Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (744 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

25-11-2013 | Man | 67
simvastatine (10mg)
Gewrichtspijn
Recent onderzoek gelezen dat de cholesterolverlagers de bloedvaten beschadigen. ze verharden de bloedvaten waardoor de risico's op hart- en vaatziekten versnellen. Voor mensen met suikerziekte zijn deze verlagers niet aan te raden, volgens onderzoekers van Phoenix Veterans affairs Healthcare System in Arizona. Aangezien ik ook simvastastine gebruik, wil ik met de huisart[lees meer...]s overleggen om met deze middelen te stoppen indien dit onderzoek bevestigd wordt. Het schijnt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.

17-09-2015 | Man | 80
simvastatine (20mg)
Gewrichtspijn
Mijn vader gebruikt sinds 10 jaar ter voorkoming verhoging cholesterol (na zijn hartoperatie) Zocor, een middel ter voorkoming van verhoging cholesterol. Sinds anderhalf jaar is dit middel ongevraagd gewijzigd in het middel simvastatine. In bijna 2 jaren gleed mijn altijd vrolijke 79 jarige vader af, van een man die nog iedere dag met plezier naar zijn zaak reed, tot het w[lees meer...]rak dat mijn vader nu is. Het begon met pijnlijk lopen. De cardioloog weet het aan etalagebenen. Echter , doppelen hielp niet...Hij ging steeds slechter lopen. Het voelde of er naalden in zijn voeten gestoken waren. En er kwamen steeds meer klachten bij. Hij kreeg last van ondraaglijke jeuk en bulten over zijn gehele lichaam zodat hij van de jeuk niet meer sliep. Hij krabde zijn hele lijf open. Hij had naast de etalagebenen (volgens de cardioloog), spierpijnen en gewrichtspijnen over het hele lijf, vuurrode pijnlijke ontstekingen aan voeten en handen (men noemde het reuma, artritis en jicht),vele maanden ernstige diarree, (had tengevolge daarvan in ieder vertrek een chemisch toilet doordat hij door de voortdurende onmiddellijke drang/diarree het toilet niet kon bereiken en vele malen in de broek heeft gepoept). Door diarree en pijn geen eetlust meer en totaal 25 kilo afgevallen tot de 50 kilo die hij nu is. Kon door alle pijn ook niet meer slapen. Hij is zo moe dat hij overal in slaap valt. Hij heeft in 2 weken tijd 4 aanrijdingen gehad met zijn auto. Geluk is dat hij in een landrover rijdt en geen ernstige verwondingen heeft opgelopen. En gelukkig anderen ook niet. 2 Maanden geleden hebben wij (zijn kinderen) bij de gemeente een Invaliden parkeerkaart aangevraagd en gekregen. Want pap kon niet meer lopen. Pap is gekeurd en kaart ligt klaar bij de gemeente. Maar de invalidenparkeerkaart hoeft niet meer te worden opgehaald. Pap is 2 weken geleden door zwakte gevallen en heeft 4 uren in de nacht om hulp geroepen voordat hij gevonden werd en met 112 naar het ziekenhuis is vervoerd en opgelapt. Is vorige week zaterdag 12 september ontslagen. Vanaf maandag 14 september Thuiszorg 2 x per dag, bed in de woonkamer, stoel onder de douche, steunstangen in het toilet etc. Hij kan nu een beetje achter de rollator lopen. Maar hij is inmiddels zo depressief en verward dat hij de telefoon en afstandsbediening van de tv niet meer kan bedienen... Hebben vandaag dus personenalarmering aangevraagd. Hij loopt door de vele klachten al anderhalf jaar in het ziekenhuis bij de afdelingen Cardiologie, Interne geneeskunde (nefraloog), dermatologie, röntgenafdeling, en reumatologie. Na vele onderzoeken door bovenstaande afdelingen, maagonderzoek, darmonderzoek, nogmaals darmonderzoek, dotteren, doppelen, vele malen bloedonderzoeken, echo buik etc. etc. kwam er uit dat mijn vader gelukkig geen ernstige ziekte had. Alleen de werking van zijn lever en nieren was sterk verminderd. (Dit lijkt mij nu logisch na de vergiftiging van de simvastatine.) En nu? Vroegen wij? En nu? Want hij kan niet meer lopen....Wij verwijzen u weer terug naar de huisarts zei de internist. Toen zijn wij zelf gaan googelen en bleek al gauw dat bovenstaande klachten overeen kwamen met de vele honderden klachten die daar gebundeld zijn na gebruik van simvastatine. We zijn dus onmiddellijk gestopt met de simvastatine. Nu 6 weken gestopt en hij kan weer een beetje lopen al is het achter de rollator. Ook de jeuk is weg en de ontstekingen zijn verdwenen. Maar hij was al zo verzwakt dat hij dus gevallen is op zondag 6 september. Een paar weken eerder, na stoppen van simvastatine ben ik op 7 augustus naar de dermatoloog gegaan door wie mijn vader al maanden werd behandeld en steeds met een ander zalfje werd weggestuurd omdat de oorzaak niet werd gevonden. Ik heb haar gemeld dat de jeuk verdwenen was na stoppen van simvastatine en zij heeft een kleine autopsie genomen uit een van de weinige bultjes die er nog waren (na het stoppen simvastatine) om op te sturen... Uitslag: kan inderdaad vergiftiging zijn maar men kon het niet meer zo goed zien......Is het niet te zien of is het beter het niet te zien? Hebben alle deskundigen iets gemist? Waarom is nooit eerder gedacht aan medicijnvergiftiging? Op internet worden vele klachten gerelateerd aan medicijnen. Als wij (de kinderen van pap) dit niet hadden uitgezocht was onze vader inmiddels rolstoel gerelateerd of erger.