mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

06-12-2021 | Man | 41
mirtazapine (15mg)
Sinds de zomer begonnen met mirtazapine 7,5mg, na 2 weken naar 15mg, daarna na 2 weken naar 30mg, toen een week 45mg geprobeerd maar te zwaar. Nu ondertussen afgebouwd naar 15mg en na een week gestopt. Begonnen met Citralopram 20mg, na 2 dagen acuut gestopt! Kreeg suïcidale gedachten. Terug naar 15mg mirtazapine. Nu is mijn vraag aan jullie. Ik zit helemaal vast in m[lees meer...]'n hoofd! Ik wil eruit breken! Wil eigenlijk helemaal stoppen en alleen maar oxacepam gebruiken! Wil graag mijzelf weer terug vinden. Ik ben zo anders! Ik ben zo helemaal niet! Ik heb nergens geen lol meer in, kan moeilijk stil zitten. Ben obsessief bezig met alles. Van oneindig veel wandelen tot mijzelf druk maken omdat het avond wordt! Gebruik de medicatie voor mijn angsten (straatvrees/paniek) en depressie (al jaren lang last van) Ben inmiddels 27kg kwijt! Mirtazapine helpt mij alleen met het inslapen en voel dat de angst enigszins gedempt worden maar dit is geen leven zo! De huisarts luistert niet, psychiater heeft lange wachttijden en ook de GGZ staat stil (corona) daar lange wachttijden! Wie kan advies geven?

06-07-2020 | Vrouw | 41
mirtazapine (3,75mg)
Een kwart tabletje kreeg ik ivm slaapproblemen en gebrek aan eetlust. Werd na drie dagen zwaar depressief wakker en deze somberheid hield tot aan de avond aan. Na drie dagen werkte het ook niet meer tegen slapeloosheid. Ik ben er weer mee gestopt.

12-03-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik ben van cymbalta overgestapt naar mirtazapine en wou dat ik dat veel eerder had gedaan! Geen nachtzweten en heftige nachtmerries meer, wat ik bij cymbalta had! Mn stemming is zoveel beter, ik slaap veel beter en heb weer zin in dingen!

28-11-2020 | Man | 42
mirtazapine (45mg)
15 jaar geleden gebruikte ik géén enkele medicatie. Tot ik slaapproblemen kreeg. Naar de huisarts, begonnen met mirtazapine 15-30 en nu 45. Ik merkte dat ik zonder deze pil ook niet meer kon slapen. Af en toe verschillende drugs genomen recreatief. Met voornamelijk XTC kwamen de problemen. In combo met mirtazapine angst/paniek aanvallen. Tegen angst bijkomend duloxetine/Cy[lees meer...]mbalta 60 Mg gekregen. In het begin werkte dit goed, tot ik er opeens enorm nerveus en zenuwachtig van werd. Volgens de dokter kon dit niet dus... Angsten bleven, ook na staken druggebruik. Heb dan nog verschillende andere soorten medicatie gekregen met gruwelijke bijwerkingen. Van escilatopram/syprilexa kreeg ik aanvallen van dystonie. Enorm ongecontroleerd schokken en beven. Echt leuk. Van bepaalde neuroleptica kreeg ik acathisie. Een constante staat van ondraaglijke rusteloosheid. Ik heb redelijk lang vast gezeten in de gevangenis, en daar kregen we géén benzo's, enkel anti-psychotica die mij geen meter verder helpt aangezien ik nooit psychotisch ben geweest. Na vrijlating gevangenis, heroïne gaan gebruiken en alcohol tegen de angsten. De mirtazapine is de enige constante al 15 jaar dus vraag ik me af of dat verantwoordelijk is voor de angst/paniek. Ik heb me 2 maanden geleden laten opnemen in de psychiatrie dubbeldiagnose. Ik krijg nu naast mirtazapine en Efexor ook 4mg Subuxone en 3 maal daags 1mg rivotril. Ik heb me nog nooit zo goed en rustig gevoeld als nu. Drang tot gebruik en alcohol is zo goed als verdwenen. Ik ben me er terdege van bewust dat rivotril verslavend is, maar de minpunten zijn voor mij van ondergeschikt belang als dat medicijn mijn levenskwaliteit sterk verbeterd. Ik reageer soms verkeerd en paradoxaal op bepaalde geneesmiddelen en het zijn altijd negatieve en slechte bijwerkingen. Kijk uit met zéér langdurig SSRI of andere antidepressiva te gebruiken. Dit verandert de hersenverbindingen en structuur, en kan permanente schade geven. Zie boven bij 'Dystonie' door escilatopram. Slechts enkelen hebben hier last van, er zijn veel mensen die goed reageren op escilatopram en er zich wel goed bij voelen. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, de ene arts zegt dit, de andere arts weer een andere diagnose, zo blijven we bezig. Ik plak enkel echt vast aan de mirtazapine! Zonder kan ik niet meer slapen, en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine (30mg)
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

20-09-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine (30mg)
Eerst citalopram geprobeerd daar veel bijwerkingen van waardoor ik mij nog steeds rot en vermoeid voelde toen naar de mirtazapine maar daar kom ik van aan en heb ruim een uur last van tintelende benen

06-03-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine (15mg)
Het geeft gewenning. In begin dacht ik de AD had gevonden.. door iets meer te nemen begon mijn maag te rommelen en vreetbuien, de angstklachten waren niet beter. Ik heb veralgemeende angsten.datvreed aan een mens.heb al vele therapie gedaan enz...ben zelf in medisch beroep. Ik dacht om cipramil rustig te proberen of iets anders. Prozac geeft teveel prolactine,sipralexa wa[lees meer...]s niet slecht maar daar kreeg Ik een krop van in de keel en kon niet huilen... Bij de andere krijg ik krampen in de spieren. Kan aub mij iemand iets aanbevelen dat alles wat luchtiger wordt... Ik rij al 3 jaar niet meer op de autostrade.... Ik pieker snachts, zorgen om mijn kind en sociale angsten. Ik ben een sopraan en durf ook niet meer voor de mensen. Cipramil, serlatine, maar ik wil niet teveel kg bij. Wat denken jullie? Alle raad is welkom.

15-02-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine (15mg)
Angst/paniekstoornis/ depressie/ 4 jaar gastritis van de angst en stress, piekeren, sociale angst. Ik heb een zeer zwaar leven gehad... misbruik, cassatie rechtbank, verworpen en onterfd door mijn eigen moeder die haar man beschermt terwijl hij 5 jaar kreeg door pedofiele, ik werd door hem misbruikt! Ze schonk laats nog een huis aan hem! Ik ben alleenstaande moeder met[lees meer...] een zoon van bijna 18. Ik heb heel hard alleen moeten vechten in verschillende fases van mijn leven, ben altijd sterk geweest tot over 3 jaar waar ik mijn echte crash heb gehad!!! Mijn moeder had mij onterfd....mijn ex was weg, ik verloor mijn job... Dit uit zich in zware paniekaanvallen= bijna doodservaringen, 42kg., geen nachtrust meer, maagbloedingen etc....zware depressie. In het begin kwam ik vlug bij met kg. Ik sliep goed. Omdat ik teveel bijkwam vanalles geprobeerd van AD maar veel bijwerkingen. Toch mirtazepine 7,5mg blijven gebruiken en dan 15 mg. Er is een soort gewenning en je lichaam stabiliseert. Ook minder benzodiazepine gebruik door mirtazepine. Ik let op mijn voeding. Mijn maag blijft gevoelig.

23-09-2021 | Vrouw | 45
Overspannen/burn-out
Ik zit al 8 weken overspannen thuis, en heb last van hartkloppingen wat mij angstig maakt. Ik slaap ook heel slecht, 3 uur per nacht. Ik heb oxazepam voor geschreven gekregen maar dat hielp niet voor het slapen. Nu mirtazapine voor geschreven gekregen om te slapen. 1 tablet van 15 mg per avond. Maar de eerste nacht gebeurde er niks.

22-07-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Beste allemaal, Het middel werkte goed in het begin 15mg. Sliep goed en at goed. Zeer vlug naar 7,5mg gegaan. Ik had eetbuien enz... sliep minder en het ergste is dat ik al 1,5 jaar spierkrampen in mijn benen had en niet wist hoe dat kwam en dacht dat het van mijn slaappillen of diazepam en toe kwam enz...ik nam van alles in omdat de pijn steeds erger werd! Heb 7,5mg g[lees meer...]estopt en dacht het is maar een halfje,ik Heb mij 4 weken mij super goed gevoeld en had veel meer energie en GEEN krampen in de benen, maar na 4weken ( ook slecht nieuws gehad en shock van mijn moeder ) was mijn buik en darmeñ een ballon, zeer misselijk en kon niet meer eten, 5kg kwijt, ik sliep 5uur ook met slaappil, zeer erge angsten en viel in een zwart gat, depressieve gevoelens en ja door die CORONA toestanden nog meer paniek. Heb nadien direct 15mg genomen, na 1,5 week terug op 7,5mg angst is haalbaar, depressie veel minder. Neem nu wel 2 slaappillen. Ik heb terug last van veel spierkrampen in mijn benen en wil dit spul afbouwen, ik heb nog steeds pijn aan maag en darmen en kan niets verteren. Ik eet wel al beter. Mirtazepine wordt ook aan anorexia patiënten gegeven dus maw kunnen jullie al raden als je ermee stopt dat heel het digistief stelsel protesteert! Ik probeer externe factoren te stabiliseren, en wil die 7,5mg rustig te gaan stoppen, ik heb alle dagen spierpijn ! En kijk mijn maag darmen zijn al 8 weken overhoop.... Ik heb 1 week een ander AD gebruikt en heb er slechte ervaring mee. Mijn coach zeg van nu rustig zo af te bouwen en mijn huisarts die met homeopathie werkt ook... wel even slaappil blijven nemen en rustig afwachten. Ik wil geen spierpijn meer!!! Nieuwe psy. schrijft van alles voor. Ben zelf lang actief geweest in de medische en ken teveel over pychofarmaca. Ik ben zeer voorzichtig en geloof gelukkig niet zomaar iets. Ik zie er tegen op om een nieuwe AD te gebruiken met al die nevenverschijnsels.... zeker in onzekerheid en corona tijden... Groeten C.

01-07-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg/ml)
Tgv slapeloosheid in me burnout voorgeschreven gekregen Ik sliep weer...op 7,5 mg!! Nu 1,5 jaar later aan het afbouwen Van 7 5 mg naar 3,75 mg gegaan.... Nu om de dag 3,75 mg Vreselijk aangekomen 😔

23-04-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik sinds 5wk mitrazapine voor angst/paniekstoornis wordt gezegd en slaapproblemen.. heb last van geen gevoelens voor anderen niet meer kunnen genieten/lachen en etenslust is ook verdwenen van de 1 op andere dag tijdsbesef is ook ver te zoeken.. heb huilbuien omdat ik niet meer weet hoe ik hier uit kan komen Nu helpt het wel om te slapen maar voo[lees meer...]r de rest merk ik er nog weinig van dat het mijn stemming veranderd... Kan mij iemand vertellen hoe lang het duurt voordat me stemming weer terug komt??

06-01-2020 | Man | 45

03-11-2021 | Vrouw | 46
mirtazapine (3mg)
Ik las veel positieve verhalen over mirtazapine in lage dosering waardoor het als antihistaminicum werkt en daardoor slaapbevorderend is. Ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem en veel benzo's gebruikt. Maar ik bouw overal een tolerantie voor op. Dit is overigens normaal en gebeurt bij iedereen. Mensen die jaar in jaar uit op dezelfde dosering benzo's of antihistamine[lees meer...] kunnen slapen, daar is sprake van een placebo effect! Wat ook prima is, als het maar werkt:-) Helaas werkt placebo niet bij mij.... Zo ook met mirtazapine. De 1e week was inregelen, 2e week werkte het goed, ik maakte een aantal nachten van 10 uur slaap. Maar na 3 weken werkte het helemaal niet meer om te slapen. Verschillende doseringen geprobeerd tussen 2.4 mg en 3.6mg, hoger wordt het een antidepressivum, maar bij geen enkele dosering slaap ik erop. Ik voel me er wel rustiger onder en ben ook wat aangekomen gelukkig. Door de vele wakkere uren lag mijn verbruik veel te hoog voor wat ik kon eten en dus was ik veel te mager. Nu ben ik wat beter op gewicht. Ik ben dus niet gestopt met mirtazapine. Maar om te slapen ga ik nu 2 weken benzo's en daarna 2 weken antihistamine proberen om en om, waarmee ik hoop te voorkomen dat er gewenning optreedt voor beiden. De pilletjes zijn 15 mg dus dosering van 3 mg is nog een hele kunst. Ik heb een micro weegschaal gekocht op bol.com, dat werkt perfect, het weegt tot 0.001gram precies.

18-08-2020 | Vrouw | 46
Depressief
Ik ben gestart mwt 15 mg. Leek eigenlijk goed te gaan, maar na 5 weken kreeg ik weer rare gedachtes. Op moeten hogen naar 30 mg. Nu ongeveer 6 weken na de start van dit medicijn, lijken mijn depressieve klachten weer toe te nemen. Zit weer veel in mijn hoofd en voel me leeg! Totaal geen energie en interesse in alles. Mijn hoofd voelr heel raar. Ik hoor mijn hartslag in m[lees meer...]ijn hoofd. Weet dus niet of dit medicijn mij gaat helpen om miin stemming beter te krijgen.

30-12-2019 | Vrouw | 46
Depressief
Hallo, wie kan mij helpen of ondersteunen.De nood is hoog bij mij. Ik gebruik nu 7,5 mg al weken om te slapen. Ik wordt op dit moment geadviseerd om 15 mg te gaan nemen voor de stemming te verbeteren. Ik ben bang voor de hele .bang dat ik me nog slechter ga voelen. Wie heeft hier ervaring mee, en wil daar met mij mee in gesprek? Het zou mij heel erg helpen. Ik slik [lees meer...]al oxazepam en xanax omdat ik overdag veel paniek heb.Wat heeft jullie er doorheen geholpen? Ik hoop op positieve reacties.Alvast heel erg bedankt