Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

22-07-2019 | Man | 58
Heupslijtage
Na totale heup wegens risico op trombose één maand geslikt. Ik herken de bijwerkingen alhoewel ze bij mij gelukkig niet al te zwaar zijn geweest, morgen neem ik de laatste twee capsules. In het najaar nog een keer voor de andere heup, ik zal dan de bijwerkingen weer in de gaten houden! Ik heb ook wel met de verpakking van de capsules lopen worstelen in het begin en kan me [lees meer...]voorstellen dat oudere patiënten met minder kracht, coördinatie in hun vingers of veel pijn moeite hebben om ze eruit te krijgen! Even rustig voor gaan zitten of iemand vragen wellicht :)

10-03-2019 | Man | 52
Hartklachten
in mei 2008 flinke hartinfarct gehad gemiddeld 2 keer per jaar opname laatste keer in 2017 bleef druk op de borst houden hebben er 3 cardiologen mee gekeken met hartkatheterisatie en in mei 2017 dit medicijn gekregen (Pradaxa 150MG) ben ik niet meer opgenomen geweest

23-12-2018 | Man | 82
Hartritmestoornis
Overgang van acenocoumarol. Geen regelmatige controles. Voorkomt foutief advies tv controles

14-09-2018 | Vrouw | 68
Beroerte
Ik heb hartritmestoornissen en kreeg 2 TIA's. Ik heb nogal wat medicijnwisselingen gehad tot ik Pradaxa kreeg. Ik ben gewaarschuwd voor de bloedingen, die erg meevallen ondanks het gebruik van 2 capsules per dag. Mijn klachten zijn niet teruggekomen sinds ik het gebruik, dus ik ben er blij mee en ik hoef niet die vervelende tromboseprikken te krijgen.

14-05-2018 | Man | 59
Atriumfibrilleren
Goed middel,geen bloedprikken en ik ervaar geen bijwerkingen

09-05-2018 | Man | 74
Aderverkalking
Al een hartoperatie gehad 4 omleidingen een omleiding is nu verstopt Krijg nu een dotter behandeling moet van 2x 150 mg naar 2x 110 mg Daarbij nog twee andere bloedverdunners er bij Blij hoef nog steeds niet naar trombose dienst

12-04-2018 | Man | 73
Trombose
Geen gezeur meer met prikken bevalt goed.

01-02-2018 | Vrouw | 33
Hartritmestoornissen
Na een tia moest ik Marevan beginnen nemen, 2 wekelijks een bloedafname dus toch wat beperkingen. Op mijn vraag overstap gemaakt naar Pradaxa, aangezien ik 33j ben is dit het beste nu. Het was zeer confronterend . Pradaxa geeft mij mijn leven terug,zonder al te grote aanpassingen. En wat er verder gebeurd weet ik niet! Maar nu kan ik opnieuw leven!

04-01-2018 | Man | 56
Hartritmestoornissen
Op 7 september 2017 had ik een katheder ablatie in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Als voorbereiding moest ik Pradaxa gaan innemen en dat moet nog steeds. De andere medicatie tegen de hartritmestoornissen die ik al had (Flecainide en Verapamil) ben ik al 2 maanden geleden mee gestopt en nog steeds nergens last meer van. Operatie lijkt geslaagd, alleen die moeheid g[lees meer...]aat maar niet over. Ben benieuwd wanneer ik met dit middel kan stoppen want dat is denk ik de enige bijwerking bij mij.

14-06-2017 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Geachte, tijdens een uitgebreid onderzoek, CT-scan - PET-scan, fietsen, Thoraxfoto en 48 uur een Halter, door de Cardiologie werd geconstateerd dat ik hartritmestoring en boezemfibrilleren had, en hiervoor kreeg ik de bloedverdunner Pradaxa voor geschreven, nu afgelopen woensdag 31 mei 2017, ging ik ook op halfjaarlijkse controle en toen kreeg ik een andere Cardioloog i.v.[lees meer...]m. ziekte van de cardiologe waar ik normaal onder behandeling ben, na een ECG en bloeddrukmeting bleek mijn hartritme 149, bovendruk 199 en onderdruk 107 te zijn, verder zag ik \'n half uur dubbel, ik werd onmiddellijk naar de EHBO hartbewaking gebracht, daar bloed afgenomen en een gesprek met een Neuroloog vanwege het dubbel zien, toen een elektrische Cardioversie gehad, en toen het weer in een constante hartslag, later een CT-scan gehad, daar bleek uit dat ik een Tia had gehad, maar omdat ik Pradaxa gebruik werd het bloedstolsel opgelost, had ik een andere bloedverdunner gebruikt, had ik volgens de Neuroloog een beroerte (herseninfarct) gehad, dus.....

20-04-2017 | Vrouw | 63
Aangeboren hartafwijking
Moest bijna elke week bloedprikken en dat is gelukkig nu niet meer nodig.👍

18-12-2016 | Vrouw | 43
Hartfalen
Door een virus in mijn hart heb ik hartfalen (idiopatische myocarditisch) gekregen en hierdoor weer vele longembolien. Ik gebruikte in eerste instantie acecounemarol maar door een schommelende IRN waarde heb ik gevraagd om Pradaxa te mogen proberen zodat ik niet wekelijks naar de trombosedienst hoef. Ik ben zeer tevreden en ik heb gelukkig geen last van bijwerkingen.

26-04-2015 | Vrouw | 73
Trombose
Ik ben de laatste erg vermoeid, volgens de bijsluiter is dat bekend.

18-02-2015 | Man | 85
Hartritmestoornissen
1987: bypass operatie; 2002: pacemaker; 2010: pacemaker; 2013: hartritme stoornissen - ablatie.

30-10-2014 | Vrouw | 50
Herseninfarct
Voor mijn genezingsproces is het een hele vooruitgang geweest om niet meer zeer regelmatig als patiënt met de trombosedienst hoeven te communiceren. Een ander bijkomend voordeel vind ik dat de oppervlakkige wondgenezing weer als vanouds is en niet als met acenocoumarol waarbij wondjes maar zeer langzaam genazen.

05-10-2014 | Man | 74
Hartritmestoornis
Ik gebruik dit middel al ruim 8 jaar. Heb eerst meegedaan met de studie voor goedkeuring van het middel pradaxa/dabigatran. Het gebruik is tot nu tot volle tevredenheid. Geen bijwerkingen en ook geen frquente bezoekjes meer aan de trombosedienst.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum