rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (262 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

02-03-2017 | Man | 62
Hoog cholesterol
Sinds zeker 5 jaar last van mijn knie en enkel. ik de pijn meer verdragen wil en ik nog graag wil lopen om mijn ziekte diabetes te verlagen. Helaas, ik ben naar de huisarts geweest en in overleg werd ik geadviseerd effe te stoppen met crestor voor vier weken. Spierpijn werd minder. Ben terug naar huisarts geweest en bloedtest, bleek dat mijn cholesterol hoger is geworden.[lees meer...] Ik maakt me zorgen hiervoor en in overlegt met mijn huisarts besloten de Crestor weer in te nemen en de spierpijn is terug gekomen!!! Via deze site had ik gelezen dat een van de leden Artrotec 75, 1 per dag, heeft ingenomen en bleek dat spierpijn en enkel wat minder is geworden. Ik denk toch dat ik mijn huisarts deze tablet ga vragen. Hebben jullie enige suggesties ik hoor het graag. Met vriendelijke groet.

26-02-2017 | Man | 79
Hartklep aandoening
Mijn man (79) gebruikte enkele jaren statines na een hart/vaat operatie en kreeg gaandeweg steeds meer pijnen in beide heupen en benen. Om onduidelijke redenen kreeg hij het laatste jaar Crestor. De klachten verergerden. Hij is vaak bij de dokter geweest voor de pijnen en nóóit is hij gewezen op het feit dat dit heel goed een bijwerking van de statines kon zijn. In plaats [lees meer...]daarvan heeft hij (zonder succes) de fysio platgelopen (voor zover hij dat nog kon) en heeft verschillende röntgenfoto's en echo's gehad. Daar was niets op te zien. Totdat ik ergens las dat de spierpijnen wellicht van de statines kwamen. Dit met de huisarts besproken (een vervanger) die heel meewarig reageerde op ons voorstel er voorlopig mee te stoppen. 'Ja, maar het cholesterol...' . Eind van het verhaal: na enkele weken stoppen was de pijn weg. Wat heb je voor kwaliteit van leven als je alleen nog thuis op een stoel kunt zitten (met pijn!) maar...je cholesterol is wel mooi laag. Leestip: 'De cholesterolhype' van Malcolm Kendrick.

25-02-2017 | Man | 48
Hoog cholesterol
I.v.m. mijn te hoge cholesterol / metaboolsyndroom dit medicijn voorgeschreven gekregen van de internist. Eerst maar eens even gegoogeld wat ik zojuist bij de apotheek had meegekregen. Crestor. Kwam ik op deze site en wat ik hier allemaal lees maakt me niet vrolijk. Iedereen klaagt over spierzwakte, spierpijn algehele malaise. Twee van de dertig meningen waren niet negatie[lees meer...]f de rest wel... Bovendien vond ik op deze site nog veel meer enge verhalen. Dus ik dacht dit ga ik zeker NIET slikken. Maar wat dan wel? Ik lees ook dat een hoog cholestrol op zich geen kwaad kan, maar in combinatie met hoge bloeddruk, slechte leefgewoontes en geen of weinig beweging dan wel. Zelfs las ik dat je van Crestor suikerziekte krijgt!! (1 op de 255) en daar zit ik natuurlijk helemaal niet op te wachten. Hier (orthokennis.nl onder cholesterol) lees je wat je er ook aan kunt doen ipv medicijnen te slikken, ik geef het in ieder geval een kans en houdt jullie op de hoogte...

20-02-2017 | Man | 56
Hoog cholesterol
Na de 1e week van inname krijg ik als eerste voortdurende lichte kramp in buikstreek. In week 2 begon ik mij gedurende de dag misselijk te voelen. Soms trok de misselijkheid weg, maar een paar uur later stak deze weer de kop op. Ook begon ik me moe te voelen. Dit gevoel bleef gedurende de 3 weken aanhouden. En in de laatste week begon ik hoofdpijn te krijgen. Volgens mijn[lees meer...] specialist horen deze symptomen niet bij het geneesmiddel. Dat kan wel zo zijn, maar nadat ik gestopt was met het slikken van crestor waren de klachten gelukkig na 3 dagen helemaal verdwenen. Volgens mijn specialist ben ik een lastige patiënt. En raad eens, hij heeft gelijk. Maar gelukkig leven lastige patiënten langer dan 'makkelijke" patiënten.

