Ervaringen met Ezetrol

ezetimibe

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (113 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

14-10-2015 | Man | 72
Hoog cholesterol
Gebruik het nu ca 10 jaar. Heb praktisch geen bijwerkingen. Als ik het niet gebruik gaat de cholesterol waarde behoorlijk om hoog. Anderzijds, bij gebruik blijft de waarde wel boven de norm. Ik kijk eigenlijk toch naar een ander middel, dat de waarde echt goed omlaag krijgt, maar ben bang voor alle bijwerkingen van statines.

17-06-2021 | Man | 71
Cholesterol

12-10-2019 | Man | 71
Cholesterol
Gebruikt ezetimibe ,veel bijwerkingen,zeer benen, armen, handen , benen,schouders enz. De pijn is niet te harden en denk er aan om te stoppen,better een kort en pijn logos leven Dan larger leven met veel pijn

27-01-2018 | Man | 71
Hoog cholesterol
In tegenstelling tot de statines (de hele rij uitgetest) die behoorlijke bijwerkingen geven door mij goed te verdragen. Het effect is iets minder dan de statines maar heb veel minder last van jichtaanvallen. Overigens gebruikte ik ook Hydrochloorthiazide (de'plaspil'). Dit middel was helemaal een jicht ontlokker, ben ik mee gestopt. Zonder last van vochtophopingen te krijg[lees meer...]en.

27-11-2017 | Vrouw | 71
Ezetrol werkt onvoldoende

01-09-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Statines geven bij mij veel bijwerkingen, alle soorten geprobeerd. Na een herseninfarct toch maar rode gistrijst geprobeerd met de ezetrol en de q10 ter voorkoming van kramp, dit gaf een goed resultaat. De internist was niet tevreden mijn cholesterol 5.1 moet lager dus toen aan de repatha, wat dit oplevert weet ik nog niet. Nu veel bijwerkingen.

19-04-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Na het dotteren in 2005 werd door de cardioloog eerst lipitor en later simvastatine voorgeschreven. Ik kreeg daarvan vreselijke spierkrampen en pijnen, zodat ik daar na een paar jaar volledig mee ben gestopt. Ik heb 4 jaar geen cholesterolverlager meer willen gebruiken. Mijn LDL zonder medicijnen was 2,7. Mijn cardioloog schreef met nu Ezetrol 10mg voor om het eens te pro[lees meer...]beren. Na 3 maanden was mijn LDL 1,9. Alleen de 1e week had ik wat bijwerkingen i.v.m. mijn ontlasting. Het bevalt mij prima, ik heb nu geen enkele bijwerking kunnen ontdekken.

16-02-2017 | Man | 71
Hartinfarct
Na het gebruik van de bekende rits statines (simvastatine, atorvastatine, crestor), met als gevolg gewrichts- en spierklachten en in mijn geval heftige jichtaanvallen! (voeten, handen) ben ik overgegaan op de Ezetrol. Mijn cholesterol schommelt om de 5. Hoewel mijn huisarts het gezien mijn vaatproblemen een lager cholesterolgehalte prefereert, ben ik wegens de ernstige bij[lees meer...]werkingen van de statines gestopt met deze middelen. Daar voel ik me toch wel een stuk beter bij. Wat mij opviel, na ongeveer 2 weken inname van de statines beginnen de klachten. Na gestopt te zijn duurt het bij mij gemiddeld een week voordat de klachten verminderen. Hoewel ik ook Ezetrol van wat bijwerkingen verdenk (heb zo af en toe wat gewrichtspijnen - niet in verhouding tot de pijn bij gebruik van statines) verdraag ik dit middel dus veel beter.

05-10-2017 | Man | 70
Hoog cholesterol
Sinds december 2016 heb ik een andere cardioloog en die vond dat ik Ezetrol erbij in moest nemen omdat de cholesterol nog iets verder naar beneden moest. Dat is gelukt. Ik heb sinds die tijd wel last van spastische bewegingen rond mijn mond en van mijn tong. Ik weet niet zeker of dat een bijwerking is. Maar daar heb ik het met haar nog niet over gehad. Ik ga er slechts een[lees meer...] keer per jaar heen dus in december zal ik het er over hebben.

02-04-2019 | Man | 69
Aderverkalking
Helemaal mee eens, ik heb hetzelfde advies.

25-02-2015 | Man | 69
Hoog cholesterol
Alle statines al gehad en bij allemaal ernstige spierpijn. Op aangeven van de cardioloog Ezetrol gaan slikken; Hiervoor is in Belgie voorafgaande toestemming van de mutualiteit vereist (= relatief duur). Cholesterol na gebruik van één verpakking 25 % omlaag. Hou er geen dieet op na en slik geen andere medicijnen. Voorlopig maar eens kijken hoe het gaat. Vwb de bijverschij[lees meer...]nselen: ouderdom komt evengoed met gebreken.

10-01-2019 | Man | 68
Hoog cholesterol
Ezetrol werd verplicht voorgeschreven als voorwaarde voor het verkrijgen van Repatha. Enkel gebruik van Repatha verlaagt het slecht cholesterol al met ruim 60% (van 5,8 naar 2,1) Als daarbij Ezetrol wordt gebruikt, komt het slecht cholesterolgehalte na 3 maanden weliswaar op 1,4 maar veroorzaakt veel spierklachten over het gehele lichaam. Daarom adviseert cardioloog om E[lees meer...]zetrol niet te gebruiken. Het moet echter worden afgenomen en gebruikt omdat er "goedkeuring" is afgegeven voor de combinatie Repatha + Ezetrol. Pure verspilling van zorgkosten.

23-09-2015 | Vrouw | 68
ezetimibe (10mg)
Ezetrol voorgeschreven om mijn cholesterolwaarde kunstmatig laag te houden. Ik heb een erfelijke stollings stoornis FVL die stolsels veroorzaakt met als gevolg meerdere TIA's. Aanvankelijk werden mij Statines voorgeschreven maar die verdraag ik niet. Heel veel klachten zoals depressiviteit en spierpijnen en lusteloosheid. Behalve Ezetrol slik ik als hoofdmedici[lees meer...]jn ook een bloedverdunner Clopidogrel 75A

09-03-2012 | Man | 68
ezetimibe
Diabetes type 2
Om een hoger cholesterolwaarde te voorkomen kreeg ik eerst Lipitor voorgeschreven. Maar in verband met prostaatklachten kreeg ik begin 2010 Alfuzosine. Enkele weken later veel gewrichts- en spierpijn. Kon nauwelijks evenwicht bewaren. Ben toen gestopt met Alfuzosine, en pijn ging langzaam minder worden maar verdween niet. Overgegaan op Ezetrol in april 2010. Alfuzosine nie[lees meer...]t meer gebruikt. De pijn verdween geheel. Totdat ik eind vorig jaar weer last kreeg van de prostaat. Sinds januari 2012 weer Alfuzosine gebruikt en prompt weer die verschijnselen van gewrichts- en spierpijn. Nu gestopt met Ezetrol en klachten zijn vrijwel verdwenen. Heeft de reactie wellicht te maken met statines die conficteren met een stof in Alfuzosine?

06-03-2016 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol
Eerst atorvastatine geslikt. Daarna een andere statine. Verschrikkelijk...Spierkrampen,huilbuien,slapeloze nachten... Na alle ellende van de statines overgestapt op Ezetrol. Na 2 jaar dit middel slikken nog geen bijwerkingen..

04-10-2015 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol
Heb 4 dagen ezetrol gebruikt ivm cholesterolwaarden van 10. Reeds eerder allerlei statines gebruikt, maar gestopt ivm spierpijnen e.d. 2 jaar geleden ook ezetrol gebruikt, toen spierpijnen en stijging van cholesterol en dus gestopt. Vorige week kreeg ik te horen dat de waarden nu 10 was en dat ik toch echt wat moet gebruiken. De andere dag al heel erg moe en geen spierbe[lees meer...]heersing over mijn blaas met alle gevolgen vandien. De andere dag extreme vermoeidheid, buikpijnen, spierpijnen. Weer n dag later daarbij ernstige benauwdheid, opgezette tong, opgezette handen en voeten, kon bijna niet meer lopen, veel pijnen in nek, armen, benen en vooral rug. Had het zo benauwd dat ik nog geen 500 meter meer kon lopen!! Ben nu gestopt. wat n troep. Dan maar n verhoogd cholesterol. vlg mij is mijn kwaliteit van leven veel belangrijker en bovendien: ik ga dan misschien niet dood aan een hartinfarct, maar ben vlg mij al eerder dood door hartfalen en bijwerkingen van die rotzooi. Dus na al jaren van alles geprobeerd te hebben definitief alle medicijnen voor cholesterol afgezworen. Ben benieuwd wanneer alles weer uit mijn lijf is.