Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

20-11-2022 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik heb een liefde haat verhouding met dit middel ,hen inderdaad een gloeiend heet hoofd ,kun je opstijgingen ,noemen.En het eten je zit heel snel vol,en hebt vaak reflux klachten het terug komen van voedsel.kortom ik ben niet echt blij met pradaxa.

09-09-2022 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik ben na alle doacs ,op pradaxa gezet ,maar t voelt gewoon niet goed ,ik heb als man opvliegers en onwel voelen dan.Ben erg vermoeid ook .Durf niet te stoppen maar ik voel gewoon dat het niet goed voor me is .Ook psychis meer angst.Weet niet of dit komt van de pradaxa.

12-08-2022 | Man | 77
dabigatran etexilaat (110mg)
Mijn vader slikte pradaxa, al heel snel kreeg hij vochtophoping, een rood gezicht, en hevige hoofdpijn, en onderhuidse bloedingen. Maar vader klaagde nooit. Had een hartritme stoornis waardoor hij voor de bloedverdunners moest bloedprikken. Dat ging niet altijd evengoed. Mijn vader had altijd kleine dunne aders, moeilijk te prikken. Dus werd hij op pradaxa gezet. Dan hoef[lees meer...]de hij niet meer geprikt te worden. Neuroloog schreef hem dit voor, 5 jaar geleden, was een nieuw medicijn. Slikken, en hij hoefde niet meer op controle daarvoor. Ik vond dit raar. Eerst elke week controle, een nieuw medicijn en dan geen controle meer. Mijn vader begon te klagen over hevige hoofdpijn . Kon volgens de neuroloog niet van de pradaxa komen. Op een dag trof ik mijn nog altijd levenslustige vader huilend aan ,hij had zo,n hoofdpijn. Ik schrok van zijn gezicht, gezwollen en knalrood. Met hem naar de 1e hulp. Scans gemaakt, niets te zien. Neuroloog zei, zonde van zijn tijd. Om een lang verhaal kort te maken, de hoofdpijn werd zo erg dat hij alleen nog maar thuis wilde blijven. Onderhuidsbloedingen deden hem veel pijn, kwaliteit van leven ging snel weg. Het stond niet in de bijsluiter van pradaxa, dus kon het niet volgens de neuroloog. Echter op 2 januari 2017 ging ik met mijn vader naar de huisarts voor de hoofdpijn. Hij moest bloed gaan prikken in het ziekenhuis. Zijn bloed leek wel zwart. Om 18.05 die dag, zeg hij nog tegen mijn moeder, ik wordt niet goed. Grijpt naar zijn hoofd, verkrampt, en valt dood neer. Uitkomst na overlijden. Bloedingen in de hersenen . Door pradaxa gebruik. Grappig bijna, dat neuroloog en ziekenhuis dit ontkennen. En nog steeds. Niet gebruiken!!!!

23-04-2022 | Man | 67
Trombose
tussen uur 1 en 3 na de inname instabiliteit bij 't stappen - na 1 uur, enkele uren lang , inname zware druk rond de hartstreek - sporadisch erg veel krachtverlies in de onderbenen: zijn het de spieren en/of de zenuwen

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling van marcomar naar pradaxa 2x 150 mg harde capsule , door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan . bijhet innememen pradaxa steeds met een glas water ,de pradaxa moet in de maag oplossen anders kan je problemen met je darmen ,ik had de capsule[lees meer...] s avonds zonder water ingenomen na enige tijd erge buikpijn ganse nacht ,dus altijd innemen met glas water ,staat ook in bijsluiter.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling vam marcomar door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan .

28-08-2020 | Man | 77
dabigatran etexilaat (150mg)
moeilijk en mening te geven Gebruik het middel in verband met onregelmatige hartslag

06-08-2020 | Vrouw | 66
Hartklachten
Blauwe plekken, en zeer benauwd.

05-02-2020 | Man | 87
dabigatran etexilaat (110mg)
Hartritmestoornissen
na fernprocoumon en zelf-prikken overgestapt op pradaxa. Ernstige vermoeiheidsverschijnselen, vooral in de benen. Geen eetlust, volslagen futloos. Over op xarelto, een verademing. Geen problemen meer.

25-11-2019 | Vrouw | 70
Boezemfibrilleren
Na een ernstige gal operatie kreeg ik deze hartritmestoornis. Ben binnen 3 maanden 3 x opgenomen geweest in het ziekenhuis. Wed niet herkend.......hebben mij te lang laten lopen hiermee. De derde keer waren mijn bloedwaarden zo verstoort dat ze geen operatie aandurfden. Toch werd vanwege de ernstige omstandigheden de knoop doorgehakt en volgde de operatie. 10 dagen opgenom[lees meer...]en geweest, alles binnenin was ontstoken......zo ziek geweest! Dit was in 2015. Daarna dus steeds meer achteruit gegaan, terwijl ik daarvoor gezond was. In September 2015, na allerlei onderzoeken, kon geen stap meer verzetten, kreeg ik de Pradaxa voorgeschreven van de cardioloog. Voel me een Zombi, kortademig, spierpijn enz. Ben na 2015 nooit weer de oude geweest, zo jammer. Een klein eindje lopen, 200 meter, lukt zo nu en dan nog. Inmiddels 3 x een cardoversie gehad en een hartablatie, die niet is geslaagd. Vanwege mijn overgewicht durven ze dit niet weer aan te gaan. Ben in deze 4 jaar 15 kilo aangekomen, komt volgens mij van de Prada! Heeft iemand hier ook ervaring mee? Want soms weet ik niet of het door dit medicijn komt, de gewichtstoename of door het niet meer goed kunnen bewegen. Wil er wel graag mee stoppen en dan zien hoe het gaat......maar zit ook niet op een hersenbloeding te wachten........twijfel erg over hoe verder.....Ontvang graag reacties als jullie dit bekend voorkomt allemaal.

12-07-2019 | Man | 64
Bloedstolsels
Wat een ellende, ondanks lage dosering erg veel bijwerkingen, haast niet mee te leven, afrader

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Al 10 jaar hartpatiënt en was 1 van de eerste gebruikers van Pradaxa met af en toe eens in de maand sotalol indien hartritme fout ging. Echter, na half jaar wegens hartfalen op de IC beland en in leven gehouden. Er zijn twijfels of Pradaxa de oorzaak was en overgegaan samen met 6 hartmedicijnen op Fenprocoumon. 5 jaar herstellende met zeer veel bijwerkingen waardoor ik nie[lees meer...]t meer functioneerde, werk en bedrijf kwijtraakte. Ruim half jaar geleden succesvol geholpen dmv ablatie. Heerlijk! Eind oktober gestopt met alle hartmedicatie waardoor ik weer voor 95% kon functioneren. Alleen Fenprocoumon zorgde voor zeer vervelende jeuk en huidirritatie tot bloedens toe ondanks hydrocortison. stopperiode in januari was geweldig! geen jeuk meer geen beddengoed en kleding onder het bloed. voelde me herboren! Moest echter van specialist toch bloedverdunner en dat werd Pradaxa. Voel me nu weer slechter en overweeg om helemaal te stoppen met bloedverdunners.

08-10-2018 | Vrouw | 70
Herseninfarct
Ik had voorheen acenocoumarol, geen bijwerkingen en gemakkelijk in te nemen. Alleen lastig bij ingrepen vanwege INR. En hinderlijk bij schommelingen van INR.

24-06-2018 | Man | 67

05-06-2018 | Man | 59
Boezemfibrilleren
Helaas, had er goede hoop op maar na 6 stuks echt steeds zieker geworden, eigenlijk al na de 1e pil. Een dag na gestopt te zijn wel weer de oude. Voorlopig maar even niet

18-03-2018 | Man | 76
Hartklachten