04-02-2017 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na in 2002 5 bypasses te hebben ondergaan ben ik begonnen met Lipitor op advies van de behandelende artsen. Dit veroorzaakte direct vervelende bijwerkingen. Spierpijn, krampen in benen en stijve gewrichten in vingers en enkels. Na enige maanden te zijn gestopt overgestapt op provacor. Resultaat idem. Dus toen maar een maand niet gebruiken. Resultaat hetzelfde, nog altijd[lees meer...] spier en gewrichtspijnen. Na een aantal jaren diverse merken te hebben gebruikt is mij Crestor voorgeschreven. Heb nog nooit zoveel bijwerkingen gehad. Stijve gewrichten in vingers, knieën, enkels. Afgelopen maand ( jan 2017) ontzettende spierpijnen in armen en schouders. Nu gestopt met Crestor in het bijzonder en alle overige cholesterolverlagers in het algemeen. Gebruik tegen de pijnen nu Artrotec 75 1/dag. Als ik door zou gaan met Crestor denk ik dat ik over een maand geen trap meer op zou kunnen. Amper iets tillen en waarschijnlijk achter een rollator zou lopen.

30-01-2017 | Man | 65
rosuvastatine (40mg)
bypassoperatie, cholesterol 8 met andere medicijnen; nu 3,5 met Crestor

16-01-2017 | Man | 55
rosuvastatine (20mg)
Aderverkalking
Verstopping van de kransslagaders. Op 53 jaar werd een stent gezet in één van die vernauwingen.

10-01-2017 | Man | 79
Aortaklep aandoening
Ik ben bijna 80 jaar en leid een actief leven. Na een aneurysma en een hartklep-probleem moest ik aan de statines. Ik heb er heel wat geprobeerd, maar kreeg bij elke soort last van spierpijn. In het begin zag ik het verband niet, en er was geen arts die mij daarover voorlichtte. Bij de laatste, crestor, was het verschrikkelijk. Na wat googelen kwam ik erachter dat de stati[lees meer...]nes de boosdoeners waren en ben per direct gestopt. Artsen niet blij. Maar het is toch waanzin: geen kwaliteit van leven meer en veroordeeld tot hangen op de bank, maar gelukkig wel een mooi laag cholesterol... Aanrader: lees 'De cholesterol hype' van Malcolm Kendrick. Echte eye-opener!

10-01-2017 | Vrouw | 55
Hoog cholesterol
na eerst simvastatine gebruikt te hebben en veel klachten over naar de crestor. van de crestor zoveel klachten van spier-gewrichtspijn dat ik de trap niet meer op en af kon en alles uit mijn handen liet vallen omdat ik geen kracht meer in mijn vingers had en mijn vingers bijna niet meer kon buigen. de dokter dacht aan spierreuma. van een buurman gehoord dat hij deze klac[lees meer...]hten van de crestor had en was gestopt en na 2 maanden geen verschijnselen meer had. hierop ben ik ook gestopt met de crestor en na 4 weken waren mijn klachten bijna verdwenen. in september waren de waardes 6.8 en nu vandaag zonder crestor gebruik 5.6. ga voorlopig verder zonder medicijn voor het cholesterol.

08-01-2017 | Vrouw | 37
rosuvastatine (40mg)
Cholesterol

01-01-2017 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
In juni 2016 liet ik een bloedtest doen op aanraden van mijn huisarts, het idee was gewoon om eens te kijken hoe mijn algemene gezondheid was en hoe mijn bloedwaarden eruit zagen. Hieruit bleek dat mijn cholesterol behoorlijk hoog was, m.n. de 'slechte' (LDL) cholesterolwaarden waren te hoog. Ik ben toen op dwingend advies van mijn huisarts begonnen met Crestor 10 Mg. In e[lees meer...]erste instantie geen bijwerkingen, en mijn cholesterolniveau was netjes gedaald toen ik in oktober weer getest werd. Maar geleidelijk, en dit ging zo geleidelijk dat ik het eerst nauwelijks merkte, werden mijn spieren steeds stijver en pijnlijker. Ik had moeite om de trap op te lopen (ons huis heeft veel trappen) en zag op tegen een kleine wandeling. Het was een gevoel alsof ik de 10 km had gelopen iedere dag, terwijl ik nauwelijks meer liep! Uiteindelijk weer naar de huisarts, en hij zei onmiddellijk 'dat zijn bijwerkingen van de Crestor', en stelde voor om maar eens een maand te stoppen - uiteindelijk is besloten dat ik 3 maanden zal stoppen - en te kijken of het dan beter werd. En inderdaad gaat het heel geleidelijk steeds beter, heb voor het eerst zonder pijn een flinke wandeling gemaakt. Ik ben nog steeds stijver dan ik voor die tijd was, maar heb er vertrouwen in dat ik na verloop van tijd echt weer helemaal de oude zal zijn. Inmiddels heb ik het nodige onderzoek gedaan op het internet, en ben erachter gekomen dat: - statines gevaarlijke middelen zijn, die na jarenlang gebruik een verhoogd risico geven op o.a. diabetes en (bij vrouwen) borstkanker; - ze bijna altijd onnodig worden voorgeschreven - de enige gevallen voor wie het misschien zin heeft zijn mannen van boven de 50 die een geschiedenis hebben van hartproblemen - de relatie tussen hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten onzeker is - het helemaal niet slecht is om hoge cholesterolwaarden te hebben (óók w.b. de LDL) Conclusie: ik neem nooit meer een statine (of ander cholesterolverlagend middel). Mijn huisarts weet dit alleen nog niet...

12-12-2016 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Mag van mijn cardioloog geen cholesterolverlagers meer nemen, ivm de ernstige bijwerkingen: leverproblemen, spierafbraak, aangetaste longen, nog steeds spierpijnen die nooit meer overgaan.

11-12-2016 | Vrouw | 56
rosuvastatine (10mg)
Gebruikte eerder een ander middel, geen bijwerkingen. De arts vond Crestor beter bij mij passen dus ben ik overgestapt. Na half jaar gebruikt te hebben, bleken lever waarden veel te hoog te zijn. Dit blijkt een van de bijwerkingen te zijn, moest per direct er mee stoppen. Heb sinds ik Crestor gebruik ook veel last van ochtend stijfheid in mijn gewrichten. Nu ik met het mi[lees meer...]ddel gestopt ben gaat het veel beter.

29-10-2016 | Man | 54
Aderverkalking
Ben inmiddels 3 jaar geleden met crestor gestopt. Vanwege de krampen in kuiten 's nachts. Ik ben toen ook meer gaan hardlopen. Mijn voeding was en is verantwoord, zo ook mijn gewicht. Ondanks dat liepen mijn waardes HDL en LDL op. Maar vanwege mijn leefstijl (niet roken, goede bloeddruk , leeftijd, veel bewegen) zat ik nog veilig vlgs de huisarts. Sinds een jaar gebruik ik[lees meer...] rode rijst caps en voor het eerst is mijn LDL en HDL waarde normaal. Daarnaast slik ik nu ook plantesterole tabl van FLINDALL. Wordt vervolgd.

10-10-2016 | Man | 69
Hoog cholesterol
Zo'n 10 jaar geleden bleek ik na vele jaren, met vele onderzoeken o.a heparine, in de lipide-poli van het Erasmus Medisch Centrum, resistent te zijn voor alle cholesterol en trycliceriden medicijnen. Helaas heb ik een lange geschiedenis van medische kwalen opgebouwd die veelal erfelijk blijken te zijn, een daarvan is een buik-anarysma met ernstige aderverkalking. De vaatch[lees meer...]irurg schreef mij Simvastatine 40 mg voor, ondanks mijn uitleg over de aangetoonde resistentie, adviseerde hij mij met klem deze toch in te nemen. Ik heb in overleg met mijn internist, waar ik al vele jaren onder behandeling ben, besloten de Simvastatine 40 mg in te gaan nemen. Na 2 maanden was de uitslag bedroevend, mijn hoge cholesterol waarden waren amper iets gezakt, en de bijwerkingen waren zeer verontrustend. Ik kreeg vervolgens Atorvastine 40 mg voorgeschreven, na 6 weken was de uitslag de zelfde als die van de Simvastatine 40 mg en de bijwerkingen nog heviger, mijn voeten en onderbenen waren zo dik dat ik onmiddelijk met de Simvastatine 40 mg moest stoppen. We vroegen ons allebij af of het nog zin had om nog iets anders te proberen, we kwamen uit op Crestor, te beginnen met 5 mg. Had ik het maar nooit gedaan, de bijwerkingen hiervan kreeg ik al gelijk na de eerste inname. Ik slik het nu 3 weken en heb besloten er mee te stoppen omwille de bijwerkingen zoals, Spierpijn beide benen, Onder rugpijn, Druk op de ogen, Vochtophoping in beide benen en voeten had al een aantal jaren neuropatie, Nachtmerries, Hoge druk op ogen, Vermoeidheid, Gevoel van zwakte, Lusteloos, Slechte concentratie, Duizelig, Hoofdpijn met steken, Suikerspiegel omhoog [ik heb diabetes 2 en spuit insuline] Moeite met ademen en misschien zit er nog wel veel meer narigheid aan te komen. Ik slik veel medicijnen op een dag en ook nog eens 3 soorten puffen voor mijn longen. Ben ook nog onder controle van een longkanker 2 jaar geleden. Mogelijk is de combinatie van al die medicijnen ook debet aan al die bijwerkingen. Echter kies ik er voor een draagzamer leven te hebben, en als dat wat levensjaren minder oplevert, dan is dat maar zo. Ook mijn partner, waarmee ik al bijna 52 jaar mee ben getrouwd, deelt deze mening en steunt mij hier in.

08-10-2016 | Man | 56
Angina pectoris
Gebruik het nu een maand. Tot nu toe geen bijwerkingen. Wel een lage dosering.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum