hij goed. Over 6 weken weer een echo. Ik hoop dat het goed blijft zitten.

01-08-2021 | Vrouw | 47
Overgang
Heftige bloedingen tijdens menstruatie waren mijn klachten. Nu met mirena mijn eerste menstruatie. En ik ben nu al blij. Dit had ik veel eerder moeten laten plaatsen. Het plaatsen is in Schijndel gedaan. Dit kan ik iedereen aanraden. De eerste dag flinke krampen en wat Spotting. Na een week Spotting en wat krampen ben ik toch feminax gaan slikken. 1 tablet per dag voor ee[lees meer...]n week lang. Al vrij snel van krampen af en geen bloeding meer. Daarna nu mijn eerste menstruatie wat absoluut geen naam mag hebben. Alleen mini tampons nodig. Ideaal. Wie weet gaat heel de menstruatie ook nog stoppen. Maar als het bij dit blijft dan is het al een groot succes. Verder totaal geen last van de hormonen in het spiraaltje of van de spiraal zelf. Zelfs mijn gewicht is nu onder controle. En ik kan eindelijk weer eens afvallen. Ik heb er zelf weer grip op.

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

15-06-2021 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Na jarenlang tobben met heftige menstruatieklachten en na mijn 2 kids besloten van de pil over te stappen op de mirena. Plaatsen vond ik goed te doen. Na het plaatsen een week of 6 bloedverlies maar dit was mij van tevoren verteld. Daarna nooit meer ongesteld geweest. Wat een verademing. Heb hem nu 3 jaar en ben er zeer tevreden mee.

06-06-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen van de Mirena was pijnlijk (maar te overzien), en ben daarna 2 a 3 dagen ziek geweest, misselijk en draaierig. Maar het was het waard! Bijna niet meer ongesteld, geen buik en rugpijn. En die vervelende moodswings die ik had bij pilgebruik zijn er ook niet!! Ik heb hem nu zo'n 3 jaar.

01-03-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik heb mijn eerste Mirena spiraal laten zetten op aanraden van mijn schoonzus zodat de pilhormonen uit mijn lichaam konden verdwijnen en ik bij zwangerschap direct 'gezond'zwanger zou kunnen worden na het weghalen van de spiraal. Ik was toen ongeveer 30 jaar en had al 12 jaar de pil geslikt. Van de pil had ik geen klachten alleen teveel pigmentatie in mijn gezicht, wat me [lees meer...]wel stoorde. Ik had altijd erge menstruatiebuikpijn en dat werd door de pil stuk minder gelukkig. Het zetten van de Mirena heb ik bij de huisarts laten doen en was erg pijnlijk en heb daar nog wel maandenlang wat buikpijn van gehad (menstruatiebuikpijn gevoel). De menstruatie neemt af en bleef uiteindelijk weg, ideaal!! Op een incidentele kleine bloeding, dus erg fijn. Na verwijdering van de 1e spiraal was ik direct zwanger. Na 2 zwangerschappen besloot ik om weer 2x de Mirena te nemen en heb deze bij de gynaecoloog laten zetten, half uur vooraf sterke paramolzetpil gezet en nergens last van gehad! UIteindelijk heb ik 3x een spiraal gehad en vind de Mirena erg goed. Ik zou het alleen afraden om hem te laten zetten als je nog geen kinderen hebt gehad omdat hij dan zoveel pijnlijker is. Ik zag op tegen het weghalen en de laatste Mirena is dan ook 8 jaar blijven zitten, dit kon volgens gynaecoloog/huisarts geen kwaad en helpt tegen overgangsklachten zeiden ze. Ik heb van het weghalen niets gevoeld de laatste keer. Nu na de overgang heb ik niets meer nodig, wel zo prettig!

28-01-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Na 5 jaar de Mirena spiraal te hebben gehad, kan ik zeggen dat ik erg tevreden over de spiraal ben. Graag deel ik mijn slechte én goede ervaring over het plaatsen van de spiraal, iets wat ik de eerste keer als erg heftig heb ervaren. De eerste keer heb ik hem bij de huisarts laten plaatsen. De ingreep die normaal binnen 5-15 minuten plaatsvindt, heeft bij mij 45 minuten[lees meer...] geduurd. De huisarts vond het lastig om mijn baarmoeder op te meten en het feit dat ik niet ongesteld was, hielp ook niet mee. De huisarts heeft mij meerdere malen gesondeerd en begon grotere sondes te gebruiken. Dit gaf erg veel ongemak en pijn. Na 40 minuten dacht ik dat het ergste achter de rug was, maar toen meldde de huisarts dat de spiraal nog geplaatst moest worden. Dit voelde als een intense scherpe pijn die ik me tot de dag van vandaag nog goed herinner. Op het moment zelf schoot ik scheldend overeind. Ik schrok van mezelf! Vervolgens verdween de pijn snel en heb ik daarna vrijwel geen last meer gehad. Nu, 5 jaar later moest ik besluiten of ik de spiraal wilde vervangen. Eerlijk, door de slechte ervaring van de eerste keer twijfelde ik of ik het moest doen. Na veel inlezen over andere anticonceptiemiddelen, heb ik toch besloten het te doen, echter deze keer bij een gynaecoloog. Ik heb verteld over mijn nare ervaring en gevraagd of het onder lokale verdoving kon. Dat kon zeker, wel vond de gynaecoloog dat de lokale verdoving soms minimale effecten heeft op de pijnlijkheid. We besloten het zonder te proberen en als ze vaker dan 2 keer moest proberen, zouden we stoppen en een lokale of algehele verdoving proberen. Misselijk van de zenuwen ben ik in de stoel gaan liggen. Er was een verpleegster bij die mij geruststelde. Na de echo is de spiraal verwijderd. Dit was een kwestie van seconden en voelde als een lichte menstruatiekramp. Vervolgens probeerde ze mij te sonderen. Dit hoefde maar 1 keer en direct wist ze hoe groot m'n baarmoeder was. Dit voelde als een flinke ongemakkelijke kramp die met goed doorademen en te blijven praten zo weg was. Voor ik het wist, voelde ik nog een flinke samentrekking van mijn baarmoeder gedurende een aantal seconden en toen was de spiraal al geplaatst! Ik was verbaasd dat hij al zat. Met de echo werd gecheckt of hij goed zat en dat was zo. Al met al heeft het hele proces met het gesprek slechts 10 minuten geduurd. Ik had een fijne arts en verpleegkundige. Ik vond het echt zo erg meevallen! Dat terwijl ik een hele week tegen de afspraak heb opgezien. Voor de mensen die erg opkijken tegen de ingreep: Bespreek je zorgen met de huisarts of gynaecoloog. Neem van tevoren een pijnstiller in. Zelf heb ik Aleve feminax icm paracetamol genomen. Probeer te ontspannen en neem desnoods iemand mee waarmee je kunt praten. Ieder lichaam is anders en ik heb gemerkt dat de ene ervaring de ander niet uitsluit. Mijn tweede ervaring was niet te vergelijken met de eerste keer en ik ben zelf ontzettend blij dat ik hem toch heb vervangen!

25-01-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn eerste spiraal laten plaatsen, dat was onprettig maar na 6 weken eigenlijk erg blij mee. Zag erg op tegen het eruithalen maar eruithalen was heel erg prima. Doet even pijn. Helaas moest er ook weer een nieuwe in. Dat is en blijft pijnlijk en geeft wat steken. Eerst meette de huisarts de diepte en daarna plaatsen. Vind de tang die op de baarmoeder mond wordt geplaatst [lees meer...]het vervelendste. Vooraf heb ik 2 paracetamol en 2 aleve feminax genomen. Dat hielp goed.

06-12-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Inmiddels ben ik al aan mijn 4e Mirena. Het plaatsen/verwijderen is elke keer weer pijnlijk en ik moet dan nog een extra dag met pijnstilling op de bank. Daarna neemt de kramp langzaam af en hoef ik 5 jaar lang niet meer aan anticonceptie te denken. Mijn hiervoor zo hevige menstruatie is veranderd van elke maand 8 dagen lang heftig bloedverlies naar 4 dagen bruine afsche[lees meer...]iding. Stipt elke 4 weken. Een wereld van verschil. Ik ben van plan dit te gebruiken todat ik in de overgang kom.

09-11-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Mijn menstruatie was onregelmatig. En ik had voorbehoedsmiddel nodig. Bij mij blijft de menstruatie uit. Na 5 jaar moet hij vernieuwd worden, en dat merkte ik ook omdat ik zag dat de menstruatie weer licht begon (Spotting). Het is een blessing; geen krampen, geen rugpijn, geen stemmingswisselingen meer. Niet meer de pil kunnen vergeten, en geen huisartsbezoeken meer. Het [lees meer...]zetten kan pijn doen. Ik had geluk, maar ik weet dat ik daarin eerder een uitzondering ben. Neem de dag vrij en zorg voor een comfortabele dag erna met een boek of film op de bank. En zorg dat iemand je kan rijden. Je hebt daarna 5 jaar profijt en geen gedoe.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum