Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)

25-05-2019 | Vrouw | 18

08-04-2021 | Vrouw | 20
adalimumab (160mg)
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

01-03-2017 | Man | 21
Ziekte van Crohn
2 jaar Humira gebruikt voor de ziekte van crohn. Werkte prima totdat ik ben over gegaan op inderdaad zoals ik hieronder lees de nieuwe 0,4 pennen. Sinds ik aan deze nieuwe pennen zit komt de Crohn helemaal terug.

21-06-2016 | Man | 21
Ziekte van Crohn
In februari werd de ziekte van Crohn vastgesteld. Sindsdien drie keer in het ziekenhuis gelegen. Nu heb ik eindelijk het medicijn Humira gekregen, dat ik tweewekelijks bij mezelf moet inspuiten. Het hielp vrijwel, ik kan natuurlijk de toekomst niet voorspellen maar de ziekte is veel draaglijker geworden. Ik heb geen bijwerkingen, het enige nadeel is het feit dat je zelf ee[lees meer...]n spuit in je been moet ploffen :-).

18-03-2017 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Sinds 2 jaar gebruik ik humira, in het begin geen last maar sinds enkele maanden enorme last van eczeem tot wonden toe. verder jeuk over mijn hele lichaam en erg droge plekken, ook last van gezwollen jeukende ogen. Iemand hier ervaring mee?

13-12-2022 | Vrouw | 23
Psoriasis
Ik ben begonnen met amgevita injecties voor psoriasis pustulosa palmoplantaris. Ik gebruikte de injecties 1 x per 2 wkn. De eerste weken ging dit goed en verminderde de psoariasis, echter na 2 mnd kreeg ik in eerste instantie hele kleine rode bultjes op m'n armen (geen galbulten). Dit werd erger en het bereidde zich uit naar mijn gehele lichaam, met name op mijn borst, rug[lees meer...], romp en armen. Het begon erg te jeuken, waardoor er over mijn gehele lichaam wondjes kwamen. Verschillende keren naar de huisarts en dermatoloog hiervoor geweest, zij konden geen andere reden voor de uitslag en jeuk geven dan de amgevita injecties. De dermatoloog denkt dat het komt door de verminderde afweer die je van amgevita krijgt. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om op te vlammen wat anders niet was gebeurd. Zij raadde mij toen aan om 8 weken te stoppen in de hoop dat mijn huid weer rustig werd.

01-03-2017 | Vrouw | 23

14-02-2017 | Vrouw | 24
adalimumab (40)
Colitis ulcerosa
Humira werkt supergoed voor mijn darmen. De eerste keer injecteren vond ik doodeng, hierbij gelukkig hulp kunnen regelen via de huisarts want in het ziekenhuis hielpen zij daar niet mee. De naald op zich doet geen pijn echter de vloeistof voelt onprettig/pijnlijk. Nooit echt last gehad van bijwerkingen tot voor kort. Ik heb nu 24/7 oorsuizen (tinnitus), gewichtstoename e[lees meer...]n begin last te krijgen van mijn humeur. Ben snel geïrriteerd en reageer erg fel op bepaalde situaties bijvoorbeeld. Vooral het oorsuizen belemmerd mij enorm, slapen is lastig en ik kan er hoorndol van worden. Het is nog niet zeker of het door de Humira komt dit moet onderzoek door de kno-arts nog uitwijzen. Als het door de humira komt ben ik van plan hiermee te stoppen. Naar mijn idee zijn deze bijwerkingen begonnen sinds onlangs de samenstelling is gewijzigd.

02-11-2016 | Vrouw | 24
adalimumab (40mg)
Ziekte van Crohn
Ik heb gisteren de eerste vier injecties in mijn buik gezet en ik heb er bijna niks van gevoeld. Ik heb de injecties ongeveer drie kwartier van tevoren uit de koelkast gehaald. Buikplooi vastpakken, druk op de knop en klaar. Ik voelde het ietsiepietsie branden en dat was het. Nu nog hopen dat het bij mij gaat helpen. Bij mij werkt prednison zelfs niet meer.

28-10-2021 | Man | 25
Ziekte van Bechterew
Beste Lezers, Ik ben op mijn 21ste gediagnosticeerd met Bechterew, mijn kwaliteit van leven was door de pijn niet meer wat het was. De ene dag voel je je een opa en kan je bar weinig, en de ander dag zit je goed in je vel en kan je alles. Ik kreeg 2 jaar geleden Adalimumab voorgeschreven. Eenmaal per twee weken(nu drie), ik begon met Humira en nu heb ik een generiek [lees meer...]middel ter vervanging die het net zo goed doet. (Hyrimoz) Het is nu de bedoeling om gradueel af te bouwen naar eenmaal per vier weken, en kijken of de positieve aspecten alsnog behaald worden. Ik was in het begin gespannen met betrekking tot de bijwerkingen. Gelukkig heb ik daar zelf tot nu toe géén last van gehad. Het enigste wat me opvalt is wanneer ik de injectie neem, ik me niet heel fit voel(beetje grieperig) en last heb van mijn darmen. Dat duurt bij mij nooit langer dan 24uur. Dit kan voor de een erger zijn dan de ander, maar aangezien ik daarnaast bijna nooit meer last heb van mijn lijf neem ik dat voor lief. Onstekkingswaardes zijn terug naar normaal! Hopelijk helpt mijn ervaring u in uw zoektocht, Sterkte en succes!

22-11-2017 | Man | 25
adalimumab (100mg/ml)
Artritis psoriatica
Hoi Allemaal, Mijn naam is Ferdy en heb reuma vanaf mijn 19 jaar. Ik gebruik al 5 jaar het medicijn Humira en wil hier voor het eerst iets over schrijven omdat het niet niks is wat we spuiten en ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. Toen de reumataloog er 6 jaar geleden achter kwam dat ik de aandoening artritis psoriatica had kreeg ik medicijnen voor de pijn. Ik k[lees meer...]on op dit moment niet meer voetballen zoveel pijn had ik. Vooral in mijn teen. Het leek alsof die gebroken was zoveel pijn. Hiervoor kreeg ik toen het medicijn MTX Methotrexaat. Ik moest deze elke week slikken. 8 pillen op een dag. Hier werd ik erg ziek van en helaas ging de pijn bij mij niet weg. Hierna kreeg ik een biological voorgeschreven. Ik had op dat moment geen idee wat het was. Het medicijn heette: Humira. Na een paar maanden voelde ik al verbetering. De reuma vertrok uit mijn lichaam waardoor ik alles weer kon doen. Het was voor mij letterlijk een wonderwindel. Nu mijn vriendin zwanger wil worden ben ik 4 maanden geleden gestopt met Humira op advies van de reumatoloog. De klachten zijn nu weer aan het terug komen. Pijn in mijn rug en in mijn voeten ook door het slechte weer natuurlijk wat er weer aan zit te komen. Straks als mijn vriendin zwanger is zal ik weer gaan spuiten. Ik ben benieuwd of iemand van jullie ook op jonge leeftijd is begonnen met Humira? Ik ben nu 25 jaar en moet als het goed is nog heel mijn leven Humira moeten blijven gebruiken. Zou dit echt geen kwaad kunnen voor de toekomst en eventueel kans op andere ziekten? Ik hoor graag jullie ervaringen hierover, Alvast bedankt, Mochten er vragen zijn van jullie aan mij over mijn ervaringen met reuma en het middel Humira mag dat natuurlijk ook. Groeten,

05-09-2023 | Vrouw | 26
adalimumab (100mg/ml)
Colitis ulcerosa
Niks hielp bij mij. Zelfs opgenomen geweest en stootkuur gehad die ze ook bij kanker gebruiken. Humira hielp/helpt. Erg blij mee maar de vermoeidheid die ik erdoor ervaar vind ik erg lastig. Savonds kan ik amper nog iets na werk. Ik gebruik het nu zo'n 3 jr en het is 3 jr hetzelfde. Slaap 9.5/10 u ermee terwijl ik vroeger 6/7/8 u sliep. Maar voordelen zijn zeker groter dan[lees meer...] de nadelen. Vind de spuit pijnlijk in te brengen omdat ik best gespierde benen heb maar in de buik durf ik niet. Mijn artsen zeggen dat moeheid niet door humira kan komen. Wat ik ook wel vervelend vind want ik weet het zeker van wel. Heb ook wel evht onderrugpijn, pas gekregen na 2 jr het medicijn te gebruiken, soms een hele gevoelige huid en soms uitslag rondom de prikplek. Maar nogmaals, veder een super medicijn.

