Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

25-03-2020 | Vrouw | 26
Herseninfarct
In 2010 een cva doorgemaakt gecombineerd met een ruiters embolie. Vanaf dat moment werd ik ingesteld op acenocoumarol, echter kregen ze mijn INR niet stabiel en was het risico te groot op trombose. Ik moest regelmatig weken lang trombose spuiten zetten naast de medicatie, erg vervelend.. Gezien het van kwaad naar erger liep werd ik ingesteld op fenprocoumon, wederom een mi[lees meer...]slukking met als resultaat meervoudige long embolieën in 2015. In overleg met de arts en de fabrikant (deze betaalde mijn medicatie gezien die toentertijd niet vergoed werd) ben ik gestart met Pradaxa. In een woord, geweldig! Mijn bloedwaarden zijn al jaren achtereen goed en ik kan onbezorgd mijn leven leiden. Op wat maagzuur na mag ik niet klagen mbt bijwerkingen.

11-01-2017 | Vrouw | 29
Trombose
Erfelijke stollingsafwijking meerdere malen oppervlakkige trombose gehad maar ook een keer ernstige diepe veneuze trombose.. vanaf mei 2016 aan de pradaxa 2 keer daags 150mg in het begin even last gehad van maagzuur en lichte vermoeidheid.. ik voel me echt weer de oude hoef niet wekelijks mijn bloed te laten controleren echt heerlijk

01-02-2018 | Vrouw | 33
Hartritmestoornissen
Na een tia moest ik Marevan beginnen nemen, 2 wekelijks een bloedafname dus toch wat beperkingen. Op mijn vraag overstap gemaakt naar Pradaxa, aangezien ik 33j ben is dit het beste nu. Het was zeer confronterend . Pradaxa geeft mij mijn leven terug,zonder al te grote aanpassingen. En wat er verder gebeurd weet ik niet! Maar nu kan ik opnieuw leven!

20-01-2016 | Man | 39
dabigatran etexilaat (110mg)
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.

18-12-2016 | Vrouw | 43
Hartfalen
Door een virus in mijn hart heb ik hartfalen (idiopatische myocarditisch) gekregen en hierdoor weer vele longembolien. Ik gebruikte in eerste instantie acecounemarol maar door een schommelende IRN waarde heb ik gevraagd om Pradaxa te mogen proberen zodat ik niet wekelijks naar de trombosedienst hoef. Ik ben zeer tevreden en ik heb gelukkig geen last van bijwerkingen.

21-09-2014 | Vrouw | 45
Hartritmestoornis
Nadat ik haaruitval kreeg van Sintrom heb ik van de cardioloog Dabigatran (Pardaxa) 2x 110 mg. voorgeschreven gekregen. Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. De eerste dagen had ik wat buikkram maar dat is snel over gegaan. Nu heb ik heel af en toe een dag diaree, maar verder helemaal geen klachten. Ik ben erg tevreden over dit middel want ik hoef ook niet meer wekelijk[lees meer...]s naar de trombosedienst en is een bevrijding!

06-09-2021 | Vrouw | 48

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

30-10-2014 | Vrouw | 50
Herseninfarct
Voor mijn genezingsproces is het een hele vooruitgang geweest om niet meer zeer regelmatig als patiënt met de trombosedienst hoeven te communiceren. Een ander bijkomend voordeel vind ik dat de oppervlakkige wondgenezing weer als vanouds is en niet als met acenocoumarol waarbij wondjes maar zeer langzaam genazen.

10-03-2019 | Man | 52
Hartklachten
in mei 2008 flinke hartinfarct gehad gemiddeld 2 keer per jaar opname laatste keer in 2017 bleef druk op de borst houden hebben er 3 cardiologen mee gekeken met hartkatheterisatie en in mei 2017 dit medicijn gekregen (Pradaxa 150MG) ben ik niet meer opgenomen geweest

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

12-07-2017 | Man | 55
dabigatran etexilaat (110mg)
Hartfalen
Na ernstig hartfalen en twee weken hartbewaking naar huis met o.a. Pradaxa 110mg. Capsules slikken makkelijk door. Maar moet er Verapamil bij innemen wat gezamenlijk de boel in toom moet houden. Je merkt aan alles dat dat je niet meer kunt wat je voorheen kon. Snel moe en snel kortademig ( arts zegt; daar kun je 100 mee worden ). Maar of dat de schuld is van de Pradaxa[lees meer...] kan ik niet zeggen.

03-07-2018 | Vrouw | 56
Herseninfarct
Op 53 jarige leeftijd een klein herseninfarct gehad , vkf was de oorzaak. Sindsdien pradaxa. Makkelijk, geen geprik en bloedonderzoeken. Er moet 12uur tussen de inname zijn, ik neem het in om negen uur en om 21uur. Steeds op de tijd letten en zorgen dat je het bij hebt want die tijden zijn wel belangrijk. Geen last van enige bijwerkingen.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum