dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (21 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

05-02-2018 | Man | 79
Boezemfibrilleren
Fenprocoumon moeilijke instelbaar. Daarna Pradaxa. Hoofddoel (anticoagulans) waarschijnlijk prima, maar steeds meer last van bijwerkingen. m.n kortademigheid. Na een kleine afstand al buiten adem. Vroeger geen enkel probleem Lab. onderzoek afnemende nierfunctie.

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

18-10-2017 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik kreeg last van boezemfibrilleren en moest op aanraden cardioloog aan de pradaxa. Maar nu ik het hier allemaal zo lees, vraag ik mij af of dit wel het juiste medicijn is. Ben erg moe, ook kortademig. Ben erg angstig voor dit middel.

12-07-2017 | Man | 55
Hartfalen
Na ernstig hartfalen en twee weken hartbewaking naar huis met o.a. Pradaxa 110mg. Capsules slikken makkelijk door. Maar moet er Verapamil bij innemen wat gezamenlijk de boel in toom moet houden. Je merkt aan alles dat dat je niet meer kunt wat je voorheen kon. Snel moe en snel kortademig ( arts zegt; daar kun je 100 mee worden ). Maar of dat de schuld is van de Pradaxa[lees meer...] kan ik niet zeggen.

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

03-05-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
In 2016 1/2 jr geslikt zonder bijwerkingen. Na opnieuw gaan gebruiken blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. Uitslag zonder jeuk en benauwdheid/kortademigheid gekregen.

24-07-2016 | Vrouw | 59
Longembolie
Ik heb een active colitis ulcerosa. En een dubbele longembolie met de acenocoumarol was mijn INR waarde erg onregelmatig, dus heb ik van de arts pradaxa voorgeschreven gekregen. Helaas na twee capsules werden mijn darmen heel erg onrustig en gingen weer erger ontsteken, tevens werd ik erg duizelig en ging mijn hartslag naar 140. Dus naar de huisartsenpost geweest op zaterd[lees meer...]agavond en moest er mee stoppen. En voor de bloedverdunner maar inohep spuiten nemen en maandag gaan overleggen met eigenlijk artsen

07-04-2016 | Vrouw | 61
Hartritmestoornis
Ik kreeg dit maart 2015 nav atriumfibrilleren, het zou goed zijn want je hoeft geen controle bij de trombosedienst etc.. maar ik heb er af en toe wel problemen mee, omdat je rare dingen leest over hersen -en maagbloedingen en mensen die hier dus aan overleden zijn.

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

07-03-2015 | Vrouw | 80
Hartritmestoornissen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar sinds ik pradaxa gebruik, ben ik zeer vermoeid en benauwd met buiten lopen, ga maandag naar de huisarts bellen.

20-12-2014 | Vrouw | 79
dabigatran etexilaat
Hartritmestoornissen
Ben tegen woordig zeer vermoeid of het door de pradaxa komt weet ik nog niet

24-03-2022 | Vrouw | 66
Bloedverdunnen
Ik hoor veel mensen zeggen, moeilijk uit de verpakking halen. Klopt, maar de apotheek heeft hier speciale doosjes voor. Zijn echt super fijn . Zeker voor mensen met gewrichtsproblemen in handen. Vraag ernaar bij uw apotheek

24-09-2021 | Man | 76
Bloedverdunnen
Een ideaal middel voor mij, niet meer in regen en wind buiten staan wachten tot de deur van de trombose-prik open gaat. op advies van mijn cardioloog gekregen en gebruik het al meer dan 10 jaar.

19-12-2020 | Man | 66
Trombose
Heb mij laten vertellen dat ze op je nieren werken ,moet daarom ieder jaar bloedonderzoek doen. Heb gemerkt dat ik vaker naar toilet moet en deze dan niet op kan houden met gevolg urine verlies.

27-01-2020 | Man | 76
dabigatran etexilaat (110mg)
Ik slik al 9 jaar deze medicijnen en vindt het wel makkelijk voorheen moest er altijd op vakantie een prikpost worden opgezocht en daar ben ik nu vanaf wel vind ik de medicijnen erg duur 226 euro per 180 stuks voor 3 maanden en had aan de cardioloog gevraagd voor een goedkoper vervangend medicijn maar die veegde dit voorstel zo van tafel af. Ook hier speelt geld weer [lees meer...]een grote rol (reactie hierover kort gesloten met mijn huisarts)

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum