Ervaringen met Cymbalta

duloxetine

Bij  DepressieX

Chronische depressie (9 meningen)
Psychische klachten (1 mening)
Postnatale depressie (1 mening)

Duloxetine (Cymbalta)

Bojan Nikolik (09-05-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

20-08-2021 | Man | 84
Het helpt maar matig

07-04-2021 | Vrouw | 29
duloxetine (60mg)
Van effexor 75mg overgestapt naar cymbalta 60 Mg wegens moeilijkheden en pijn plassen, droge mond, te onverschillig en hoofdpijn. Met cymbalta kan ik terug functioneren zoals vroeger, ik ben helderder, actiever, heb meer zin om dingen te ondernemen en geen last meer van Loodswings. Ik kan huilen of verdriet hebben voor iets wat me raakt zonder dat het me helemaal neers[lees meer...]lachtig blijft maken. Tot hier toe zeer blij en geen bijwerkingen.

06-04-2021 | Vrouw | 40
duloxetine (60mg)
Cymbalta 2 jaar genomen, 60mg. Het heeft goed geholpen qua depressie. De bijwerkingen echter zijn niet te onderschatten, duizelig, korte termijn geheugen volledig weg, enorm kaakklemmen dat mijn gehele mond er pijnlijk van werd en 25 kg aangekomen. Cold turky gestopt wat echt de hel was 5 dagen overgegeven en letterlijk over de grond gekropen. Verder is het medicijn wel e[lees meer...]ffectief en ben ik van mijn depressie verlost.

02-09-2020 | Man | 52
duloxetine (30mg)
Mijn hele leven al een neiging tot depressie. Altijd bang geweest voor de bijwerkingen van eventuele medicatie, met name aankomen en seksuele stoornis. Bleek niet te gebeuren bij de lage dossering van 30 mg. Ik had gelijk meer verbetering verwacht maar het verschil liet even op zich wachten. Nu moet ik toch wel toegeven dat ik iets meer incasseringsvermogen heb gekregen en[lees meer...] sociaal iets minder angstig ben. Ook een tijdje 60 mg geprobeerd maar daar ben ik van af gegaan omdat daar die seksuele problemen wel optraden terwijl de meerwaarde niet waarneembaar was. Ik ben met 30 mg tevreden, het werkt zoals ik dat wil. Op de achtergrond en subtiel. Enigste nadeel is dat ik ga er flink van zweten, maar ja daar valt mee te leven. Als het medisch niet nodig is wil ik er voorlopig niet meer vanaf.

18-04-2020 | Vrouw | 68
duloxetine (30mg)
Slikte een aantal jaren anti depressieve. Als laatste cymbalta. Langzaam afgebouwd door korreltjes te tellen. Ging goed in etappes. Heb er een jaar over gedaan. Na 2 maanden stoppen opeens weer heftige reacties van angst en huilbuien. Weer gestart met cymbalta 30 mg en na 7 weken gebruik vooral in de ochtend nog angstig en huilbuien. Wil eigenlijk iom huisarts cymbalt[lees meer...]a verhogen, maar niet meteen naar 60mg. Heb ook een ruis in mijn hoofd en ben bang dat dat erger wordt als ik opeens van 30 naar 60 mg ga. Maar is het verstandig de korreltjes te tellen. Zitten er ook hulpstoffen in de capsules waardoor je niet zo nauwkeurig kunt zeggen of je dan de juiste dosis slikt.

22-11-2019 | Man | 63
duloxetine (60mg)
Ik gebruik nu Cymbalta ongeveer 8 weken en ben er zeer tevreden over. Ik nam vroeger efexsor 150mg/dag maar hiervan moest ik de laatste maanden dat ik het nam s'nachts enorm zweten. Van de (lage) dosis Cymbalta zweet ik s'nachts ook wel een beetje. Verder ondervind ik totaal geen bijwerkingen van dit (nieuwe) anti-depressivum. Ik ben wel licht manisch-depressief, voor d[lees meer...]e manie; cheap trick, heet bad van een half uur.

