Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

27-12-2016 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Heel slechte ervaring door deze bijwerking: Alsof mijn hoofd een lucifer was ,niet normaal zo rood. En daardoor paniek aanval.

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

30-09-2016 | Man | 67
Hartinfarct
Na 2 jaar geleden heeft mijn man een hartinfarct gehad, in januari een controle bleek er een bloedstolsel in zijn hart te zitten hiervoor pradaxa voorgeschreven gekregen. Volgens de specialist wel een duur middel, maar gebruiksvriendelijker dan de trombosedienst al dat geprik is dan niet meer nodig, resultaat was wel na verloop van tijd bloedstolsel weg. Maar kwaliteit [lees meer...]van leven vliegt achteruit, verschrikkelijke pijnen in armen en benen, futloos, nergens meer interesse in hebben en dan te bedenken dat hij tot voor de pradaxa zeer actief was ondanks zijn beperking. Gaan nu in gesprek met specialist. Hopend op betere medicatie en tijden.

05-09-2016 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Veel bijwerkingen vooral conditie en vermoeidheid problemen, psychisch minder vrolijk en minder ondernemend, zicht minder, ruis in oren. Nieuwe constateringen: dunne ontlasting en ik ben zeker dat deze komt door het omhulsel van de capsule. Behoorlijk stukjes hiervan zijn terug te vinden in de ontlasting, ook zonnegeel is iets wat klachten kan geven. Tevens de ernstige haa[lees meer...]rgroei van bestaande haren. Ik probeer het nog 2 maanden en hoop op verbetering.

25-08-2016 | Man | 71
Atriumfibrilleren
Goed voor de omzet in winst van de fabriek Boehringen Ingelheim, maar niet geschikt voor gebruik. Diarree die steeds erger werd (ik zat alleen nog op het toilet), moe, zombie, hoofdpijn, geheugen verlies.

13-08-2016 | Man | 67
Aangeboren hartafwijking
Bij inname, fractie drukverhoging in het hoofd. Na halve minuut weer weg. Bij voorlichting niet gesproken over kosten.

04-08-2016 | Man | 64
Atriumfibrilleren
Algehele dodelijke vermoeidheid, donkere vlekken op armen net een soort elandjes waar bloed door naar buiten wilde, niet meer kunnen concentreren en denken, niet meer kunnen lopen dan 100 meter, hele handen die gingen schilveren de vellen hingen erbij, harde buik en stoelgang heel moeizaam en ontregeld. De kwaliteit van leven nam in ernstige mate af en voelde mij een zombi[lees meer...].

04-07-2016 | Man | 67
dabigatran etexilaat (150)
Hartritmestoornissen
..veel maagklachten en de slokdarm nu met ontsteking aan de maag klep. :(

07-06-2016 | Man | 68
Hartfalen
Maakt moe, lusteloos, diaree, scheurtjes anus. Niet aan te raden. Gemaakt om zakken te vullen.

26-05-2016 | Man | 63
Atriumfibrilleren
Al 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest met vermeende hartaanval. Laatste keer werd boezemfibrilleren vastgesteld. Door cardioloog Pradaxa 110mg 4xdaags voorgeschreven. Nadat ik vertelde dat ik nierfunctiestoornis heb, moest ik er max 2 per dag nemen. Zelf heb ik dit gehalveerd naar 1 pd. Binnen niet al te lange tijd kreeg ik de volgende verschijnselen: Algehele ver[lees meer...]moeidheid, lusteloos, geen energie, druk in het hoofd, niet meer kunnen concentreren, harde buik, winden die vreselijk stinken, wondjes die maar niet genezen willen, bloeddruk omhoog, maagpijn, spieren doen vreselijk veel pijn, hersteld ook niet na lange rustperiodes. Vandaag besloten te stoppen want zo leven is een hel. Ik functioneer niet meer, alles is te veel, heb nergens zin in, en de dingen die ik moet doen zijn een onmogelijke opgaaf voor me. Ik ga op zoek naar een homeopathisch middel. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier melden. Heeft iemand van de lezers hier al ervaring mee?

13-05-2016 | Man | 62
Aderverkalking
2 jaar acenocoumerol gehad, het hele lichaam schudde, ziekenhuis geweest konden niets vinden. Vanaf jan 2016 eliqies gehad, schudden weg. Nu vanaf 3 mei pradaxa 110 mg, schudden begint weer. 10 mei ik ben gestopt, schudden is weer weg. hoe kan dit?

29-02-2016 | Man | 67

18-02-2016 | Man | 64
Hartritmestoornissen
Sinds 2009 altijd ascal (Carbasalaatcalcium) gebruikt zonder merkbare bijwerkingen. Na mijn 2e ablatie in Mei 2015 eerst 3 maanden acenoucamorol geslikt, daarna op aanraden van caridioloog overgestapt op Pradaxa. In het begin weinig problemen gehad. Maar hoe langer ik dit medicijn slikte, hoe meer kleine probleempjes ontstonden. Eerst na een maand bloed in de urine. Daarna[lees meer...] bloedklonters in de neus en een gesprongen adertje in het oog. Eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit door Pradaxa zou kunnen komen. Maar steeds vaker bloed in mijn urine en af en toe lichte bloedneus en steeds bloedklonters in de neus. Pas geleden 2e maal gesprongen adertje in het oog gehad. Bijsluiter nog eens gelezen en als eerste punt(en) stonden : minder dan 1 op 10 - dus dit betekent kansen van 1 op 10 tot 1 op 99 van bloed in urine en hersenbloedingen. Pradaxa is bedoeld om embolie door ritmestoornissen te voorkomen. Een embolie kan in de hersenen terecht komen dan is er sprake van een tia of beroerte. Daar mijn ritmestoornissen z.g.a. verdwenen waren, was ik dus van de drip in de regen gekomen, daar door het slikken van Pradaxa ik veel grotere kans heb op een hersenbloeding dan op een berooerte. Op dringend verzoek van mij zelf overgestapt op Ascal; bloed in urine verdwenen, geen bloedproppen meer in de neus en het zware gevoel in de benen is ook weg. Waarschuwing: Als u Pradaxa slikt, overweeg samen met uw arts die dit middel voorschrijft wat het risico is van de kwaal en wat het risico is van dit medicijn. Ik denk dat er medicatie bestaat die minder risisco met zich meebrengt.

15-02-2016 | Man | 70
Hartritmestoornissen
heb i.v.m.hartritme stoornis dat is behandeld met een ablatie, wat zeer goed heeft geholpen, antistollingsmedicijnen moeten gebruiken. Eerst was dat marcoumar en controleerde zelf de inr. De bijwerking daar van was bloedneuzen met zelfs ziekenhuis opname. Na overleg met cardioloog pradaxa gaan gebruiken. Ook met het gebruik van pradaxa weer veel bloedneuzen en wederom een [lees meer...]ziekenhuis opname + de vermelde bijwerkingen. Bij pradaxa gebruik ik ook nog valsartan en allopurinol.

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

20-01-2016 | Man | 39
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.