Ervaringen met Irbesartan

irbesartan

Hoge bloeddruk (65 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

31-01-2015 | Man | 58
Diabetes type 1
31/1/2015 Ruud 58 jaar; ik heb al 28 jr Diabetisch type I. net als veel anderen werd ik verplicht om over te stappen van Aprovel naar Irbesartan (Unichem) 150 mg. reden medicijn is goedkoper. ook ik heb last van pijn op mijn borst , spierpijn met name in mijn linkerbeen. maar krijg ook regelmatig onverklaarbare kramp in kuit(en) en voeten. daar ik ook Cholestagel slik om d[lees meer...]e cholesterol omlaag te brengen en hier eveneens spierpijn als bijwerking genoemd wordt, weet ik echt niet meer wat nu de oorzaak is. daar ik regelmatig voetbal geef je dat vaak de schuld als je last van spierpijn hebt. echter de kramp kan ook zo maar s'avonds opkomen. als ik voetbal heb ik juist geen last van pijn op mijn borst terwijl ik op het moment van schrijven mijn borst wel voel. hoogst irritant allemaal en denk ik er over alle medicatie maar ff te stoppen :(

18-07-2014 | Man | 68
Hoge bloeddruk
Op 28/2 gestart met Irbesartan omdat Losartan Kalium niet meer werkte. Op de startdag is er een kies getrokken, dus dacht ik dat de wat zurige metaalsmaak in mijn mond daar mee te maken had. Ik had ook iets dikkere lippen. Daar bijt je dan ongewild op. Heel vervelend. Diastolisch was prima; systolisch vloog alle kanten op en was altijd te hoog. De metaalsmaak verdween, maa[lees meer...]r als ik aan mijn lippen likte proefde het zurig. Soms voelde de binnenkant van mijn mond aan alsof ik iets te heet gegeten had, terwijl dat niet het geval was. Ongewild op lip en wang bijten herhaalde zich. Je denkt dan: “laat ik het wat tijd geven”. In april heb ik 3 implantaten laten plaatsen, dus dan denk je dat het mogelijk daaraan ligt. Doorbijten maar, al bleef systolisch te hoog. De huisarts vond dat er maar een Metoprololletje bij moest. Elders lees ik dat dit nogal zinloos en riskant was. Bij mij ging de systolische druk echter wel naar beneden naar een acceptabele waarde. Huisarts tevreden. Ik niet, want bijwerkingen dienden zich aan: nog steeds iets dikkere lippen en soms ook wangen; af en toe een rara smaak; evenwichtisproblemen; een piep en mijn linker oor en on-top-of-it toenemende maagzuurklachten. Steeds gemeld bij de huisarts, maar die vindt kennelijk alleen de bloeddruk belangrijk. Met de rest moet je maar zien te leven, “dat heeft met ouderdom te maken”. Vorig weekend werd het me de gek en heb ik eigenmachtig de metoprolol eruit gegooid. Rest qua bijwerkingen nu nog ‘slechts’ de wat vreemde smaak, iets verdikte lippen/wang en af en toe een zure oprisping over. Mijn huisarts is op vakantie tot eind deze maand. Misschien dat op deze site een expert enig licht op de zaak kan laten schijnen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.

26-08-2013 | Man | 60
Darmproblemen - diarree
sinds 5 dagen slik ik 1 pil van 150 mg per dag, ik stop er vandaag mee. De eerste dag diarree, daarna werd het beter. Ik kreeg potentie-problemen ( erectie ) daarna hartkloppingen en een versnelde hartslag hoodpijn en druk op de borst. Voor mij ben ik er klaar mee.

16-05-2013 | Man | 67
Hoge bloeddruk
Het is schandalig hoe de zorgverzekeraar met zijn klanten omgaat. Na het verplicht overstappen van Aprovel naar Irbesartan is mijn leven aardig veranderd, voel me gewoon ziek en heb last van hartkloppingen, daar krijg ik nu ook medicijnen voor en omdat de bloeddruk weer ging stijgen moet ik nu ook plaspillen slikken, wat heet nu voordelig. Ik ga met alles stoppen, dan maar[lees meer...] een jaartje minder, nu is het middel erger dan de kwaal.

16-04-2013 | Man | 66
Hypertensie
In december 2012 ben ik door de zorgverzekeraar Menzis gedwongen over te stappen van het sinds 2005 voorgeschreven Aprovel op het uit India afkomstige Irbesartan van Jubilant gebruikt. Na 3 nachten niet geslapen, vanwege jeuk. Ook mijn gewichtstoename was ongeveer 1 kilo per dag. Bloeddruk steeg weer naar 110/180. Besloten om dan maar op eigen kosten Aprovel weer te ga[lees meer...]an gebruiken. Na 3 maanden ware de door Jubilant veroorzaakte verschijnselen verdwenen.

03-04-2013 | Man | 60
Hypertensie
Sinds de (verplichte) overstap van Aprovel naar Irbesartan Teva, wordt ik toenemende mate geplaagd door hoofdpijnen, spierkrampen in het bewegingsapparaat en stramme spieren.

03-01-2013 | Man | 60
Hypertensie
Al 10 jaar gebruik ik Aprovel met wat bijwerking waar ik aan gewent ben roodheid van de huid enz . maar sinds een aantal maanden verstrekt de apotheek mij teva, exact het zelfde aleen goedkoper werd beweerd. Na een paar weken kreeg ik spierkrampen en smorgens na inname van de tablet braakneiging en hoesten. Nu stop ik helemaal en wacht tot de verschijnselen weg zijn.

13-12-2012 | Man | 64
Hoge bloeddruk
slik in plaats van aprovel150mg irbesartan 150mg sinds 12dagen.heb veel hartrytmestoornise\

12-12-2012 | Man | 64
Herseninfarct
ik had jaren aprovel 150 mg. en ben sinds kort op irbesartan teva over moeten gaan, dit vertelde mijn apotheek en het zou de zelfde werking hebben, maar ik denk dat dit niet het geval is. ik ben erg vermoeid en last van stijve spieren en last van hoofdpijn. daarvoor had ik totaal geen last dus vraag ik, hebben jullie dit ook?

06-12-2012 | Man | 53
Hoge bloeddruk
Ik gebruik al jaren Aprovel 150mg, nu gebruik ik zins twee maanden de vervanger en goedkoper voor de apotheker Irbesartan TEVA 150mg. Mijn vraag aan andere gebruikers hebben jullie ook last gekregen van jeuk en het lijkt wel dat mijn spieren stijven dan geworden.

14-10-2012 | Man | 63
Hypertensie
Al ruim twaalf jaar slik ik Aprovel 2x daags 150mg. Als ik hem vergat te nemen, meteen hoofdpijn dus de bd genomen en dan was ie te hoog. Sedert een week geleden switchte mijn apotheek over op irbesartan van teva, Ik had het eerst niet door, dacht aan de griep.... maar de griepverschijnselen blijven aanhouden met duizeligheid erbij!! Hoofdpijn, roodwarm hoofd, koortsgevoel[lees meer...], en op deze zondagmorgen mijn bd genomen.. 170 over 105!!! ik ben ervan overtuigt dat het komt door de Irbesartan van Teva.. er zit absoluut niet dezelfde werkzame stof in... Wat nu?? (Red; voorheen stond enkel Aprovel in de database, we hebben inmiddels irbesartan toegevoegd, dus deze mening ook op de juiste plek kunnen plaatsen. Dank voor de opmerking dat dit medicijn in de database ontbrak. Mvg, MijnMedicijn )

20-12-2023 | Vrouw | 63
irbesartan (75mg)
Hoge bloeddruk
Hees, ik ben een half jaar naar de logopedie geweest toen ik stopte en een ander medicijn kreeg was het over. Het was Iberdartan van het merk xiromet

11-11-2023 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Ik slik dit medicijn nu 2.maand en ik heb giga last van spierpijn in armen en benen. Alles doet me zeer zodat ik niet meer slaap of haast niet meer slaap.

16-09-2023 | Vrouw | 44

05-08-2023 | Vrouw | 67
Hoge bloeddruk
Slik dit middel al best lang. Heb enorm veel last van haaruitval terwijl ik een dikke bos krullen had. Er liggen enorme bossen haar in de badkamer, iedere dag. Daarnaast regelmatig licht in het hoofd, misselijk, veel gasvorming, lage hartslag, oprispingen en zuurbranden, vaak erg moe.

13-01-2022 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Tal van bloeddruk verlagers geprobeerd, blijf dezelfde bijwerkingen houden.