categorie

Bloeddruk - angiotensine-antagonisten

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Bloeddruk - angiotensine-antagonisten

14-01-2022 | Vrouw | 65
Hartfalen
Voor mijn gevoel en wat mij wordt verteld krijgt iedereen met hartfalen dezelfde medicatie. De gouden 4 noemen ze het. Entresto, Carvedilol, Furosmide, en straks worden er nog 2 toegevoegd. Ik leef nu al als een zombie, er veranderd niet zoveel, bloeddruk stijgt zelfs en de hartslag is nog altijd rond de 80. Ik denk dat niet iedereen hetzelfde op medicatie reageert, maar m[lees meer...]aak dat de artsen maar wijs. Ik kwam een jaar geleden binnen met luchtweginfectie en dan maken ze natuurlijk ook direct een ecg! Verder geen klachten, geen dikke enkels, gewoon sporten trappen lopen enz. gezonde vrolijke energieke vrouw en per ongeluk hebben ze hartfalen ontdekt bij de ecg. Van deze vrouw is weinig meer over! Had ik het maar nooit geweten!!!

14-01-2022 | Man | 65
valsartan
Voor mij helpt het goed, m’n bloeddruk is op het normale peil. Ook door het zoutloos/zoutarm voel ik me prima, en nu ongeveer 10 kg gewicht verloren, zonder moeite

13-01-2022 | Vrouw | 57
irbesartan
Tal van bloeddruk verlagers geprobeerd, blijf dezelfde bijwerkingen houden.

21-12-2021 | Man | 43
candesartan
Ik kreeg er bij dag 1 een hele zware migraine aanval van. gelijk mee gestopt.

26-11-2021 | Man | 74
Hartfalen
Hartritmestoornis geconstateerd na black out. Hartspier die nog maar voor 14 % werkte in 6 maanden tijd verbeterd naar 25% met Entresto. Geen alcohol meer gebruikt. Niet meer gerookt sinds constatering.van de stoornis. Hartritmestoornis daarmee niet opgelost maar na plaatsing Pacemaker wel verminderd. Geen noemenswaardige bijwerkingen opgetreden. Kortademigheid (me[lees meer...]de door COPD) wel verminderd, dus beter, maar niet verdwenen. Jaarlijkse bloedtesten zijn in orde. Geen nierfalen. Mijn enige zorg is een Amerikaans onderzoek waarin een vermoeden wordt geopperd dat door een bepaald aangemaakt eiwit in de hersenen door gebruik van Entresto de vergrootte kans op de ziekte van Alzheimer bestaat.

23-11-2021 | Vrouw | 50
candesartan
Sinds mijn 18e last van Migraine, paar keer per maand. Al jaren gebruik ik daarvoor Rizatriptan (eerst Maxalt) om aanvallen te couperen/blokkeren. In de afgelopen jaren is mijn medicatiegebruik drastisch toegenomen. Het afgelopen jaar soms weken achtereen dagelijks triptanen om hoofpijn/migraine te stoppen. Daardoor ontwikkelde ik medicatie-afhankelijke hoofdpijn. Afgelop[lees meer...]en september was ik hier helemaal klaar mee: elke dag medicijnen slikken en een zwaar/wazig hoofd alsof er een dikke deken over me heen lag. In overleg met mijn huisarts heb ik besloten om te stoppen met alle medicatie: cold-turkey afkicken. Ik mocht geen enkel medicijn gebruiken gedurende 6 weken. Dit goed besproken met familie/gezin en werk en vrienden, want ik wist wat dit ging betekenen: in die weken een aantal lange, hevige migraine-aanvallen gehad waar ik dus geen medicatie voor mocht gebruiken. Dagelijks een dagboek bijgehouden en daaruit bleek dat mijn oorspronkelijke migraine in frequentie en hevigheid was toegenomen. Nadat dit goed in beeld was gekomen ben ik begonnen met Candesartan 4 mg 1 x dd om te kijken of dit zou helpen om het aantal aanvallen per maand terug te dringen. Het resultaat is fantastisch: ik houd nog steeds een dagboek bij en zie de migraine-dagen drastisch naar beneden gaan. Net een periode van 17 hoofdpijnvrije dagen achter de rug, gevolgd door een milde migraine die na 1 x rizatriptan ook over ging en niet direct weer terugkwam. 17 Dagen hoofdpijnvrij, ik kan me niet herinneren wanneer dat voor het laatst zo was........ Ik ben heel opgelucht dat ik deze stap heb gezet en ga geduldig door met de Candesartan. Ik mag deze gaan ophogen, maar mijn huisarts adviseert vooral ook geduld: neem de tijd om te kijken wat het effect van deze dosis is en ga niet te snel ophogen. Bijwerkingen? Nee, helemaal niet. Mijn bloeddruk is iets gezakt, maar dat is een mooie bijkomstigheid omdat die de laatste jaren aan de hoge kant was (ik zat op 145/90 en nu sinds de Candesartan 4 mg op 125/75). Het was heel heftig om af te kicken van mijn triptanen gebruik, maar ik ben ontzettend blij dat ik die stap heb gezet. Het heeft mij geholpen om dit met mijn naasten en collega's goed door te spreken, dat maakte dat ik mij niet schuldig voelde op het moment dat ik dagenlang in bed lag met zware migraine en dus niet kon functioneren. Ook had ik met mijn man afgesproken dat hij mij geen pillen mocht geven als ik erom vroeg. Gelukkig had ik genoeg wilskracht om het allemaal los te laten en te laten gebeuren. En het heeft mij heel veel goeds gebracht.

30-10-2021 | Man | 73
valsartan
Ben kort geleden over gestapt van Losartan naar Valsartan krka.80mg.Kreeg eerst Valsartan Xiromed 80mg maar daar had ik niet zo baat bij.Soms word je er moedeloos van die fabrikanten met al die veranderingen zoals verpakkingen en sommige met andere stoffen er in,en wat zeggen ze dan bij de Apotheek allemaal het zelfde of zij zelf die medicijnen slikken.Ik heb heel wat vers[lees meer...]chillende medicijnen geslikt tegen hogebloeddruk met veel bijwerkingen waar ik al meer dan 40 jaar mee kamt.Van de internist kreeg Lisinopril bij een andere internist kreeg Aprovell met veel bijwerkingen..Met Valsartan krka gaat het nu redelijk..Valsartan heb je ook verschillen in zo wat ik eerder genoemd heb..

Telmisartan

23-10-2021 | Man | 61
telmisartan
Hartritmestoornis gehad. Oorzaak onbekend. Ablatie in beide boezemkamers heeft er voor gezorgd dat hart weer in een normaal ritme klopt. Moet van de arts Telmisartan en bloedverdunner blijvend slikken. Krijg onvoldoende antwoord waarom.

Telmisartan

21-10-2021 | Man | 75
telmisartan
ik gebruik dit medicijn ca. 20 jaar, eerst Micardis en later dan Telmisartan. fabrikant Teva. enige tijd geleden is er een hulpstof veranderd en sinds die tijd heb ik ernstige hoofdpijn die door niets wordt verdreven. nu heb ik fabrikant Sandoz en de hoofdpijn is minimaal. de hulpstoffen zijn geheel anders dan in Teva-fabrikaat. ik had hetzelfde met Gliclazide (diabetes[lees meer...] II) gekmakende hoofdpijn. ik reageer sterk op medicijnen. ook gebruik ik al bijna 40 jaar een beta-blokker atenolol/chloortalidon en al deze medicijnen bij elkaar maken mij ziek.

24-09-2021 | Man | 76
losartan
Bij het gebruik van Nifedipine voor hoge bloeddruk moest ik naar de cardioloog en naar de hartfunctie voor de fietsproef, daar gekomen werdt eerst mijn bloeddruk gemeten, die was maar liefst 220, dus de arts die mij moest controleren bij de fietsproef weigerde de dproef uit te voeren en nam contact op met een collega, besloten werd om de proef de volgende dag uit te voere[lees meer...]n als ik 2 Nifedipine had in genomen, de volgende dag was mijn bloeddruk gedaald tot 140 en kon de fietsproef door gaan. na de fietsproef die werd afgeblazen omdat ijn bloeddruk was gestegen tot 250. Daarna ging ik terug naar de cardioloog die mij Losartankalium 0,25 voorschreef als aanvulling op de Nifedipine die ik al slikte van 8 mg, nu is mijn bloeddruk ruim 2 jaar keurig rond 130 over 80.

08-09-2021 | Vrouw | 34
candesartan
Gestart met 1 maal daags 1 tablet. Meteen bijwerkingen gekregen en grote twijfel of ik moest gaan opbouwen naar 2 maal daags vanwege de vervelende bijwerkingen. Ik was duizelig had spierpijn, hoofdpijn en werd erg verkouden. Veel griepsverschijnselen. Maar omdat ik meerdere keren per week een migraine aanval had wilde ik doorzetten. Opgebouwd naar twee maal daags. Verkoudh[lees meer...]eid werd minder maar wel heeeel moe. Sporten was ook moeilijker dan normaal. Maar na 3 weken begonnen de bijwerkingen minder te worden en voelde ik mij elke dag wat beter. Nu ben ik ruim 8 weken verder en heb geen migraine aanval meer gehad na week 3. Ben echt zo blij! Ik heb nog wel eens hoofdpijn en voel dat er op dat moment een migraine aanval 'onderdrukt' wordt. Maar met paracetamol op te lossen. Het doel van de neuroloog was om enkele hoofdpijnvrije dagen per week te hebben, maar ik heb enkele hoofdpijndagen en de meeste dagen ben ik hoofdpijn vrij!

05-09-2021 | Vrouw | 89

19-08-2021 | Man | 68
Hartfalen
ik heb een aneurysma gehad ?longkanker en nu hartfalen ,ik heb nu Entresto gekregen en kan nu door de lage rugpijn bijna niet meer lopen of fietsen. ik moet bewegen van de specialist maar kan nu door deze klachten bijna niets dus ga kijken of ze iets anders voor kunnen schrijven zodat ik weer wat meer kan. ik zorg dat ik niet meer drink dan anderhalve liter per dag en o[lees meer...]ok het natriumarm dieet bevalt me goed maar deze medicatie is niet wat ik nu wil. ik wil ook nog wat kunnen fietsen wandelen en gewoon kunnen bewegen.

14-08-2021 | Man | 64
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Dit zou voor mij wonderen verrichten, ben er al na 1 week mee gestopt omdat het tegen over gestelde gebeurde . . Zeer vermoeid en lusteloos. Geen daglicht kunnen verdragen.

13-08-2021 | Man | 75
candesartan
Direct na inname van de eerste pil duikelt de bloeddruk spectaculair. Gaandeweg het gebruik stijgt de bloeddruk naar waarden als voor het gebruik van Candesartan. Als ik verhoog dan stijgt de bloeddruk mee. De achterzijde van de tong en de keel worden gaandeweg rood geïrriteerd. Mogelijk door zuurdampen uit de maag. De praktijkbegeleider van mijn huisarts had juist Candes[lees meer...]artan geselecteerd omdat ik met meerdere andere medicaties voordien maagzuur problemen had die met maagzuurremmers alleen maar erger werden. Ik ben gestopt met de farmaceutica en ben het alternatieve circuit ingegaan. Werkt prima.

12-08-2021 | Vrouw | 24
irbesartan
Bloeddruk wordt dusdanig verlaagd dat hij weer "gezond" is, dat.is ook waarvoor dit medicijn is bedoeld, dus dat is goed. Echter veel last van bijwerkingen: Rusteloze benen (Restless Legs Syndrom), hoofdpijn en plotseling opkomende duizeligheid. Wegens de bijwerkingen niet aan te raden.

01-08-2021 | Vrouw | 52
candesartan
Jarenlang heb ik chronischmigraine. Rond de overgang begon ik dagelijks hoofdpijn aanvallen te krijgen met name tijdens de slaap. Werd elke dag wakker of na 't opstaan begon de pijn aan een kant. Waardoor 't op een migraine aanval leek. Wanneer ik een zolmitriptan in nam hielp het enigszins. Vaak kreeg ik een zware aanval. Nu slik ik al ruim 3 maanden dit middel en ik merk[lees meer...] voor het eerst sinds jaren wat het is om geen hoofdpijn te hebben. Ik heb nog regelmatig een aanval maar geen dagelijkse hoofdpijn meer. Ben zeer tevreden. Ik heb trouwens altijd een lage bloeddruk gehad.

30-07-2021 | Vrouw | 48
losartan
Van cozaar naar meer shit…. Mijn bloeddruk steeg alleen maar. Ben door de Cozaar op de eerste hulp beland. Gestopt met alle medicatie….Mijn internist zei dat ik zo niet lang te leven had, Bam bloeddruk omhoog. Ik heb geluisterd naar mijn lichaam. Q10 en selenium gaan gebruiken en kalium tabletten. Mijn bloeddruk is van 170/120 gedaald naar 111/73 en dan zonder bijwerki[lees meer...]ngen

16-07-2021 | Vrouw | 48

Aprovel

14-07-2021 | Vrouw | 55
irbesartan
Slik dit middel nu 10 jaar, eerst 75 mg en later 150 mg. Wel problemen met gewichtstoename en vocht vasthouden, maar dat zou ook andere oorzaken kunnen hebben. De bloeddruk is goed onder controle ermee (120-80). De apotheek probeerde me recent een merkloze irbesetan te laten gebruiken maar daar had ik 5 jaar geleden al slechte ervaringen mee (hoofdpijn), dus ik betaal nu[lees meer...] zelf bij voor dit medicijn. Voorlopig voor mij geen overstap.

Diovan

14-07-2021 | Vrouw | 77
valsartan
Gebruik dit medicijn al meer dan 15 jaar. Krijg nu 14-7-2021 een brief van de Apotheek dat er een stofje in de medicijnen zit dat kanker verwekt. Heb het orgineel merk Diovan waar ik voor betaalt. Nu staat er in de brief om het terug te brengen. Wat is dan mijn alternatief voor mijn bloeddruk omlaag te brengen? Dat is de tweede keer al dat er een stof in zit dat kanke[lees meer...]r kan op wekken. Dacht nu een veilig medicijn te hebben maar helaas. Gaat morgen naar de Apotheek om het doosje te controleren op het verdachte stofje.

14-07-2021 | Vrouw | 34
candesartan
Al 20 jaar meerdere dagen in de week hoofdpijn. Met name na een werkdag of intensieve dag. Eerder andere medicijnen, fysio en houdingstherpie geprobeerd ook ogen laten controleren maar mocht geen baat hebben. Uiteindelijke gevraagd voor een verwijzing naar de hoofdpijnpoli, de neuroloog kwam met de diagnose migraine met component van spanningshoofdpijn. Hij schreef di[lees meer...]t middel voor, voor 3 maanden. Eerste week leek het erger te worden maar na deze eerste week is de hoofdpijn geheel weggebleven. Na de 3 maanden de pillen te hebben genomen is de hoofdpijn nog 2 maanden weggebleven. Ik kreeg mijn avonden weer terug en had energie om 's avonds iets te doen. Na dus in totaal 5 maanden hoofdpijn vrij kwam de hoofdpijn weer en daarmee ook het besef wat een invloed die hoofdpijn op je leven heeft. Gelukkig nu weer een recept gekregen voor 3 maanden.

25-06-2021 | Vrouw | 43
losartan
Dit middel werkt goed, bloeddruk van gemiddeld 150/110 naar 125/92. Voel me soms wel sneller moe, duizelig maar wat mij het meeste opvalt is dat ik opeens 2,5 kilo ben aangekomen. Het lijkt of ik overal vocht vasthoud. Ik lees dit niet terug in de bijwerkingen.

23-06-2021 | Vrouw | 48

16-06-2021 | Vrouw | 76

06-06-2021 | Vrouw | 32
candesartan
Gebruik in combinatie met depakine. 3 keer per dag depakine en 2 keer per dag Candersatan. Dit is het enige wat werkt om mijn migraine aanvallen onder controle te houden. Nu zo’n 5 aanvallen per maand anders dagelijks. Aanvallen behandelen met sumatriptan, dit werkt soms.

03-06-2021 | Vrouw | 53
losartan
Bloeddruk zakt goed .maar veel klachten helaas .ziekzwak en vaak misselijk en slap en moe

02-06-2021 | Man | 60

31-05-2021 | Vrouw | 25
candesartan
Ik heb sinds 8 jaar ongeveer ontzettend veel last van (chronische) migraine, dit samen met ongeveer 2 migraine aanvallen per week, was de ene naar 2-3 dagen voorbij begon de andere weer een dag later. Veel medicatie geprobeerd, uiteindelijk overgestapt van neuroloog. Deze heeft mij candesartan 4 mg voorgeschreven, in combinatie met Rizatriptan bij een aanval. Ik merkte ec[lees meer...]hter wel dat de druk in mijn hoofd nog steeds aanwezig was. In overleg met de Neuroloog mijn dosering verhoogd naar 8 mg, en nu nergens last meer van. Soms denk ik dat ik een aanval krijg maar dan ebt deze met een half uurtje weg dus echt ideaal. Het enige is dat ik er wat vermoeid door ben, maar ik heb liever die vermoeidheid dan mijn migraine. Ik kan weer doen en laten wat ik wil!

20-05-2021 | Vrouw | 53
irbesartan
Heb irbesartan gekregen vanwege verhoogde bloeddruk, kreeg enorm vervelende bijwerkingen, erg duizelig, vreselijke spierpijnen schouders en benen, pijn in al mijn kiezen. Kon nauwelijks opstaan door de pijn. Ben het middel gestopt.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5567)
Anticonceptie - overig (4096)
Cholesterol (3036)
Depressie - antidepressiva overig (2878)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2561)
Pijn - morfine-achtigen (2340)
ADHD - psychostimulantia (2283)
Pijn (2120)
Verslavingsziekten (2105)
Bloeddruk - betablokkers (1782)
Maagzuur - protonpompremmers (1660)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1594)
Anticonceptie - eenfase (1467)
Angststoornissen (1324)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1276)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1260)
Depressie - antidepressiva TCA (1119)
Antibiotica - urineweginfectie (1087)