Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

agressie gewichtstoename eetbuien chronische vermoeidheid lusteloos moeite met slapen Gewichtstoename prikkelbaarheid levendige dromen

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

30-08-2022 | Vrouw | 51
mirtazapine (15mg)
Halve tablet tegen slapeloosheid, werkt zeer goed. Na 1,5 kreeg ik niet meer van arts. Drama, bijna niet slapen. Daarna heel langzaam afgebouwd. Zit nu op kwart pil.

27-12-2021 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Werd voor mij voor geschreven om beter door te slapen, doet wel zijn werk maar heb wil min. 9 u slaap nodig, grote nadeel gewichtstoename , en word sneller boos

17-09-2021 | Vrouw | 51
mirtazapine (3,5mg)
Kleine dosering helpt enorm, geen angstgevoelens en ik ervaar rust in mijn lichaam. Enige nadeel: in het begin een beetje snurken, dat is nu heel erg geworden. Verwijzing KNO arts nu.

03-06-2021 | Vrouw | 51
mirtazapine (30mg)
ik heb eerst 4 weken geleden mirtazapine gekregen van decrisisdienst van ggz van pro persona.ik heb een zware depressie en zelfmoord gedachten.ik gebruikte gewoonlijk al jaren paroxitine en de ggz vond dat dit niet genoeg zijn werk deed tegen mijn depressie.ik kreeg eerst tabletten van 15 mg ook omdat ik niet goed kon slapen.die werkte prima maar er moest een hogere dosis [lees meer...]komen voor mijn depressie.ik gebruik van af 27 mei de mirtazapine van 30 mg 1 x per dag.ik heb mij nog nooit zo rot gevoeld als nu.de paroxitine is afgebouwd.ik heb hele zware hoofdpijn al vanaf de eerste dag,eetbuien terwijl ik niet meer aan mag komen door een maagverkleining die ik heb gehad,versnelde hartslag waardoor ik ook ga zweten en over geven.het gevoel hele hoge koorts te hebben.en het helpt geen meter tegen mijn depressie word naar mijn idee alleen maar erger.ik heb een mail naar mijn huisarts gestuurd dat ik met de mirtazapine wil stoppen en weer terug naar de paroxitine.ik heb veel over om van mijn depressie af te komen maar ga niet zo ziek als een hond rond lopen.voor mij nooit meer mirtazapine!!

28-12-2020 | Man | 51
mirtazapine (15mg)
9 jaar geleden gekregen toen ik op de PAAZ verbleef. Ik kon niet slapen en kreeg dit medicijn. 15 mg. Sliep als een roos en het medicijn heeft al die jaren goed voor mij gewerkt. Ben er wel 15 kilo door aangekomen. Dit komt deels ook dat na inname het hongergevoel heel sterk is. Geen verzadiging. Ik blijf door eten. Met huisarts overlegd dat ik wilde afbouwen. Ook omdat i[lees meer...]k zwaarder was geworden en doordat ik EMDR wilde gaan doen en dan is het wel handig dat je bij je gevoel kan. Voel mij door dit medicijn wel afgevlakt in mijn gevoel. Ik ben begonnen met afbouwen d.m.v. de Mirtazapine drank. Na wat moeilijk doen door de zorgverzekering ben ik begonnen en heb het kunnen afbouwen tot 7,5 mg. Het gekke is: ik sliep nog beter dan met 15 mg! Doordat de drank al een tijdje niet leverbaar is breek ik 1 tablet doormidden. Dat ging ook een tijdje goed maar de laatste weken slaap ik zeer slecht. Probeer soms weer met een hele tablet maar dat lukt ook niet meer. Denk dat ik maar verder ga met afbouwen. Heb wel Lorazepam en daar slaap ik heel goed op maar dat is zo verslavend. Ben wel weer ruim 10 kilo lichter gelukkig.

03-01-2024 | Vrouw | 50
mirtazapine (30mg)
Ik neem nu een week emergon maar ondervind nog geen effect. Gaat het nog werken? Zijn er mensen die een positief effect hebben en hoelang heeft het geduurd?

