rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (75 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

23-04-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Wil erg graag mijn cholestrol verlagen, maar blijk telkens ernstige bijwerkingen te hebben bij inname van cholestrolverlagende middelen. Sport zelf zo veel mogelijk, maar de gewrichtspijnen maakte dat ik op een gegeven moment i.p.v. 3-4x keer per week maar 1x ging/kon sporten. Kon de andere dag bijna niet meer lopen van de pijn. Gestopt met gebruik, omdat ik bijna niet mee[lees meer...]r kon lopen (gewrichten teen overgang voet). Had zelfs pijn in mijn kaakgewrichten.

23-12-2020 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Koude "dode" voeten vooral 's nachts, dus slaap met sokken aan. Ben ook vreselijk moe, wil om 20.00 uur wel gaan slapen. Ik mag 3 maanden proberen, hoop erop dat het cholesterol dan gedaald is, dan stop ik er direct mee.

09-09-2019 | Vrouw | 63
rosuvastatine (40mg)
Cholesterol
Ik heb ze gekregen omdat ik een hoog cholesterol had, maar wil her liefste stoppen, omdat het soms niet te houden is van de kramp!

14-01-2019 | Vrouw | 63

07-04-2022 | Man | 64
Angina pectoris
Na jaren (na 4 stents) Totalip 80 te hebben gebruikt kwam de cardioloog een jaar geleden op de proppen met AtoZet 10/40. Daar werd ik echt down van. Huisarts adviseerde Rosuvastatine 10. Daar had ik niet echt bijwerkingen van. Bij de laatste bloedprik stond mijn LDL cholesterol aan 88 (5.0), en dit zou beneden de 55 (3.1) moeten zijn. Dus de 10mg vervangen door 20mg. En[lees meer...] dat bevalt me niet na een maand. Mijn maag en darmen zijn pijnlijk en lijken moeilijk voedsel te verteren. Mijn bovenarmen doen pijn. Ze boven mijn hoofd tillen lukt niet goed. Ook soms tintelingen in de armen en handen. Algemene stramheid, wat licht in het hoofd. Ook enkel kilo bijgekomen in de maand, denk aan vocht. Omdat ik niet zonder medicatie kan ga ik terugschakelen naar 10mg, en desnoods terug naar Totalip waar eigenlijk niks mis mee was.

22-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
ik gestopt met dit middel en voel mij nu veel béter, het middel was zo slecht voor mij met te veel ernstige bijwerkingen zeer vermoeid zo benauwd en om te gaan slapen stikken hart kloppen, nu ik geen cholesterol medicijnen meer gebruikt voel ik me weer veel béter en slaap ik weer gewoon zonder alle klachten.

07-09-2018 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Ik heb al meerdere statines uitgeprobeerd en kreeg telkens weer die vervelende pijn vooral in mijn kuiten. Aangezien ik al een hartinfarct heb gehad en niet graag een nieuwe wil krijgen wil ik toch graag een goede statine zonder bijwerking. Gelukkig ging het helemaal goed met de rosuvastatine. Ik ben blij met dit middel, het verkleint de kans op een nieuw hartinfarct en h[lees meer...]eeft nagenoeg geen bijwerkingen bij mij.

24-05-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
Gebruikte eerst crestor 5mg. Sinds kort zijn generieke middelen voorhanden. Was in Brazilie en gebruikte daar al een generiek middel/rosuvastatine 5mg nadat de crestor op was, wat goed ging en ook het gewenste en zelfde effect had als crestor 5mg, wat de bloedtest ook uitwees. Nu weer in Nederland kreeg ik Rosuvastatine 5mg van Sandoz voorgeschreven en ging volledig knock [lees meer...]out na 5 dagen. Erg moe. Het had hetzelfde effect als crestor 10mg , iets wat ik eerder uitgeprobeerd heb, maar destijds totaal niet verdroeg.

28-10-2015 | Man | 65
Hoog cholesterol
na enige tijd te hebben gebruikt, kreeg ik een spieraandoening in zowel mijn arm als been, als gevolg hiervan kon ik bijna niet meer slapen zo zeer deed dit. Ook mijn maag reageerde heftig op dit medicijn en dat merkte ik vooral 's nachts met braakneigingen en overgeven, terwijl ik die dag niets bijzonders had gegeten. Ik ben er helemaal klaar mee, want voor dit medicijn h[lees meer...]ad ik iets anders waar ik dezelfde symptomen had.

22-03-2022 | Man | 66
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
vreselijk veel bijwerkingen spierpijn verwardheid duizeligheid, stijfheid. Te veel om op te noemen en hierbij is het middel veel ernstiger dan de kwaal. Gestopt en nooit meer statines, beter met goed dieet en naar een homeopatisch arts. Vreselijk

24-01-2022 | Vrouw | 66
rosuvastatine (5mg)
Heel veel hoofdpijn, niet slapen, pijnlijke gewrichten, pijn bij lopen

11-08-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Na mijn hartinfarct moest ik aan de cholesterol verlagers. Niet dat die schrikbarend hoog was, maar de cardioloog wil deze op 1,8 zien! Begin dit jaar de Rosuvastatine verhoogd naar 20 mg, wat tot spierpijnen leidde en zelfs ontsteking in schoudergewricht. ( door overbelasting..?)Op advies cardioloog verlaagd naar 10 mg, in combinatie met Ezetimibe 10 mg. Na 2 dagen al fli[lees meer...]nke buikpijn, toenemend in de nacht. Nu voorlopig maar weer over op de Rosuvastatine 20 mg.

15-01-2021 | Vrouw | 66
rosuvastatine (10mg)
Mijn mening kan ik nog niet geven omdat ik nog moet starten met dit middel na pravastatine wat onvoldoende werkte en spierklachten veroorzaakte. Ik ben blij met de positieve reactie die hier staat👍, nadat hiervoor enkel over klachten en narigheid valt te lezen.

10-12-2020 | Man | 66

23-11-2015 | Man | 66
Angina pectoris
Ik slik nu rosuvastatine en krijg soms last van een beetje spierpijn en het moedigt het oorsuizen een beetje aan. Zonder dit medicijn blijft het oorsuizen ook nog, dit gaat nooit meer over. Ik heb nu 10 mg en een prima laag cholesterol 3,2 dus ik ben wat dat aangaat zeer tevreden. Wat ik wel heb gedaan, is de tabletten in 5 mg te verstrekken, zodat ik 5 mg kan innemen, moc[lees meer...]ht ik teveel spierpijn krijgen.

05-03-2020 | Man | 67
Hoog cholesterol
Fantastisch medicijn totaal geen bijwerkingen. Gisteren bloedwaarden opgevraagd en waren ook perfect. Vervanger van 40mg Simvastatine en 20 mg Atorvastatine die gaven teveel spierpijnen.