Atriumfibrilleren (21 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

20-01-2016 | Man | 39
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.

22-12-2015 | Vrouw | 58
Hartfalen
Sinds ik Dabigatran gebruik heb ik slapeloze nachten. Ben moe als ik naar bed ga maar kan de slaap niet vatten. Daardoor overdag een wrak. Af en toe gebruik ik slaapmiddelen om in slaap te komen maar dat is niet goed dus dat doe ik liever niet. Heb de cardioloog gebeld of ik weer terug mag naar de trombosedienst. Wacht op antwoord.

28-09-2015 | Vrouw | 69
Hartritmestoornissen
in het begin had ik er last van ik slikte 150mg maar dat hebben we teruggebracht naar 110 mg, maar nu heb ik helemaal geen last gaat lekker hoor want ik liep bij de trombosedienst en ik had konstant ,bloedneuzen,blauwe plekken,enz.dus ik vroeg of er wat anders was en ja PRADAXA nou ik ben er blij mee hoor ,ja eigenlijk wil ik helemaal niks maar ja dat gaat niet, als we n[lees meer...]og een tijdje mee willen gaan ,toch!!!

21-09-2015 | Man | 66
Hartritmestoornis
Kreeg in febr. 2015 een ernstige hartritmestoornis. Vanaf die dag kreeg ik Pradaxa voorgeschreven. Na twee weken voelde ik mij een zombie, opgeblazen en moe. Ben daarna op eigen initiatief een week gestopt, waarna ik weer de mens werd van voor de hartritmestoornis. Maar omdat mijn specialist mij had gezegd dat ik levenslang had om Pradaxa te gebruiken wilde ik niet direct [lees meer...]stoppen. Maar de ongemakken dienden zich steeds weer aan. Na diverse eigen experimenten heb ik besloten te stoppen met Pradaxa. maar dit nog wel voor te leggen aan mijn specialist. Mijn specialist vond dat mijn gezondheid optimaal was, maar het besluit te stoppen met Pradaxa moest ik wel nemen voor mijn eigen verantwoording. En dat heb ik dus gedaan. Ik geen Pradaxa weer.

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

16-05-2015 | Vrouw | 71
Beroerte
Voorgeschreven na tia's. Na een half jaar slikken, met de nodige angst voor hersenbloeding wat een hoog risico is, kreeg ik tandvleesbloedingen en bloed ophoesten. Moest onmiddellijk stoppen en nu overgegaan op Eliquis, ook een Noa, maar minder agressief. Hoop hier het beste van.

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

26-04-2015 | Vrouw | 73
Trombose
Ik ben de laatste erg vermoeid, volgens de bijsluiter is dat bekend.

07-03-2015 | Vrouw | 80
Hartritmestoornissen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar sinds ik pradaxa gebruik, ben ik zeer vermoeid en benauwd met buiten lopen, ga maandag naar de huisarts bellen.

28-02-2015 | Man | 67

27-02-2015 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Middel is fantastisch. Geen bijwerkingen o.i.d. Geen bloedprikken meer. Er is echter één groot nadeel m.b.t. het gebruiksgemak: Het middel zit in doordrukstrips echter mag niet uit de strips worden gedrukt. Ik moet elke drie maanden 180 (!) capsules op uiterst onplezierige wijzen uit de strips zien te "peuteren". Ik weet dat Pradaxa los leverbaar is in verpakkingen van 60[lees meer...] stuks, kan ik die met geen mogelijkheid via de apotheek bemachtigen. Wie kan mij helpen om dit geneesmiddel los (dus NIET in die strips) te verkrijgen? Vriendelijke groet, C.W. Bij voorbaat heel veel dank.

18-02-2015 | Man | 85
Hartritmestoornissen
1987: bypass operatie; 2002: pacemaker; 2010: pacemaker; 2013: hartritme stoornissen - ablatie.

20-12-2014 | Vrouw | 79
Hartritmestoornissen
Ben tegen woordig zeer vermoeid of het door de pradaxa komt weet ik nog niet

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname