dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

18-05-2018 | Man | 66
dabigatran etexilaat (75mg)
Hartritmestoornis
Was blij met een bloedverdunner waarbij je niet iedere week geprikt hoeft te worden. Ben net 65 geworden wel erg jong op te starten met bloedverdunners. Maar ik had af en toe hart ritme stoornissen bij hoge inspanningen. Pradaxa gestart zat veel op het toilet steeds slechte ontlasting diarree. Eindelijk gestart met alternatief Xartelto weg bijwerking. In principe geen kla[lees meer...]chten maar na anderhalf jaar lichte vermoeidheid. Bleek Hb waarde van 9.2 naar 8.4 gezakt te zijn. Weer ander middel aan het proberen Eliguis. Maar ook hier als eerste waarschuwing kans op bloedverlies. Dus wat is verstandig?

14-05-2018 | Man | 59
Atriumfibrilleren
Goed middel,geen bloedprikken en ik ervaar geen bijwerkingen

09-05-2018 | Man | 74
Aderverkalking
Al een hartoperatie gehad 4 omleidingen een omleiding is nu verstopt Krijg nu een dotter behandeling moet van 2x 150 mg naar 2x 110 mg Daarbij nog twee andere bloedverdunners er bij Blij hoef nog steeds niet naar trombose dienst

28-04-2018 | Man | 76
Aderverkalking
Persoonlijk vind ik de capsule "te goed "verpakt. Voor mensen met een gestoorde hand motoriek /of korte nagels is het schier onmogelijk de capsule uit de verpakking te verwijderen.j

12-04-2018 | Man | 73
Trombose
Geen gezeur meer met prikken bevalt goed.

18-03-2018 | Man | 76
Hartklachten

08-03-2018 | Man | 75
Atriumfibrilleren
Ondanks pradaxa toch herseninfarct,dat gelukkig practisch restloos is gebleven na snelle interventie!

18-02-2018 | Man | 77
Herseninfarct

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

08-02-2018 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Ondanks klacht en verschijnselen adviseert de huisarts wel door te gaan met medicatie

05-02-2018 | Man | 79
Boezemfibrilleren
Fenprocoumon moeilijke instelbaar. Daarna Pradaxa. Hoofddoel (anticoagulans) waarschijnlijk prima, maar steeds meer last van bijwerkingen. m.n kortademigheid. Na een kleine afstand al buiten adem. Vroeger geen enkel probleem Lab. onderzoek afnemende nierfunctie.

01-02-2018 | Vrouw | 33
Hartritmestoornissen
Na een tia moest ik Marevan beginnen nemen, 2 wekelijks een bloedafname dus toch wat beperkingen. Op mijn vraag overstap gemaakt naar Pradaxa, aangezien ik 33j ben is dit het beste nu. Het was zeer confronterend . Pradaxa geeft mij mijn leven terug,zonder al te grote aanpassingen. En wat er verder gebeurd weet ik niet! Maar nu kan ik opnieuw leven!

04-01-2018 | Man | 56
Hartritmestoornissen
Op 7 september 2017 had ik een katheder ablatie in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Als voorbereiding moest ik Pradaxa gaan innemen en dat moet nog steeds. De andere medicatie tegen de hartritmestoornissen die ik al had (Flecainide en Verapamil) ben ik al 2 maanden geleden mee gestopt en nog steeds nergens last meer van. Operatie lijkt geslaagd, alleen die moeheid g[lees meer...]aat maar niet over. Ben benieuwd wanneer ik met dit middel kan stoppen want dat is denk ik de enige bijwerking bij mij.

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

13-11-2017 | Man | 70
Hartritmestoornissen
Ik heb deze pradaxa slechts 2 weken ingenomen, vreselijke pijn in maag, slokdarm, keel en bij slikken. Heb nu Lixiana 60 mg 1xdgs, geen probleem.

28-10-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
Na hartproblemen en nadien hartritmestoornissen, altijd marcoumar ingenomen, ook na een ablatie. Elke 3 weken bloedafname voor controle. Bij controle bij de cardioloog aug 16 Pradaxa 150mg/2 pd voorgeschreven gekregen. Sindsdien altijd vermoeid, slaaploosheid, kortademig en soms piepende ademhaling. Levenskwaliteit flink pak achteruit gegaan. Augustus 17 terug op controle [lees meer...]waar ik deze punten aanhaalde. Volgens de cardioloog was pradaxa de vooruitgang en HET medicament! Op het einde van zijn relaas zei hij dan dat ik terug marcoumar mocht innemen als ik wou...Ik had een wrang gevoel als ik er buiten kwam. Binnen 2 weken afspraak met huisarts en ga ik terug overschakelen op marcoumar (zonder bijwerkingen) liever elke 3 weken, bloedafname als zo verder te moeten doen.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum