Ervaringen met Enalapril

enalapril(aat)

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

23-08-2019 | Man | 80
Gebruik 10 jaar,

10-08-2019 | Man | 48
Hoge bloeddruk
Ik heb de medicijnen 5 maand gebruikt maar kreeg steeds meer bijwerkingen. Had last van een vervelende hoest en slijmvorming waardoor ik nachts wakker werd. Last van astma aanvallen Mijn ontlasting werd ook heel licht van kleur. Ben er nu twee weken mee gestopt en alle bijwerkingen zijn verdwenen. Heb nu andere medicijnen gekregen kijken hoe die het doen en a[lees meer...]nders maar een verhoogde bloeddruk beter dan al die bijwerkingen.

08-08-2019 | Vrouw | 36
Hoge bloeddruk
Na propranolol wat matig effect had overgestapt. Op dinsdag de 1e tablet genomen. Woensdag begon het gelijk met maagkrampen, daarna trok de pijn door mijn buik. Op een gegeven moment kon ik bijna niet meer lopen omdat elke stap leek alsof mijn ingewanden op en neer beukten. Later nog steken in zij. En pijn bij mn hart.

23-05-2019 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

19-05-2019 | Vrouw | 72
Hoge bloeddruk
Ik heb er meer last dan gemak van en mijn bloeddruk daalt niet voldoende

12-05-2019 | Vrouw | 65

29-12-2018 | Man | 38
Hoge bloeddruk
Half jaar geslikt. In het begin veel bijwerkingen gehad: duizeligheid (ook in auto en auto aan de kant moeten zetten), kriebelhoest. Kriebelhoest ging over in zware hoestbuien met soms overgeven. Toen halve dosis gaan slikken. Dat ging beter. Sinds 2 maanden echter weer kriebelhoest en toename van alle bijwerkingen. Direkt gestopt. Eerst nu kijken hoe de bloeddruk blij[lees meer...]ft zonder medicijnen

26-11-2018 | Man | 56
Hartfalen
Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch

05-10-2018 | Man | 42
Hypertensie
Ik slik Enalaprilmaleaat icm Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt erg goed. na wat zoeken naar de juiste dosering zit ik op 10 mg Enalapril + 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dat ik nu meer moet plassen wijt ik aan de hydrochloorthiazide. Dat staat immers ook bekend als plaspil.

04-10-2018 | Vrouw | 69

24-06-2018 | Man | 52
Hoge bloeddruk
heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.

15-06-2018 | Man | 49
Hoge bloeddruk
Op 20-06-2017 heb ik hier wat geschreven en geef hierbij een update. Een paar maanden geleden deed ik weer een bloeddrukmeting bij de huisarts. Toen bleek mijn hartslag ook te hoog te zijn namelijk 100. Daar kreeg ik dan ook weer medicijnen voor met de naam metoprolsuccinaat. Ik begon me door de bijwerkingen steeds slechter te voelen en raakte om het minste of gering[lees meer...]ste al buiten adem. IK ben nu 49 en zoals ik in eerdere reactie al aangaf heb ik wat overgewicht (fors gebouwd). Ik had vorig jaar al het voornemen om te gaan krachtsporten maar ja de drempel he ! :-( 6 weken geleden was ik het echt zo zat...2 medicijnen die echt alleen je gezondheid slechter maken en dus heb dat spul in de prullenbak gegooid en heb ik een sportbroekje in een plastic tasje gedaan en ben naar een sportschool gelopen. IK heb daar alles uitgelegd en ben meteen gaan trainen (vroeger trainde ik ook erg veel (gemiddeld 10 uur krachttraining per week , ik praat dan over 15 jaar terug dat ik daarmee gestopt ben). Ik begon me meteen al een stuk fijner te voelen i.p.v dagelijk thuis zitten en tv kijken met een biertje lekker met gewichten in de weer. Heerlijk al die vastzittende energie die je eruit kunt gooien en psychisch voel ik me nu ook veel beter.Mijn trainer adviseerde me ook op dagelijks te gaan wandelen. Dat doe ik nu nog steeds, meestal een uur per dag. Ik ben nu echt alleen nog met sport bezig en met voeding (veel eiwitten kwark vis enz...heerlijk... ik plas nu echt veel s nachts net een waterkraan die open staat :-) .. het trainen houdt me nu echt bezig is echt weer mijn hobby. Inmiddels ben ik nu 6 weken bezig en het allerbelangrijkste van het verhaal komt nu...... :-) Ik ben al 7 KG afgevallen (zonder mezelf uit te hongeren en mijn bloeddruk is nu zonder medicijnen 120/80 !!!! soms zelfs 114 / 80 oooh wat ben ik hier blij mee...al die rommel geslikt wat niet echt nodig was. Oh ja ik let nu echt heel erg goed op mijn eten...suiker en zout laat ik nu staan...Ik wil het uiterste eruit halen met trainen..Mensen ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet ....kom uit die luie stoel en zoek een leuke sport op of ga elke dag wandelen, dat hoeft niet meteen een uur maar begin met 15 minuten.ik weet dat het begin erg moeilijk is, maar echt als je de smaak te pakken heb dan wil je niet eens terug lopen naar huis maar wil je blijven lopen :-) Ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet !!!!!! Medicijnen is gewoon big business en niet altijd nodig maar het is eerder gemakzucht.

21-04-2018 | Vrouw | 58
Hypertensie
Door hypertensie (219/134) door huisarts aan Amlodipine gezet. Had ernstige bijwerkingen hiervan. Dikke voeten en benen en jeuk overal. Daarna over op enalaprilmaleaat/hydrochloorthiazide Sandoz 20 mg. Bloeddruk is nu keurig 140/70. Zicht is iets minder, maar overkomelijk. Verder geen bijwerkingen geconstateerd.

17-03-2018 | Vrouw | 67
Hoge bloeddruk
Mijn bloeddruk is zeer onregelmatig en vaak erg hoog.Heb jeuk en moet veel hoesten.De eerste dagen erg duizelig.Verder droogheid ogen en huid. ( Jeuk)

07-03-2018 | Vrouw | 67
Hoge bloeddruk
Na dat de dokter ontdekte dat mijn bloeddruk 177/100 was kreeg ik enalapril voorgeschr De eerste week last van de bij w gehad daarna ging het beter Tot 4 dagen geleden,duizelig hoofdpijn ,niet in staat iets te doen brandend gevoel over het hele lichaam De bloed druk wel gezakt maar de bij verschijnselen zijn niet om mee te kunnen leven Ik stop Geen enalapril voor mij Ga[lees meer...] weer naar de dokter

06-03-2018 | Vrouw | 76
Hoge bloeddruk
Begonnen, eind september. Eind november beginnen te hoesten. Iedereen hoest, dus waarom naar arts. Eind januari nog steeds hoesten, ook ' nachts. Niet kuchen maar hoesten tot je gaat kokhalzen. Had het idee dat van binnen alles gekneusd was door het hoesten. 5 Februari naar huisarts gegaan en moest direct stoppen met enalapril.