19-08-2022 | Vrouw | 26
Psoriasis
Begon met Psoriasis Gutatte, later ook Vulgaris variant erbij. Heb alles gehad; zalfjes, sprays, lichttherapie, fumaarzuur en methotrexaat. Niks werkte, tot Amgevita / Humira. Wat is dit spul geweldig!! Ik zet 1 keer in de twee weken een injectie, en op 1 klein plekje op mijn elleboog na is ALLES weg. Ik zat van top tot teen onder, en nu vrijwel helemaal schoon. Ik heb[lees meer...], in tegenstelling tot de andere medicijnen, geen enkele bijwerking ervaren. Ik vind dit spul magisch.

04-02-2021 | Man | 27
adalimumab (80mg)
Ziekte van Crohn
Ik ben sinds 2017 gediagnotiseerd met crohn na jaren van keel en oorinfecties..darminfecties en langdurig gebruik AB Begonnen met budonofalk...weinig effectief Daarna imuran -> acute nierbekkeninfectie opgelopen Daarna terug kuur entocort Juni 2019 overgang dun op dikke darm operatief weggenomen 6 maand later colonscopie ; 30 cm hogerop de wegnameplaats terug actiev[lees meer...]e crohn. Start stelara om de 8 weken. Haalde niks uit..... Augustus 2020 : start Imraldi inspuitingen Ideaal want mijn crohn ging in remissie op enkele zweertjes na. Samen met simalviaene voor PDS ideaal. Maar na een maand of 2 a 3 inspuitingen kon het niet op vd bijwerkingen. Ik werk als zelfstandig thuisverpleger en dit weegt enorm. Continue keel en oorinfecties (wat ik eigenlijk sinds de actieve crohn ook deed..dus zeer gevoelig aan). Zo erg..dat bepaalde antibiotica op duur niet meer aanslaan Enorm futloos...spierpijn....0.0 energie...pijnlijk lichaam...grieperig...en dood maar dood moe. Continu slapen. Dit altijd in de week van de inspuiting (zeker 2 a 3 dagen durend) Februari 2021: arts belist om te stoppen met imraldi Eind april afspraak en bespreken wat er nu zal worden voorgesteld als therapie. Hopelijk steekt de crohn in tussentijd weer niet op. Nu calprotectine bepalen Er wordt ook onderzocht binnenkort als er geen fout in het immuumsysteem kan zitten. Om de 5 stappen ziek zijn.....en graag de job willen volhouden. Soms zeer lastig mentaal ook.

04-11-2016 | Vrouw | 27
Hidradenitis suppurativa
Heb alle mogelijke behandelingen voor HS geprobeerd zonder goed resultaat. Dit is mijn twee biological. Had hiervoor remicade maar werd allergisch. Gebruik humira nu 10 weken. En de ergste HS is weg ! Met de weken werd het minder en nu zijn de klachten te dragen. Ik ben zo blij met dit middel! Ik kan nu weer wat met me leven gaan doen na al die jaren van invaliditeit. [lees meer...] Enige nadeel is dat ik snel griep krijg of verkouden word en mijn leverwaarden verhogen zich. Maar dat is niet niets bij de pijn die ik had.

17-05-2023 | Vrouw | 28
Psoriasis
Na 10/11 weken was mijn psoriasis duidelijk minder. Niet weg maar wel minder rode en schilferige plekken. Na deze periode kwam het weer terug. Nu (4 maanden na start) is het bijna volledig terug ondanks de regelmatige injecties.