Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)

Reumatoïde artritis

02-03-2019 | Man | 28
adalimumab (1mg/mg)
Ziekte van Bechterew
Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.

29-06-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Tevens krijg ik het ook voor mijn psoriasis en HS. De prik zetten is niet altijd leuk en ik raad ook aan om even te blijven zitten. Het heeft mijn leven zeker verbeterd.

26-05-2021 | Man | 29
Ziekte van Crohn
Helaas heb ik ook de ziekte van crohn, deze is in 2014 geconstateerd. Na de eerste opvlamming onder controle te hebben gekregen is er in 2020 weer een opvlamming ontstaan. Hierbij diversen medicijnen geprobeerd die helaas niet voldoende hielpen. Vorig jaar rond augustus voor het eerst adalimumab voorgeschreven. Duurde een week of 10 voor dat het werkte maar de resultaten w[lees meer...]aren goed. Ontstekingen werden steeds minder. Ik moest dit medicijn eerst elke week 1 maal spuiten en na een periode 1x in de 2 weken. Helaas in december een bacterie gekregen en in het ziekenhuis beland voor 5 dagen. Kreeg geen hap door mijn keel en was alleen maar aan de diaree. Hier begon de elende, ik was constant ziek grieperig gevoel, verkouden, ben eigenlijk vanaf december tot nu alleen maar ziek geweest. Ik lig nu in bed met een evenwichtsorgaan infectie en ben nog steeds ziek. Ben dan ook 4 weken geleden gestopt met het medicijn, volgens de artst kan het nog even duren voor dat mijn weerstand hersteld helaas. Crohn is heel erg maar ziek zijn voor meer dan 6 maanden is ook een hell. Dus nu maar weer op zoek naar een nieuw medicijn.

23-03-2024 | Vrouw | 30

aften in de mond

Sinds november 2023 gebruik ik Amgevita na slechte ervaringen met MTX en Sulfasalazine. Sindsdien nauwelijks last van bijwerkingen, soepel en een rustig ziektebeeld. Heb mijn leven weer terug, heel blij! Enige is dat ik snel (veel) aften in mijn mond heb, dat is pijnlijk.

24-12-2019 | Vrouw | 30
Colitis ulcerosa

25-08-2019 | Vrouw | 30

02-07-2019 | Man | 30
Psoriasis
Psoriasis blijft weg Lichaam uitgeput Gebruik: 2 jaar lang alle 2 weken inspuiting

13-12-2017 | Vrouw | 30
adalimumab (100mg/ml)
Ik heb al sinds mijn 12e last van keratoconus, veel complicaties gehad wat resulteerde in het kwijt raken van mijn linkeroog. Na veel onderzoeken kwamen de artsen er achter dat ik keratoconus heb icm een auto imummziekte. Na all die jaren proefkonijn zijn geweest en volgepropt te zijn met tig verschillende medicaties, kwam er eindelijk de oplossing infliximab (remicade) ge[lees meer...]en bijwerkingen alleen de dag zelf van het infuus erg moe en soms koorts. Zeer tevreden al daar over, want ik kan weer alles, terwijl ik hiervoor thuis zat en amper iets kon. Nu ik ga reizen (want ik word jammer genoeg wel blind uiteindelijk) ben ik overgestapt naar Humira, geen nare bijwerkingen alleen een jeukende ei op de plaats van injectie die na een paar dagen weer verdwijnt. Het bevalt me prima zo. Soms wel beetje moe, maar denk dat het ook is omdat ik gewoon al ziek ben. Dat houd me niet tegen ik ga gewoon door. En daarnaast 3x per weer wat cardio op de sportschool helpt ook enorm met fit blijven en de moeheid grotendeels weg te houden. Je bent veel vatbaarder om ziek te worden, gelukkig (ff afkloppen) nu bijna niet ziek geweest. Ik wil niks anders meer, na zoveel jaar ellende geniet ik weer van alles!

04-12-2017 | Man | 30
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik ben 30 jaar en gebruik al sinds mijn 18e Humira. Voordat ik dit medicijn gebruikte had ik erg veel last van mijn ziekte en moest ik zelfs stoppen met voetballen. Ik had veel slechte dagen er tussen waarbij lopen moeizaam ging en ik vaker dacht om binnen afzienbare tijd in een rolstoel terecht te komen, totdat ik met Humira in aanraking kwam. Dit medicijn hee[lees meer...]ft er bijna voor gezorgd dat ik vaak niet eens merk dat ik de ziekte van Bechterew heb en ik gewoon weer alles kan doen wat ik wil. Voor mij is dit medicijn tot nu toe iets waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Echter loop ik nu sinds een kleine 2 maanden in het ziekenhuis omdat mijn bezinking veel te hoog blijft (± 90) met daarbij enkele andere klachten. Na diverse bloedafnames, PET/CT scan, bezoeken internist, is men er nog steeds niet achter waarom de BSE zo hoog blijft. Zelf ga je natuurlijk ook googlen en zo kwam ik diverse keren tegen dat na lange tijd gebruik van Humira, de infectieziekte tuberculose kan gaan opspelen of men hier vatbaarder voor wordt. Op dit moment word ik hier dan ook op getest, omdat mijn klachten nagenoeg allemaal overeenkomen met deze ziekte. Mijn vraag is hier mensen zijn die na (langdurig) gebruik van Humira, ook TBC hebben gekregen en zo ja, hoe is men hier achter gekomen? Bedankt. S.

10-11-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik had heel veel last van mijn Crohn: ontzettend veel toiletbezoeken, DIRECT naar de wc moeten, ik viel veel af. Snel nadat ik Humira ging gebruiken (binnen 3 maanden, de gebruikelijke inwerktijd) ging het veel beter. Ik heb weer meer energie, ik hoef minder vaak naar het toilet. Ik kan echt zeggen dat ik door Humira mijn leven weer terug heb. Ik gebruik de prikpennen [lees meer...]die, sinds de formule is aangepast, geen pijn doen. De injectienaalden vind ik wel een beetje eng, die hoef ik niet!

26-06-2022 | Vrouw | 31
Psoriasis
Sinds een aantal weken gebruik ik amgevita injecties. Op de dag van injectie hevige spierpijn vooral in de onderrug. Na een aantal weken ineens enorme reactie op prikplekken. Rode opgezette pijnlijke zwellingen

28-05-2022 | Vrouw | 32
Ziekte van Bechterew
Medicatie hielp tegen de bechterew, maar door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb het medicijn 1,5 jaar gebruikt. Eerst nog met anti allergeen tabletjes, omdat ik jeukende schijven kreeg na het prikken. Ik had achteraf toen moeten stoppen... na een tijdje kreeg ik nog meer bijwerkingen en toen kwamen we er achter dat het een allergische reactie was.

22-04-2021 | Vrouw | 32
adalimumab (40ml)
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

20-03-2023 | Vrouw | 34
adalimumab (20mg/0,2ml)
Ziekte van Crohn
Ik ben 34 jaar en gebruik nu sinds 3 jaar Humira. Sinds het gebruik van deze medicatie heb ik onverklaarbare mankementen. Ongeveer om de 2 maanden heb ik ontstekingen in mijn lichaam. Oog/huid/slijmbeurs en 2 keer heftige haar uitval. Ook heb ik extreme last van mijn gewrichten en lijkt het wel alsof ik 70 jaar ben. Extreem vermoeid Ik heb nooit naast mijn crohn ziektes g[lees meer...]ehad. Ik ben van mening dat deze medicatie alles kapot maakt van binnen. Ook is er een goedkopere variant voor geschreven wat voor mij niet werkte. de substantie branden 10-20 min door in mijn vlees/huid

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum