levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1182 meningen)
Menstruatiepijn (215 meningen)
Plaatsen spiraal (89 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-08-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Super tevreden over de mirena spiraal. Laten zetten omdat ik van de pil af wilde. Door alle verhalen had ik me op het ergste voorbereid bij het plaatsen van de spiraal. Maar achteraf vond ik echt heel erg meevallen. Ik kan het niet beter omschrijven als een “vervelende menstruatie steek van 3 seconden”. Na 5 minuten was ik de kamer alweer uit. Nu heb ik totaal geen moodswi[lees meer...]ngs meer, mijn libido is hoger en zelfs mijn menstruatie is helemaal gestopt. Enige wat ik jammer vind is door het stoppen met de pil mijn boezem en billen wat kleiner zijn geworden. Ongeveer 5 kilo afgevallen. Als je nog twijfelt? Ik raad het je aan!

08-01-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (52mg)
Hiii, Ik ben Eva, 17 jaar! Ik heb begin oktober de mirena spiraal gezet. Hiervoor heb ik aan de pil gezeten, maar dat was niks voor mij. Ik werd van de pil erg depri en prikkelbaar. Daarom heb ik samen met de huisarts gekozen voor de mirena spiraal, daar zitten minder hormonen in. Ik heb van tevoren veel enge verhalen gelezen. Ik was dus erg zenuwachtig. Het inbrengen gin[lees meer...]g mij goed af, het deed wel even pijn maar was ook zo maar voorbij. Het inbrengen heb ik bij de huisarts gedaan. Na de inbreng had ik nog wel even wat last in mijn onderbuik, maar dat was na een paar uur weg. Ik ben laatst weer naar de huisarts geweest voor het nakijken. Het spiraaltje zat nog goed op zijn plek. Ik heb wel last van meer vaginale afscheiding, de huisarts zei dat dit een bijwerking is en dat dit wel weer wat bij zou kunnen stellen. Ik ben erg tevreden! Laat je dus vooral niet bang lezen/praten, het verschilt echt per persoon.

05-10-2021 | Vrouw | 18
Menstruatiepijn
Verschrikkelijk. Ik snap dat het bij sommige mensen goed helpt maar bij mij absoluut niet. Het deed me zoveel pijn. Heb de spiraal 6 maand gehad om het nog wat tijd te gunnen maar heb me 6 maanden niet als mezelf gevoeld. Kots misselijk elke dag. Na het eruit halen was het zo’n opluchting! Gelijk beter

02-08-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1,5 jaar geleden de spiraal laten zetten, dit viel reuze mee alleen die dag zelf wat buik krampen, na ongeveer 3/4 jaar af en toe wat bloedverlies maar dit was heel weinig, bleef de menstruatie uit! Dit is voor de rest ook gebleven. Wel merktte ik dat mijn huid een stuk onrustiger was en dit kreeg ik ook niet weg door behandeling van een schoonheidsspecialiste. Ook [lees meer...]had ik heel vaak stemmingswisselingen wat mij zelf in de weg zat. En had ik vaak last met geslachtsgemeenschap omdat het spiraaltje tegen een eierstok aan zat (zei de dokter) dit was niet fijn en na 1 jaar was dit bijna altijd van de orde. Toen besloten het spiraaltje te verwijderen

18-02-2020 | Vrouw | 18
levonorgestrel (52mg)
Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me

07-02-2022 | Vrouw | 19
levonorgestrel (52mg)
De mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis , verder geen last van de plaatsing gehad. Maar nu na een half jaar toch ineens extreme buikkrampen , opgezwollen/harde buik. Een pijn die ik niet kende. Onderzoeken gehad naar verschillende dingen. Toch uiteindelijk na 3 huisarts bezoeken doorgestuurd. Echo laten maken en er zat dus een cyste van 8 cm, die nu ook in he[lees meer...]t ziekenhuis eruit gehaald moet worden. Ik ben 19 jaar en het is dus abnormaal dat dat er groeide, t werd mij nou pas verteld dat dit vaak een bijwerking was van de mirena spiraal.. beetje laat

13-01-2022 | Vrouw | 19

18-11-2021 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
verschrikkelijk, ten eerste was het inbrengen heel moeilijk. en dan begonnen al gauw de klachten. zo misselijk heel de dag door. en dikker worden vond ik ook niet bepaald leuk. ik lag haast elke avond huilend in bed omdat ik me zo beroerd voelde. ik voelde de spiraal ook zitten. het voelde zo raar in mijn onderbuik, alsof iets niet goed zat. na 6 maanden zouden de klachte[lees meer...]n verminderd moeten zijn maar dat hielp niet bij mij. dus eruit laten halen. gelijk voelde ik een opluchting

06-10-2021 | Vrouw | 19
Plaatsen spiraal
Ik heb 10 september 2020 mijn spiraal laten zetten (jaar geleden) Mijn beste vriendin had hem al een half jaar en had 0 klachten, niet ongesteld meer en geen pijn of afscheiding. Ik heb daarentegen 10 maanden lang elke dag gebloed. Zo erg dat ik elke dag een tampon in moest. Dan had ik geen vriend of iets. De huisarts zei dat het kwam omdat ik een al dunne baarmoeder wand [lees meer...]had die door de spiraal nog dunner was geworden. Ik moest aan de pil voor een maand om “hem wat aan te dikken”. Wat niet werkte. Ik werd daar weer erg depressief van en vind het jammer omdat ik ook prikangst heb en niet een staafje in mijn arm zou willen. Na 10 maanden stopte het dagelijks bloeden maar nu heb ik elke dag enorme hoeveel afscheiding en letterlijk water (geen plas) dat uit me loopt…. Waardoor ik dus alsnog elke dag een tampon in moet. Nu heb ik een vriend en ga ik oud bloed bloeden tijdens gemeenschap…. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.

23-03-2020 | Vrouw | 19
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten van het spiraaltje was pittig pijnlijk maar na een paar uur voelde ik alsof ik ongesteld was. Daarna niks aan de hand. Na 2 weken waren de krampen nog niet gestopt, ondertussen blaasontsteking, krampen, rugpijn, pijnlijke borsten(nu 7 maanden later) afspraak met het ziekenhuis ter controle door de krampen. Als ik dit allemaal wist had ik hem nooit laten zetten. [lees meer...]De prikpil of iets anders had minder pijnlijk geweest. Ik ben ook na het zetten nog maar 2 keer ongesteld geweest, daarna geen bloedingen meer maar wel de pijn ervan. Voor mij was dit dus geen goede oplossing. Ik word er ook echt heel onzeker van. Gelukkig geen emotionele buien meer...

01-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (52mg)
Beste, Hierbij mijn ervaring. Ik heb mijn spiraaltje helaas maar 5 ingehad. Het plaasten was niet erg fijn maar dit is over het algemeen wel bekend. De eerste paar dagen was ik flink misselijk en had ik flinke koorts. Ook heb ik 3 weken daarna nog last gehad van een steek in mijn buik... dit ging gelukkig uiteindelijk weg. Ik heb het spiraaltje daarna 3 maanden zonde[lees meer...]r problemen in gehad en werd ook niet ongesteld. Maar naar 3 maanden begon ik te merken dat mijn lichaam begon te veranderen. Mijn heupen werden breder en mijn kont en bovenbenen werden ook veel groter. Ik ben altijd een erg slanke meid geweest en heb ook altijd de pil geslikt zonder deze bijwerking. Ik heb het toen nog even 2 maanden aangekeken of het minder zou worden maat helaas... in die 5 maanden tijd ben ik 10 kilo aangekomen!!! Dit was voor mij erg lastig om mee om te gaan en ik besloot dus ook om hem meteen eruit te laten halen. Na 2 maanden was ik alweer 5 kilo kwijt en nu 5 maanden later ben ik 10 kilo kwijt... blijkbaar hield mijn lichaam door het spiraaltje veel vocht vast en was dit de oorzaak. Helaas voor mij nooit meer een spiraaltje en maar weer aan de pil.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

03-04-2022 | Man | 21
levonorgestrel
Sinds er veel horror verhalen tussen staan wou ik mijn positieve ervaring delen. Ik heb ervoor gekozen om een mirena te laten zetten omdat ik al jaren aan de anticonceptie pil zat en problemen had met het slikken hiervan (vergeten) + het idee dat menstruatie erg verminderd/weg blijft ook erg aantrekkelijk was ( mede sinds ik transgender ben). Ik was erg nerveus voor het [lees meer...]zetten omdat ik super veel verhalen had gehoord over hoe veel pijn het deed. Had allemaal filmpjes gekeken om te weten hoe het zal gaan enzo. Ik moet zeggen dat het zetten totaal geen pijn deed voor mij, het enige wat wel echt vervelend was was het tangetje waarmee ze je baarmoedermond mee vast pakken. Als je ooit een piercing hebt gehad is het ongeveer dat soort sensatie. Voelde me ook wel een beetje weeïg de rest van de dag, en extra moe de dag erna maar voor de rest totaal niets van gemerkt. Heb m nu al paar maanden en heb rond m’n normale menstruatie echt maar een paar druppels. Dus ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt!

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.

14-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ben nu al bijna 2 weken aan het menstrueren met de mirena spiraal hoop dat dit minder word bij mijn volgende menstruatie . Plaatsing was pijnlijk maar ging wel! Normaal was ik 5 dagen ongesteld Ben nu met de mirena al bijna 2 weken ongesteld! Ik kijk het nog even aan ...

18-11-2020 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Na vele horrorverhalen over het zetten van een spiraal was ik erg angstig. Ik heb het zetten hierdoor meer dan 1 jaar uitgesteld, maar vorige week durfde ik toch eindelijk te gaan. Ik was hiervoor erg gespannen en angstig voor de pijn, maar het zetten viel reuze mee! Ik heb wel goed voor de afspraak pijnstilling ingenomen, maar het zetten zelf was bij lange na niet zo erg [lees meer...]als ik verwacht had. Je voelt wel dat er wat gebeurt, maar het was zeker niet de ergste pijn uit mijn leven. Normaal deel ik niet echt zulke verhalen op het internet, maar doordat ik zelf heel angstig was door de verhalen over het zetten, wil ik toch ook delen dat het goed kan gaan (met weinig pijn). Ik stond binnen 10 minuten weer buiten bij de huisarts, paar uur erna wel buikkrampen gehad die vergelijkbaar zijn met ongesteldheid, maar al met al een hele positieve ervaring gehad van het zetten van een mirena (bijwerkingen kan ik nog niks over zeggen)!