26-10-2019 | Man | 56
duloxetine (30mg)
Ik gebruik al 6 jaar duloxetine (Cymbalta) ben er redelijk tevreden over. Niet alleen depressieve gevoelens als pijn in mij hele lichaam helpt het redelijk voor. Heb al vaak geprobeerd om af te bouwen van 90 mg naar 0, maar dat lukt niet. ik gebruik nu een paar jaar 30 mg en heb me er bij neergelegd dat ik dat zal moeten blijven gebruiken. Voor mij is het grootste voordeel[lees meer...] dat het mij weinig tot geen bijwerkingen geeft, dat was met andere antidepressiva wel anders.

09-10-2019 | Man | 53
duloxetine (30mg)
na 13 keer anti-depessiva te hebben geprobeerd nu wonder middel gevonden.Niet meer depressief.dankbaar.

01-10-2019 | Man | 43
Depressiviteit
Beste allen . Ik gebruik Cymbalta nu een jaar of 10 met UPS en downs . Max dat ik genomen heb is 180 Mg . Dat was bij opname depressie om me lam te leggen . Standaard zit ik op 60 Mg en dat lukt vrij aardig ... naar 0 komen lukt gewoon niet vanwege wie ik ben .. zenuwachtig ..gejaagd ... stress op werk en teveel bijwerkingen .daarbij neem ik nu 2 Mg rivotril om men zenuwsp[lees meer...]asmen in schouder en restlegue legs aan banden te werken ... algemeen is dit voor mij een goede combinatie ... je moet zelf aan je gevoel weten als je moet verhogen of verlagen ... enkel van die rivotril ben je zo moe ( leren mee leven ) nog iemand ervaringen met deze combinatie ? Gr Frank

30-07-2019 | Vrouw | 34
duloxetine (60mg)
Het duurde even voor het begon te werken, een maand ongeveer maar ik zat dan ook erg diep op dat moment. Ondertussen neem ik het een 5 jaar en was er erg blij mee. Heb onlangs afgebouwd, héééél traag en op het einde zelfs met pilletjes van 10mg (door de apotheek laten maken). jammer genoeg net dan tegenslag gekregen en aangezien mijn draagkracht nog te laag was, toch teru[lees meer...]g moeten beginnen met cymbalta. De symptomen bij het opstarten en afbouwen zijn een hel, maar het werkt wel degelijk, ook tegen pijn hielp het wat.

21-09-2018 | Man | 36
duloxetine (60mg)
mijn algehele tevredenheid over het medicijn is zeer positief! ik heb het jaren genomen om depressie tegen te gaan... Met enige voorzichtigheid zou ik zeggen dat het goed gaat en de depressie onder controle lijkt te zijn. het idee om met cymbalta te stoppen speelde al even in mijn gedachten maar er werd me aangeraden om dit pas te doen na de "donkere dagen" die er aankomen[lees meer...]. maar omdat ik eerder deze maand besliste om met een ander medicijn te stoppen dat ik nam voor adhd (concerta) en het werken in ploegen ben ik stilaan beginnen vergeten om mijn cymbalta te nemen tot anderhalve week verder... dan toch nog eens 1 genomen en ik voelde me daardoor eerlijk gezegd niet beter door, integendeel het werkte eerder neerslachtigheid in de hand ervoer ik. besloten om dan maar verder te gaan zonder (zonder dokters mening :/ ) en nu na ongeveer 3 weken ervaar ik de gekende bijwerkingen bij abrupt stoppen van cymbalta, zijnde (bij mij dan toch) de kleine schokjes bij het links en rechts kijken, misselijkheid en een maag die niet naar behoren werkt, lichtgeraaktheid en een lichte overgevoeligheid van prikkels. ondertussen telefonisch contact gehad met de huisarts en in samenspraak met hem besloten om door te zetten en even op de tanden te bijten om te kijken hoe het verder evolueert... ikzelf heb nu het gevoel dat ik over een "point van no return" zit en dus door wil/moet zetten. wat ik hiermee bedoel is dat als ik nu opeens beslis om de cymbalta terug op te starten dit wss gepaard gaat gaan met de opstart bijwerkingen en dus niet echt verlichting gaat brengen maar nog meer ongemak. in ieder artikel dat ik heb gelezen (en das best veel en uit betrouwbare bronnen) staat dat deze bijwerkingen door stoppen van voorbijgaande aard zijn alleen varieert de tijd die hierover gaat. hoe langer het gebruik van het medicijn, de frequentie en de dosering en persoon tot persoon spelen hier dus allemaal een rol in. vriendelijke groeten, kenny

