Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Bij  HartinfarctX

Hoog cholesterol (183 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

11-12-2015 | Man | 65
atorvastatine (20mg)
Hartinfarct
Advies aan alle medisch specialisten en huisartsen die (ook) geen perfect cholesterol gehalte hebben ( de mijne was 4.1). Probeer dit middel een half jaar en de kans is groot dat u dan allang gestopt bent. Hoop dat u dan ook geleerd hebt om dit medicijn pas als uiterste middel in te zetten (en in lage dosering). Binnen 4 maanden na gebruik van dit "medicijn" ben ik met g[lees meer...]rote spoed per ambulance weer opgenomen. Reden was pijn, moeite met ademhaling alsof iemand met alle kracht op de borst aan het drukken was. Onderzoeken leverden niets op en binnen 30 uur was ik weer thuis. Heb toen eens goed de mogelijke bijverschijnselen van atorvastatine gelezen en meteen gestopt met dit "wondermedicijn". Navraag in mijn directe omgeving leverden alleen negatieve ervaringen van gebruikers op. Voor mij nooit weer een cholesterol verlagend middel. Na 3 maanden nog steeds een drukkend gevoel op borst en buik maar ik ga me steeds beter voelen en kan alles doen wat ik wil doen.

05-05-2015 | Man | 53
atorvastatine (40mg)
Hartinfarct
Bijwerkingen sinds: Merk Pfizer vervangen door apotheker sindsdien pijn in beide schouders en knieën , biceps.

07-12-2014 | Man | 61
Hartinfarct
Gebruik Atorvastatine nu 11 weken; in eerste 4 weken geen bijverschijnselen gehad, maar vanaf de 6de week kreeg ik spierpijn in mijn rug. Vooral bij zitten (na 10 minuten), staan (na 5 minuten). Echt pijnlijke spierpijn. Zolang ik in beweging was, was er niets aan de hand. Puur uit gewoonte was ik gewend de medicatie altijd 's-ochtends in te nemen. Omdat ik merkte dat de s[lees meer...]pierpijn vanaf ± 11.00 uur 's-ochtends voelbaar werd, ben ik gaan switchen naar inname 's-avonds, zo laat mogelijk. Resultaat: binnen 1 week spierpijn vrijwel weg ! Ik werk zelf in de zorg en ik sprak laatst een verpleegkundige die in het ziekenhuis werkzaam was: zij gaven hun patiënten vastatines standaard ALTIJD 's-avonds, juist met de bedoeling spierpijn overdag te voorkomen c.q. te verminderen. Uit de bijsluiter blijkt dat dit geen enkel probleem is, mits je de medicatie altijd op hetzelfde moment van de dag inneemt. Voor de mensen die écht niet zonder kunnen: doe er je voordeel mee en probeer het gewoon.

25-11-2014 | Man | 45
Hartinfarct
Na diverse hartinfarcten te hebben gehad en daarna geopereerd te zijn met bypassen, werd ik aan de medicijnen gezet, atorvastatine en bloeddrukverlagers. Verzwakt en wat onzeker pak je de draad weer op, ik kreeg daarbij last van een duizelig gevoel vooral als ik met mijn hoofd naar beneden boog om iets van de grond te rapen bijvoorbeeld, zo heftig dat ik het gevoel had te[lees meer...] kunnen instorten, ik kreeg last van wazig zien,ik kreeg voor het eerst in mijn leven last van een pijnlijke knie,spierpijn, benauwdheid op de borst, en de druppel die de emmer deed overlopen was dat mijn libido ook achteruitging. Kreeg van de cardioloog te horen dat de libido teruggang niet aan de medicijnen kon liggen en daar geloofde ik eigenlijk geen biet van, dus thuis de bijsluiters van de medicijnen maar weer eens grondig doorgenomen en daar stond bij al deze medicijnen dat ze libido problemen kunnen geven, wat toch duidelijk in tegenspraak is met wat de geleerde en naar mijn mening intelligente cardioloog zei, vervolgens het internet op en kijken bij atorvastatine, nou en dan kom je er al snel achter dat de kwalen die je hebt direct betrekking hebben op het giftige statine dat jezelf gebruikt, vervolgens stuitte ik op afleveringen van radar uit 2007 en 2008 aangaande statines, waaruit de macht van de farmacie blijkt en dat er 70 cardiologen zich wereldwijd verenigd hebben om stelling te nemen tegen de farmacie die het voor elkaar heeft gekregen om statines voorgeschreven te krijgen aan mensen die niet ziek zijn maar een te hoog chlorestorol hebben. De Schotse dokter Malcolm Kendrick toont met filmpjes en in zijn boeken aan dat de levensverwachting van mensen met een hoog chlorestorol beter is dan die van mensen met een lage. Ben nu 3 weken geleden gestopt met de statine en mijn kwalen zijn weg, ik voel me weer uiterst vitaal, wandelen word ik niet meer moe van, neem nu supplementen om de schade die de statine heeft aangericht weer op te vijzelen, Q10, Magnesium, L Anginine, vitamine C en D. Mijn libido gaat de goede kant op, ga dat nog verder verbeteren met Jodium,Zink en Spirulina.

21-10-2014 | Man | 60
Hartinfarct
Na mijn infarct in 2006 door de cardioloog van het O.L.V.G. Amsterdam op dit middel gezet. Ondanks de hoge dosis geen enkele bijwerking en mijn cholesterol is een nette 4.1

22-09-2014 | Man | 64
Hartinfarct
ik heb op 14 febr 2013 een hart stilstand gekregen en ben gereanimeerd en in het ziekenhuis 3 stens in het hart gekregen waarvan een in in de kransslagader ik gebruik nu bloed verdunners en selokeen 25mg ik heb er ook een cloresterol verlager bij atorvastine mylan 40mg en dat doet bevald mij prima ! tot nu toe 22 sept 2014

23-05-2014 | Vrouw | 61
Hartinfarct
Sinds 2006 slik ik vastatines. Heb simvastatine, rosuvastatine en crestor gehad. Sinds begin dit jaar atorvastatine van Mylan. Bij laatste controle beslistte de cardioloog dat ik Atorvastatine van Pfizer moest gaan gebruiken. Dit slik ik sinds 5 mei, 80 mg gram per dag. Heb de laatste tijd pijn onder in mijn rug en ik ben dood en dood op. Ik werk iedere dag 8 uur en als i[lees meer...]k thuis kom ben ik helemaal kapot. Het lijkt wel of ik krachteloos ben geworden. Ik ben een vrouw van 61 jaar en sleep me, vooral deze week, naar het werk toe. Heb mijn sport ook al 3 keer afgezegd. Geen puf meer! Is er iemand bekend met deze vermoeidheidsverschijnselen eventueel veroorzaakt door Atorvastatine?

11-02-2014 | Man | 65
Hartinfarct
ben gestopt met dit medicijn van wegen allerlei klachten,gebruik nu rode gist rijst werkt perfect

Thyrax Duotab (853) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum