Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

06-03-2024 | Vrouw | 76

misselijkheid

Ik moest er aan wennen, maar van de doacs verdroeg ik deze het best

28-06-2023 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik gebruik dit nu ongeveer 8 weken, 2x per dag 150 mg. Ik voel me duizelig, totaal niet lekker, hondsmoe, moet heel vaak plassen, diarreeklachten, kleine bloedinkjes . Ik denk dat ik naar 1 pil per dag ga, want dit is echt een naar medicijn.

28-01-2023 | Vrouw | 37
Trombose
In 2017 kreeg ik een trombose been. Daar pradaxa voor gekregen 2x daags 1 tablet 150 mg. Ik was wel heel erg vermoeid. Ondanks deze dosis in december 2022 toch weer trombose en een aderonsteking. Pradaxa moest opgehoogd worden naar 2x daags 2 tabletten 150 mg. Afgelopen week naar de internist en mijn bloed is nu gevaarlijk dun, kans op herseninfarct is mega groot. Mo[lees meer...]et vandaag andere bloedverdunners halen. Mijn klachten van de pradaxa zijn extreem moe na innamen. Paniekaanvallen. Extreem warm snachts een rood hoofd. Hartkloppingen.

06-10-2022 | Vrouw | 50
Atriumfibrilleren
Gelijk na de inname de eerste dag, de volgende dag veel haarverlies, en slechter zien. Ik vind het een heftig middel. Ben ook altijd extreem vermoeid tijdens deze medicatie. Zal blij zijn als ik weer mag stoppen. Het enige voordeel is, dat het bloedverlies tijdens de menstruatie te doen is. Met andere bloedverdunners was dit extreem.

24-03-2022 | Vrouw | 66
Bloedverdunning
Ik hoor veel mensen zeggen, moeilijk uit de verpakking halen. Klopt, maar de apotheek heeft hier speciale doosjes voor. Zijn echt super fijn . Zeker voor mensen met gewrichtsproblemen in handen. Vraag ernaar bij uw apotheek

06-09-2021 | Vrouw | 48
Trombose

06-08-2020 | Vrouw | 66
Hartklachten
Blauwe plekken, en zeer benauwd.

25-03-2020 | Vrouw | 26
Herseninfarct
In 2010 een cva doorgemaakt gecombineerd met een ruiters embolie. Vanaf dat moment werd ik ingesteld op acenocoumarol, echter kregen ze mijn INR niet stabiel en was het risico te groot op trombose. Ik moest regelmatig weken lang trombose spuiten zetten naast de medicatie, erg vervelend.. Gezien het van kwaad naar erger liep werd ik ingesteld op fenprocoumon, wederom een mi[lees meer...]slukking met als resultaat meervoudige long embolieën in 2015. In overleg met de arts en de fabrikant (deze betaalde mijn medicatie gezien die toentertijd niet vergoed werd) ben ik gestart met Pradaxa. In een woord, geweldig! Mijn bloedwaarden zijn al jaren achtereen goed en ik kan onbezorgd mijn leven leiden. Op wat maagzuur na mag ik niet klagen mbt bijwerkingen.

25-11-2019 | Vrouw | 70
Boezemfibrilleren
Na een ernstige gal operatie kreeg ik deze hartritmestoornis. Ben binnen 3 maanden 3 x opgenomen geweest in het ziekenhuis. Wed niet herkend.......hebben mij te lang laten lopen hiermee. De derde keer waren mijn bloedwaarden zo verstoort dat ze geen operatie aandurfden. Toch werd vanwege de ernstige omstandigheden de knoop doorgehakt en volgde de operatie. 10 dagen opgenom[lees meer...]en geweest, alles binnenin was ontstoken......zo ziek geweest! Dit was in 2015. Daarna dus steeds meer achteruit gegaan, terwijl ik daarvoor gezond was. In September 2015, na allerlei onderzoeken, kon geen stap meer verzetten, kreeg ik de Pradaxa voorgeschreven van de cardioloog. Voel me een Zombi, kortademig, spierpijn enz. Ben na 2015 nooit weer de oude geweest, zo jammer. Een klein eindje lopen, 200 meter, lukt zo nu en dan nog. Inmiddels 3 x een cardoversie gehad en een hartablatie, die niet is geslaagd. Vanwege mijn overgewicht durven ze dit niet weer aan te gaan. Ben in deze 4 jaar 15 kilo aangekomen, komt volgens mij van de Prada! Heeft iemand hier ook ervaring mee? Want soms weet ik niet of het door dit medicijn komt, de gewichtstoename of door het niet meer goed kunnen bewegen. Wil er wel graag mee stoppen en dan zien hoe het gaat......maar zit ook niet op een hersenbloeding te wachten........twijfel erg over hoe verder.....Ontvang graag reacties als jullie dit bekend voorkomt allemaal.

30-10-2019 | Vrouw | 73
Hartfalen
Ik heb altijd voor diastolish hartfalen accenecoumarol gebruikt dat werd een ramp 7 maanden dagelijkse vloeingen had bloedarmoede ontwikkelt gekeken naar andere bloed verdunner kwamen op dabigatran wat moet helpen om mijn bloed niet te klonten ivm hartritme storingen.kreeg kort na gebruik enorme maagpijn.de hartfalen poli adviseerde mij om het in te nemen.met yoghurt sind[lees meer...]sdien heen maagklachten meer voor mij is dit de enige oplossing .

11-08-2019 | Vrouw | 69
Atriumfibrilleren
Veel pijn in benen ,ben ook bang om een bloeding te krijgen .terwijl er niet in alle ziekenhuizen tegen gif is voor een bloeding

10-02-2019 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Prima middel en geen bezoekjes aan de trombosedienst. Alleen wat last van branderig gevoel in de maag, vooral ‘s avonds.

08-10-2018 | Vrouw | 70
Herseninfarct
Ik had voorheen acenocoumarol, geen bijwerkingen en gemakkelijk in te nemen. Alleen lastig bij ingrepen vanwege INR. En hinderlijk bij schommelingen van INR.

14-09-2018 | Vrouw | 68
Beroerte
Ik heb hartritmestoornissen en kreeg 2 TIA's. Ik heb nogal wat medicijnwisselingen gehad tot ik Pradaxa kreeg. Ik ben gewaarschuwd voor de bloedingen, die erg meevallen ondanks het gebruik van 2 capsules per dag. Mijn klachten zijn niet teruggekomen sinds ik het gebruik, dus ik ben er blij mee en ik hoef niet die vervelende tromboseprikken te krijgen.

03-07-2018 | Vrouw | 56
Herseninfarct
Op 53 jarige leeftijd een klein herseninfarct gehad , vkf was de oorzaak. Sindsdien pradaxa. Makkelijk, geen geprik en bloedonderzoeken. Er moet 12uur tussen de inname zijn, ik neem het in om negen uur en om 21uur. Steeds op de tijd letten en zorgen dat je het bij hebt want die tijden zijn wel belangrijk. Geen last van enige bijwerkingen.

01-02-2018 | Vrouw | 33
Hartritmestoornissen
Na een tia moest ik Marevan beginnen nemen, 2 wekelijks een bloedafname dus toch wat beperkingen. Op mijn vraag overstap gemaakt naar Pradaxa, aangezien ik 33j ben is dit het beste nu. Het was zeer confronterend . Pradaxa geeft mij mijn leven terug,zonder al te grote aanpassingen. En wat er verder gebeurd weet ik niet! Maar nu kan ik opnieuw leven!