Ervaringen met Ezetrol

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (113 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

10-03-2013 | Man | 63
Hoog cholesterol
In het verleden Crestor en daarna Lipitor gebruikt om het cholesterol te verlagen. Beide medicijnen veroorzaakten vrijwel direct en in toenemende mate spierpijn over het hele lichaam. Na stoppen met beide medicijnen verdwenen de spierklachten weer snel. Nu sindskort Ezetrol 10 mg dat geen enkele bijwerking veroorzaakt. De vraag is of het inderdaad het cholesterolgehalte v[lees meer...]erlaagt. Binnen 2 weken zou het optimaal zijn werk doen en op dat moment zal ik me weer melden met de uitslag..

01-01-2019 | Man | 62

14-08-2017 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Van cardioloog voorgeschreven gekregen naast Crestor (5 mg verdraag ik goed, in tegenstelling tot simvastatine) om de cholesterol nog verder verlaagd te krijgen. Was 2,1 maar moest naar 1,8 of lager. Na ruim een week begon ik dagen en nachten hoofdpijn te krijgen en ben ik duizelig en sinds vannacht ook nog maagpijn en misselijk er bij. Ik heb besloten om met dit medicijn [lees meer...]te stoppen. Ik vind kwaliteit van leven erg belangrijk en je kunt niet ieder risico uitsluiten toch?

01-04-2016 | Vrouw | 62
Angina pectoris
Sinds ik ezetrol gebruik, heb ik altijd last van mijn spieren en gewrichten, ben 20 kg aangekomen en ben een wrak.

23-12-2015 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Groot verschil met vorige cholestorol verlagers. Bij dit medicijn geen bijwerkingen!

11-11-2014 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Tegen te hoog cholesterol gekregen, nadat allerlei Statines teveel bijwerkingen gaven. In het begin geen klachten gehad, maar na paar jaar gestopt om te zien of ik me beter voel zónder Ezetrol en het middel nog steeds werkt. Inderdaad, voel me prettiger, minder stijf e.d. Maar cholesterolgehalte bleek hetzelfde te zijn na een half jaar niets ingenomen te hebben. Laat ov[lees meer...]er een half jaar weer meten om te zien of het hoger is geworden. Maar neem dus nog steeds geen medicijnen daarvoor in.

01-10-2014 | Man | 62
Cholesterol
Ook van deze medicijn krijg ik de bijwerking spierafbraak, gauw moe val veel in slaap.

04-10-2012 | Man | 62
Hoog cholesterol
Ondanks dat ik mijn internist dit artikel liet lezen, moets ik het blijven slikken. Nu, in oktober 2012 schrijft hij het opnieuw voor, en weer weiger ik het te slikken. >>>> Uit de NRC van 24 – 05 – 2008, p 37: "Veel dokters die het nieuwe cholesterolverlagende middel ezetimide voorschreven, zullen de afgelopen maand een ongemakkelijk gevoel hebben gekregen. Ezetimide wer[lees meer...]kt namelijk niet. Het ongenoegen daarover klonk op 30 maart jongstleden op het congres van de American Academy of Cardiology. Meteen nadat daar de Nederlandse hoogleraar John Kastelein de uitkomst van een vergelijkend onderzoek tussen cholesterolverlager simvastatine en de combinatie ezetimide plus simvastatine had gepresenteerd (uitkomst: geen duidelijk verschil), kreeg Harlan Krumholz het woord. Hij is hoogleraar epidemiologie en volksgezondheid aan Yale University. Hij zei: U heeft zojuist kennisgenomen van de negatieve uitkomsten van een onderzoek die de medische praktijk moet veranderen, vooral door de manier waarop we in dit land ezetimide hebben voorgeschreven. Krumholz uitspraak stond deze week in een nieuwsbericht in het Journal of the American Medical Association. Krumholz schreef de populariteit van ezetimide toe aan agressieve marketingtechnieken. Die kennelijk slaagden, want 15% van de mensen met hypercholesteremie slikken ezetimide in de VS, ondanks de afwezigheid van onderzoeken die het nut van de stof aantoonden.Het cholesterolverlagende middel ezetimide (merknaam Ezetrol, van MSD) kwam in 2003 ook op de Nederlandse markt en kende een stormachtige omzetontwikkeling. De databank van de Nederlandse verzekeraars (GIP) telde 2770 patiënten die in 2003 ezetimide gebruikten, om in groeistappen van ruim 10.000 per jaar op 46.000 in 2006 uit te komen. Cijfers voor 2007 zijn er nog niet. Internationaal maakt vooral een combinatiepil furore: Inegy is de merknaam in Nederland. In de VS is het Vytorin. Er zit een ezetimide en simvastatine in. Simvastatine is een traditionele cholesterolverlager die inmiddels uit patent en goedkoop is. De combinatiepil is weer een duur patentmedicijn. Ezetrol en Inegy/Vytorin zijn op de markt toegelaten, omdat de ezetimidebevattende medicijnen het slechte LDL-cholesterol verder verlagen dan de statines alleen. Onbekend was op moment van registratie of de nieuwe medicatie ook hartaanvallen en hartdoden voorkomt. Het onderzoek waarvan Kastelein de eerste auteur was (gepubliceerd in The New England Journal of Medicine van 3 april) was het eerste onderzoek met een biologisch eindpunt: de aderverkalking in de halsslagader. Daarin was geen verschil te zien tussen ezetimide plus simvastatine en simvastatine alleen. Het onderzoek naar aantallen hartaanvallen en hartdoden is bezig en duurt tot 2012. Op het medicatieschema van dat onderzoek is intussen veel kritiek. De vraag waar artsen in de praktijk mee zitten is wat ze moeten doen bij patiënten die onvoldoende op een gewone dosis statinen reageren. De traditionele statinen zijn effectieve, veilige en levensreddende medicijnen. Als het effect onvoldoende is, kan de dokter dan beter de dosis van statinen verhogen? Of is het verstandiger ezetimide met een statine te combineren? In het onderzoek dat bezig is wordt echter een matig hoge dosis van 40 milligram simvastatine vergeleken met de combinatie van 40 milligram plus 10 milligram ezetimide. Harvardmedicus Jerry Avorn zegt deze week in de JAMA dat die opzet de vraag uit de praktijk niet beantwoord. Hij vindt het een bespottelijke situatie dat er pas acht jaar na de markttoelating, en nadat miljoenen mensen ezetimide kregen en er miljarden dollars aan zijn uitgegeven, enige informatie komt over de werking van die pil."

09-07-2019 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Andere medicatie met stanine , geeft zelfde bijwerkingen.

14-03-2019 | Man | 61
Cholesterol
vandaag is het 14-03-2019 ik ben gestopt met de ezetrol op 11-10-2018 waarna de keiharde spieren inn beide benen binnen enkele weken genezen was, echter tot op heden geen kracht in beide benen en ernstige spierpijn in beide benen

25-10-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Neuropathie, pijnlijke gewrichten en spieren, zwakke spieren, spierspasmen en doodmoe, ik sliep 16 uur per dag. Voor mij was het middel puur vergif, nadat ik gestopt ben wordt het langzaam beter. Ben niet zo moe meer en spierspasmen en pijn nemen af. Ik hoop dat het middel niet teveel schade heeft veroorzaakt. Ik had een MRI en MRA waar niets uit kwam en kwam zelf op het i[lees meer...]dee dat wel eens van de Ezetrol zou kunnen komen en ben gestopt. Na 2 dagen merkte ik al verbetering. Als je met dit soort klachten bij een arts komt dan ziet men de verbinding vaak niet tussen de klachten en de medicatie, dus denk zelf na.

07-05-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Sinds ik ezetrol 1 tablet 10 mgr. slik heb ik zeer ernstig last van pijn in mijn beide armen. In mijn beide benen ervaar ik ook spierpijn, maar in mindere mate. In rust valt de pijn mee, bij inspanning variërend van het inschenken van een kop koffie tot het werken aan de computer neemt de pijn ernstige vormen aan. Ik kan mij goed voorstellen dat mijn hoge cholesterol waar[lees meer...]den naar beneden moeten worden gebracht, maar op deze wijze heb ik m.i. geen kwalitatief goed leven. Vraag mij oprecht af wat de drijfveren van een arts zijn om dit middel voor te schrijven. Zeker omdat ik positief reageer op Crestor. Natuurlijk in deze overleg gehad met mijn huisarts. Bloedwaarden opnieuw bepaald, leverfuncties ook niet in orde, zie bijwerkingen. Om welke reden wordt de Crestor niet verhoogd? Is er sprake van een financiële stimulans bij huisartsen?

23-04-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Complete vermoeidheid (lamgeslagen gevoel), hele lichaam deed zeer, maar omdat ik op vakantie was dacht ik dat het de 'rottigheid' was die er eindelijk uitkwam omdat ik rustte. Normaal gesproken ben ik ook redelijk actief op vakantie, maar had nu nog maar 10% energie van de 100% die ik anders heb. Was na mijn vakantie heel slecht gehumeurd vanwege de spierpijn en had nauwe[lees meer...]lijks puf om bijvoorbeeld het gras te maaien. Toen ik stopte had ik na 2-3 dagen mijn energie terug en was de pijn weg. De vermoeidheid bouwde langzaam op waardoor je het eigenlijk niet zo door hebt. Had op een gegeven moment zelfs de indruk dat het allemaal redelijk tot goed ging omdat ik niet zulke hevige gewrichtspijnen had als ik met Rosuvastatine had. Die gewrichtspijnen waren ook zeker minder, maar daar tegenover stond dat ik heel depri werd van de extreme vermoeidheid en de pijnlijke spieren.

16-12-2023 | Man | 60
Hoog cholesterol
Jaren geleden al hoog cholesterol geconstateerd, naar verluidt familiair belast. De eerste 15 jaren simvastatine gebruikt zonder al teveel problemen en voldoende effectief. Na matige klachten mbt spierpijn in met name handen over gegaan op combinatie ezetrol/ezetimibe en crestor/rosuvastatine. Inmiddels beiden 10 mg. Ik ervaar nauwelijks klachten, misschien sporadisch lic[lees meer...]hte spierpijn benen. Wel blijft mijn cholesterol op een zeer acceptabel niveau. Ik gebruik deze combinatie inmiddels ook al weer 15 jaar.

15-05-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Spierzwakte in armen (laat dingen uit mijn handen vallen bv) en benen. Gewrichten voelen pijnlijk aan bij bewegen ervan polsen, knieen, schouders. Ik word steeds lustelozer.. Grieperig gevoel.

24-08-2015 | Vrouw | 60
Cholesterol
Ik slikte eerst zoals voorgeschreven 1 tablet per dag, maar vreselijk veel spierpijn en erg moe. Ik ben toen uit mijn zelf naar een halve tablet per dag gegaan. Dit ging prima tot 3 weken terug. Nu weer vreselijk veel spierpijn lopen gaat moeilijk nek en rug erg zeer en kan hele dag wel slapen. Het is dat ik een hond heb en er uit moet maar zelfs dat is mij te veel aan het[lees meer...] worden. Ik besluit dan ook vanaf vandaag te stoppen met deze troep.