Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (63 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

30-11-2018 | Vrouw | 56
adalimumab (1mg/mg)
Crohn
sinds een paar maanden bezig met humira,na enkele weken gewrichtpijnen vooral in handen knie,schouders en armen.van de week afspraak maken met internist.

25-02-2024 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn

blozen droge ogen droge mond gewrichtspijn kortademigheid opgezette buik

Ik gebruik sinds een 5-tal weken het medicijn HULIO 40 mg adalimumab om de ziekte van Crohn te behandelen. Ik had eerder lichte klachten in de zin van opgezette buik, lage rugpijn en algemeen niet fit zijn, vermoeidheid.......wel was de calprotectine gestegen tot 260 (mag slechts 50 zijn). Nu gebruik ik dus het medicijn en de klachten zijn enorm toegenomen! Ik heb enorme[lees meer...] gewrichtsklachten over het hele lichaam, vooral heupen en lage rug, nek, schouders, enkels, armen; maagpijn, slapeloosheid, heel onrustig zijn, ontstoken mond....nog steeds opgezette buik. Kortom tot hiertoe zeker nog geen positieve ervaring met het medicijn. Tevens voel ik me als een vat vol vergif, terwijl ik vroeger nooit 1 medicijn moest nemen. Ik voel me op een paar maanden tijd een oude vrouw geworden. Ik ga nog even geduld uitoefenen maar vrees dat dit voor mij toch niet het geschikte medicijn zal zijn.

12-06-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

05-06-2019 | Man | 57
adalimumab (40mg)
Ziekte van Bechterew
Al sinds 2001 aan de pijnstillers en ontstekingsremmers. Was tot 2018 altijd redelijk onder controle maar ineens ernstige nek klachten. januari 2019 begonnen met Humira en na 3 dagen was alle pijn verdwenen en is tot nu (juni 2019) niet meer teruggekomen. het is eigenlijk ongelooflijk hoe dit middel mij geholpen heeft. Zeer beperkte bijwerkingen tot nu toe (jeuk) Probeer[lees meer...] dit middel als je in je bewegingen beperkt wordt door reuma, het kan je leven positief veranderen!!

11-07-2023 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Dag, Ik heb al geruime tijd Humira en met effect. Maar nu stapt het ziekenhuis over op Amgevita. Een generiek merk wat helaas niet goed werkt bij mij. Ik heb weer hevige pijn en stijfheid. Weet iemand dat er nog een ziekenhuis is dat Humira wel volledig vergoed?

29-07-2019 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Gebruik het nu 4 maanden. Geen last meer van ochtendstijfheid, slaap weer door en geen enkele aanval van psoriasis meer gehad. Vermoeidheid op de dag van het spuiten is te doen. Verder zijn ontstekingswaarden in bloed nog nooit zo laag geweest.

08-08-2016 | Man | 58
Artritis psoriatica
In september 2006 heb ik mij vrijwillig op gegeven aan een 1 jaar durend onderzoek van het medicijn Humira. (AMC Amsterdam). Opdat moment was Humira nog niet in verkrijgbaar, als proefkonijn heb ik diverse onderdelen van het onderzoek moeten ondergaan zoals mergbeenpunctie, 2 kijkoperaties aan de knien om biopsies uit de knie te halen enz. Pijnlijk maar draaglijk en zeker [lees meer...]voor het onderzoek noodzakelijk. Waarom had ik mij opgegeven: ik leed al bijna 20 jaren aan een zware reumatische aandoening, mijn banden en pezen maakten slijnmbeursontstekingen aan. Opstaan met dikke zeer pijnlijke knienen, schouder, ellebogen pijnlijke heup etc etc..daarnaast over het hele lichaam psoriasis. Voorheen een waslijst van medicijnen, zalven, dagbehandeling etc. etc. Humira was reeds tijdens het onderzoek een zeer goed werkend medicijn voor t eerst sinds jaren pijnvrij en ook de psoriasis verdween vrijwel meteen over mijn hele lichaam. In 2014 ben ik ermee gestopt, noodgedwongen want ik ben gaan emigreren en woon reeds op Bali. Door het klimaat en de zon ben ik nog steeds vrij van de kwalen. Echter...het moet maar even onderzocht worden, maar om Humira door te laten dringen in het lichaam schakelt het medicijn eerst functies van je immuumsysteem uit.... Ik weet niet zeker, maar het zou zo kunnen zijn, dat mijn immuumsysteem sindsien een stuk zwakker is...lever, nieren, luchtwegen, jicht. Ik heb overal last van gehad. Of het aan de Hunira toe te schrijven is??? Het zou zomaar kunnen...maar de pijnen van slijmbeursonstekeningen en mijn psoriasis waar ik dus jaren last van gehad heb...die ben ik (voorlopig) kwijt!

12-11-2023 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

05-02-2021 | Man | 59
adalimumab (40MG)
Sinds 2002 diagnose Ankylosing spondylitis. Mede door emigratie naar tropisch land tot 2017 redelijk verloop mei de medicijnen die je als eerste krijgt voorgeschreven (pijnstillers/anti ontstekings) Later in 2017 verergerde het ongemak en na vele andere middelen in Januari 2019 begonnen met 1x per 2 weken Humira injectie. Na 3 dagen was ik pijnvrij en was alle overlast i[lees meer...]n de rug en nek ook verdwenen tot nu (Feb 2021) Dit alles zonder noemenswaardige bijverschijnselen vind ik dit een wondermiddel. Enige minpuntje, hier in Costa Rica betaal ik $18.000 per jaar voor dit middel.

09-12-2016 | Man | 59
Psoriasis
Heb 2 jaar dit middel gebruik, gestart met 2x per maand en een jaar geleden terug gebracht naar om de 3 weken. Had een mooie huid en de psoriasis was geheel weg. Aantal maanden terug is de hoeveelheid veranderd van 0,80 ml naar 0,40 ml, fabrikant zegt dat de werking het zelfde is alleen de concentratie is verdubbeld. Ik kreeg de laatste weken meer uitslag en van de ene dag[lees meer...] op de andere dag kreeg ik explosieve groei van psoriasis. Ben naar mijn behandelende arts geweest en zij zegt dat Humira opeens zijn werking niet meer doet. Het gekke is dat de psoriasis is toegenomen naar vermindering van de hoeveelheid in de injectie, van 80 naar 40. We zijn nu overgestapt naar een andere medicijn Stelara, is ook een injectie en hopelijk gaat deze werken, zit namelijk van boven tot onder vol met psoriasis.

22-01-2023 | Man | 60
Reumatoïde artritis
Heb dit medicijn +/- 8 jaar gebruikt. In het begin om de 2weken ,maar dit werkte zo goed dat ik het uiteindelijk om de 6 weken 1 injectie toediende. Totaal geen merkbare bijwerkingen gehad. Ik kon nog alles wat ik voorheen ook deed, zoals motorcross. Maar let op! Als je de cyclus van injectie toedienen onderbreekt, kan het zijn dat dit middel hierna moeilijk of helemaal[lees meer...] niet mee werkt, zoals bij mij is gebeurd door een reumatoloog die niet luisterde wat ik te vertellen had!

24-11-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

24-08-2020 | Man | 60
adalimumab
Artritis
Het sloeg bij mij helaas onvoldoende aan

23-10-2017 | Man | 60
adalimumab (40)
Ziekte van Crohn
Na bijna 10 jaar azathioprine (immuran) overgestapt op adalimumab (Humira) omdat de negatieve waardes van de T-cellen te hoog werden. Gebruik Humira gaat goed, geen pijn, wel ontstekingen inclusief vernauwingen, last van diverse bijwerkingen: slijmvliezen geirriteerd, loopneus en bloedingen, niet te onderdrukken emotionele buien, dagelijkse vermoeidheid. Opgezwollen buik n[lees meer...]a voeding inname.

18-03-2024 | Man | 62
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

29-04-2023 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Gebruik het nu 4 jaar. In het begin fantastisch. Onlangs door ziekte en operatie 3 maanden niet gespoten. Voelde zelf geen verschil. Ontstekingswaarden in bloed waren echter verhoogd. Op aanraden van reumatoloog weer gestart met spuiten. Sindsdien continu diarree.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum