ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 3
10-01-2019

Citalopram (citalopram)

2018 begon al niet heel lekker voor mij. Mijn relatie was net uit, ik wist niet goed wat ik wilde en bleef contact houden met mijn ex, wanneer dat uiteindelijk toch geheel over was kon ik hem niet uit mijn hoofd krijgen, tot mijn eigen frustratie. Daarnaast was de sfeer thuis ook niet optimaal, ik woon nog thuis en mijn ouders hadden beide veel problemen op werk en ook ond[lees meer...]erling. Ik voelde mij vaak neerslachtig en had last van depressieve gevoeles, nergens echt zin in: Ik vond mijn studie stom, wilde stoppen met mijn bijbaantje en wilde eigenlijk gewoon dat alles anders was maar dat was het niet wat een hoop narigheid oplevert. Ik sliep steeds slechter en probeerde zelf maar wat aan te modderen met mindfullness, sporten, mensen blijven zien, maar het hielp niets. Eerder al naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing naar de psycholoog maar dit duurde allemaal zo lang voor ik eindelijk eens een afspraak had dat het ondertussen al helemaal mis was. Ik kon helemaal niet meer in slaap komen, had paniekaanvallen en zag geen uitweg meer. Toen ik ook suicidale gedachtes kreeg dacht ik dit is helemaal niet goed en maakte ik snachts mijn ouders wakker. De huisarts schreef mij citalopram 20 mg per dag voor. De eerste twee weken werd alles erger: ik kon nu HELEMAAL niet meer in slaap komen, omdat ik al slaapproblemen had en de citalopram versterkte dit (slapeloosheid is een bijwerking wanneer je net begint), zelfs de zwaarste slaappillen kregen mij niet aan het slapen, uiteindelijk hielp een tijdelijke (10 dagen)combinatie met 10 mg mirthazapine mij om weer een normaal slaapritme op de been te krijgen en heb daarna geen last meer gehad van slapeloosheid. Ook had ik enorm last van oorzuizen, dit maakte mij helemaal gek want ik was bang dat het nooit meer weg ging, ook dit is gelukkig weggetrokken! Als laatste waren de eerste 2 a 3 weken de depressieve gedachten nog erger geworden, waardoor ik er helemaal doorheen zat. Tegelijkertijd putte ik er ook kracht uit omdat ik wist dat er betere tijden zouden volgen. En dat was ook zeker zo, je moet er even door heen, maar citalopram heeft mij super erg geholpen. Ik nu weer helemaal happy, onderneem weer veel (eerst kon ik echt niets opbrengen en werd al angstig bij het idee dat ik een hele dag moest werken). Nu heb ik weer zin in sociale activiteiten, vertouw ik op eigen kunnen en kan ik werk ook zeker aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat suffe of mindere dagen, maar dat hoort bij het leven. Ik ben nu nog 10 mg per dag aan het slikken en hoop binnen een maand medicatievrij te zijn. Succes voor iedereen die de hele reis nog te wachten staat! Je kunt het echt!
06-12-2018

Citalopram (citalopram)

Ik heb het middel voorgeschreven gekregen in mijn depressie. De bijwerkingen zijn in het begin van die middel absurd. Ik had last van wanen zag en hoorde dingen die er niet waren. Ook een verschrikkelijke buikpijn . Zélf wilde ik toen stoppen maar op advies van de specialist doorgegaan. En idd waren de bijwerkingen later weg. Het enorme voordeel bij dit middel is dat het[lees meer...] mijn stemmingen laag houd. Heb geen extreme uitbarstingen meer. Daarnaast zijn mijn sterke emoties verminderd. Helaas ben ik wel heel vlak geworden. Lijk mij nergens meer om te interesseren. Niks doet er meer toe. Zo voel ik mij soms wel eens een robot.
19-11-2018

Citalopram (citalopram)

Vanwege hevige depressieve verschijnselen en angst kreeg ik citalopram voorgeschreven. Omdat ik het in het verleden al eens had gebruikt, wist ik van de bijwerkingen in het begin en heb ik het heel rustig opgebouwd. Tevens Oxazepam bijgeslikt om de bijwerkingen wat te verzachten. Desondanks toch nog wel wat last van bijwerkingen, maar inmiddels ben ik een paar weken verder[lees meer...] en begin ik me een ander mens te voelen. ‘s Ochtends is het nog even lastig om op te starten, maar... Ik functioneer weer! Ik ben erg blij dat dit middel er is.
17-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een periode van 6 maanden slapeloosheid en daarover piekeren toch maar begonnen met citalopram. Het middel deed eigenlijk niet zoveel. Het piekeren werd misschien iets minder maar of dat nou placebo of "echt" was weet ik niet zo goed. Ik sliep er nog slechter van en had continu een gevoel alsof ik een kilo zoute popcorn had gegeten (druk op de bloedvaten ofzo). Verde[lees meer...]r geen gekke bijwerkingen behalve de eerste avond na de 20mg. Toen was ik extreem ontspannen en euforisch. 's avonds mediteer ik altijd en ik kon die avond zonder moeite 20 minuten mijn aandacht bij de ademhaling houden terwijl ik normaal gesproken na een halve minuut afdwaal naar allerlei andere gedachten. Ik vond dit heel bijzonder en werd er een beetje wantrouwig van. Nooit cocaine gehad maar ik vermoed dat dit dat gevoel een beetje was. Na een slapeloze nacht verdween het weer. Dus eigenlijk heeft het medicijn 1 avond van de 6 weken echt gewerkt. Ik heb het nu dus 6 weken gebruikt en ben sinds maandag gestopt. Merkt dat ik nu weer subtiele dingen opmerk (zoals wind bij een openslaande kamerdeur) en in de auto weer aan het zingen bent. Kortom: dit medicijn heeft mij niet gebracht wat ik wilde en ik ga nu verder met therapie en meditatie. Ik wens iedereen heel veel succes in de zoektocht naar rust, geluk et cetera!!!
14-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een heftige periode kreeg ik een burn-out. Na een aantal maanden zakte ik weg in een depressie ondanks dat ik therapie had. Ik dacht dat ik er zelf wel uit kon komen zonder medicatie. Ik durfde en wilde niet aan de medicijnen vanwege eerdere ervaring met AD jaren geleden. Uiteindelijk was ik het vechten moe en kwam geen stap verder. Raakte zelfs dieper in een “zwart[lees meer...] gat”. Toch maar aan de AD. De eerste 3 maanden heb ik 15 Mg escitalopram geslikt maar deze hadden weinig effect en de dosis verhogen mocht niet. Ik was ontzettend teleurgesteld. Toen ben ik overgestapt naar 20 mg Citalopram en na 3 weken opgebouwd naar 40 mg. Ben nu 8 weken verder en zo blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om AD te nemen. Ik heb weer zin in het leven en zie weer een toekomst waaraan ik kan werken. De bijwerkingen vielen achteraf mee, ik ervaarde ze als vervelend maar niet heel heftig. Ik was onrustig en had een opgejaagd gevoel. Kreeg hiervoor oxazepam en ben deze nu aan het afbouwen. Bij de opstart zag ik ook wazig en had last van obstipatie. Ik hoop dat mijn verhaal iemand kan helpen die het ook moeilijk vindt om de keus te maken om met AD te starten.
06-11-2018

Citalopram (citalopram)

Zo'n anderhalf jaar gebruikt voor depressie. Nauwelijks tot geen bijwerkingen toen ik begon met het medicijn, of toen ik na ongeveer een jaar dubbele dosis kreeg. Het gewenste effect op mijn depressie bleef echter ook uit. Na anderhalf jaar en inmiddels een dosis van 40mg per dag, besloot ik in overleg met mijn psychiater om te stoppen. Aangezien ik in die tijd soms verg[lees meer...]at te slikken, wist ik dat het medicijn niet werkte naar mij. Op basis daarvan ben ik gestopt met slikken, zonder af te bouwen. In de drie weken die volgden, merkte ik dat wel mijn lichaam verslaafd eraan was geraakt: ik kreeg rillingen, zweetaanvallen, was duizelig, gedesoriënteerd, draaierig en dat soort klachten. Ik kon geen auto rijden in die weken. Ook qua stemming was ik even bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt, maar na een aantal weken merkte ik dat ook die afkickverschijnselen wegvloeiden. Samenvattend was het beginnen met het medicijn simpel: ik heb nauwelijks tot geen bijwerkingen gehad. Dat in tegenstelling tot stoppen met het medicijn. Ik zou mensen aanraden om het medicijn te proberen, maar als het niet werkt na een maand of 3 ook echt te stoppen en dan niet te gaan twijfelen doordat afkickverschijnselen optreden.
02-11-2018

Depressief

Ik had dit medicijn waarschijnlijk jaren geleden al moeten hebben. Ik herken mezelf niet meer ik durf meer. Ik ga alleen kleding kopen of op een terras zitten en ik voel me helemaal prima. Geen schaamte en geen zorgen over wat mensen wel niet zouden denken over me. Ik durf mezelf te laten zien en (nog belangrijker) horen. Ik ben mijn huisarts onwijs dankbaar voor de citalo[lees meer...]pram. Het heeft mijn leven beter gemaakt. De bijwerkingen had ik alleen last van toen ik ermee begon en toen het opgehoogd werd. Libido is wat minder momenteel, maar daar kan ik mee leven. Ik wil me de rest van mijn leven voelen zoals ik nu doe !
12-10-2018

Citalopram (citalopram)

In de aanloop naar mijn scheiding heb ik veel last van een gespannen lichaam en het niet kunnen stoppen met denken. Oxazepam hielp op momenten, maar als deze uitgewerkt was begon het opnieuw. uiteindelijk voelde het alsof mijn lichaam "op" was. De huisarts stelde voor om te beginnen met Citalopram. Na een week kon ik mijn huisarts wel kussen! Mijn lichaam is ontspannen en [lees meer...]ik loop niet meer hele dagen te "malen". Ik heb drie dagen last gehad van zweten in bed, maar dat is nu voorbij. Er heerst nu vooral rust in mijn hoofd en lichaam, ik kan niet wachten tot ik volgende week naar de 20 mg mag!
Pagina 1 van 3

Mirena (2099) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (841) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (482) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (461) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (372) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!