Ervaringen met Citalopram

citalopram

Bij  AngstX

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-11-2023 | Vrouw | 60
citalopram (20mg)
In 2020 dit medicijn gaan gebruiken voor angst stoornis. Het werkt super, dat moet gezegd worden. Probleem alleen is dat ik heel snel veel aankwam, en zelfs met een dieet ging het er niet af. Ik voelde mij door het overgewicht erg onprettig. Afgelopen zomer ben ik onder begeleiding af gaan bouwen. De klachten zijn niet terug gekomen. Het gewicht gaat nu netjes omlaa[lees meer...]g! Het heeft me goed geholpen, maar wil nooit meer terug.

02-08-2023 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
ik ben dit gaan slikken ivm long-covid en angst klachten. Durfde het bijna niet aan door de enorme lijst aan horror verhalen hier ....... maar ja toch maar gekozen om het wel te proberen. Ik slik het nu 1 week en de 1e dag had ik wat darmkrampen maar als je het met eten inneemt valt dat reuze mee!. Wel voelde ik me vrij snel iets rustiger. Verder de 1e week lichte maag[lees meer...]-darm klachten en een beetje duizelig. Ik hoop snel de positieve effecten te gaan voelen. Hopelijk gaat dit werken voor mij.

08-07-2023 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik heb een angststoornis met depressieve klachten. Ik gebruik Citalopram 20 mg 1x daags sinds 2015 en het werkt heel goed. Geprobeerd af te bouwen maar dan komen de klachten terug dus blijf het gebruiken.

05-05-2023 | Vrouw | 34
citalopram (30mg)
Al 8 jaar gebruikte ik citalopram 20 mg. Toen ook ivm angstoornis en depressie en burnout . Nu helaas terug in dezelfde crisis als toen. En ben nu sinds anderhalve week opgehoogd naar 30 mg. De 1e week voelde ik me iets beter. Sliep weer beter, kon weer beter eten, voelde me iets rustiger. Helaas nu ik op 1.5 week zit (zondag 2 weken) zijn de angstklachten echt extr[lees meer...]eem! Ik neem zo nu en dan al een halve oxazepam (5mg) maar ook daar breek ik doorheen. Ik begrijp er niets van dat de angst nu ineens sinds deze week zoveel extremer is ! Iemand ervaring met hetzelfde tijdens ophogen? En ook ervaring rond welk aantal weken je je beter begon te voelen? Ik ben zo bang dat de ophoging niet zal gaan werken.

22-04-2023 | Vrouw | 32
Paniekaanvallen
Ik slik dit middel sinds 2015. Ik begon met een lage dosering en zit nu op 30mg. Tussendoor geprobeerd af te bouwen met druppels, maar al snel kwamen de paniekaanvallen terug. Ik slik inmiddels weer 30mg, maar ik merk dat je gewend raakt aan dit middel. Ik vermijd nog steeds situaties die paniekaanvallen kunnen uitlokken, omdat het toch niet voor 100% de angst weg neemt. E[lees meer...]igenlijk zou ophogen wat moeten doen, maar ik ben mij er bewust van dat alleen therapie waarschijnlijk de angst weg neemt. Ik zou dit middel wel aanraden, maar dan in combinatie met therapie.

11-04-2023 | Vrouw | 57
citalopram (10mg)
Sinds 10 dagen gebruik ik de druppels van Citalopram. Opgebouwd nu van 2 naar 5 druppels. Moet nog door naar 8 a 10. Maar de meeste dagen tril ik enorm van binnen, van top tot teen! De tinnitus wordt ook erger. Ook overal spierpijn, waar ik nou juist van af was :( Bij de apotheek adviseren ze om wat langer door te gaan op 4 druppels. Ze zijn niet bekend met het heftige tr[lees meer...]illen.De dokter zegt: schouders er onder, een stijve spier kan er ook nog wel bij :( Ik twijfel of ik door moet gaan...

12-02-2023 | Vrouw | 22
citalopram (30mg)
Het was de beste beslissing ooit voor mij om te beginnen met dit medicijn. Ik vond het spannend om ermee te starten, omdat ik hier wat negatieve ervaringen heb gelezen. Toch raad ik het, vanuit mijn eigen ervaring, iedereen aan die op advies van een dokter dit medicijn voorgeschreven krijgt. De eerste paar dagen had ik een klein beetje last van buikkrampen, maar zeer te ov[lees meer...]erzien. Daarna kreeg ik na een paar dagen wat last van extra spanning in mijn lichaam. Een beetje het soort spanning wat ik heb als ik bijvoorbeeld een presentatie moet geven en daarbij wat trillen. Dit was niet een fijn gevoel en hiervoor heb ik nog wat kalmeringstabletten gekregen van de huisarts. Met die tabletten zeer goed te doen en na 4 dagen was dat gevoel ook weer weg. Nu ik er een tijdje aan zit voel ik mij zoveel beter. Een stuk gelukkiger en ik heb uit mijn vicieuze cirkel kunnen stappen door middel van dit medicijn. Het was voor mij de beste keuze ooit om hier aan te beginnen. Mijn negatieve angstgedachten zijn met 90% verminderd, ik kan veel beter relativeren en ik voel me stukken beter. Ik ben zelf begonnen met 10mg, na 2 weken opgebouwd naar 20 mg en nog eens 2 weken daarna begonnen met 30 mg. Dat is waar ik nu ook op zit. Met het opbouwen heb ik geen problemen gehad. Het was echt de eerste week alleen dat mijn lichaam moest wennen aan het stofje. Dus bij deze een positief verhaal en een kleine tip die ik zelf heb gekregen: heb vertrouwen in je huisarts en het medicijn.

12-01-2023 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
Als ik 15 jaar geleden had geweten dat Citalopram mij zo zou helpen mijn angsten onder controle te krijgen was ik er veel eerder mee gestart. De bijwerkingen zijn niet zo fijn: 'Minder energie, laag libido en vaker hoofdpijn' maar de paniekaanvallen verdwenen bij mij best wel snel. Dankzij Citalopram heb ik m'n leven weer terug. Ik ben een jaar gestopt maar merk dat mijn [lees meer...]angsten langzaam weer terug beginnen te keren dus ik denk dat ik toch weer ga starten.

05-01-2023 | Vrouw | 62
citalopram (30mg)
Opgebouwd tot 30 mg citalopram en kreeg al vrij snel vervelende bijwerkingen, in het begin van de eerste weken veel angst gevoelens hypochonder gedrag en uren wakker liggen s’nachts veel pijn in mijn lijf vooral nek schouders en stijfheid na 4 a5 weken werd de angst minder maar de pijn erger ik wacht nog paar weken af anders ga ik misschien een andere antidepressiva gebrui[lees meer...]ken

27-09-2022 | Vrouw | 26
citalopram (10mg)
Een jaar lang getwijfeld om dit te nemen. Telkens durfde ik het niet en was ik bang om afgestompt te raken of van mijzelf verwijderd te raken. Al twee jaar lang vechten tegen angstklachten/ gedachten. Mijn hele leven al gevoelig hiervoor. Door de angst raakte ik ook somber. Nu 3 weken langzaam begonnen met 5 mg. En zit nu op 10mg. Ik heb bijna geen bijwerkingen gehad[lees meer...]. En ik ben zo dankbaar dat ik het nu toch gedaan heb! De angst wordt gedempt. Ik voel me sterker. Gedachten nemen minder de overhand. In de ochtend wordt ik heel ontspannen wakker. Ik voel me meer mijzelf zo. Ik krijg weer zin om dingen te ondernemen en vertrouwen dat ik het leven gewoon aan kan.

14-09-2022 | Man | 38
citalopram (40mg)
Na 19 jaar Citalopram nu aan het afbouwen om te stoppen. Ik heb het als een goed middel ervaren tegen angstklachten. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik ook periodes heb gehad waarbij ik Oxazepam moest slikken (bijvoorbeeld vakanties etc). Dit waren uitzonderingen. Nu van 40 mg afgebouwd naar 5 en einde maand stoppen.

22-08-2022 | Vrouw | 39
citalopram (10mg)
Voor angst ongeveer een jaar gebruikt. Sinds het overlijden van mijn vader (longkanker) was ik bang om ook kanker te krijgen. Daar ben ik nu vanaf gelukkig maaaaar, 20 kilo aangekomen en nog steeds totaal geen libido. Helemaal weg! Dat vind ik heel erg en mijn relatie lijdt eronder.

24-07-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik heb eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren last van irreële angsten en nervositeit. Zonder duidelijke reden. Ik kon me buitenproportioneel druk maken om dingen waarvan dat helemaal niet nodig was. Zo erg dat ik verstrikt raakte in mijn eigen gedachten. Ca 5 maanden geleden begonnen met Citalopram, 4 weken 10 mg en daarna opgehoogd naar 20 mg. Ik merk zeker wel versc[lees meer...]hil. Kan me nog wel druk maken om dingen in het dagelijks leven, maar het blijft minder lang hangen. Het boeit minder en het is sneller weer m'n gedachten uit. Hierdoor is het wat rustiger in mijn hoofd. Je hoort wel eens dat antidepressiva afvlakken. Ik moet zeggen dat ik er niet vrolijker door ben geworden, maar hiervoor had ik vooral dieptepunten. Dan ben ik liever een vlakkere lijn, daar voel ik me gelukkiger bij. Ik heb wel veel last van onrustige benen en armen in de avond. Alsof ik ze constant moet bewegen. Zijn er meer die dat herkennen?

25-06-2022 | Vrouw | 42
citalopram (20mg)
Na psychologisch (her)onderzoek op mijn verzoek schreef de psychiater een medicijn voor die me wel hielp maar zo veel liet zweten dan ik na 5 minuten klusjes al kletsnat was van het zweet. Daarna kreek ik citalopram daarmee was het zweten niet weg maar wel minder snel extreem zweten. Qua doel van de medicatie werkte het prima , ik voelde me zekerder en minder angsten, her[lees meer...]ken sneller symptomen bij me. Ben nu 3,5 jaar verder en het zweten is extreem op warme dagen met hoge vochtigheid en benauwend. Ik kan dan tussen de 30-45 minuten wat doen en moet dan zeker 10-15 minuten afkoelen omdat ik zelfs licht in mijn hoofd wordt door het zweten, drink dan ook wel veel om het vocht aan te vullen . Ook merk ik dat ik de laatste paar weken/maanden sneller geïrriteerd ben en alles wat mensen zeggen of vertellen persoonlijk op vat. Zelfs als het niet over mij gaat. Ik lijk meer onzeker te worden. Ook ben ik in deze 3,5 jaar 15 kilo aangekomen en die kilo's willen er niet echt af. Grootste probleem is het zweten. Gewicht is vooral lastig en werk niet mee aan je eigenwaarde en positiviteit in je leven.

14-06-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
Hoi! Weer een berichtje van degene die het verhaal heeft geschreven. Inmiddels zit ik op 7 weken en gaat het helaas nog niet echt veel beter.. ik ga dus ergens de komende dagen de huisarts bellen voor ophogen. Het dagelijks leven is pittig en ik leef zo in mijn hoofd wat me erg angstig maakt. Hopelijk dat het uiteindelijk gaat werken. Hoe is het met jullie?

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.