atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (190 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

23-10-2019 | Man | 63
atorvastatine (20mg)
Na ongeveer 8 maanden Simvastatine geslikt te hebben omdat mijn LDL omlaag moest vanwege hoge bloeddruk, slik ik nu een maand of 3 Atorvastatine. Van Simvastatine kreeg ik ontzettende spierpijnen en met name 's nachts spierkrampen. Nadat ik op dokters advies 2 weken gestopt was met de Simvastatine, waren de spierpijnen en spierkrampen verdwenen. Toen overgestapt op Atorva[lees meer...]statine. In eerste instantie kreeg ik ook spierpijnen, maar die waren na een week verdwenen. Nu wel last van jeuk over mijn hele lichaam, beginnende bij mijn voetzolen. Omdat ik Aatorvastatine vlak voor het slapen slik, heb ik er vooral 's nachts last van. Omdat ik overdag, ondanks een bureaufunctie, meer in beweging ben, valt de jeuk overdag mee. Ik had de opeens opkomende jeuk niet geralateerd aan de Atorvastatine, maar zag dat het een bijwerking kan zijn. 15 November, na mijn vakantie, afspraak met mijn huisarts., dan toch maar even de jeuk ter sprake brengen.

07-06-2018 | Man | 63
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
bij dit medicijn zijn de bijwerkingen vele male heftiger dan de kwaal. verhoogt cholesterol moet je ook met een ander eetpatroon kunnen bereiken. ik ben met dit middel gestopt.

01-11-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ochtend kramp in benen en misselijk gevoel. In overleg met huisarts die ze had voorgeschreven voor hoog cholesterol aan het afbouwen. Ben meer op mijn eten gaan letten in samenwerking met diëtiste ben ik meer gaan sporten waardoor ik inmiddels 10 kg gewicht ben verloren. Ik eet nu alleen nog maar overdag caloriearm brood met kipfilet en prepare en halvolle kaas met komko[lees meer...]mmer en tomaat. 's Avonds groente schotels uit wok zoals groentemix samen met courget en champignons en wit vlees dus kip en geen rood vlees meer. In begin is het wennen, maar inmiddels gaat het vanzelf en is nog lekker ook. Je mag best rode saus of ketchup gebruiken en sambal op advies diëtiste. Verder eet ik drie keer in de week vis. Vooral vette vis, zoals haring, zalm, sardientjes uit blik. De diëtiste heeft aangegeven dat het geen probleem is om een keer nasi of bami te eten van de chinees, maar niet iedere dag. Verder drink ik ook om de dag een glaasje rode wijn en het bevalt mij best. Ook eet ik wel eens een paar (3 stuks) volkoren broodjes een keer in de week van de Lidl. Dus al met al is het goed te leven met een beperkt caloriearm dieet. Ben heel blij met het behaald resultaat.

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

28-04-2017 | Man | 63
Aderverkalking
Voorgeschreven door de vaatspecialist, geen slechte ervaring. Bij lezen bijsluiter zijn alle bijwerkingen aanwezig. Zit tussen de oren!!

15-04-2017 | Man | 63
Beroerte
Na een herseninfarct vorig jaar, heb ik Atorvastatine voorgeschreven gekregen. Ik kreeg na een tijd gebruiken last van spierpijnen, gevoelloze plekken, duizeligheid en hoofdpijnen. ik dacht dat het nog een nawee van het infarct was. Twee weken geleden ben ik, op verzoek van mijn huisarts, gestopt met Atorvastatine. Na vier dagen waren de bijwerkingen verdwenen. Ik voel me [lees meer...]prima, maar de huisarts wil om zeker te weten dat Atorvastatine de oorzaak is, dat ik weer begin met innemen. Ik voel mij een beetje proefkonijn. Even afwachten wat er gaat gebeuren.

21-04-2020 | Man | 62
Angina pectoris

09-03-2020 | Man | 62
Hoog cholesterol
Al jaren te hoog cholesterol gehalte al diverse keren diverse statine's gebruikt maar vanwege de bijwerkingen gestopt, met name ontsteking in de spieren in nek, scouder en rug.

07-05-2019 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
gebruik tegen hoge cholesterol, probeer hiermee door te gaan en te kijken of ik kan leven met de bijwerkingen en of er geen verdere bijwerkingen komen, anders verander ik weer van medicijn.

07-05-2019 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Bij de simvastatine waren bijwerkingen erger, met dit medicijn zijn de bijwerkingen er ook nog maar iets minder. dus probeer hiermee door te gaan, met deze atorvastatine......

04-01-2018 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Had eerst simvastatine, nu Atorvastatine Ik heb constant zwaar gevoel in mijn armen en ik ben erg moe!

16-04-2020 | Man | 61
TIA
Vanwege een tia kreeg ik bloedverdunners en cholesteroltabletten. Binnen twee weken tijd kwamen er dagelijks bijwerkingen bij. Het begon met gigantische hoofdpijn. Daarna spierpijn erbij en wat later darm en maagklachten en enorm moe. Na een aantal dagen gestopt te zijn voelde ik me weer normaal. Ik ga nu een andere tablet van dezelfde familie proberen. Als deze niet wer[lees meer...]kt stop ik ermee en ga ik proberen met een dieet en veel meer lopen mijn cholesterol proberen omlaag te krijgen. Dat lijkt mij de betere oplossing.

02-04-2020 | Man | 61
Cholesterol
De diëtiste heeft mij medicatie veranderd van simvastine 10mg naar Atorvastatine 20mg. Sinds dien heb ontzettend last van spierpijnen en gewrichtspijnen. Ben halve doseringen gaan innemen. Breek pil door de midden. Ga er mee stoppen binnenkort na overleg. Heb er meer last van dan vreugde.

14-01-2020 | Man | 61
Cholesterol
Geen idee ivm diabetesrisico krijg ik preventief deze medicatie

01-09-2019 | Vrouw | 61
atorvastatine (10mg)
Na klachten simvastine, kreeg ik dit middel. klachten werden heftiger.

29-03-2018 | Man | 61
Hoog cholesterol
Steeds meer spierpijnen en zwakkere spieren. Dacht door vallen met fiets de oorzaak was van de pijn maar het wordt steeds erger.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum