Atriumfibrilleren (20 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

26-05-2016 | Man | 63
Atriumfibrilleren
Al 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest met vermeende hartaanval. Laatste keer werd boezemfibrilleren vastgesteld. Door cardioloog Pradaxa 110mg 4xdaags voorgeschreven. Nadat ik vertelde dat ik nierfunctiestoornis heb, moest ik er max 2 per dag nemen. Zelf heb ik dit gehalveerd naar 1 pd. Binnen niet al te lange tijd kreeg ik de volgende verschijnselen: Algehele ver[lees meer...]moeidheid, lusteloos, geen energie, druk in het hoofd, niet meer kunnen concentreren, harde buik, winden die vreselijk stinken, wondjes die maar niet genezen willen, bloeddruk omhoog, maagpijn, spieren doen vreselijk veel pijn, hersteld ook niet na lange rustperiodes. Vandaag besloten te stoppen want zo leven is een hel. Ik functioneer niet meer, alles is te veel, heb nergens zin in, en de dingen die ik moet doen zijn een onmogelijke opgaaf voor me. Ik ga op zoek naar een homeopathisch middel. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier melden. Heeft iemand van de lezers hier al ervaring mee?

13-05-2016 | Man | 62
Aderverkalking
2 jaar acenocoumerol gehad, het hele lichaam schudde, ziekenhuis geweest konden niets vinden. Vanaf jan 2016 eliqies gehad, schudden weg. Nu vanaf 3 mei pradaxa 110 mg, schudden begint weer. 10 mei ik ben gestopt, schudden is weer weg. hoe kan dit?

29-02-2016 | Man | 67

18-02-2016 | Man | 64
Hartritmestoornissen
Sinds 2009 altijd ascal (Carbasalaatcalcium) gebruikt zonder merkbare bijwerkingen. Na mijn 2e ablatie in Mei 2015 eerst 3 maanden acenoucamorol geslikt, daarna op aanraden van caridioloog overgestapt op Pradaxa. In het begin weinig problemen gehad. Maar hoe langer ik dit medicijn slikte, hoe meer kleine probleempjes ontstonden. Eerst na een maand bloed in de urine. Daarna[lees meer...] bloedklonters in de neus en een gesprongen adertje in het oog. Eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit door Pradaxa zou kunnen komen. Maar steeds vaker bloed in mijn urine en af en toe lichte bloedneus en steeds bloedklonters in de neus. Pas geleden 2e maal gesprongen adertje in het oog gehad. Bijsluiter nog eens gelezen en als eerste punt(en) stonden : minder dan 1 op 10 - dus dit betekent kansen van 1 op 10 tot 1 op 99 van bloed in urine en hersenbloedingen. Pradaxa is bedoeld om embolie door ritmestoornissen te voorkomen. Een embolie kan in de hersenen terecht komen dan is er sprake van een tia of beroerte. Daar mijn ritmestoornissen z.g.a. verdwenen waren, was ik dus van de drip in de regen gekomen, daar door het slikken van Pradaxa ik veel grotere kans heb op een hersenbloeding dan op een berooerte. Op dringend verzoek van mij zelf overgestapt op Ascal; bloed in urine verdwenen, geen bloedproppen meer in de neus en het zware gevoel in de benen is ook weg. Waarschuwing: Als u Pradaxa slikt, overweeg samen met uw arts die dit middel voorschrijft wat het risico is van de kwaal en wat het risico is van dit medicijn. Ik denk dat er medicatie bestaat die minder risisco met zich meebrengt.

15-02-2016 | Man | 70
Hartritmestoornissen
heb i.v.m.hartritme stoornis dat is behandeld met een ablatie, wat zeer goed heeft geholpen, antistollingsmedicijnen moeten gebruiken. Eerst was dat marcoumar en controleerde zelf de inr. De bijwerking daar van was bloedneuzen met zelfs ziekenhuis opname. Na overleg met cardioloog pradaxa gaan gebruiken. Ook met het gebruik van pradaxa weer veel bloedneuzen en wederom een [lees meer...]ziekenhuis opname + de vermelde bijwerkingen. Bij pradaxa gebruik ik ook nog valsartan en allopurinol.

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

20-01-2016 | Man | 39
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.

21-09-2015 | Man | 66
Hartritmestoornis
Kreeg in febr. 2015 een ernstige hartritmestoornis. Vanaf die dag kreeg ik Pradaxa voorgeschreven. Na twee weken voelde ik mij een zombie, opgeblazen en moe. Ben daarna op eigen initiatief een week gestopt, waarna ik weer de mens werd van voor de hartritmestoornis. Maar omdat mijn specialist mij had gezegd dat ik levenslang had om Pradaxa te gebruiken wilde ik niet direct [lees meer...]stoppen. Maar de ongemakken dienden zich steeds weer aan. Na diverse eigen experimenten heb ik besloten te stoppen met Pradaxa. maar dit nog wel voor te leggen aan mijn specialist. Mijn specialist vond dat mijn gezondheid optimaal was, maar het besluit te stoppen met Pradaxa moest ik wel nemen voor mijn eigen verantwoording. En dat heb ik dus gedaan. Ik geen Pradaxa weer.

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

28-02-2015 | Man | 67

27-02-2015 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Middel is fantastisch. Geen bijwerkingen o.i.d. Geen bloedprikken meer. Er is echter één groot nadeel m.b.t. het gebruiksgemak: Het middel zit in doordrukstrips echter mag niet uit de strips worden gedrukt. Ik moet elke drie maanden 180 (!) capsules op uiterst onplezierige wijzen uit de strips zien te "peuteren". Ik weet dat Pradaxa los leverbaar is in verpakkingen van 60[lees meer...] stuks, kan ik die met geen mogelijkheid via de apotheek bemachtigen. Wie kan mij helpen om dit geneesmiddel los (dus NIET in die strips) te verkrijgen? Vriendelijke groet, C.W. Bij voorbaat heel veel dank.

18-02-2015 | Man | 85
Hartritmestoornissen
1987: bypass operatie; 2002: pacemaker; 2010: pacemaker; 2013: hartritme stoornissen - ablatie.

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname

05-10-2014 | Man | 74
Hartritmestoornis
Ik gebruik dit middel al ruim 8 jaar. Heb eerst meegedaan met de studie voor goedkeuring van het middel pradaxa/dabigatran. Het gebruik is tot nu tot volle tevredenheid. Geen bijwerkingen en ook geen frquente bezoekjes meer aan de trombosedienst.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum