dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (20 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

18-03-2018 | Man | 76
Hartklachten

08-03-2018 | Man | 75
Atriumfibrilleren
Ondanks pradaxa toch herseninfarct,dat gelukkig practisch restloos is gebleven na snelle interventie!

18-02-2018 | Man | 77
Herseninfarct

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

08-02-2018 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Ondanks klacht en verschijnselen adviseert de huisarts wel door te gaan met medicatie

05-02-2018 | Man | 79
Boezemfibrilleren
Fenprocoumon moeilijke instelbaar. Daarna Pradaxa. Hoofddoel (anticoagulans) waarschijnlijk prima, maar steeds meer last van bijwerkingen. m.n kortademigheid. Na een kleine afstand al buiten adem. Vroeger geen enkel probleem Lab. onderzoek afnemende nierfunctie.

04-01-2018 | Man | 56
Hartritmestoornissen
Op 7 september 2017 had ik een katheder ablatie in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Als voorbereiding moest ik Pradaxa gaan innemen en dat moet nog steeds. De andere medicatie tegen de hartritmestoornissen die ik al had (Flecainide en Verapamil) ben ik al 2 maanden geleden mee gestopt en nog steeds nergens last meer van. Operatie lijkt geslaagd, alleen die moeheid g[lees meer...]aat maar niet over. Ben benieuwd wanneer ik met dit middel kan stoppen want dat is denk ik de enige bijwerking bij mij.

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

13-11-2017 | Man | 70
Hartritmestoornissen
Ik heb deze pradaxa slechts 2 weken ingenomen, vreselijke pijn in maag, slokdarm, keel en bij slikken. Heb nu Lixiana 60 mg 1xdgs, geen probleem.

04-10-2017 | Man | 61

01-10-2017 | Man | 84
Hartfalen
over het algemeen voel ik me goed.

18-08-2017 | Man | 77
Aortaklep aandoening

12-07-2017 | Man | 55
Hartfalen
Na ernstig hartfalen en twee weken hartbewaking naar huis met o.a. Pradaxa 110mg. Capsules slikken makkelijk door. Maar moet er Verapamil bij innemen wat gezamenlijk de boel in toom moet houden. Je merkt aan alles dat dat je niet meer kunt wat je voorheen kon. Snel moe en snel kortademig ( arts zegt; daar kun je 100 mee worden ). Maar of dat de schuld is van de Pradaxa[lees meer...] kan ik niet zeggen.

03-07-2017 | Man | 66
Hartinfarct
Hart patient, krijg op gegeven moment een onsteking in mijn lijf met heel hoge koorts enfin na 10 dagen op interne geneeskunde weer naar huis met antibiotica infuus. en.. dus pradaxa omdat in schijnbaar ook ritmestoornissen had ,wat kan. vanaf dat moment ben ik me steeds slechter gaan voelen. na overleg met mijn cardioloog zei deze stop maar met ascal en gebruik alleen pra[lees meer...]daxa . Ik ben dus met pradaxa gestopt want ik was zogoed als levens moe . Nu gaat het weer prima en van alle bijwerkingen heb ik er geen enkele meer. duizeligheid ,vermoeidheid ,moedeloosheid, spierpijn ,gevoelloosheid in hand (blijvend)slapeloosheid, bloeding in maag, adenhalingsproblemen , etc.

26-06-2017 | Man | 75
Hartritmestoornissen
veel last van pvc daarom een ablatie . Waarom pradaxa met veel bijwerkingen. kan toch ook een andere bloedverdunning zijn. Mij vermoeden is dan ook dat de specialisten gesponserd worden door de firma Boehringen. Het moet toch mogelijk zijn dat er medicijnen op de markt zijn of komen zonder zoveel bijwerkingen Waarom wordt hier geen aandacht aan gegeven. Hieruit [lees meer...]blijkt dat de Farmaceutische industrie zoveel macht heeft om medicijnen te produceren dat de mensen nooit meer beter maakt en ziek blijven. Het is mij niet bekend welk medicijn de mens beter maakt.!

14-06-2017 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Geachte, tijdens een uitgebreid onderzoek, CT-scan - PET-scan, fietsen, Thoraxfoto en 48 uur een Halter, door de Cardiologie werd geconstateerd dat ik hartritmestoring en boezemfibrilleren had, en hiervoor kreeg ik de bloedverdunner Pradaxa voor geschreven, nu afgelopen woensdag 31 mei 2017, ging ik ook op halfjaarlijkse controle en toen kreeg ik een andere Cardioloog i.v.[lees meer...]m. ziekte van de cardiologe waar ik normaal onder behandeling ben, na een ECG en bloeddrukmeting bleek mijn hartritme 149, bovendruk 199 en onderdruk 107 te zijn, verder zag ik \'n half uur dubbel, ik werd onmiddellijk naar de EHBO hartbewaking gebracht, daar bloed afgenomen en een gesprek met een Neuroloog vanwege het dubbel zien, toen een elektrische Cardioversie gehad, en toen het weer in een constante hartslag, later een CT-scan gehad, daar bleek uit dat ik een Tia had gehad, maar omdat ik Pradaxa gebruik werd het bloedstolsel opgelost, had ik een andere bloedverdunner gebruikt, had ik volgens de Neuroloog een beroerte (herseninfarct) gehad, dus.....

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum