dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

20-04-2017 | Vrouw | 63
Aangeboren hartafwijking
Moest bijna elke week bloedprikken en dat is gelukkig nu niet meer nodig.👍

26-05-2016 | Man | 63
Atriumfibrilleren
Al 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest met vermeende hartaanval. Laatste keer werd boezemfibrilleren vastgesteld. Door cardioloog Pradaxa 110mg 4xdaags voorgeschreven. Nadat ik vertelde dat ik nierfunctiestoornis heb, moest ik er max 2 per dag nemen. Zelf heb ik dit gehalveerd naar 1 pd. Binnen niet al te lange tijd kreeg ik de volgende verschijnselen: Algehele ver[lees meer...]moeidheid, lusteloos, geen energie, druk in het hoofd, niet meer kunnen concentreren, harde buik, winden die vreselijk stinken, wondjes die maar niet genezen willen, bloeddruk omhoog, maagpijn, spieren doen vreselijk veel pijn, hersteld ook niet na lange rustperiodes. Vandaag besloten te stoppen want zo leven is een hel. Ik functioneer niet meer, alles is te veel, heb nergens zin in, en de dingen die ik moet doen zijn een onmogelijke opgaaf voor me. Ik ga op zoek naar een homeopathisch middel. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier melden. Heeft iemand van de lezers hier al ervaring mee?

12-07-2019 | Man | 64
Bloedstolsels
Wat een ellende, ondanks lage dosering erg veel bijwerkingen, haast niet mee te leven, afrader

04-08-2016 | Man | 64
Atriumfibrilleren
Algehele dodelijke vermoeidheid, donkere vlekken op armen net een soort elandjes waar bloed door naar buiten wilde, niet meer kunnen concentreren en denken, niet meer kunnen lopen dan 100 meter, hele handen die gingen schilveren de vellen hingen erbij, harde buik en stoelgang heel moeizaam en ontregeld. De kwaliteit van leven nam in ernstige mate af en voelde mij een zombi[lees meer...].

18-02-2016 | Man | 64
Hartritmestoornissen
Sinds 2009 altijd ascal (Carbasalaatcalcium) gebruikt zonder merkbare bijwerkingen. Na mijn 2e ablatie in Mei 2015 eerst 3 maanden acenoucamorol geslikt, daarna op aanraden van caridioloog overgestapt op Pradaxa. In het begin weinig problemen gehad. Maar hoe langer ik dit medicijn slikte, hoe meer kleine probleempjes ontstonden. Eerst na een maand bloed in de urine. Daarna[lees meer...] bloedklonters in de neus en een gesprongen adertje in het oog. Eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit door Pradaxa zou kunnen komen. Maar steeds vaker bloed in mijn urine en af en toe lichte bloedneus en steeds bloedklonters in de neus. Pas geleden 2e maal gesprongen adertje in het oog gehad. Bijsluiter nog eens gelezen en als eerste punt(en) stonden : minder dan 1 op 10 - dus dit betekent kansen van 1 op 10 tot 1 op 99 van bloed in urine en hersenbloedingen. Pradaxa is bedoeld om embolie door ritmestoornissen te voorkomen. Een embolie kan in de hersenen terecht komen dan is er sprake van een tia of beroerte. Daar mijn ritmestoornissen z.g.a. verdwenen waren, was ik dus van de drip in de regen gekomen, daar door het slikken van Pradaxa ik veel grotere kans heb op een hersenbloeding dan op een berooerte. Op dringend verzoek van mij zelf overgestapt op Ascal; bloed in urine verdwenen, geen bloedproppen meer in de neus en het zware gevoel in de benen is ook weg. Waarschuwing: Als u Pradaxa slikt, overweeg samen met uw arts die dit middel voorschrijft wat het risico is van de kwaal en wat het risico is van dit medicijn. Ik denk dat er medicatie bestaat die minder risisco met zich meebrengt.

08-09-2014 | Vrouw | 64

19-12-2020 | Man | 66
Trombose
Heb mij laten vertellen dat ze op je nieren werken ,moet daarom ieder jaar bloedonderzoek doen. Heb gemerkt dat ik vaker naar toilet moet en deze dan niet op kan houden met gevolg urine verlies.

06-08-2020 | Vrouw | 66
Hartklachten
Blauwe plekken, en zeer benauwd.

18-05-2018 | Man | 66
dabigatran etexilaat (75mg)
Hartritmestoornis
Was blij met een bloedverdunner waarbij je niet iedere week geprikt hoeft te worden. Ben net 65 geworden wel erg jong op te starten met bloedverdunners. Maar ik had af en toe hart ritme stoornissen bij hoge inspanningen. Pradaxa gestart zat veel op het toilet steeds slechte ontlasting diarree. Eindelijk gestart met alternatief Xartelto weg bijwerking. In principe geen kla[lees meer...]chten maar na anderhalf jaar lichte vermoeidheid. Bleek Hb waarde van 9.2 naar 8.4 gezakt te zijn. Weer ander middel aan het proberen Eliguis. Maar ook hier als eerste waarschuwing kans op bloedverlies. Dus wat is verstandig?

03-07-2017 | Man | 66
Hartinfarct
Hart patient, krijg op gegeven moment een onsteking in mijn lijf met heel hoge koorts enfin na 10 dagen op interne geneeskunde weer naar huis met antibiotica infuus. en.. dus pradaxa omdat in schijnbaar ook ritmestoornissen had ,wat kan. vanaf dat moment ben ik me steeds slechter gaan voelen. na overleg met mijn cardioloog zei deze stop maar met ascal en gebruik alleen pra[lees meer...]daxa . Ik ben dus met pradaxa gestopt want ik was zogoed als levens moe . Nu gaat het weer prima en van alle bijwerkingen heb ik er geen enkele meer. duizeligheid ,vermoeidheid ,moedeloosheid, spierpijn ,gevoelloosheid in hand (blijvend)slapeloosheid, bloeding in maag, adenhalingsproblemen , etc.

01-03-2017 | Vrouw | 66
Atriumfibrilleren
Enkele uren atriumfibrilleren gehad, gelukkig goed gereageerd op infuus met medicatie. Toen kreeg ik een recept voor Pradaxa mee, omdat ik bij de risicogroep zou behoren. Veel bijwerkingen, heb dit gemeld bij Lareb. Heb geen vertrouwen in dit medicijn, bijv. 1 op de 100 mensen krijgen een hersenbloeding. Ook zijn er mensen aan overleden.

05-09-2016 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Veel bijwerkingen vooral conditie en vermoeidheid problemen, psychisch minder vrolijk en minder ondernemend, zicht minder, ruis in oren. Nieuwe constateringen: dunne ontlasting en ik ben zeker dat deze komt door het omhulsel van de capsule. Behoorlijk stukjes hiervan zijn terug te vinden in de ontlasting, ook zonnegeel is iets wat klachten kan geven. Tevens de ernstige haa[lees meer...]rgroei van bestaande haren. Ik probeer het nog 2 maanden en hoop op verbetering.

21-09-2015 | Man | 66
Hartritmestoornis
Kreeg in febr. 2015 een ernstige hartritmestoornis. Vanaf die dag kreeg ik Pradaxa voorgeschreven. Na twee weken voelde ik mij een zombie, opgeblazen en moe. Ben daarna op eigen initiatief een week gestopt, waarna ik weer de mens werd van voor de hartritmestoornis. Maar omdat mijn specialist mij had gezegd dat ik levenslang had om Pradaxa te gebruiken wilde ik niet direct [lees meer...]stoppen. Maar de ongemakken dienden zich steeds weer aan. Na diverse eigen experimenten heb ik besloten te stoppen met Pradaxa. maar dit nog wel voor te leggen aan mijn specialist. Mijn specialist vond dat mijn gezondheid optimaal was, maar het besluit te stoppen met Pradaxa moest ik wel nemen voor mijn eigen verantwoording. En dat heb ik dus gedaan. Ik geen Pradaxa weer.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling van marcomar naar pradaxa 2x 150 mg harde capsule , door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan . bijhet innememen pradaxa steeds met een glas water ,de pradaxa moet in de maag oplossen anders kan je problemen met je darmen ,ik had de capsule[lees meer...] s avonds zonder water ingenomen na enige tijd erge buikpijn ganse nacht ,dus altijd innemen met glas water ,staat ook in bijsluiter.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling vam marcomar door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan .

24-06-2018 | Man | 67