13-09-2018 | Man | 60
Depressiviteit
Ik ben altijd nogal zwaarmoedig geweest. Op en bepaald moment - ik denk rond het overlijden van mijn moeder (2001) - werd het erger. Verschillende psychologen/psychiaters geraadpleegd, cursussen gevolgd, gelezen maar niks hielp op de lange termijn. Deze lichte dosis en een half tabletje Remergon helpt me door het leven.

11-09-2018 | Man | 38
Depressiviteit
Er werd mij dit medicijn gegeven terwijl ik weet dat ik gevoelig ben voor manie, op dat moment suïcidaal. Er werd me verteld me geen zorgen te maken. Na 3 dagen merkte ik de manie komen en werd dit afgeschreven als onmogelijk. 4 maanden lang heb ik de ergste manische periode ooit gehad, Lithium was echt nodig, voordien niet. Dit was een nachtmerrie gezien mijn actuele situ[lees meer...]atie daardoor zwaar verergerd is. Allé ik leef nog dankzij die manische periode, anno 2018 is mijn extreme manie minder, maar nog steeds niet weg. Personen in mijn kring zeiden dat ik van de amfetamine en XTC moest afblijven, nauurlijk geloven ze je niet als je ze dan vertelt dat het 3 maanden later zo nog steeds lijkt omdat je de foute pillen van een psychiater kreeg... Ondertussen heb ik dan maar MOETEN leren omgaan met manie, het gaat niet weg, aangezien Lithium blijkbaar geen optie is.

09-08-2018 | Vrouw | 60
duloxetine (30mg)
6 jaar cymbalta geslikt tegen neuropathische pijn. Bij aanvang van ernstige depressie in febr. Verhoogd van 30 naar 60mg, om als antidepressiva te laten werken. Hierdoor kreeg ik ernstige hartkloppingen . In overleg gestopt en overgestapt naar andere medicatie. Na nog twee andere antidepressiva, waarvan de laatste Nortrilen, weer gestart met Cymbalta 30 mg. 3uur na inname[lees meer...] kreeg ik zeer heftige pijn in mijn handen en onderarmen en kon niet meer stil blijven liggen. Op advies van arts meteen weer gestopt. Inmiddels is de pijn verminderd maar niet weg. Arts meent dat de klachten niet van de medicatie kunnen komen.....

28-07-2018 | Vrouw | 59
duloxetine (30mg)
Ik neem sedert 2.5 week 30 mg Cymbalta en heb enorm last van de bijwerkingen. Ik heb voortdurend hartkloppingen, ben duizelig en heb totaal geen eetlust, ik word bijna al onpasselijk als ik aan eten denk. Nog mensen die deze vervelende bijwerkingen hebben? Ik heb het een aantal jaren geleden ook genomen en toen was ik er echt supergoed mee. Begrijp niet dat ik er nu zo l[lees meer...]ast van heb. Maandag ga ik terug bij de dokter om alles eens te bespreken. Zou het kunnen dat deze medicatie te zwaar geworden is voor mij?

27-03-2018 | Vrouw | 50
duloxetine (60mg)
Ik was iemand die zichzelf geen grenzen kon opleggen en ging altijd zover met werken tot ik een zware burnout kreeg en nog bleef ik gaan. Het was zo erg dat ik op een gegeven moment hyperventilaties kreeg de ene na de ander. Eerst hebben ze me een doos morfine voorgeschreven zodat ik veel zou slapen anders bleef ik nog doorgaan en de kuur is daarna verder gezet met cymbalt[lees meer...]a omdat ik last bleef hebben van hyperventilatie en angsfobieen. Voor 80% heeft het geholpen, maar omdat ik nog steeds over mijn grenzen ga zal ik het blijven hebben, maar dat ligt aan mij, niet aan de cymbalta