02-03-2022 | Vrouw | 50
mirtazapine (7.5mg)
Door covid in coma geraakt en aan de beademing . Ben flink bijgekomen maar dat is okay slaapweer en functioneer weer zonder gepieker en angsten

24-11-2023 | Vrouw | 49
mirtazapine (30mg)
Ik heb gisteren 30mg gekregen voor ernstige slapeloosheid. Ik gebruikte 10 jaar Lorazepam maar nadat wederom het merk was veranderd deed het niets meer. Maar 30mg van deze is teveel. Ik heb na 12uur mijzelf moeten dwingen mijn bed uit te komen en ik kan niet normaal functioneren. Ik ga het vannacht met een kwart (7,5) proberen.

22-10-2021 | Vrouw | 49
mirtazapine (15mg)
Ik slik het dan weer een paar avonden maar kom ontzettend aan vandaar dat ik er maar weer mee stop, dit voelt niet goed!

04-05-2023 | Vrouw | 48
mirtazapine (15mg)
Hoi, ik had ook paroxetine 10 mg. Hielp voor mn slaapangst, maar werd er vlak van. Heb nu mirtaxepine eerst een halve maar bleef duf overdag , nu al maanden een kwart maar slapeloosheid heb ik nog af en toe, accepteer het wel meer 1x in de week halve oxaxepam voor als het echt niet lukt die week. Ik modder zo een beetje door. Wat mij ook helpt is lavendelpillen neem er 2 v[lees meer...]oor het slapen word ik rustiger van. Libido gelukkig goed met kwart mirtazepine.

16-10-2023 | Vrouw | 46
mirtazapine (15mg)
Na lang slecht te hebben geslapen (na mijn burn out niet meer goed gekomen) Slik ik nu sinds 4 weken Mirtazipine. De huisarts had 15 mg voorgeschreven maar ik las o.a. op dit forum dat 7.5 mg beter werkt tegen slapeloosheid. Na 1 dag 7,5 mg te hebben geslikt voor het slapen gaan, voelde ik me heel raar de volgende dag. Diezelfde avond 1/4 de pil van 15 mg genomen (pillen[lees meer...] splitter bij apotheek gekocht) en dat werkte geweldig! Slik nu iedere avond voor het slapen gaan 1/4 pil en dat werkt uitstekend. Lig niet meer wakker snachts! Ik droom alleen wel veel meer dan voorheen. Ik ben 1,5 kg aangekomen door toegenomen eetlust. Probeer wel op te letten want wil niet nog meer aankomen door dit medicijn. Ik ben super tevreden en raad iedereen dit middel aan die slecht slaapt. Begin laag en kijk wat het doet. De huisarts wilde dit al veel eerder voorschrijven maar ik vind dat ik het zelf moest kunnen en was erg bang door alle slechte verhalen rondom bijwerkingen. Als je twijfelt, gewoon proberen! Je kunt altijd stoppen als het niet bevalt. Oja ben wel een beetje duf overdag maar ik hoop dat dat uiteindelijk wegtrekt.Ik rij gewoon auto en drink ook een paar lekkere wijntjes in het weekend. Gaat prima!

17-08-2023 | Vrouw | 46
mirtazapine (15mg)
De eerste drie nachten sliep ik wat eerder in én een uur langer door op 7,5 mg. Dat voelde heerlijk. De 10 nachten daarna was het inslapen even moeizaam als voorheen plus ik had nu meerdere lichaamsschokken waarvan ik uit m'n slaap raakte. En m'n hartslag kwam niet meer onder de 74 bpm! Dat is echt absurd. Ik zit normaal rond 60-65 in de nacht. Ik heb een Fitbit die dit me[lees meer...]et. Een lagere hartslag is beter voor herstel, dus ik ben na twee weken gestopt met Mitrazapine. En ja hoor, de hartslag daalt.

03-11-2021 | Vrouw | 46
mirtazapine (3mg)
Ik las veel positieve verhalen over mirtazapine in lage dosering waardoor het als antihistaminicum werkt en daardoor slaapbevorderend is. Ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem en veel benzo's gebruikt. Maar ik bouw overal een tolerantie voor op. Dit is overigens normaal en gebeurt bij iedereen. Mensen die jaar in jaar uit op dezelfde dosering benzo's of antihistamine[lees meer...] kunnen slapen, daar is sprake van een placebo effect! Wat ook prima is, als het maar werkt:-) Helaas werkt placebo niet bij mij.... Zo ook met mirtazapine. De 1e week was inregelen, 2e week werkte het goed, ik maakte een aantal nachten van 10 uur slaap. Maar na 3 weken werkte het helemaal niet meer om te slapen. Verschillende doseringen geprobeerd tussen 2.4 mg en 3.6mg, hoger wordt het een antidepressivum, maar bij geen enkele dosering slaap ik erop. Ik voel me er wel rustiger onder en ben ook wat aangekomen gelukkig. Door de vele wakkere uren lag mijn verbruik veel te hoog voor wat ik kon eten en dus was ik veel te mager. Nu ben ik wat beter op gewicht. Ik ben dus niet gestopt met mirtazapine. Maar om te slapen ga ik nu 2 weken benzo's en daarna 2 weken antihistamine proberen om en om, waarmee ik hoop te voorkomen dat er gewenning optreedt voor beiden. De pilletjes zijn 15 mg dus dosering van 3 mg is nog een hele kunst. Ik heb een micro weegschaal gekocht op bol.com, dat werkt perfect, het weegt tot 0.001gram precies.

01-02-2023 | Man | 45
mirtazapine (30mg)
Kreeg deze tegen de paniekaanvallen en angstdromen die gepaard gingen met mijn ontwenning van alcohol. Begonnen met 15mg, angstdromen werden enkel erger. Verhoogd naar 30mg, volledig einde aan de angstdromen en paniekaanvallen. Gebruik het nu 6 jaar. 2 keer geprobeerd af te bouwen. Dosis 25% verlaagd, na 3 maanden opnieuw 25% lager. Verder nooit geraakt. Ik kan onmogelijk [lees meer...]functioneren zonder: zeer sterke onrust en terugkeer van een oude fobie die ik niet meer onder controle krijg. Meteen nadat ik dosis opnieuw naar 30mg verhoog, is alles weer in orde. Enige bijwerking waar ik wat last van heb is sterk dalende bloeddruk wanneer ik plots recht kom na bukken of zitten. Ik heb er vrede mee dat ik deze pillen nog lang zal moeten nemen.

23-09-2021 | Vrouw | 45
Overspannen/burn-out
Ik zit al 8 weken overspannen thuis, en heb last van hartkloppingen wat mij angstig maakt. Ik slaap ook heel slecht, 3 uur per nacht. Ik heb oxazepam voor geschreven gekregen maar dat hielp niet voor het slapen. Nu mirtazapine voor geschreven gekregen om te slapen. 1 tablet van 15 mg per avond. Maar de eerste nacht gebeurde er niks.

19-05-2023 | Man | 44
Polyneuropathie
Van de neuroloog gekregen, al jaren altijd pijn, veel heel het lichaam, bovenaan staat wel nek en hoofdpijnen, veel hoofdpijnen, slik al 15 jaar dagelijks pijnstillers, paracetamol, iboprufen, rizaptriptan voor migraine, vaak 2 x per week en citalopram. Sinds 2 weken nu 7.5mg mirtazapine, moest 15 maar wilde heel rustig opbouwen. Vanaf dag 1.....geen hoofdpijn meer!! We[lees meer...]l pijn gewrichten nek schouders en aanhechtingen. Tis wel allemaal wennen....15 jaar pijnstillers afkicken, citalopram gestopt en dan de bijwerkingen van de mirtazapine.....dus wel even taai. Bijwerkingen, of ze nou komen van het stoppen met pijnstillers of citalopram of de mirtazapine? Dromen,,, pffff geen touw aan vast te knopen Soms boos en snauwerig Lichtelijk keel irritatie En over dag beetje dromerig. Maar vanaf dag 1 geen hoofdpijn meer!!!!!!!