Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

30-10-2014 | Vrouw | 50
Herseninfarct
Voor mijn genezingsproces is het een hele vooruitgang geweest om niet meer zeer regelmatig als patiënt met de trombosedienst hoeven te communiceren. Een ander bijkomend voordeel vind ik dat de oppervlakkige wondgenezing weer als vanouds is en niet als met acenocoumarol waarbij wondjes maar zeer langzaam genazen.

21-09-2014 | Vrouw | 45
Hartritmestoornis
Nadat ik haaruitval kreeg van Sintrom heb ik van de cardioloog Dabigatran (Pardaxa) 2x 110 mg. voorgeschreven gekregen. Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. De eerste dagen had ik wat buikkram maar dat is snel over gegaan. Nu heb ik heel af en toe een dag diaree, maar verder helemaal geen klachten. Ik ben erg tevreden over dit middel want ik hoef ook niet meer wekelijk[lees meer...]s naar de trombosedienst en is een bevrijding!

08-09-2014 | Vrouw | 64
Hartritmestoornis

24-09-2021 | Man | 76
Bloedverdunnen
Een ideaal middel voor mij, niet meer in regen en wind buiten staan wachten tot de deur van de trombose-prik open gaat. op advies van mijn cardioloog gekregen en gebruik het al meer dan 10 jaar.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling van marcomar naar pradaxa 2x 150 mg harde capsule , door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan . bijhet innememen pradaxa steeds met een glas water ,de pradaxa moet in de maag oplossen anders kan je problemen met je darmen ,ik had de capsule[lees meer...] s avonds zonder water ingenomen na enige tijd erge buikpijn ganse nacht ,dus altijd innemen met glas water ,staat ook in bijsluiter.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling vam marcomar door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan .

19-12-2020 | Man | 66
Trombose
Heb mij laten vertellen dat ze op je nieren werken ,moet daarom ieder jaar bloedonderzoek doen. Heb gemerkt dat ik vaker naar toilet moet en deze dan niet op kan houden met gevolg urine verlies.

28-08-2020 | Man | 77
dabigatran etexilaat (150mg)
moeilijk en mening te geven Gebruik het middel in verband met onregelmatige hartslag

05-02-2020 | Man | 87
Hartritmestoornissen
na fernprocoumon en zelf-prikken overgestapt op pradaxa. Ernstige vermoeiheidsverschijnselen, vooral in de benen. Geen eetlust, volslagen futloos. Over op xarelto, een verademing. Geen problemen meer.

27-01-2020 | Man | 76
dabigatran etexilaat (110mg)
Ik slik al 9 jaar deze medicijnen en vindt het wel makkelijk voorheen moest er altijd op vakantie een prikpost worden opgezocht en daar ben ik nu vanaf wel vind ik de medicijnen erg duur 226 euro per 180 stuks voor 3 maanden en had aan de cardioloog gevraagd voor een goedkoper vervangend medicijn maar die veegde dit voorstel zo van tafel af. Ook hier speelt geld weer [lees meer...]een grote rol (reactie hierover kort gesloten met mijn huisarts)

08-01-2020 | Man | 84
CVA (cerebrovasculair accident)
na een hartklep geplaatst in 2010 is er gestart met boedverdunners. In 2018 een herseninfarct gehad waarna meteen begonnen is met Pradaxa. Weinig progressie wat niet in de lijn der verwachtingen stond. Nu ruim 18 maanden later nog heel vermoeid en lusteloos.Voor dat ik een cva kreeg nog volop in het leven werkte nog wandelde veel en heb in het verleden veel aan sport ge[lees meer...]daan nooit gerookt of drank gebruikt

22-07-2019 | Man | 58
Heupslijtage
Na totale heup wegens risico op trombose één maand geslikt. Ik herken de bijwerkingen alhoewel ze bij mij gelukkig niet al te zwaar zijn geweest, morgen neem ik de laatste twee capsules. In het najaar nog een keer voor de andere heup, ik zal dan de bijwerkingen weer in de gaten houden! Ik heb ook wel met de verpakking van de capsules lopen worstelen in het begin en kan me [lees meer...]voorstellen dat oudere patiënten met minder kracht, coördinatie in hun vingers of veel pijn moeite hebben om ze eruit te krijgen! Even rustig voor gaan zitten of iemand vragen wellicht :)

12-07-2019 | Man | 64
Bloedstolsels
Wat een ellende, ondanks lage dosering erg veel bijwerkingen, haast niet mee te leven, afrader

10-03-2019 | Man | 52
Hartklachten
in mei 2008 flinke hartinfarct gehad gemiddeld 2 keer per jaar opname laatste keer in 2017 bleef druk op de borst houden hebben er 3 cardiologen mee gekeken met hartkatheterisatie en in mei 2017 dit medicijn gekregen (Pradaxa 150MG) ben ik niet meer opgenomen geweest

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Al 10 jaar hartpatiënt en was 1 van de eerste gebruikers van Pradaxa met af en toe eens in de maand sotalol indien hartritme fout ging. Echter, na half jaar wegens hartfalen op de IC beland en in leven gehouden. Er zijn twijfels of Pradaxa de oorzaak was en overgegaan samen met 6 hartmedicijnen op Fenprocoumon. 5 jaar herstellende met zeer veel bijwerkingen waardoor ik nie[lees meer...]t meer functioneerde, werk en bedrijf kwijtraakte. Ruim half jaar geleden succesvol geholpen dmv ablatie. Heerlijk! Eind oktober gestopt met alle hartmedicatie waardoor ik weer voor 95% kon functioneren. Alleen Fenprocoumon zorgde voor zeer vervelende jeuk en huidirritatie tot bloedens toe ondanks hydrocortison. stopperiode in januari was geweldig! geen jeuk meer geen beddengoed en kleding onder het bloed. voelde me herboren! Moest echter van specialist toch bloedverdunner en dat werd Pradaxa. Voel me nu weer slechter en overweeg om helemaal te stoppen met bloedverdunners.

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Helaas al 10 jaar hartpatiënt en na geslaagde ablatie dolgelukkig dat met met veel medicijnen (6) mocht worden gestopt. Ook al die jaren veel last van bijwerkingen gehad. Enige overgebleven medicatie waren de bloedverdunners. Maar dat bleken dus ook 1 van de boosdoeners van bijwerkingen: Fenprocoumon, (ook marcoumar geprobeerd) maar vreselijke jeuk over hele lichaam tot bl[lees meer...]oedens toe. Daarom overgestapt naar Pradaxa. Ik overweeg met alle bloedverdunners maar te stoppen. Dit is ook geen leven. Opmerking: Ik heb eerder als 1 van de eerste in Nederland een half jaar lang Pradaxa gebruikt maar eindigde met hartfalen op de IC. Specialist ziet geen verband maar voor mij was dit wel duidelijk en hou dus twijfels. Toch maar weer geprobeerd.