Ervaringen met Ezetrol

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (113 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

13-05-2019 | Man | 54

03-04-2013 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Ik ben 54 jaar. Heb sinds de overgang, 48 jaar, last van een te hoog cholesterol gehalte(6.1) Ik heb het altijd in de hand kunnen houden tot vorig jaar. Ineens 9.3. Achteraf slikt mijn vader al medicijnen ervoor vanaf zijn 40ste. Mijn moeder vanaf haar 50ste. Mijn BMI is perfect. Ben slank. Eet mager. Zit dus in de genen, Heb Simvastatine gekregen. Verschrikkelijke Bijwer[lees meer...]kingen. Kon niet meer lopen en bewegen van de spierpijn. Nu Ezetrol. Geweldig!!! Nergens last van!!!!

15-02-2015 | Vrouw | 53
Cholesterol
ik krijg er vreselijk hoofdpijn van, over het effect gebruik ik het te kort.

31-08-2019 | Man | 52
Familiaire hyper cholesterol

06-10-2016 | Vrouw | 52
Cholesterol
Ik heb net Ezetrol 10 mg voorgeschreven gekregen. Omdat je hier minder klachten van zou hebben. Maar als ik de verhalen zo lees dan weet ik het nog niet. Allerlei andere soorten geprobeerd(simvastatine rousuvastatine) en overal klachten van. Ik heb gehoord als je er Q10 bij slikt dat de klachten dan mu der zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

19-07-2022 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Erfelijk hoog cholesterol. Ben fibromyalgie patiënt, en door deze medicatie wordt mijn pijn versterkt .

10-06-2017 | Man | 50
Hoog cholesterol
Al na enkele dagen treedt er spierpijn op, de pijn in de gewrichten neemt toe met het gebruik, de gewrichten worden als het ware niet meer gesmeerd en beginnen te kraken of te knakken, zeer pijnlijke gewrichten (polsen, knieën, schouders, voeten, hierdoor niet kunnen werken) tot gevolg. Dokters aanvaarden dit niet en laten je allerlei onderzoeken ondergaan om hun gelijk te[lees meer...] bewijzen, hier komt natuurlijk niets uit. Stoppen met Ezetrol geeft langzaam terug verbetering in spierpijnen en gewrichten.

27-06-2018 | Vrouw | 49

06-07-2016 | Man | 48
Cholesterol
Ik heb atorvastatine ,simvastatine, rouvastatine gelijk na een paar dagen pijn op de borst, schouderbladen spieren beroerd gewoon. NU dit middel gekregen totale cholesterol 5,8, LDL 4,4,Ben benieuwd, vraag me af of het wel cholesterol is daar wordt zo op gehamerd maar al die statines tasten ook je spieren aan. Bijwerkingen op je lever, etc. .Ben gewoon brak, voelt als pijn[lees meer...]lijke wond overal.Is een hart ook geen spier?Pfff Ben echt ten einde raad en met cardioloog praten? Niet mogelijk hij is de dokter en ik domme patiënt. Ben alle boeken aan het lezen over hartfalen en denk in een gekkenhuis te zitten met al die statinegekte. Statine is afkomstig van rode rijst een gifstofje wat rijst beschermt tegen schadelijke insecten. Schijnt dat als je rode rijst consumeert dat het zelfde doet als statine maar dan zonder vervelende bijwerkingen. Is te krijgen bij chinese en indische toko's dacht ik. Is stress niet eerder de oorzaak van verhoogde cholesterol?Uit onderzoek blijkt dat stress cholesterolniveau flink doet stijgen en vervetting van lever veroorzaakt ergo ook erg slecht is voor je bloedvaten omdat het je imuunsysteem aantast en je vatbaarder bent voor ontstekingen en ontstekingen in je lijf kunnen gaan zwerven in je lijf.Kort: wie had veel stress voor die hartproblemen kreeg?

26-05-2017 | Man | 47
Angina pectoris
Had bij mij totaal geen werking op mijn cholesterol. Ik neem het niet meer in en heb totaal geen problemen meer van alle bijwerkingen (diarree, vermoeidheid, duizelig).

28-05-2014 | Man | 47
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol zit in onze familie. Op mijn 25ste was mijn totaal cholesterol 13. Jaren lang statines geslikt (eerst Selektine, later Lipitor) maar het gehalte kwam niet lager dan 7,5. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ontzetten nalatig was met het laten meten. In april dit jaar kreeg van de internist Ezetrol voorgeschreven, naast de Lipitor. Mijn totaal cholesterol zakte[lees meer...] binnen een maand naar 5,4. Enige bijwerking in het begin waren winderigheid en zachte ontlasting maar dat is nu nagenoeg over. De Ezetrol is voor mij dus hèt middel.

13-06-2013 | Man | 47
Hoog cholesterol
Na slechte ervaringen met Simvastatine heb ik Ezetrol voorgeschreven gekregen. In het begin weinig bijwerkingen maar na een paar weken steeds meer spierpijn in mijn rug, heupen en duimen. Na 6 weken slikken kon ik van de pijn in mijn rug 's-morgens niet in bed blijven liggen en kon ik na het douchen niet bij mijn voeten komen om deze af te drogen. Na een bloedonderzoek wer[lees meer...]d ernstige spierafbraak vastgesteld waarna ik acuut moest stoppen. Na 6 weken niets slikken zo goed als hersteld van de bijwerkingen. Heb nu Crestor voorgeschreven gekregen.

04-10-2012 | Vrouw | 47
Hartinfarct

11-06-2013 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Alle andere cholesterol verlagende middelen geprobeerd, telkens zware klachten m.b.t. misselijkheid, duizeligheid. Ezetrol als laatste redmiddel. Na 3 dagen gebruik een overdosis aan energie en absurd slaapgebrek. Ben 42 uur aan een stuk wakker geweest (klaarwakker én actief/opgejaagd) en ben meteen gestopt met innemen. Daarna nog 2 dagen nasleep met slaapgebrek en hypera[lees meer...]ctiviteit.

25-03-2013 | Vrouw | 43
Hoog cholesterol
Erfelijke versie van Hypercholesteromie. Sinds 1996 gebruik ik Lipitor, later vervangen door Crestor (40mg per dag) en later daarbij Ezetrol (10mg per dag). Mijn cholesterol is aanzienlijk gedaald - van 13+ naar beneden 3,5 - en ik heb nagenoeg geen bijwerkingen, die echt te relateren zijn aan de medicijnen. Ik heb meegedaan aan het klinische onderzoek naar Ezetrol en d[lees meer...]oe nu weer mee aan een klinisch onderzoek voor een ander medicijn. De combinatiemedicijnen hebben mij alleen maar voordelen gebracht.

16-10-2022 | Vrouw | 36
ezetimibe (10mg)
Sinds 2017 gebruik ik dit medicijn tezamen met (inmiddels) Rosuvastatine. Dit omdat uit Dna onderzoek was gebleken dat ik FH (familiaire hypercholesterolemie) heb. Hierdoor blijft mijn cholesterol te hoog, ongeacht etensveranderingen. Beide medicijnen zorgen er bij mij juist voor dat ik mij weer normaal voel. Normaal is voor mij: Geen onrust, Goed kunnen nadenken, Mijn[lees meer...] voeten weer voelen, Algehele positionering van het lijf weer aanvoelen. Ik ben zeer dankbaar voor de medicatie.