levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (209 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-10-2021 | Vrouw | 29
Trombose
I.v.m. trombose in mijn arm moest ik van de pil af. Er waren weinig opties en de huisarts raadde mij de Mirena aan. Ik verwachtte weinig problemen. Het plaatsen was heftiger dan ik dacht maar na het plaatsen had ik alleen wat rugpijn, hetgeen bekend is als bijwerking. Binnen een paar dagen merkte ik dat ik onrustig werd. Ik sliep heel slecht, ging piekeren over dingen di[lees meer...]e jaren geleden gebeurd zijn en had behoorlijke moodswings. Ik had het gevoel dat ik een boksbal nodig had en voelde me gefrustreerd en emotioneel. Ik heb dit nooit eerder gehad en mijn vriend zei ook dat hij me niet meer herkende. Na een kleine 2 weken had ik het gevoel dat ik dit zo niet volhield. Ik belde mijn huisarts en die zei dat ik het 3 maanden een kans moest geven. Toen ik in huilen uitbarstte en smeekte of ze de spiraal eruit wilde halen ging ze toch akkoord. Toen het spiraaltje eruit was ging het snel beter en de klachten verdwenen weer. Later ben ik overgestapt op een koper spiraal en deze heeft niet dezelfde klachten gegeven. Ik heb hem inmiddels een half jaar. Ik ben misschien gevoeliger dan andere vrouwen, maar ik wilde mijn verhaal graag delen, mogelijk herkennen sommige vrouwen deze klachten en koppelen ze deze niet aan de hormoonpiraal. Ik heb het idee dat artsen vaak niet willen geloven dat de Mirena zulke effecten kan hebben.

05-10-2021 | Vrouw | 18
Menstruatiepijn
Verschrikkelijk. Ik snap dat het bij sommige mensen goed helpt maar bij mij absoluut niet. Het deed me zoveel pijn. Heb de spiraal 6 maand gehad om het nog wat tijd te gunnen maar heb me 6 maanden niet als mezelf gevoeld. Kots misselijk elke dag. Na het eruit halen was het zo’n opluchting! Gelijk beter

01-10-2021 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje 12 dagen gehad en werd er intens angstig en onrustig van. Het is na 12 dagen met spoed verwijderd omdat ik helemaal gek werd van de angst. Nu, 3 maanden later, nog steeds hele nare nachtelijke angstaanvallen. En overdag ook veel angst. Vóór het spiraaltje had ik ook wel psychische kwetsbaarheden, maar niets wat hier ook maar bij in de buurt komt. Ik z[lees meer...]ou er alles voor geven terug te kunnen in de tijd en het spiraaltje niet te nemen. Ben bang dat ik nooit meer normaal zal kunnen leven en heb veel suïcidegedachten. Mijn laatste hoop is gevestigd op medicijnbehandeling door de psychiater en het zoeken van een specialist die veel van vrouwelijke hormonen weet. Ik kan niet meer terug in de tijd, maar misschien kan ik anderen dit leed wel besparen. NEEM GEEN SPIRAALTJE!!! Ik weet nu ook dat heftige angst en onrust bij veel meer gebruiksters voorkomen, maar bij de meesten schijnen de angst en onrust na het verwijderen van het spiraaltje op den duur weer weg te gaan. Maar bij mij lijkt een hormonale disbalans te zijn ontstaan die maar niet herstelt en erg veel angst veroorzaakt. Echt, DOE HET NIET!!! Ik wilde dat iemand mij op tijd gewaarschuwd had. PS Als iemand dit leest die me kan helpen of weet wat voor arts me zou kunnen helpen, reageer dan alsjeblieft. Ik ben echt heel wanhopig.

21-09-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Ik was na een half jaar zwanger ondanks de mirena er in zat.

16-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
1.5 jaar drager geweest van een mirena spiraal. Zetten was pijnlijk, maar dat was te verwachten. Ook de weken erna veel pijn gehad en het afvies gekregen “er even doorheen te bijten”. Na ong 6 weken was het eindelijk oke. Toch kreeg ik een jaar later ernstige buikpijn; zo’n 1 a 2 keer per week aan de pijnstillers omdat het niet te harden was. Na veel onderzoek konden de ar[lees meer...]tsen geen oorzaak vinden voor de buikklachten. Toen uit wanhoop toch besloten mijn spiraa eruit te laten halen. And guess what? Nooit meer buikpijn gehad. Voor mij never nooit meer een spiraal. En mocht je een spiraal hebben en overklaarbare buikpijnklachten? Haal hem eruit. De artsen vertelde me dat het absoluut niet aan de spiraal kon liggen omdat deze goed zat. Maar je leest het; vanaf het moment dat mijn spiraa eruit is heb ik nooit meer last gehad. Vertrouw op je eigen intuitie!

12-08-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
In januari de mirena spiraal laten plaatsen. Plaatsing was heel pijnlijk, maar daar was ik ook wel op voorbereid. Waar ik niet op was voorbereid, waren zes weken vol met zeer ernstige buikkrampen. Na een aantal weken bij de gynaecoloog laten checken of hij goed zat, wat ook zo was. Ze zeiden dat het wat langer kon duren voor mijn lichaam eraan gewend was. Intussen ging ik [lees meer...]bijna iedere dag kapot van de pijn, ook met pijnstillers. Vele malen heftiger dan een normale menstruatie dus. Ik wist geen raad meer met mezelf. Na zes weken besloten om hem eruit te laten halen. Wat een opluchting. Alle pijn direct verdwenen. Voor mij nooit meer. Wees ervan bewust dat jou dit ook kan gebeuren. Denk nog een extra keer na voordat je een stuk plastic in je gezonde lichaam laat plaatsen alsjeblieft.

10-08-2021 | Vrouw | 29
Endometriose
Continu bloedverlies waardoor endometriose aangewakkerd word. Na 8 weken al niet meer uit te houden , klachten worden erger. Eruit halen gaat niet zo want draadjes zijn kwijt. Nu binnenkort onder sadatie. Nooit meer een spiraal voor mij!!!

30-07-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Door de Mirena heb ik een zware ontsteking aan mijn eileiders gekregen. Ongeveer 2 weken nadat deze is geplaatst. Ik moest met spoed geopereerd worden, was me bijna fataal geworden. Ik heb een week aan een infuus met antibiotica in het ziekenhuis gelegen. En een periode van 6 weken moeten herstellen. Uiteindelijk zijn een paar jaar later mijn eileiders verwijderd, omdat ik[lees meer...] zoveel pijn had van verklevingen in mijn eileiders. Erg drastische anticonceptie in mijn geval.

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.

23-06-2021 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal laten plaatsen tijdens een overtijdsbehandeling. Van het plaatsen heb ik niks mee gekregen omdat dit onder een roesje gebeurt. Na de behandeling heb ik extreem veel pijn gehad. Pijn die vele malen erger is dan mijn menstruatiepijn met pijn scheuten naar de benen toe. De pijn in deze vorm heeft anderhalve week aangehouden. Ik heb deze anderhalve wee[lees meer...]k met maximale pijnstilling en in bed doorgebracht. Mijn vermoeden was dat dit door de behandeling kwam, maar toen de eerste menstruatieperiode aan zou moeten doen kwam deze pijn in dezelfde vorm terug. Ook tijdens de ovulatie had ik deze pijn. Ik was minimaal 50% van de maand in deze pijn. Ik heb na 2 maanden mijn huisarts verzocht om de spiraal te verwijderen. De huisarts gaf aan dat het verstandig was omdat mijn lichaam de spiraal aan het afstoten was. Na het verwijderen realiseerde ik mij dat ik eigenlijk continue een licht druk en pijn heb gehad en de spiraal voelde zitten. Ook heb ik in die periode veel meer hoofdpijn gehad dan ik normaal heb.

09-05-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Vorige week maandag mijn koperspiraal laten vervangen door een mirena vanwege ernstige bloedingen. Sinds die tijd toename van nervositeit en angst. Zo erg dat ik dit weekend volledig in paniek raakte en niet meer alleen durfde te zijn. Kon bijna alleen maar huilen en was zeer emotioneel. Morgen huisarts bellen om hem te laten verwijderen. Vreselijk dit!

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

28-03-2021 | Vrouw | 35
Plaatsen spiraal
Hallo ik heb sinds september 2020 morgens spiraal. Na een tijdje begon ik me niet lekker te voelen en verschillende klachten. 2x bij de huisarts geweest zodat ik de spiraal werd verwijderd. Maar elke keer gaven ze aan dat het niet er mee te maken kan hebben. Ik heb de laatste maanden zo erge angst paniek stemmingswisselen. En ben ook heel erg depressief. Ik heb hier er[lees meer...]varingen gelezen en het eerste wat ik ga doen is meteen die spiraal verwijderen bij de huisarts.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

16-01-2021 | Vrouw | 24
Endometriose
Mij werd de Mirena spiraal aangeraden om te kijken of dit minder bijwerkingen zou geven (gezien de Mirena spiraal lokaal zou werken - dit is echter inmiddels achterhaald door wetenschappers van het Erasmus). Het zetten was kort pijnlijk, maar ik kon daarna gewoon zelf naar huis. De dagen daarna kreeg ik extreme buikpijn en tevens werd ik na een tijdje extreem depressief. D[lees meer...]it had ik nog nooit ervaren en het was zo ernstig dat ik eerder van vakantie ben teruggevlogen naar huis omdat het niet goed ging. De huisarts had mij nog nooit zo gezien en heeft de spiraal er meteen uitgehaald. Voor mij nóóit meer. Weet dat dit puur mijn ervaring is: anticonceptie is extreem persoonsgebonden en verschilt per persoon.