Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (9 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-10-2018 | Vrouw | 25
Chronische depressie
Zonder dit medicijn was ik er niet meer geweest. Ik gebruik 150 MG per dag. Helpt heel goed om alles leefbaar te maken en onderdrukt bij mij de paniek en angst. Is pas gaan werken na 6 weken . Ik zou niet zonder kunnen

12-12-2019 | Vrouw | 29
Chronische depressie
Prima product! eerste 2 a 3 weken veel bijwerkingen, maar zoals veel medicamenten: van voorbij gaande aard. Als je weet dat het kan voorkomen, dan houd je daar meer rekening mee. Als je niet op de hoogte bent van de bijwerkingen dan kan het je overrompelen en snap ik dat je het een slecht medicijn vind. Persoonlijk heb ik er veel baat bij!

10-03-2018 | Man | 31
Chronische depressie
Ik ben een vrolijk lief persoon met wie t al 2 jaar niet lekker ging. Geweldige jeugd en nooit wat meegemaakt. Waarom kreeg ik dan paniek aanvallen? Werd angstig en voelde me somber. Wat was ik boos op mijzelf dat dit mij overkwam. Werd snachts 4x wakker, huilbuien tot ik niet meer op mijn benen kon staan. Een burn-out was de constatering vd arts. Dit blijkt nu een angstst[lees meer...]oornissen met depressie te zijn. Na 5 maanden citalopram dat niets deed overgestapt op venlafaxine. Na steeds weer verhogen voelde ik me steeds een stukje beter. Nu eindelijk na 10 weken de laatste verhoging te hebben gehad herken ik de fijne vent weer die ik altijd was. Ik wilde niet toegeven aan deze medicijnen, wilde op eigen kracht, dat is me niet gelukt en nu kan ik me daar eindelijk bij neerleggen. De put was zoooo ontzettend diep maar met mensen om me heen die er altijd voor mij waren koester ik hoe ik mij nu voel. Ik word dikker, oorsuizen, kom moeilijker klaar, soms duizelig. Maar dit zijn peanuts vergeleken met hoe t was. Een depressie en angst kan iedereen overkomen, zelfs als je je hele leven lang alleen maar liefde en geluk heb gekend zoals ik . Gun het jezelf ❤️

02-09-2018 | Vrouw | 38
Chronische depressie
Na na enkele jaren citalopram die niet optimaal aansloeg en toch weer een flinke depressie, op aanraden nieuwe psychiater de citalopram afgebouwd en tegelijkertijd de venlaflaxine opgebouwd. Ik had me ingesteld op de vreselijke opstartbijwekingen maar het was te doen. Inmiddels al weer enkele maanden verder en ik kan eerlijk zeggen dat ik niet depressief ben op dit moment.[lees meer...] Helaas wel wat meer afgevlakt, maar juist mijn gevoeligheid was natuurlijk een probleem. Ik kan nu minder goed huilen of mensen aanvoelen en dat is wennen. Ook libido iets lager, maar dat was vrij hoog dus niet echt een punt. Ik ben wel heel langzaam wat afgevallen gelukkig,van de citalopram ben ik zeker 15 kilo aangekomen. Concluderend: prima middel, maar mis mijn intuïtie. Maar een leven zonder depressie is mij heel wat waard.

20-08-2020 | Vrouw | 40
venlafaxine (75mg)
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

02-12-2019 | Vrouw | 45
venlafaxine (225)
Chronische depressie
Van Prozac werd ik alleen maar vlak. Geen rotgedachten maar ook niks leuks. Dus een overstap naar Venlafaxine. Van 37,5 (bijwerkingen) naar 75 (nog een keer dezelfde bijwerkingen). Uiteindelijk mijn arts gevraagd ineens naar 150 te gaan. Uiteraard nog een week bijwerkingen. Maar nu ook minder suicidale gedachten, minder depressieve gevoelens, angst en paniek aanvallen. In[lees meer...] de zomer vergat ik een aantal keer mijn medicatie in te nemen. Dus ik dacht "mooi, dan gaan we dus bij deze afbouwen". In samenspraak met mijn arts (belangrijk!) geprobeerd af te bouwen. Dat is toch echt wel een dingetje... 2 weken geleden een volledige inzinking gehad. De brug waar ik vanaf wilde springen had ik al uitgezocht. Jankend terug naar de arts die me direct weer meer voorschreef. Nu 225 mg. Uiteraard drijf ik 's nachts mijn bed weer uit en heb ik steeds die droge mond. Ook ineens wat zwaarder dan ik ooit heb gehad van Venlafaxine. Maar sinds vandaag schijnt de zon ook weer voor mij. Ik heb nu 3 keer geprobeerd af te bouwen. Ik ben erfelijk belast en heb daarbij genoeg "meegemaakt". Kennelijk hoort depressie gewoon bij mij. Venlafaxine is dus mijn vriend. En die brug? Ach...

