Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

16-05-2015 | Vrouw | 71
Beroerte
Voorgeschreven na tia's. Na een half jaar slikken, met de nodige angst voor hersenbloeding wat een hoog risico is, kreeg ik tandvleesbloedingen en bloed ophoesten. Moest onmiddellijk stoppen en nu overgegaan op Eliquis, ook een Noa, maar minder agressief. Hoop hier het beste van.

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

26-04-2015 | Vrouw | 73
Trombose
Ik ben de laatste erg vermoeid, volgens de bijsluiter is dat bekend.

07-03-2015 | Vrouw | 80
Hartritmestoornissen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar sinds ik pradaxa gebruik, ben ik zeer vermoeid en benauwd met buiten lopen, ga maandag naar de huisarts bellen.

28-02-2015 | Man | 67

27-02-2015 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Middel is fantastisch. Geen bijwerkingen o.i.d. Geen bloedprikken meer. Er is echter één groot nadeel m.b.t. het gebruiksgemak: Het middel zit in doordrukstrips echter mag niet uit de strips worden gedrukt. Ik moet elke drie maanden 180 (!) capsules op uiterst onplezierige wijzen uit de strips zien te "peuteren". Ik weet dat Pradaxa los leverbaar is in verpakkingen van 60[lees meer...] stuks, kan ik die met geen mogelijkheid via de apotheek bemachtigen. Wie kan mij helpen om dit geneesmiddel los (dus NIET in die strips) te verkrijgen? Vriendelijke groet, C.W. Bij voorbaat heel veel dank.

18-02-2015 | Man | 85
Hartritmestoornissen
1987: bypass operatie; 2002: pacemaker; 2010: pacemaker; 2013: hartritme stoornissen - ablatie.

20-12-2014 | Vrouw | 79
Hartritmestoornissen
Ben tegen woordig zeer vermoeid of het door de pradaxa komt weet ik nog niet

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname

30-10-2014 | Vrouw | 50
Herseninfarct
Voor mijn genezingsproces is het een hele vooruitgang geweest om niet meer zeer regelmatig als patiënt met de trombosedienst hoeven te communiceren. Een ander bijkomend voordeel vind ik dat de oppervlakkige wondgenezing weer als vanouds is en niet als met acenocoumarol waarbij wondjes maar zeer langzaam genazen.

05-10-2014 | Man | 74
Hartritmestoornis
Ik gebruik dit middel al ruim 8 jaar. Heb eerst meegedaan met de studie voor goedkeuring van het middel pradaxa/dabigatran. Het gebruik is tot nu tot volle tevredenheid. Geen bijwerkingen en ook geen frquente bezoekjes meer aan de trombosedienst.

21-09-2014 | Vrouw | 45
Hartritmestoornis
Nadat ik haaruitval kreeg van Sintrom heb ik van de cardioloog Dabigatran (Pardaxa) 2x 110 mg. voorgeschreven gekregen. Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. De eerste dagen had ik wat buikkram maar dat is snel over gegaan. Nu heb ik heel af en toe een dag diaree, maar verder helemaal geen klachten. Ik ben erg tevreden over dit middel want ik hoef ook niet meer wekelijk[lees meer...]s naar de trombosedienst en is een bevrijding!

08-09-2014 | Vrouw | 64

14-07-2014 | Man | 72
Hartritmestoornis
Niet meer naar de trombosedienst wat je meer vrijheid geeft. Bij inname van Pradaxa erg veel last van brandende slokdarm. Als ik na inname direct iets eet heb ik geen last van de slokdarm.