dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

22-12-2015 | Vrouw | 58
Hartfalen
Sinds ik Dabigatran gebruik heb ik slapeloze nachten. Ben moe als ik naar bed ga maar kan de slaap niet vatten. Daardoor overdag een wrak. Af en toe gebruik ik slaapmiddelen om in slaap te komen maar dat is niet goed dus dat doe ik liever niet. Heb de cardioloog gebeld of ik weer terug mag naar de trombosedienst. Wacht op antwoord.

21-09-2015 | Man | 66
Hartritmestoornis
Kreeg in febr. 2015 een ernstige hartritmestoornis. Vanaf die dag kreeg ik Pradaxa voorgeschreven. Na twee weken voelde ik mij een zombie, opgeblazen en moe. Ben daarna op eigen initiatief een week gestopt, waarna ik weer de mens werd van voor de hartritmestoornis. Maar omdat mijn specialist mij had gezegd dat ik levenslang had om Pradaxa te gebruiken wilde ik niet direct [lees meer...]stoppen. Maar de ongemakken dienden zich steeds weer aan. Na diverse eigen experimenten heb ik besloten te stoppen met Pradaxa. maar dit nog wel voor te leggen aan mijn specialist. Mijn specialist vond dat mijn gezondheid optimaal was, maar het besluit te stoppen met Pradaxa moest ik wel nemen voor mijn eigen verantwoording. En dat heb ik dus gedaan. Ik geen Pradaxa weer.

28-02-2015 | Man | 67

06-09-2021 | Vrouw | 48
Trombose

08-01-2020 | Man | 84
CVA (cerebrovasculair accident)
na een hartklep geplaatst in 2010 is er gestart met boedverdunners. In 2018 een herseninfarct gehad waarna meteen begonnen is met Pradaxa. Weinig progressie wat niet in de lijn der verwachtingen stond. Nu ruim 18 maanden later nog heel vermoeid en lusteloos.Voor dat ik een cva kreeg nog volop in het leven werkte nog wandelde veel en heb in het verleden veel aan sport ge[lees meer...]daan nooit gerookt of drank gebruikt

11-08-2019 | Vrouw | 69
Atriumfibrilleren
Veel pijn in benen ,ben ook bang om een bloeding te krijgen .terwijl er niet in alle ziekenhuizen tegen gif is voor een bloeding

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Helaas al 10 jaar hartpatiënt en na geslaagde ablatie dolgelukkig dat met met veel medicijnen (6) mocht worden gestopt. Ook al die jaren veel last van bijwerkingen gehad. Enige overgebleven medicatie waren de bloedverdunners. Maar dat bleken dus ook 1 van de boosdoeners van bijwerkingen: Fenprocoumon, (ook marcoumar geprobeerd) maar vreselijke jeuk over hele lichaam tot bl[lees meer...]oedens toe. Daarom overgestapt naar Pradaxa. Ik overweeg met alle bloedverdunners maar te stoppen. Dit is ook geen leven. Opmerking: Ik heb eerder als 1 van de eerste in Nederland een half jaar lang Pradaxa gebruikt maar eindigde met hartfalen op de IC. Specialist ziet geen verband maar voor mij was dit wel duidelijk en hou dus twijfels. Toch maar weer geprobeerd.

17-12-2018 | Man | 89
Hartritmestoornissen
boezem defribillatie, over-oververmoeidhuid, kortademigheid bij inspanning , bukken

06-07-2018 | Man | 71
Beroerte
Na het slikken van Pradaxa kan ik bijna niet meer op enige afstand van het toilet. Last van huiduitslag

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

08-02-2018 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Ondanks klacht en verschijnselen adviseert de huisarts wel door te gaan met medicatie

28-10-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
Na hartproblemen en nadien hartritmestoornissen, altijd marcoumar ingenomen, ook na een ablatie. Elke 3 weken bloedafname voor controle. Bij controle bij de cardioloog aug 16 Pradaxa 150mg/2 pd voorgeschreven gekregen. Sindsdien altijd vermoeid, slaaploosheid, kortademig en soms piepende ademhaling. Levenskwaliteit flink pak achteruit gegaan. Augustus 17 terug op controle [lees meer...]waar ik deze punten aanhaalde. Volgens de cardioloog was pradaxa de vooruitgang en HET medicament! Op het einde van zijn relaas zei hij dan dat ik terug marcoumar mocht innemen als ik wou...Ik had een wrang gevoel als ik er buiten kwam. Binnen 2 weken afspraak met huisarts en ga ik terug overschakelen op marcoumar (zonder bijwerkingen) liever elke 3 weken, bloedafname als zo verder te moeten doen.

26-06-2017 | Man | 75
Hartritmestoornissen
veel last van pvc daarom een ablatie . Waarom pradaxa met veel bijwerkingen. kan toch ook een andere bloedverdunning zijn. Mij vermoeden is dan ook dat de specialisten gesponserd worden door de firma Boehringen. Het moet toch mogelijk zijn dat er medicijnen op de markt zijn of komen zonder zoveel bijwerkingen Waarom wordt hier geen aandacht aan gegeven. Hieruit [lees meer...]blijkt dat de Farmaceutische industrie zoveel macht heeft om medicijnen te produceren dat de mensen nooit meer beter maakt en ziek blijven. Het is mij niet bekend welk medicijn de mens beter maakt.!

22-03-2017 | Vrouw | 75
Hartritmestoornissen
Ik heb hartfalen, pas de derde ICD gekregen. Ook FH, meerdere malen gedotterd. vier jaar geleden een hartinfarct gehad. Ben nog heel actief, reis veel! Sinds het gebruik van Pradaxa ben ik snel moe en kortademig. weet niet zeker of het van de Pradaxa komt. Nog geen contact gehad met de cardioloog, kijk het nog even aan.

24-02-2017 | Man | 79
Atriumfibrilleren

11-02-2017 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Voorgeschreven door specialist ivm met hartritmestoornissen. Voel me lusteloos en heb weinig energie om iets te ondernemen. Heb ook last van oorsuizen, weet niet of dit komt door gebruik Pradaxa.