Oedeem (6 meningen)

Bojan Nikolik (25-07-2015)

29-04-2013 | Vrouw | 60
Hypertensie
Na jaren gebruik is bij mij het omslagpunt bereikt. Mijn bloeddruk was de laatste jaren geregeld 180/95. Ook met HCTh.(12,5 mg) Veel bloeddrukverlagers heb ik uitgeprobeerd maar de bijwerkingen.. pffff. Ik ben meer en meer gaan letten om vooral natriumbeperkt te eten en let hierbij altijd het natr-gehalte in produkten. Eet inmiddels veel (kalium in) fruit en beweeg heel ve[lees meer...]el (altijd al gedaan). Ik rook niet. Na 6 jaar gebruik is o.a. erge spierkramp er stilletjes ingeslopen met name in armen en benen en vooral klachten bij het (langdurig) zitten. Nooit lekker fit, duizelig- en hoofdpijnklachten. Veel plassen en onrustige nachten. Luchtwegklachten tot heel droge prikkelende neus slijmvliezen. Ik was er klaar mee. Maak deze week nog een afspraak met de huisarts om e.a. te overleggen en af te stemmen en of het op deze manier wel verantwoord is. Ik ga mij per dag beter voelen. Het bloed stroomt letterlijk weer door mijn lijf en het is net alsof mijn hoofd 'lostrekt'. Ik houd geen extra vocht vast en ben zelfs wat afgevallen. Ik voel me in het geheel ook rustiger. Kortom geen onprettig gevoel. Eerder een letterlijke verademing.

04-04-2013 | Vrouw | 48
Hypertensie
Sinds een paar weken gestopt met dit medicijn omdat ik de bijwerkingen heel erg vond. Heel vele plassen, en heel vaak. Zoveel zelfs dat ik het regelmatig niet meer op kon houden en dus een verschoning nodig had. Dit vond ik heel erg. Zeker op het werk of als je een dag weg was. Verder ging de bloedruk er wel goed van naar beneden. Verder een bijwerking dat het kalium ge[lees meer...]halte vrij rap erg laag werd. Nu ben ik een paar weken gestopt. (ook om te kijken wat de boelddruk doet. In overleg met de arts). Als bijwerking op het stoppen kwam ik binnen 2 dagen 3,5 kg aan. Kreeg hartkloppingen, en was benauwd. Na overleg met de arts moest ik het even aanzien. Het zou binnen een week of 3 wel goed komen. Nu zijn we 4 weken verder en nog steeds zitten de kilos eraan. Het benauwde is wel minder. Is hier meer van belend? Kan er nl. op internet helemaal niets over vinden.

04-03-2013 | Man | 64
Hypertensie
Na enkele jaren kreeg ik last van jichtaanvallen en toenemende stijfheid in gewrichten van/in arm en mn. heup, knie, enkel en voet; vooral in de ochtend, traplopen ging daarom steeds moeilijker. Na stoppen met HClthiazide verdwenen deze klachten snel. Ook de jichtaanvallen verdwenen volledig. Raar, dat artsen bij onderzoek naar jicht en atrose etc. weinig of niet naar dit[lees meer...] middel leken te kijken. Eventuele stapeling (jarenlang gebruik) van HClthiazide en de concurrentie ervan met de urinezuuruitscheiding lijkt me provocerend voor jicht. Daar zou toch heel gericht door orthopeden en huisartsen op gescreend moeten worden lijkt me. Niet het blind voorschrijven van allopurinol oid, maar het vervangen van HClthiazide door een ander middel lijkt me dan eerder geindiceerd, als dat dan nog nodig mocht zijn.

15-01-2013 | Vrouw | 75
Hypertensie
Duizelig, uiterst sloom, kramp benen, veel op migraine lijkende hoofdpijn, ook eetlust is weg. Bloeddruk keurig maar de bijwerkingen beïnvloeden de kwaliteit van mijn leven negatief. Ik stop ermee

06-12-2012 | Man | 72
Hypertensie
Na 3 weken nog steeds een bloeddruk van 190/100. Ga nu over op 25mg.op advies van de arts tot januari 2013.

27-12-2017 | Man | 71
hydrochloorthiazide (25mg)
Goed resultaat v.w.b. gebruik maar 26 december 2017 acuut gestopt n.a.v. de publicatie dat het gebruik van hydrochloorthiazide een hoger risico van verbranding door de zon oplevert en (nog erger) een significant hoger risico op huidkanker oplevert. Ik wil vervanging van dit medicijn want dit slik ik echt niet meer.

16-07-2016 | Man | 56
hydrochloorthiazide (25mg)
hoge bloeddruk, dus hct en enalaprilmaleaat (enal) bovendien simvastine(sim) voor cholesterol, ging goed bloeddruk naar in de 120, Zelf check met bloeddruk meter. Leek me wijs aan te kopen om wat te zien. Alles prima tot 2015, daarna knetterende koppijn aanvallen. Dokter geweest, zonder blikken of verblozen stelde migraine. dacht zal wel. Kon hoofdpijn opwekken met hobby[lees meer...] elect. gitaar spelen, wat dus geen lol meer was. Tijd later kreeg ik het idee medicijnen te checken, wat dokter dus niet deed en migraine had gediagnosteerd. Zowel sim als enal konden hoofdpijn geven, 2 dagen gestopt met beide, een verlichting. sim zou minder kans op hoofdpijn geven, dus wederom ingenomen, na half uur knetterende koppijn. Hier weer mee gestopt en enal weer ingenomen, wel echter nog steeds de hct. Bijsluiters hct gelezen, werd afgeraden in combinatie met cholesterol medicatie. Naar dokter geweest en verteld, dokter zegt: ze zetten alles op bijsluiter om zich in te dekken, lekker!! Langer gestopt met sim, voor cholesterol test. Bleek weer hoog en hij gaf me Pravavastin, en... je raadt het al weer een statine met hct , dus na 3 dagen weer knallende koppijn. STOP dus, al duurde het langer (dagen)voor hoofd weer echt tot rust was. Ook maar eens gaan checken wat bloeddruk deed bij hoofdpijn, deze was dus dan hoog 160. Ook normaliter was bloeddruk weer gestegen, ook maar gecheckt in normale situatie. Van dokter 24 uur bloeddruk meter gekregen. Moet daarvoor nog terug. Dus ging mijn bloeddruk zomaar omhoog, resulterend in hoofdpijn of kreeg ik hoofdpijn en ging daardoor bloeddruk omhoog? Weet ik nog niet. Intussen kwam ik een verhaal tegen over Linus Pauling, waarin werd verteld dat hoge doseringen vitamine C met Lysine een positieve werking zou hebben hoge bloeddruk en plaque in aderen zou oplossen !! Voorlopig neem ik nu 2x daags een 1000mg vitamine C en 1000 mg lysine, bloeddruk lijkt weer lager te worden. Ik neem echter nog wel steeds hct en anal. Voor verdere discussie moet ik terug naar dokter. Als dit echt zo werkt, dan maakt cholesterol level ook niet meer uit. Moet alleen dan zien wat als hoge dosering van beide in houdt en wellicht weet hij dat wel? Anders maar weer naar specialist en het daar mee bespreken. En anders zelf dan maar proberen, want in deze tijd lijkt het erop dat je eigen dokter moet zijn en de arts kritisch moet beschouwen. Immers stelde hij migraine, terwijl het duidelijk vanuit de statines komt met of zonder hct. WEl begrepen dat statines geen echt medicijn zijn en jezelfs zieker kunnen maken. Men spreekt over q10 afbraak, krijgen van Parkinson, afbraak van spiermassa, diabetes worden en nog vele andere nare bijwerkingen. Daar ga ik dus niet meer naar terug. En wellicht stop ik ook een poos met de hct !!

12-07-2016 | Vrouw | 63
hydrochloorthiazide (12,5mg)
Hoge bloeddruk, die door van Aprovel onvoldoende onder controle meer werd gehouden.

06-11-2015 | Vrouw | 76
Oedeem
dikke enkels

18-05-2015 | Man | 72
hydrochloorthiazide (25mg)
Sinds ruim een jaar gebruik ik dit medicijn tegen hoge bloeddruk, bijwerkingen, 's nachts regelmatig plassen (soms wel 6 keer per nacht) waardoor 's morgens vermoeidheid optreed, hoesten en een ontzettende droge mond. Ook overdag een vrij constante droge mond.

28-04-2015 | Man | 64
hydrochloorthiazide (12,5mg)
Ben in februari 2015 abrupt gestopt met dit middel om te zien wat het gevolg zou zijn. Ik gebruikte het vanaf 2000. Welnu, mijn bloeddruk zakte van 140 - 95 gemiddeld naar 125-80! Conclusie/vraag: was het al die jaren niet nodig geweest?

20-04-2015 | Man | 61
hydrochloorthiazide (12,5mg)
Sinds het gebruik gaat mijn lichaamsgewicht omhoog, is dat normaal?? In twee maanden tijd al vier kilogram!!

02-04-2015 | Man | 45
hydrochloorthiazide (25mg)
Dit medicijn enkele jaren geleden geslikt en sinds ongeveer twee weken weer mee begonnen. Effect op de bloeddruk is goed, bijna direct tot 30 punten lager. Moet er een paar keer van plassen dus rekening houden met het tijdstip van inname. Eigenlijk maar last van één bijwerking, die ik in het verleden ook had: mijn ademhaling stokt. Volgens de huisarts kan je ademhaling nie[lees meer...]t stokken. Maar toch, lig ik 's avonds op bed, stopt de ademhaling er vanzelf mee tot ik ineens naar lucht snak. Het is geen slaapapneu, daar word ik voor behandeld met CPAB, maar zelfs met CPAB stokt nu de ademhaling. Slaap dus heel erg slecht. Overdag in iets mindere mate er last van. alsof je geen lucht krijgt, door een nauwe pijp ademt...

03-03-2015 | Vrouw | 60
Beroerte
Naar aanleiding van een hersenbloeding kreeg ik dit medicijn. Moet er niet meer van plassen als normaal. Mijn bloeddruk blijft hoor 158. Ik heb volgens mij zwelling op mijn rug van dit medicijn. Ook is de ontlasting niet meer vast maar een brei.

05-02-2015 | Vrouw | 50
hydrochloorthiazide
Gebruik dit medicijn sinds een maand of 2. Na de eerste drie weken was mijn bloeddruk aanzienlijk gezakt, maar bij de laatste controle op 28 januari was het weer gestegen. Ook heb ik pijnlijke schouders gekregen sinds het begin van hydrochloorthiazide. Verder heb ik geen bijwerkingen. Ook hoef ik niet meerdere keren naar het toilet, waarvoor ik toch gewaarschuwd was. 13 fe[lees meer...]bruari moet ik weer terugkomen voor controle. Als er dan nog niets verandert is , zal ik vragen wat nu te doen.

06-01-2015 | Man | 44
hydrochloorthiazide (12,5mg)
Bijwerkingen : Pijn in de linker lies, is wel vervelend. Soms hoofdpijn, een asperine helpt dan goed. Verder gaat met dit medicijn de bloeddruk goed omlaag. Ik had gemiddeld 180 over 112, en dat is nu gemiddeld na 14 dagen in gebruik 130 over 93.