mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-11-2020 | Man | 51
mirtazapine (15mg)
Ik ben 4 maand geleden begonnen met dit medicijn, was helemaal de weg kwijt en sliep nauwelijks meer. In het begin sliep ik meteen weer door en begon op te knappen. Het vervelende is dat het ten koste gaat van je libido, dit is totaal weg. Verder heel weinig emoties en energie. Verschrikkelijk. Geprobeerd de 15 mg af te bouwen, zat na 2 week op 7,5 mg. Toen werd ik erg dep[lees meer...]ressief en ben maar weer 15 mg gaan nemen.

17-10-2020 | Man | 66
mirtazapine (15mg/ml)
ik slik dit middel naast cognitieve therapie. in het begin dagelijks maar nu de therapie lijkt te helpen één tot twee keer per week. als ik tegen negen uur 's avonds toch spanning voel neem ik er één in. dan word ik dus al voor het slapen rustig. ik heb nu geen hallucinaties mee en ook de pijn aan mijn rug is weg.

26-09-2020 | Man | 59
mirtazapine (30mg)
Gestart in november 2019 ivm depressieve klachten na een kanker behandeling. Daarom ook gestopt met alcohol ivm de onwenselijke combinatie om beiden te gebruiken. Gebruik werd gestart en opgebouwd naar 37.5 mg per dag. Na 2 a 3 weken begonnen de bijwerkingen. Lopen ging slechter, conditie weg. Na 2 maanden begon ik effect te merken, opgewekt en ik had weer zin in dingen.[lees meer...] Beter slapen. Echter de bijwerkingen sloegen ook toe. Ik kreeg zo een beetje alle ellende die in de bijsluiter staat. Gewichts toename, vocht in de enkels, vermoeidheid, geen conditie meer gewrichtspijn. Zo een beetje alle bijwerkingen had ik. Het was de hele gebruiks periode dat ik daar last van had. Meer last van de bijwerkingen als van het bedoelde effect. In augustus 2020 begonnen met de afbouw. Na 6 weken stond ik weer op 0. Een verademing. Mijn gewicht ging iets omlaag, vocht uit de enkels, tintelingen zijn weg, spierpijn weg, ik loop makkelijker en mijn conditie begint weer op te bouwen. Dus het heeft zijn werk gedaan in het begin dat ik het gebruikte. Ben blij dat ik er vanaf ben.

15-09-2020 | Vrouw | 67
mirtazapine (15mg)
Ik ben langzaam gestart met dit medicijn. Het viel in het begin wel mee. Ik kon vanaf dag 1 goed slapen en daar was ik erg blij mee. Gewichtstoename en gewrichtspijn nam ik op de koop toe. Ik ben nu een half jaar verder en het slapen gaat ook al weer wat moeilijker en ik dat dat ik het aankomen op den dUur wel onder de knie zou krijgen maar dat is niet zo. Ook gewrichtspij[lees meer...]n wordt naar mijn idee steeds erger. Ik kies er nu wel voor on dit middel nog een poosje te slikken maar ik hoop toch dat ik tzt er mee stoppen mag.

31-08-2020 | Vrouw | 73
mirtazapine (15mg)
Vwg burnout/depressieve klachten/slaapproblemen gebruik ik sinds maart jl mirtazapine. De helft van een tabletje, 7,5 mg, voor het slapen gaan. Daarbij een ‘beetje’ oxazepam, 5 mg, soms iets meer want op de mirtazapine sliep ik niet in ( oxa. voorheen wel..). Vlgs de huisarts mag dit samen, het werkt over het algemeen ook wb het slapen maar ik heb er geen goed gevoel o[lees meer...]ver dat ik beide med. neem. Voel me overdag ook vaker mat en weinig energie. Msch moet ik het toch alleen met de mirtazapine proberen? Die wil ik vooralsnog liever niet stoppen want ze helpen tegen de angstklachten, vlakken ze af. Qua gewicht ongev. 2,5/3 kg aangekomen, niet erg in mijn geval want had ondergewicht. Wel veel last van hartkloppingen de laatste tijd, vooral na eten/drinken. Herkenbaar? Graag een reactie, met dank,

18-08-2020 | Vrouw | 46
Depressief
Ik ben gestart mwt 15 mg. Leek eigenlijk goed te gaan, maar na 5 weken kreeg ik weer rare gedachtes. Op moeten hogen naar 30 mg. Nu ongeveer 6 weken na de start van dit medicijn, lijken mijn depressieve klachten weer toe te nemen. Zit weer veel in mijn hoofd en voel me leeg! Totaal geen energie en interesse in alles. Mijn hoofd voelr heel raar. Ik hoor mijn hartslag in m[lees meer...]ijn hoofd. Weet dus niet of dit medicijn mij gaat helpen om miin stemming beter te krijgen.

13-08-2020 | Vrouw | 37
mirtazapine (15mg)
Ik sliep niet of weinig, kreeg paniekaanvallen en angst. Ik kreeg van de psychiater mirtazapine. Nu zijn we ongeveer een jaar verder en ik ben ineens superveel aangekomen. Iemand een idee of dat ook weggaat van zodra ik ermee stop? Wat is een goed afbouwplan?

22-07-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Beste allemaal, Het middel werkte goed in het begin 15mg. Sliep goed en at goed. Zeer vlug naar 7,5mg gegaan. Ik had eetbuien enz... sliep minder en het ergste is dat ik al 1,5 jaar spierkrampen in mijn benen had en niet wist hoe dat kwam en dacht dat het van mijn slaappillen of diazepam en toe kwam enz...ik nam van alles in omdat de pijn steeds erger werd! Heb 7,5mg g[lees meer...]estopt en dacht het is maar een halfje,ik Heb mij 4 weken mij super goed gevoeld en had veel meer energie en GEEN krampen in de benen, maar na 4weken ( ook slecht nieuws gehad en shock van mijn moeder ) was mijn buik en darmeñ een ballon, zeer misselijk en kon niet meer eten, 5kg kwijt, ik sliep 5uur ook met slaappil, zeer erge angsten en viel in een zwart gat, depressieve gevoelens en ja door die CORONA toestanden nog meer paniek. Heb nadien direct 15mg genomen, na 1,5 week terug op 7,5mg angst is haalbaar, depressie veel minder. Neem nu wel 2 slaappillen. Ik heb terug last van veel spierkrampen in mijn benen en wil dit spul afbouwen, ik heb nog steeds pijn aan maag en darmen en kan niets verteren. Ik eet wel al beter. Mirtazepine wordt ook aan anorexia patiënten gegeven dus maw kunnen jullie al raden als je ermee stopt dat heel het digistief stelsel protesteert! Ik probeer externe factoren te stabiliseren, en wil die 7,5mg rustig te gaan stoppen, ik heb alle dagen spierpijn ! En kijk mijn maag darmen zijn al 8 weken overhoop.... Ik heb 1 week een ander AD gebruikt en heb er slechte ervaring mee. Mijn coach zeg van nu rustig zo af te bouwen en mijn huisarts die met homeopathie werkt ook... wel even slaappil blijven nemen en rustig afwachten. Ik wil geen spierpijn meer!!! Nieuwe psy. schrijft van alles voor. Ben zelf lang actief geweest in de medische en ken teveel over pychofarmaca. Ik ben zeer voorzichtig en geloof gelukkig niet zomaar iets. Ik zie er tegen op om een nieuwe AD te gebruiken met al die nevenverschijnsels.... zeker in onzekerheid en corona tijden... Groeten C.

01-07-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg/ml)
Tgv slapeloosheid in me burnout voorgeschreven gekregen Ik sliep weer...op 7,5 mg!! Nu 1,5 jaar later aan het afbouwen Van 7 5 mg naar 3,75 mg gegaan.... Nu om de dag 3,75 mg Vreselijk aangekomen 😔

28-06-2020 | Vrouw | 36
mirtazapine (15mg)
Ik sliep heel slecht en kreeg dit om te slapen. Werkte te goed met 1. Ik wist de dag erna niet meer hoe ik in mijb bed was geraakt en de hele dag zo suf en high. Ik ben dan op aanraden van de arts een halve beginnen nemen. Ik neem het om 22u en om 22u30 begint het te werken. Ik neem dit nu al een jaar en ik ben echt serieus wat kilo's bijgekomen. Daarom zou ik er gra[lees meer...]ag mee willen stoppen. Iemand een idee hoe ik dit kan afbouwen?

05-05-2020 | Vrouw | 52
mirtazapine (7,5)
De combinatie van mirtazapine met zolpidemtartraat is niet aan te raden. De mirtazapine zou je bijvoorbeeld kunnen doorbreken en dan langzaam weer opbouwen. Dat zou je kunnen proberen omdat je na een paar weken gebruik minder last van de bijwerkingen krijgt. Je zal dan minder suf zijn. Heb je geprobeerd om geen zolpidemtartraat te nemen? De kans is namelijk groot dat je[lees meer...] door de mirtazapine beter slaapt. Zelf gebruik ik heel af en toe een halve zolpidemtartraat terwijl ik altijd dagelijks een hele tablet nam voor het slapen gaan. En ja, de volgende dag voel je je echt suf. Gewoon zelf een beetje uitproberen. Sterkte ermee.

05-03-2020 | Vrouw | 54
Chronische depressie
het enige pluspunt is dat je er goed van slaapt

29-01-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (45mg)
Ik gebruik dit product sinds kort als alternatief voor Zyprexa. Mijn slaap is minder goed, maar misschien is het nog wat te vroeg om te oordelen.

25-11-2019 | Vrouw | 50

08-06-2022 | Vrouw | 68
mirtazapine (15mg)
Ik neem af en toe 1.4 tablet van 15 mg tegen slaaploosheid en dat helpt heel goed om door te slapen. Wel duf de volgende dag en last van eetbuien, maar eindelijk weer eens een hele nacht slapen, mis heel fijn. Met temazepam ben ik na 3 uur wakker en gaat niets meer, met mirtazipine slaap ik rustig 8 uur achter elkaar. Nadeel, de volgende dag suf en de eetbuien. Ik neem ze [lees meer...]niet zo heel vaak, dus heb ik niet zo veel last van de bijwerkingen.

02-03-2022 | Vrouw | 50
mirtazapine (7.5mg)
Door covid in coma geraakt en aan de beademing . Ben flink bijgekomen maar dat is okay slaapweer en functioneer weer zonder gepieker en angsten