atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (189 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

11-01-2019 | Man | 77
Cholesterol

19-12-2018 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
ik stop er een poos mee kijken als de pijnen minder worden heb atrose iets van pijn heb ik a;tijd maar het lijkt net dat sinds ik deze med gebruik tien keer erger geworden is daarom kijken hoe het dan gaat

17-08-2018 | Man | 58
Cholesterol
Ik gebruikte het slechts enkele dagen. Kreeg gelijk last van spierpijn en daarom ben ik er ook weer mee gestopt.

07-03-2018 | Man | 57

22-11-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Ik gebruik medicijnen i.v.m.hartritmestoornissen. Heb een ICD (pacemaker). Om te hoog cholesterol (nu nog niet aan de orde) te voorkomen, werd mij dit medicijn voorgeschreven. Na regelmatig door kramp geplaagd te zijn, overdag 's en 's nachts, ben ik een maand geleden gestopt met inname. Heb nadien geen kramp meer gehad.

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

03-10-2017 | Man | 41
Hoog cholesterol
Eerst 40mg simvastatine gebruikt maar daar kreeg ik veel last van bijwerkingen als spierpijn. Daarna over op atorvastatine en dat leek in eerste instantie (9 maanden) zonder klachten. Rare is dat ik nu wel alle bijwerkingen heb als spierpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, conditiegebrek, pijn in gewrichten (met name heup, nek en rug).

14-07-2017 | Vrouw | 55
atorvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Bij mijn al huidige klachten van o.a. Fibromyalgie kwamen met dit medicijn nog meer klachten.

21-06-2017 | Man | 68
Hartklachten
Mijn bijwerkingen zijn aan reuma gerelateerde pijnen.

15-04-2017 | Man | 63
Beroerte
Na een herseninfarct vorig jaar, heb ik Atorvastatine voorgeschreven gekregen. Ik kreeg na een tijd gebruiken last van spierpijnen, gevoelloze plekken, duizeligheid en hoofdpijnen. ik dacht dat het nog een nawee van het infarct was. Twee weken geleden ben ik, op verzoek van mijn huisarts, gestopt met Atorvastatine. Na vier dagen waren de bijwerkingen verdwenen. Ik voel me [lees meer...]prima, maar de huisarts wil om zeker te weten dat Atorvastatine de oorzaak is, dat ik weer begin met innemen. Ik voel mij een beetje proefkonijn. Even afwachten wat er gaat gebeuren.

03-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Gebruik ivm hartinfarct en iets te hoog cholesterol. In het begin geen problemen. Maar zeer langzaam steeds meer bijwerkingen. Vooral pijn in voeten en gevoelloosheid in voeten. Blijk nu polyneuropathie te hebben. Dit is een bijwerking. Staat nota bene in de bijsluiter,maar niet heel duidelijk omschreven. Arts onderkende de ernst niet. Polyneuropathie is blijvend. Dus de[lees meer...] rest van mijn leven pijnlijke voeten en onderbenen.

06-10-2021 | Man | 70
atorvastatine (80mg)
Hoog cholesterol
Werd geholpen door 4 bypasses aan hartkransaders. Zes weken na operatie kreeg ik cholesterol verlagen totalip 80 mg voorgeschreven. De aanvankelijke lichamelijke conditie verbetering verslechterde meteen toen ik de atorvastine 80 mg begon in te nemen. Na twee weken voelde ik me zo slecht dat ik gestopt ben. De bloedwaarden zijn toen onderzocht daarbij bleken de leverwaard[lees meer...]en schrikbarend hoog. Na het stoppen zijn de waarden na 3 weken opnieuw bepaald en bleken die weer gestabiliseerd te zijn.

05-10-2021 | Man | 54
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
Ben tijdje gestopt geweest en toen voelde ik me prima. Nu moest ik van de praktijkassistente medicijn weer slikken. Om binnenkort mijn cholesterol te controleren. Na 3 dagen voel ik me weer slecht en stop weer direct met dit medicijn. Wel heb ik aangegeven of misschien niet beter maar 40 mg kan gaan misschien heb ik dan geen bijwerkingen. Dat hoor ik morgen pas. Ik hoop [lees meer...]het. Ik heb het idee dat 80 mg hoge bloeddruk veroorzaakt.

02-08-2021 | Man | 67
Hartinfarct
3 keer geholpen aan het hart dmv plaatsing stents. iedere keer te hoge cholesterol. bloeddruk blijkt na 3x keer te hoog. Cardioloog vermeld dat cholesterol te hoog is en wil verlaging. Waarop de normen van de waarden zijn kreeg gebseerd kreeg ik geen overtuigend antwoord op. Ben zelf op onderzoek gegaan en vond heel veel over de cholesterol mythes. Na de zoveelste inform[lees meer...]atie uit het boek over cholesterolmythe was ik zeer verbaasd wat hier allemaal met op feiten gebaseerde onderbouwingen in stond. Advies leest dit boek en er gaat een wereld voor je open. Heb zelf last van spierpijn schouders armen en been bekken spieren en bij regelmaat depri. Arts hiervan op de hoogte gebracht en ondanks het advies ? respecteert zij mijn mening.Na verloop van enkele maanden geen spierpijn en depri is nu zeldzaam geworden. Kan verder wel uitvoerig motiveren waarom deze keuze doch is deze beoordeling niet voor bedoeld . Lees het boek! Freddy

08-07-2021 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Ik kreeg Atorvasatine voorgeschreven door de vaatarts nadat ik vrij plotseling last had gekregen van een etalagebeen, wat toch wel opmerkelijk was gezien mijn leeftijd (en ook geen last van overgewicht ) Ondanks dat mijn cholesterol perfect bleek (2,5) moest ik deze toch levenslang gaan gebruiken volgens de arts. Na enkele maanden dit middel geslikt te hebben begon ik [lees meer...]langzaam maar zeker steeds meer klachten te ervaren van dit "medicijn" wat zich vertaalde in een zeurderige doffe pijn in mijn onderrug, erg pijnlijke knieën, spierzwakte en slapeloosheid. Ik voelde steeds meer weerstand tegen dit medicijn, ondanks dat de vaatverpleegkundige had gezegd dat het niet aan dat middel kon liggen. Waarop ik mijn gevoel maar ging volgen en dus op eigen houtje ermee gestopt ben. Binnen 'n paar dagen kon ik gelukkig weer gewoon slapen, ging ook de pijn in mijn rug en knieën weg en werd m'n humeur ook 'n stuk beter! Ik hoef die troep niet meer in ieder geval en m.i. is het, zeker in mijn geval, echt overbodig. Ik eet nu extra gezond, heel weinig vet en amper zout. Dat geeft me een veel beter gevoel.

05-06-2021 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Slechts tien dagen geslikt vanwege iets verhoogde cholesterol, toen accuut gestopt vanwege krachtverlies in benen. Ook snelle verzuring bij inspanning. Moeizaam lopen. Hardlopen is onmogelijk. Moe en met momenten kortademig. Nu, drie dagen na stoppen, geen verbetering qua klachten.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum