Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

28-09-2015 | Vrouw | 69
Hartritmestoornissen
in het begin had ik er last van ik slikte 150mg maar dat hebben we teruggebracht naar 110 mg, maar nu heb ik helemaal geen last gaat lekker hoor want ik liep bij de trombosedienst en ik had konstant ,bloedneuzen,blauwe plekken,enz.dus ik vroeg of er wat anders was en ja PRADAXA nou ik ben er blij mee hoor ,ja eigenlijk wil ik helemaal niks maar ja dat gaat niet, als we n[lees meer...]og een tijdje mee willen gaan ,toch!!!

09-01-2024 | Man | 42
Longembolie
Op jonge leeftijd (+-25 jaar) kreeg ik te maken met een trombosebeen en longembolie. Hiervoor kreeg ik vloeibare bloedverdunners en kwam ik na de opname in het ziekenhuis op Acenocoumarol te staan. 4 a 5 pilletjes per dag, dat hield het bloed mooi dun. Geen last van bijwerkingen. Na een jaar mocht ik hiermee stoppen. Helaas kreeg ik een halfjaar later weer longembolie, du[lees meer...]s vanaf toen was het devies dat ik de rest van mijn leven bloedverdunners zou moeten slikken. Acenocoumarol was toen het voorgeschreven medicijn en die beviel op zich prima (thuisprikken, kalender volgen). Een jaar geleden las ik was berichten over de vitamine-K-remmers (waar Acenocoumarol een van is). Deze zouden negatief effect op gewrichten/het kraakbeen hebben. Vooral oude mensen met artrose zouden van die artrose meer last hebben als ze zo'n vitamine-K-remmer gebruikten. Aangezien ik gewrichtsproblemen in de familie heb, begon ik te denken; waar heb je vitamine K voor nodig? Het blijkt best wel een nuttige vitamine, waardoor ik me af ging vragen of er niet iets anders was dat ik als bloedverdunner kon nemen. Toen na een aantal DOAC's geprobeerd te hebben en heel veel bijwerken te hebben ervaren, overgestapt op Pradaxa. Hier vielen de bijwerkingen voor mij wel mee. Ik heb wel last van een aantal dingen, maar het is goed te handelen. Het vervelendste vind ik de vermoeidheid die ik ervaar. Ik vind het altijd lastig om aan te geven of dit echt door het medicijn komt, maar die indruk heb ik wel. Ik maak het liefst lange nachten (8 tot 9 uur). Als ik korter slaap, voel ik me gebroken. En opstarten duurt ook echt wel even... Dan lijkt er een soort brain fog aanwezig te zijn. Daarnaast merk ik veel gerommel in mijn buik. De ene keer lijken dit wat overgevoeligheidsreacties, maar als ik de term 'prikkelbare-darmsyndroom' hoor, voelt dit ook wel treffend als omschrijving voor de klachten. Als laatste moet ook vaker plassen, wat ik met name 's nachts merk. Vrijwel elke nacht moet ik er een keer uit. Het is natuurlijk de vraag of deze laatste klacht komt door de medicijnen, of door de leeftijd. Qua gebruiksgemak ben ik wel tevreden, hoewel dit wel een medicijn is waar je twee keer per dag aan moet denken en waarvoor je bij inname wel wat aandacht moet hebben. De gebruiksaanwijzing geeft aan dat je het medicijn met een glas water in moet nemen vanwege de kans op slokdarmontsteking. Omdat drinken bij het eten meestal niet stimulerend is voor de vertering van je voedsel, neem ik het liever bij mijn eerste hap van de maaltijd in. Mijn maaltijden zijn qua volume altijd groter dan een glas water, dus daarmee ben ik er wel van verzekerd dat de capsule door mijn slokdarm is op het moment van oplossen. Ik heb dan ook nooit slokdarmklachten gehad. Verder heb ik een agendaherinnering in mijn telefoon die me een mailtje stuurt op het moment dat ik een medicijn moet nemen. Hierdoor vergeet ik het vrijwel nooit.

24-12-2023 | Man | 82
Atriumfibrilleren
Neem dit medicijn voor het voor komen van een herseninfarct.

19-10-2023 | Man | 79
Atriumfibrilleren
Jarenlang fenprocoumon gebruikt. Na een kleine tia is mij door de neuroloog pradaxa voorgeschreven. Na het innemen in het begin wat last van de slokdarm. Voldoende water drinken overdag. Capsule niet innemen voor het naar bed gaan of even gaan liggen op een bank maar rechtop blijven zitten of staan. Belangrijk is wel niet te vergeten om de twaalf uur een capsule in te nem[lees meer...]en. Zelf hou ik 09:00 en 21:00 uur aan.

23-06-2023 | Man | 77
dabigatran etexilaat (150mg)
Ik gebruik Pradaxa reeds meer dan 10 jaar om reden van hart ritme stoornissen. Ik heb geen last van bijwerkingen, alles zeer tevreden!

20-11-2022 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik heb een liefde haat verhouding met dit middel ,hen inderdaad een gloeiend heet hoofd ,kun je opstijgingen ,noemen.En het eten je zit heel snel vol,en hebt vaak reflux klachten het terug komen van voedsel.kortom ik ben niet echt blij met pradaxa.

20-09-2022 | Man | 80
Bloedverdunning

09-09-2022 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik ben na alle doacs ,op pradaxa gezet ,maar t voelt gewoon niet goed ,ik heb als man opvliegers en onwel voelen dan.Ben erg vermoeid ook .Durf niet te stoppen maar ik voel gewoon dat het niet goed voor me is .Ook psychis meer angst.Weet niet of dit komt van de pradaxa.

12-08-2022 | Man | 77
dabigatran etexilaat (110mg)
Mijn vader slikte pradaxa, al heel snel kreeg hij vochtophoping, een rood gezicht, en hevige hoofdpijn, en onderhuidse bloedingen. Maar vader klaagde nooit. Had een hartritme stoornis waardoor hij voor de bloedverdunners moest bloedprikken. Dat ging niet altijd evengoed. Mijn vader had altijd kleine dunne aders, moeilijk te prikken. Dus werd hij op pradaxa gezet. Dan hoef[lees meer...]de hij niet meer geprikt te worden. Neuroloog schreef hem dit voor, 5 jaar geleden, was een nieuw medicijn. Slikken, en hij hoefde niet meer op controle daarvoor. Ik vond dit raar. Eerst elke week controle, een nieuw medicijn en dan geen controle meer. Mijn vader begon te klagen over hevige hoofdpijn . Kon volgens de neuroloog niet van de pradaxa komen. Op een dag trof ik mijn nog altijd levenslustige vader huilend aan ,hij had zo,n hoofdpijn. Ik schrok van zijn gezicht, gezwollen en knalrood. Met hem naar de 1e hulp. Scans gemaakt, niets te zien. Neuroloog zei, zonde van zijn tijd. Om een lang verhaal kort te maken, de hoofdpijn werd zo erg dat hij alleen nog maar thuis wilde blijven. Onderhuidsbloedingen deden hem veel pijn, kwaliteit van leven ging snel weg. Het stond niet in de bijsluiter van pradaxa, dus kon het niet volgens de neuroloog. Echter op 2 januari 2017 ging ik met mijn vader naar de huisarts voor de hoofdpijn. Hij moest bloed gaan prikken in het ziekenhuis. Zijn bloed leek wel zwart. Om 18.05 die dag, zeg hij nog tegen mijn moeder, ik wordt niet goed. Grijpt naar zijn hoofd, verkrampt, en valt dood neer. Uitkomst na overlijden. Bloedingen in de hersenen . Door pradaxa gebruik. Grappig bijna, dat neuroloog en ziekenhuis dit ontkennen. En nog steeds. Niet gebruiken!!!!

07-06-2022 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik heb lange tijd er maar 1 per dag ingenomen maar op aanraden cardioloog nu 2x daags 150 mg ,heb nu alleen een abnormale warmte in hoofd en de huid lichaam het geen mij weer veel zorgen geeft en angst.Ik heb nu zowat alle doac s gebruikt er zijn er maar 4,en nu dit weer.wordt er een beetje moedeloos van.

30-05-2022 | Man | 83
Hartinfarct
Moeilijk innemen blijf lang in de slokdarm zitten ook nadat je 30minuten blijf staan. Slecht in slaap komen ook in de nacht en ochtend heel veel diaree het is een medicijn Dat mijn leven hinderlijke dagen geeft en het leven danig in de war brengt. Mijn vermoeden is dat dit medicijn voor de leeftijd 83jaar niet geschikt is

23-04-2022 | Man | 67
Trombose
tussen uur 1 en 3 na de inname instabiliteit bij 't stappen - na 1 uur, enkele uren lang , inname zware druk rond de hartstreek - sporadisch erg veel krachtverlies in de onderbenen: zijn het de spieren en/of de zenuwen

21-03-2022 | Man | 65
Atriumfibrilleren
Eigenlijk moet ik er 2 per dag nemen van 150 mg,maar neem er maar 1,ik voel me erg vermoeid,het voelt ook alsof ik geen kracht hebt in mijn spieren ,of het effectief is kan ik niet beoordelen .

24-09-2021 | Man | 76
Bloedverdunning
Een ideaal middel voor mij, niet meer in regen en wind buiten staan wachten tot de deur van de trombose-prik open gaat. op advies van mijn cardioloog gekregen en gebruik het al meer dan 10 jaar.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling van marcomar naar pradaxa 2x 150 mg harde capsule , door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan . bijhet innememen pradaxa steeds met een glas water ,de pradaxa moet in de maag oplossen anders kan je problemen met je darmen ,ik had de capsule[lees meer...] s avonds zonder water ingenomen na enige tijd erge buikpijn ganse nacht ,dus altijd innemen met glas water ,staat ook in bijsluiter.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling vam marcomar door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan .