Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

03-05-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
In 2016 1/2 jr geslikt zonder bijwerkingen. Na opnieuw gaan gebruiken blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. Uitslag zonder jeuk en benauwdheid/kortademigheid gekregen.

24-07-2016 | Vrouw | 59
Longembolie
Ik heb een active colitis ulcerosa. En een dubbele longembolie met de acenocoumarol was mijn INR waarde erg onregelmatig, dus heb ik van de arts pradaxa voorgeschreven gekregen. Helaas na twee capsules werden mijn darmen heel erg onrustig en gingen weer erger ontsteken, tevens werd ik erg duizelig en ging mijn hartslag naar 140. Dus naar de huisartsenpost geweest op zaterd[lees meer...]agavond en moest er mee stoppen. En voor de bloedverdunner maar inohep spuiten nemen en maandag gaan overleggen met eigenlijk artsen

07-04-2016 | Vrouw | 61
Hartritmestoornis
Ik kreeg dit maart 2015 nav atriumfibrilleren, het zou goed zijn want je hoeft geen controle bij de trombosedienst etc.. maar ik heb er af en toe wel problemen mee, omdat je rare dingen leest over hersen -en maagbloedingen en mensen die hier dus aan overleden zijn.

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

07-03-2015 | Vrouw | 80
Hartritmestoornissen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar sinds ik pradaxa gebruik, ben ik zeer vermoeid en benauwd met buiten lopen, ga maandag naar de huisarts bellen.

20-12-2014 | Vrouw | 79
Hartritmestoornissen
Ben tegen woordig zeer vermoeid of het door de pradaxa komt weet ik nog niet

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname

24-09-2021 | Man | 76
Bloedverdunnen
Een ideaal middel voor mij, niet meer in regen en wind buiten staan wachten tot de deur van de trombose-prik open gaat. op advies van mijn cardioloog gekregen en gebruik het al meer dan 10 jaar.

19-12-2020 | Man | 66
Trombose
Heb mij laten vertellen dat ze op je nieren werken ,moet daarom ieder jaar bloedonderzoek doen. Heb gemerkt dat ik vaker naar toilet moet en deze dan niet op kan houden met gevolg urine verlies.

27-01-2020 | Man | 76
dabigatran etexilaat (110mg)
Ik slik al 9 jaar deze medicijnen en vindt het wel makkelijk voorheen moest er altijd op vakantie een prikpost worden opgezocht en daar ben ik nu vanaf wel vind ik de medicijnen erg duur 226 euro per 180 stuks voor 3 maanden en had aan de cardioloog gevraagd voor een goedkoper vervangend medicijn maar die veegde dit voorstel zo van tafel af. Ook hier speelt geld weer [lees meer...]een grote rol (reactie hierover kort gesloten met mijn huisarts)

30-10-2019 | Vrouw | 73
Hartfalen
Ik heb altijd voor diastolish hartfalen accenecoumarol gebruikt dat werd een ramp 7 maanden dagelijkse vloeingen had bloedarmoede ontwikkelt gekeken naar andere bloed verdunner kwamen op dabigatran wat moet helpen om mijn bloed niet te klonten ivm hartritme storingen.kreeg kort na gebruik enorme maagpijn.de hartfalen poli adviseerde mij om het in te nemen.met yoghurt sind[lees meer...]sdien heen maagklachten meer voor mij is dit de enige oplossing .

23-01-2019 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Pradaxa 110 mg. De capsules zijn moeilijk uit de verpakking te krijgen. Inname gemakkelijk met een slokje water. Gen bijwerkingen gehad. Gebruikt van 10 dec. 2017 tot 21 jan. 2019.

23-12-2018 | Man | 80
Trombose
Ben nu van de acenocoumarol af en het regelmatig zelf prikken voor de trombose dienst. Nadeel van de pradaxa is dat ik bij bukken licht duizelig wordt. In het begin ook vermoeid-heids verschijnselen. Bij stoten van armen de bekende 'bloedvlekken', maar dat had ik ook bij de acenocoemarol.

30-07-2018 | Man | 63
Hartritmestoornissen
Het medicijn Pradaxa werkt voldoende, geen bezoek aan de trombosedienst. Alleen het meest irritante aan dit medicijn is dat je bloed natuurlijk verdund is, en bij een lichte stoot of aanraking van je handen/ pols / waar je soms niets van weet een behoorlijke bloeduitstorting krijgt.....en voor dat weer verdwenen is.....dus als er personen zijn die een middel weten om zo[lees meer...] snel mogelijk een bloeduitstorting te laten verdwijnen, graag......

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum