categorie

Bloeddruk - angiotensine-antagonisten

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Bloeddruk - angiotensine-antagonisten

05-04-2021 | Vrouw | 53
candesartan
Ik slik nu sinds 1 week dit middel voorgeschreven door mijn kno arts ivm hevige aanvallen meerdere keren per week door de ziekte van Meniere. Eerste dagen na inname duizelig en moe ( hoop dat dit weg gaat ) Iemand ervaring met dit middel ivm Meniere?

04-04-2021 | Vrouw | 70
irbesartan
Omdat ik ook Metropolol, soms krijg ik daar selokeen voor en vasaxsten slik, weet ik nooit goed wat de bijwerking veroorzaakt. Dat traplopen komt me zo bekend voor. Als ik, heel rustig, de eerste trap op ben leun ik even op mijn bed om bij te komen. Moet ik naar zolder, dus nog een trap, dan leun ik boven eerst een poosje over het traphek om weer lucht te krijgen. Heel [lees meer...]naar.

04-04-2021 | Man | 73
Hypertensie
Covid infectie, 7 dagen hoge temp, met atriumfibrilleren lage frequentie 30-20 en 0 per min als gevolg, cardioversie met succes, normaal sinusiritme met 1 e grids AV blok, RR 240/ 140 na gebruik van 2 tabl Entresto was RR vrijwel normaal 155/97 dosering werd verhoogt naar 2x2 na het eten geringe bijwerkingen gedurende 1 week, 1 x verlamd,doof li onderbeen met klapvoet. [lees meer...]Echter na pacemaker implantatie niet gegeten wel 2 tabl ingenomen, s ochtends halfzijdige verlamming met afasie die in de loop van de dag na veel drinken ,wegtrok. Li been en voet zijn nu na 4 weken nog niet geheel hersteld. Duur middel met spectaculaire werking en afschuwelijke bijwerking.

Cozaar

31-03-2021 | Vrouw | 53
losartan
Losartan is het 3de medicijn dat ik kreeg voor hoge bloeddruk, van de vorige 2 veel bijwerkingen. Heb het medicijn een week gebruikt, weer vervelende bijwerkingen. Kreeg druk op mijn borst, hoofdpijn, werd er slaperig van. Kreeg wazig zicht, keelpijn, pijn in mijn onderrug, pijn in mijn schouderbladen. Zou fijn zijn als er medicatie tegen hoge bloeddruk is, zonder al tev[lees meer...]eel (ernstige) bijwerkingen

27-03-2021 | Man | 71

03-03-2021 | Man | 68
Angina pectoris

Telmisartan

20-02-2021 | Vrouw | 72
Hypertensie
De bijwerkingen zijn dusdanig van aard dat de bijwerkingen bijna erger zijn dan de kwaal. Ermee gestopt. Huisarts is ingelicht en probeert oplossing te vinden.

16-02-2021 | Man | 68
Angina pectoris
Zou de pompfuctie van het hart moeten verbeteren. Ik heb er heel slechte ervaringen mee, heb drie maanden als een zombie rond gelopen met zeer lage bloeddruk. Nierfuctie ging achteruit. Het viel mij ook al op dat ik de eerste 4 maanden regelmatig om de drie weken bloed moest laten prikken en op controle moest bij hartfalen. Dat heb ik nog nooit met geen een nieuw medicijn [lees meer...]gehad. Dan denk ik men was op de hoogte van de ernstige bijwerkingen. Waarom dan toch dat medicijn

Micardis

12-02-2021 | Vrouw | 75
telmisartan
Ik gebruik de medicijnen al decennia en heb het laatste jaar af en toe oorsuizen in de nacht

Diovan

05-02-2021 | Vrouw | 56

24-01-2021 | Vrouw | 68
Hartritmestoornis
Gebruik het middel nu 2 weken, maar voel mij de laatste dagen vreselijk beroerd. Dus ik dacht, ik ga toch nog eens weer even op Internet kijken naar de reviews van Entresto. De eerste week van januari dit jaar kwam ik in het ziekenhuis te liggen , omdat mijn hart niet goed pompte, en ik vocht vast hield. Benauwd en ritmestoornissen. Op het einde van deze week werd mi[lees meer...]jn Perindopril verruild met Entresto, want dat zou het summum zijn. Ik had natuurlijk ook voordat ik begon te slikken in het laatst van die week al eens het een en ander gelezen aan reviews, maar de club artsen aan mijn bed overtuigden mij toch! Daar komt bij , dat ik ook niet wilde " doemdenken", al die bijsluiters... En steeds op Internet zoeken/ kijken ,word je ook niet beter van. Hartritmestoornissen de hele dag door. Zuurstofgehalte /Hartslag. 83/132 ( wordt je wakker van)- 86/43 ( gewoon overdag) en ga zo maar door .Zonder inspanningen! Enorm duizelig. Raar gevoel in mijn hoofd. Misselijk. Geen eetlust Kortom: Moe en nog eens moe. As donderdag heb ik een afspraak bij de cardiologe welke zich , volgens ons ziekenhuis, speciaal bezig houdt met " Entresto klanten" , maar ik denk , dat ik vanochtend de laatste Entresto genomen heb. Ik kijk er nu al naar uit, hoe ik mij na 36 uur zal voelen.

16-01-2021 | Man | 75
Aangeboren hartafwijking
na een hartfalen nu al 15 jaar terug van vorig jaar overgeschakeld van Tritac naar Entresto en volgen mij zijn de symptomen pas toen begonnen

16-01-2021 | Man | 75

16-01-2021 | Vrouw | 67
Hypertensie
De eerste 4 weken kreeg ik losartan kalium 50 mg. PCH. Behalve wat darmklachten had ik geen bijwerkingen. Daarna was het medicijn merkloos en een klein wit pilletje geworden. Na 2 weken dit kleine pilletje geslikt te hebben kreeg ik elke dag meer klachten. Meer galbulten, een branderig gevoel in mijn tandvlees van mijn onderkaak alsof ik daar blaren had, wat niet zo was.[lees meer...] Verkouden, hoesten, pijn in mijn nierstreek, dikke urine, veel aandrang om te plassen en tijdens het wandelen verloor ik regelmatig druppels urine. Daarna ook als ik thuis was. Ik werd stijf, kreeg overal pijn zelfs in mijn rechter enkel en elke avond na het eten werd ik koud en rillerig alsof ik geen energie meer had om mijn eten te verteren. De diarree werd ook steeds erger. Gelukkig had ik geen hoofdpijn en keelpijn dat was wel fijn in deze corona tijd. Met Kerst gestopt, daarna voelde ik me gelijk weer beter.

Micardis

31-12-2020 | Vrouw | 75
telmisartan
Ik had een bloeddruk van 225 / 95 . Hierbij vreselijke hoofdpijn en totaal geen energie meer. Na een week was mijn bloeddruk gezakt naar 150/75 en voel ik me weer prima. Ik ervaar totaal geen bijwerkingen en voel mij beter dan ooit.

30-11-2020 | Man | 39
candesartan
Jaren lang heb ik migraine gehad in het najaar, wat niet te verklaren was. Dit jaar werd het ineens wekelijks, soms meerdere dagen achtereen. Sinds augustus gebruik ik het middel, werkt prima. Heb sindsdien 2 kleine aanvallen gehad, hiervoor heb ik zo nodig Sumatriptan. Ik ben zeer tevreden, dan maar iets eerder moe 's avonds.

Valsartan

26-11-2020 | Man | 66
valsartan
Valsatar onder het merk Diovan van Novartis is niet vervuild en te verkrijgen. Verzekeringsmaatschappijen en apotheker doen vaak moeilijk om Diovan van Novartis te verstrekken. Te duur ? Vraag een medische indicatie aan uw huisarts en de apotheker mag u geen Valsatar van een andere fabrikant verstrekken. Uw zorgverzekering dient dit te vergoeden, zo niet dan betaa[lees meer...]lt u bij , uw gezondheid is belangrijker.

Atacand

24-11-2020 | Vrouw | 51
candesartan
Na jarenlang propanolol gebruikt te hebben ben ik door flinke toename van de frequentie van de aanvallen toch overgestapt op Candesartan als preventief middel. Bij 12 mg per dag heb ik een goed evenwicht gevonden en heb ik nu de frequentie teruggebracht na eens per paar maanden. Bijwerkingen dacht ik niet te hebben, maar toen bleek dat het irritante hoesten en kuchen daa[lees meer...]rna terug te leiden was. Lastig in Coronatijd ... Ook heb ik sinds stoppen met proponalol een trilling in mijn lijf, handen. Het feit dat ik mijn hartstreek voel alsof er een soort druk op ligt herken ik ook uit andere ervaringsverhalen. De bijwerkingen zijn niet beperkend maar het goed om te weten dat het van het medicijn afkomstig is.

22-11-2020 | Man | 72
candesartan
Ik neem de medicatie s'avonds laat in zodat de werking in de nacht en ochtend het meest effectief is en de bijwerkingen bij aanvang het minst stoorden. Bloeddruk van gemiddeld 160 /165 bovendruk naar 135/140 en van 80/85 naar 70/75 onderdruk. Had voorheen Hydroch 4 mg per dag die minder effectief waren met veel meer toilet bezoek.

05-11-2020 | Man | 38
candesartan
Jarenlang heb ik rondgelopen met verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. Vrijwel elke dag werd in de loop van de dag de hoofdpijn zo erg was dat het leek of mijn ogen uit mijn hoofd gedrukt werden. Doordat het tegen de avond vaak echt doorzette, werd dit op het werk in ieder geval niet echt opgemerkt. Later werd dit een algehele hoofdpijn die altijd opkwam tijdens het werk[lees meer...], wat ik redelijk verborgen kon houden, maar zijn hoogtepunt bereikte toen ik thuiskwam, minimaal 3x in de week heel heftig, dan lag ik op de knieën in bed te huilen van de pijn, de andere dagen had ik genoeg hoofdpijn om te zorgen dat ik niets meer gedaan kreeg. In het weekend ging het vaak iets beter, maar op de maandag was het meteen weer de heftigste dag van de week. De aanvallen kostten me ook enorm veel energie. Ik ging vaak direct na het werk door naar bed, had vrijwel geen normaal leven meer en mijn kinderen wisten op een gegeven moment niet anders dan dat pappa op bed lag in het donker. Ook voor mijn vrouw was dit geen leven. Dit was enorm frustrerend en bij de huisarts kwam ik helaas lange tijd niet verder, tot ik eindelijk na jaren ellende en doorzettingsvermogen van mijn vrouw, door een vervangende huisarts wél naar de hoofdpijnpoli werd doorverwezen, ook al gaf ze de kanttekening dat ze er geen migraine in zag maar iets anders. Op de poli kon men middels een gesprek over mijn klachten heel snel concluderen dat ik een klassiek migrainegeval was en mocht ik Candesartan proberen. Dit werkt heel erg goed in mijn geval en de aanvallen beperken zich nu tot 1x per maand en dan in een mildere vorm, meestal later op de avond. Hiervoor heb ik Rizatriptan gekregen die ik op de tong moet laten smelten. Als ik deze inneem slaap ik in no-time als een roos en ben ik de volgende dag in orde. Ik heb al eens een keer mijn medicatie vergeten 's ochtends, ik had dezelfde dag ook een migraine-aanval. Het kan toeval zijn, maar ik denk het niet. Bijwerkingen: Ik merk wel dat ik nu lange tijd 's avonds erg vroeg moe ben en ik vaak al tussen 8 en 9 al naar bed ga en binnen no-time in slaap val als ik ga liggen, ik sta op rond 06:10 overigens. Ik vermoed dat dit een bijwerking is van de Candesartan. Ik ga proberen in stapjes van 4mg langzaam af te bouwen om te zien of een lagere dosering bij mij nog effectief is en of dat de bijwerkingen onderdrukt. Ik vind het namelijk wel jammer dat ik elke dag als ik uit mijn werk kom, ga eten en korte tijd erna alweer op bed lig, vrijwel gelijktijdig met de kinderen. Ik hoop nog een goede middenweg te vinden hierin.

30-10-2020 | Vrouw | 45
candesartan
Ik kreeg het tegen migraine, maar ik vind het middel erger dan de kwaal

Telmisartan

08-10-2020 | Vrouw | 74
Ik gebruik dit middel ongeveer 11 jaar en heb geen bijwerkingen

01-10-2020 | Vrouw | 81
Na eerste gebruik al 10 dagen zeer ernstige kriebelhoest

29-09-2020 | Vrouw | 49
candesartan
Gebruik dit medicijn nu 2 maanden en heb sinds ik gestart ben geen migraine meer gehad. Ik had wekelijks last van migraine. Hiervoor alle mogelijke medicijnen geprobeerd. Niets hielp. Ben ondanks de vermoeidheid ontzettend blij. Echte aanrader!

Diovan

29-09-2020 | Man | 59
Hartklachten
Slikte al jaren Valsartan zonder problemen totdat ik er achter ben gekomen dat ik niet elk merk verdraag. Valsartan van KRKA veroorzaakt bij na ongeveer 1,5 uur na inname fikse keelklachten : dikke keel, brokgevoel, slijm in de keel. Veel schrapen waardoor vaak rauwe keel. gestopt met KRKA en klachten over. Bizar dat dit zomaar kan.

Valsartan

27-09-2020 | Man | 65
Slik alleen Valsartan 160 mg en Hydrochloortiazitide 12,5 mg

21-09-2020 | Vrouw | 50
Hartkloppingen
Sinds een jaar gebruik ik 75 mg irbesartan Teva en Bisoprololfumaraat aurobindo 5 mg maar deze heb ik afgebouwd tot een kwart van het tablet ivm duizeligheid en te lage pols. Nu heb ik weinig last van mijn hartkloppingen die waarschijnlijk door de hogere bloeddruk kwam. Mijn bloeddruk was 145/95, die nu wat lager is. Maar nu is mij nierfunctie wat verminderd en bloedsuik[lees meer...]er nuchter beetje verhoogt. Ook heb ik nachts veel last doof gevoel in armen en handen en erge droge ogen en mond. Ik twijfel nu behoorlijk of het verstandig is om door te gaan.

14-09-2020 | Vrouw | 53
candesartan
Na 40 jaar ernstige migraine was dit voor mij de oplossing! Ik kreeg een heel leven terug. Toch moet ik af en toe stoppen met de medicatie omdat de gewrichtspijn en spierpijn dan te pijnlijk worden. Met name heupen, knieën, enkels en lies doen enorm pijn. Ik hoop dan altijd dat de migraine over is maar ik moet dan toch wel weer opbouwen met medicatie.

13-09-2020 | Vrouw | 57
candesartan
Na een paar maanden gestopt Extreem moe en slapeloosheid Na het stoppen nu 10x meer migraine:((

01-09-2020 | Vrouw | 73
losartan
Mijn bloeddruk was gemiddeld 150 / 85, nu 130/70 Ik deel mijn ervaring omdat ik nu al een paar maanden met klachten loop, en geen idee had waar dit vandaan komt. Nu mijn klachten erger worden, heb ik pas de bijsluiter gelezen. Het zijn rare klachten, dan wél 2 weken diarree en pijn, dan weer gaat het dagen goed. Er. Was niet écht de vinger op te leggen. Ik nam tablet ‘s-[lees meer...]morgens in , kreeg dan na 3-4 uur diarree, door proef op de som te nemen, neem ik hem savonds in en ja hoor 3-4 uur later diarree.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5354)
Anticonceptie - overig (3920)
Cholesterol (2950)
Depressie - antidepressiva overig (2797)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2455)
Pijn - morfine-achtigen (2264)
ADHD - psychostimulantia (2173)
Pijn (2051)
Verslavingsziekten (2024)
Bloeddruk - betablokkers (1722)
Maagzuur - protonpompremmers (1602)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1553)
Anticonceptie - eenfase (1428)
Angststoornissen (1268)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1210)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1188)
Depressie - antidepressiva TCA (1070)
Antibiotica - urineweginfectie (995)