25-03-2019 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Na drie weken sloeg het aan en "ging het licht aan"; ik had een depressieve periode toen ik eraan begon en drie weken na start van de Venlafaxine kreeg ik weer zin in dingen en energie. Zoveel energie, dat ik 's nachts wakker werd en niet in bed kon blijven; eruit, dingen doen. Na 5 weken had ik een afspraak voor een 2nd opinion bij Pro Persona in Nijmegen; wat heb i[lees meer...]k nou precies, wat is mijn depressie voor iets; hoe kunnen we dat nu grondig aanpakken? Bij ProPersona had ik twee gesprekken, een met de psychiater een met de psycologe. Het geheel duurde 2,5 uur en ik kreeg meteen uitslag: bipolair II, ook wel hypomaan of spreektaal "bipolair light". Ik kon me erin vinden en ik kan er ook wat mee naar de mensen om me heen toe. Maar met deze diagnose is Venlafaxine, dat eigenlijk werkt als een continue adrenaline drip, niet passend. Daarvan word ik te hyper. De psychiater stelde voor dat ik een slaapmiddel erbij zou nemen, maar ik wilde liever stoppen met de Venlafaxine. Kijken of ik het zonder red, ik heb eerder goede fases gehad zonder pillen. Mocht het niet gaan dan kan ik bv. citalopram proberen. Maar eerst een goede psychiater in de buurt zoeken die me kan begeleiden bij een evt. terugval en afstemmen van medicijnen.

05-03-2019 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Na jaren van chronische depressies en steeds meer periodes van herstel, afgelopen november nu 3 maanden terug weer een terugval. 5 weken terug ben ik (toch maar, wilde eigenlijk niet aan de AD) met Venlafaxine gestart. Ik heb het idee dat het sinds ruim een week aan begint te slaan. Hoewel het ook de zon zou kunnen zijn, het licht ging bij mij aan in de week dat wij [lees meer...]waren skieen er was veel zon. Eenmaal thuis ging het licht na een paar dagen weer uit, toen heb ik de vit D3 75mg weer eens uit de kast gehaald en slik nu elke dag 3 capsules, en voila er is licht. De bijwerkingen van Venlafaxine had ik wel eerder maar vallen mee. Met name een beetje diarrhee en veranderde mond/smaak/maagervaring, dat is bijgetrokken na een paar weken. Het enige wat blijft is nachtelijke zweetaanvallen, ik word meermaals per nacht wakker helemaal klam. Dan wapper ik wat met mijn dekbed, draai het om en slaap weer verder. Op deze site las ik dat iemand daartegen salie thee dronk. Dat heb ik ook gedaan gisteren, een paar blaadjes gedroogde salie kokend water erop 5 a 10' trekken; ja dat hielp, afgelopen ben ik maar een keer wakker geworden. Vandaag probeer ik wat eerder te beginnen zodat ik meer ervan kan nemen kijken of het weggaat. Aan salie wordt trouwens ook als anti depressivum genoemd (en tegen keelpijn, verkoudheid en nog een heel zwikkie)... wellicht kun je als je net als ik toch wat weerstand hebt tegen AD eens een kopje thee proberen? Beterschap iedereen!

23-03-2021 | Man | 48
Chronische depressie
Rond mijn 40e werden mijn winterdepressies elk jaar erger en in 2014 kreeg ik een zware depressie. Via de psychiater venlafaxine voorgeschreven gekregen. Daarvoor eerst een ander merk gehad van mijn huisarts, omdat ik erg heftig hierop reageerde later dus overgegaan op venlafaxine, ik stond inmiddels onder behandeling van Eleos en zij hadden betere ervaringen hiermee. Ook[lees meer...] hier reageerde ik erg heftig op, raakte compleet van de wereld, was net een zombie, totaal geen gevoel in mijn lijf en of heftige emotie of totaal emotieloos, er zat geen rem meer op. Mijn gedachten gingen alle kanten op, droomde erg, geen eetlust, agressief werd ik er zelfs van. Omdat ik niet meer kon functioneren, ben ik voor 7 weken opgenomen geweest in een kliniek. Ik wist op dat moment niet dat dit bijwerkingen waren, dacht dat ik compleet gek aan het worden was en heb zelfs neiging gehad om eruit te stappen, het was te zwaar. Het is bizar dat ze je aan de antidepressiva zetten en niet vertellen wat dit met je kan doen. ik ben een uitzondering wat bijwerkingen betreft maar dan nog, het had mij en mijn man enorm kunnen helpen als ze goede begeleiding en voorlichting hadden gegeven. Na 7 weken liep ik vrolijk uit de kliniek, ik was goed ingesteld, slikte 150 mg venlafaxine. Omdat het erg goed ging vrij snel en probleemloos afgebouwd naar 37,5 mg. Ik durfde niet helemaal te stoppen, had ook geen winterdepressie meer en daar zat ik ook niet meer op te wachten. Al die tijd dus 37,5 mg geslikt zonder problemen tot vorig jaar april. Ik kreeg enorme menstruatieklachten, heftige bloedingen , onregelmatig en 2 dagen buikpijn en enorm moe. Mijn gedachte was overgangklachten, heb er de leeftijd voor, logische verklaring naar mijn idee. Ook meer opvliegers, rusteloze benen en anders dan anders, minder energie. In November kreeg ik stemmingswisselingen, last van watten in mijn hoofd en kon niet op woorden komen. Ook meer sombere buien en ik werd enorm moe en lusteloos. Begon meer te dromen, kreeg last van mijn maag en dacht dat ik weer richting een depressie ging, wellicht door hormonale veranderingen. De menstruatieklachten namen wel af en die rusteloze benen ook wat ik vrij pijnlijk ervaarde. Kontakt opgenomen met de huisarts en in overleg de venlafaxine iets verhoogd, 1 capsule van 37,5 mg om de dag extra. Mijn angst hiervoor besproken maar zo langer doorgaan kon ook niet. Wederom erge bijwerkingen, niet meer kunnen autorijden, geen vermoeidheid meer voelen, niet kunnen slapen, geen eetlust, totale vervakking, geen reuk en smaak. Na 3 weken hiermee gestopt en na een tip van een kennis eens gebeld met de apotheek. Mijn kennis had nl vorig jaar een merkwissel gehad waar zij niet goed op gereageerd had. Na een belletje werd mij de hele situatie duidelijk. Ik bleek van april tot november venlafaxine van het merk Mylan te hebben gehad. Hiervan ben ik niet opmde hoogte gesteld. Ivm corona haalde ik mijn medicatie uit de kluis en vanaf april vorig jaar kreeg ik niet meer maandelijks maar per 3 maand medicatie mee. De bijwerkingen van Mylan en Sandos zijn bijna hetzelfde maar bij Mylan kan 1 op de 100 heftigere menstruatiebloedingen krijgen en onregelmatige bloedingen. De stemmingswisselingen die ik in november kreeg kwam ook weer van de wisseling van Mylan naar Sandos. Het is ongelooflijk dat dit zomaar kan en mag, wat een ellende heb ik hiervan gehad. Ben nu net weer begonnen met werken na 8 weken ziekte wet en nu pas zijn de bijwerkingen bjjna allemaal voorbij. Ik heb nu geregeld dat ik geen merkwissel meer krijg, deze ellende wil ik nooit weer!

30-11-2018 | Vrouw | 48

08-05-2019 | Vrouw | 49
Chronische depressie
Ik gebruikte eerst citalopram. Ben na een tijdje gestopt. Dacht dat ik het niet nodig had. Weer depressie. Na tijdje gestopt ivm zwangerschapswens. Weer (ernstige) depressie. Mijn psychiater zegt dat het soms zo is dat als je stopt, het daarna niet meer werkt. 3e werkte het amper. Mijn broer slikte soort gelijk als venlafaxine. Toenmalige psychiater stelde venlafaxine voor[lees meer...]. Ik knapte direct op! Weinig last van bijwerkingen. Al 12 jaar geen depressies meer. Soms adviseert iemand, 'bouw het af', maar dat doe ik niet. Better safe then sorry.

09-01-2018 | Vrouw | 51
venlafaxine (75mg)
Chronische depressie
Ik slik nu al ongeveer 18 jaar dit medicijn, voor recidieve depressie. De werking is prima. De bijwerkingen worden me teveel. Ik heb een jaar of 5 geleden geprobeerd te stoppen, vreselijke ervaring wist niet hoe snel weer terug te beginnen. Nu een week of 3 geleden naar huisarts gegaan om te praten over afbouwen. De bijwerking extreem zweten, begon me zo tegen te staan dat[lees meer...] ik eigenlijk wilde stoppen. Na kleine activiteit, bv 5 minuten stofzuigen lopen de druppels al van mijn gezicht, zo ook bij boodschappen doen, kleding passen, dansen of als ik me druk maak omdat ik haast heb ofzo. Mensen vragen of het buiten zo hard regent ?? Als ik dus na een feestje ofzo ga, loop ik bunnen een half uur voor schandaal omdat mijn haar dan echt kleddernat is en ik de druppels op mijn gezicht niet bij kan hoyden met droogdeppen. Thuis loop ik bijna altijd met een theedoek in mijn nek om me af te kunnen drogen. Ik ben al jaren single en zou het leuk vinden weer iemand te leren kennen maar als ik uitga zie ik er binnen de korste keren niet meer uit. Afbouwen met 1 dag 75mg en andere dag 37,5mg zo voor een maand, na minder dan 3 weken stond ik alweer bij de huisarts. Het lukt me niet, ik ben zo snel geirriteerd en prikkelbaar dat ik mezelf nu al geen leuk mens meer vind.....en onredelijk reageer op andere mensen. Aldus met huisarts besloten nu 2 weken terug te gaan naar 75mg per dag en dan afbouwen met deze en tegelijkertijd opbouwen met mirtazapine, maar daar heb ik dus net op deze site de ervaringen van andere mensen over gezlezen en die hebben het over de bijwerking honger en gewichtstoename....maar ik ben net 20 kilo afgevallen en heb nu dus schrik om er mee te beginnen. Weet nu even niet welke kant op te moeten.....of ik blijf en zweet me de rest van mijn leven een ongeluk....of ik stap over en word weer dik, dat wil ik ook niet. Iemand die mij kan helpen ALSJEBLIEFT.......??

28-12-2022 | Man | 54
Chronische depressie
Bij een depressie.of wat dan ook heef de zorg na mijn ide maar 1 oplossing ggz, waar je niet veel aan heb 2 pilletje welke dan ook.de zorg die buiten ggz valt is voor een normaal mens niet te betalen .er wordt maar naar huis gegaan met een doosje pillen en dan maar kijken of ze .wel of niet werken, de zorg van vroeger is het allemaal niet meer .ik zeg niet een pilletje [lees meer...]niet help voor wie dan ook maar heb je dan een probleem minder of meer .meestal is het eerst een kast vol met pillen en dan kijken wat er voor je werk ,er wordt hier in Nederland na míjn ide veel te weinig gedaan aan goede begeleiding. Maar goed ik wens natuurlijk jullie allemaal sterkte ,en bij het niet meer zien zitten kan je altijd nog om hulp bellen,bellen ze je een uur later terug, dan kan het al te laat zijn maar goed dat is Nederland, vroeger was dat wel eens anders ,een therapie een begeleiding enz .maar helaas in ano 2022 helaas. Mag er iemand zijn die wel nog een goed betaalbaar adres heeft ivm depressie burn out .handig om te delen toch?

30-08-2023 | Vrouw | 59
Chronische depressie
na 6 jaar Paroxetine gebruikt te hebben met veel bijwerkingen, slaperigheid gewichtstoename, overgestapt op Venlafaxine. dit werkte direct goed, binnen 6 weken. na een jaar gestopt, langzaam afgebouwd. maar na de laatste pil toch ernstig last van diepe depressie. op nieuw opgestart en zit nu al 8 jaar op 150 mg per dag. altijd hetzelfde merk gehad omdat ik merkwisseling al[lees meer...]s heel naar heb ervaren. dus zelf betaald. 4 weken geleden toch moeten overstappen op ander merk, Aurobindo, omdat mijn vorige merk, Focus, gestopt is met de productie van Venlafaxine. het werkt minder goed. voel mij zelfs wegzakken in depressie. geef het nog even de kans maar ga dan ophogen of toch naar een ander merk. wat ik wel vreemd vond is dat de apotheek mij Aurobindo aanraadde omdat ze 'daar alle medicatie van hadden'. terwijl ze eigenlijk moeten meedenken met de patient. ik was hier erg boos over en ben zelf gaan zoeken naar verschillende merken. maar er is gewoon geen onafhankelijke informatie te vinden. alleen de ervaringen van andere patienten geeft nog enige houvast. terwijl dit toch een behoorlijk zwaar medicijn is. dit vind ik jammer.

16-01-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Hielp uitstekend tegen mijn depressie en angststoornis,maar te veel bijwerkingen die gezondheidsbedreigend werden.

24-04-2018 | Vrouw | 60
venlafaxine (300)
Chronische depressie
Ik ben nu 60 jaar en gebruik antidepressiva vanaf 1998. Sinds ca 2,5 jaar slik ik nu Venlafaxine, 300 mg per dag. Het heeft me veel moeite gekost dit medicijn te willen accepteren maar toen was daar het haleluja gevoel, ik voelde me goed. Maar na een tijdje ging het weer bergafwaarts...weer dosisverhoging....en zo ging dat een paar x tot de huidige 300 mg. Werd stabiel...[lees meer...].fijn ! Ging goed, niets aan de hand, tot nu...ben weer depressief, niet zo heel erg maar toch, en angstig, lusteloos, prikkelbaar.... Maar wat ik sinds een paar maanden slik zijn vitaminesupplementen, vit.D, B12, visolie Om.3, glucosamine.... en begin het vermoeden te krijgen dat het daar aan ligt....