Citalopram

citalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (8 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Ja.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Paroxetine (972 meningen)

Arjen Walstra (26-04-2013)

Pagina 1 van 3
27-02-2019

Citalopram (citalopram)

In een moeilijke tijd van depressie, gepaard met angst en onrust begonnen met citalopram. Bijwerkingen minimaal: hoofdpijn, moeheid. Na 2 weken weer minder. Ik slik nu 20mg. Voel mij zoveel beter nu. Ik heb het sporten weer kunnen oppakken (durf weer naar de sportschool in de drukte), ben weer aan het re-integreren op mijn werk en voel mij gelukkiger. Weer hoopvol. Zin om [lees meer...]dingen te ondernemen. Opgewekt, vrolijk, oprecht kunnen lachen etc. Lang uitgesteld om te starten met medicatie maar ben dolblij dat ik het heb gedaan. Het is eng, en je wordt doodgegooid met negatieve verhalen en bijwerkingen waardoor je weerhouden wordt te starten met AD. Maar het is er niet voor niets! Soms is het niet anders. Ik zelf ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om er mee te starten, want voor mij is het een wereld van verschil in positieve zin. Een stijgende lijn. Ik ga er weer voor. Dat gevoel. Hoop er op een dag weer vanaf te kunnen zijn, maar dat is nog onzeker en iets waar ik me voor nu nog niet druk om maak.
20-02-2019

Citalopram (citalopram)

Na heftige levensgebeurtenis in een burn out depressie combinatie terecht gekomen, door slaapproblemen en ‘angst voor de nacht’ vorig jaar werd mijn toestand steeds erger. Ik was erg huiverig voor de ‘oplossing’ van anti-depressiva, ik probeerde keihard aan mijn angsten en somberheid te werken door veel therapie, yoga, meditatie en mindfullnes. Ik was bang dat ik mezelf zo[lees meer...]u kwijtraken door de medicatie, die zombiestaat waar je over leest. Niets was minder waar. De eerste dag (10mg) merkte ik al verschil, ik liep door de stad en de stemmen om me heen van voorbijgangers klonken aardiger, oversteken was minder eng. Ik ervoer al een beetje minder dreiging. 10 dagen erna was ik op een middag opeens helemaal euforisch, heb op dag 10-13 vrolijk en verbaasd rondgelopen, het leven is zoveel makkelijker! En ik ben mezelf weer! Het was echt een soort high in vergelijking met daarvoor. Op dag 14 moest ik ophogen naar 20 Mg en ik voelde me weer depressief. Even volgehouden en op dag 24 was de depressie wolk weer uit mijn hoofd verdwenen. Nu slik ik het bijna een jaar, heb af en toe (met mijn menstruatie) een depressieve dag, maar lang niet zo erg als de gemiddelde dag voordat ik citalopram slikte. Qua bijwerkingen na de eerste 4 weken kan ik alleen soms wat hoofdpijn, misselijkheid en iets meer nacht zweten bedenken, en overmatig gapen de eerste maanden. Ook wat moeheid een aantal uur na inname, dus ben in 3e maand overgegaan op inname bij avondeten. Wat me vooral bijstaat aan het begin is dat je hiervoor zó gewend was aan je slechte staat, dat je vergat waar je het allemaal precies zwaar mee had. Toen ik me beter ging voelen realiseerde ik pas dat oversteken al lastig was, dat muziek niet meer binnenkwam bij mij, dat ik een coconnetje opgesloten zat, dat je het maar accepteerde. Want het is moeilijk om een grote beslissing als aan AD te beginnen te maken als je er zo slecht aan toe bent. Dit medicijn werkte beter dan ik had durven hopen.
19-02-2019

03-02-2019

Citalopram (citalopram)

Vanaf mijn 12 de jaar geworsteld met laag zelfbeeld en depressies. Rond mijn vijftigste jaar begonnen met Citalopram. Na 10 dagen inname voelde ik me al zoveel beter dat ik dacht: "Nu ben ik degene die ik wil zijn". Toch geregeld geprobeerd met stoppen vanwege de persberichten over placebo effect en mogelijke bijwerkingen van antidepressiva. heel langzaam geminde[lees meer...]rd iedere keer over een periode van 3 maanden. En daarna steeds terugkeer van negatieve gdachten en depressieve gevoelens. Nu blijf ik het slikken voor de rest van mijn leven.
10-01-2019

Citalopram (citalopram)

2018 begon al niet heel lekker voor mij. Mijn relatie was net uit, ik wist niet goed wat ik wilde en bleef contact houden met mijn ex, wanneer dat uiteindelijk toch geheel over was kon ik hem niet uit mijn hoofd krijgen, tot mijn eigen frustratie. Daarnaast was de sfeer thuis ook niet optimaal, ik woon nog thuis en mijn ouders hadden beide veel problemen op werk en ook ond[lees meer...]erling. Ik voelde mij vaak neerslachtig en had last van depressieve gevoeles, nergens echt zin in: Ik vond mijn studie stom, wilde stoppen met mijn bijbaantje en wilde eigenlijk gewoon dat alles anders was maar dat was het niet wat een hoop narigheid oplevert. Ik sliep steeds slechter en probeerde zelf maar wat aan te modderen met mindfullness, sporten, mensen blijven zien, maar het hielp niets. Eerder al naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing naar de psycholoog maar dit duurde allemaal zo lang voor ik eindelijk eens een afspraak had dat het ondertussen al helemaal mis was. Ik kon helemaal niet meer in slaap komen, had paniekaanvallen en zag geen uitweg meer. Toen ik ook suicidale gedachtes kreeg dacht ik dit is helemaal niet goed en maakte ik snachts mijn ouders wakker. De huisarts schreef mij citalopram 20 mg per dag voor. De eerste twee weken werd alles erger: ik kon nu HELEMAAL niet meer in slaap komen, omdat ik al slaapproblemen had en de citalopram versterkte dit (slapeloosheid is een bijwerking wanneer je net begint), zelfs de zwaarste slaappillen kregen mij niet aan het slapen, uiteindelijk hielp een tijdelijke (10 dagen)combinatie met 10 mg mirthazapine mij om weer een normaal slaapritme op de been te krijgen en heb daarna geen last meer gehad van slapeloosheid. Ook had ik enorm last van oorzuizen, dit maakte mij helemaal gek want ik was bang dat het nooit meer weg ging, ook dit is gelukkig weggetrokken! Als laatste waren de eerste 2 a 3 weken de depressieve gedachten nog erger geworden, waardoor ik er helemaal doorheen zat. Tegelijkertijd putte ik er ook kracht uit omdat ik wist dat er betere tijden zouden volgen. En dat was ook zeker zo, je moet er even door heen, maar citalopram heeft mij super erg geholpen. Ik nu weer helemaal happy, onderneem weer veel (eerst kon ik echt niets opbrengen en werd al angstig bij het idee dat ik een hele dag moest werken). Nu heb ik weer zin in sociale activiteiten, vertouw ik op eigen kunnen en kan ik werk ook zeker aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat suffe of mindere dagen, maar dat hoort bij het leven. Ik ben nu nog 10 mg per dag aan het slikken en hoop binnen een maand medicatievrij te zijn. Succes voor iedereen die de hele reis nog te wachten staat! Je kunt het echt!
06-12-2018

Citalopram (citalopram)

Ik heb het middel voorgeschreven gekregen in mijn depressie. De bijwerkingen zijn in het begin van die middel absurd. Ik had last van wanen zag en hoorde dingen die er niet waren. Ook een verschrikkelijke buikpijn . Zélf wilde ik toen stoppen maar op advies van de specialist doorgegaan. En idd waren de bijwerkingen later weg. Het enorme voordeel bij dit middel is dat het[lees meer...] mijn stemmingen laag houd. Heb geen extreme uitbarstingen meer. Daarnaast zijn mijn sterke emoties verminderd. Helaas ben ik wel heel vlak geworden. Lijk mij nergens meer om te interesseren. Niks doet er meer toe. Zo voel ik mij soms wel eens een robot.
19-11-2018

Citalopram (citalopram)

Vanwege hevige depressieve verschijnselen en angst kreeg ik citalopram voorgeschreven. Omdat ik het in het verleden al eens had gebruikt, wist ik van de bijwerkingen in het begin en heb ik het heel rustig opgebouwd. Tevens Oxazepam bijgeslikt om de bijwerkingen wat te verzachten. Desondanks toch nog wel wat last van bijwerkingen, maar inmiddels ben ik een paar weken verder[lees meer...] en begin ik me een ander mens te voelen. ‘s Ochtends is het nog even lastig om op te starten, maar... Ik functioneer weer! Ik ben erg blij dat dit middel er is.
17-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een periode van 6 maanden slapeloosheid en daarover piekeren toch maar begonnen met citalopram. Het middel deed eigenlijk niet zoveel. Het piekeren werd misschien iets minder maar of dat nou placebo of "echt" was weet ik niet zo goed. Ik sliep er nog slechter van en had continu een gevoel alsof ik een kilo zoute popcorn had gegeten (druk op de bloedvaten ofzo). Verde[lees meer...]r geen gekke bijwerkingen behalve de eerste avond na de 20mg. Toen was ik extreem ontspannen en euforisch. 's avonds mediteer ik altijd en ik kon die avond zonder moeite 20 minuten mijn aandacht bij de ademhaling houden terwijl ik normaal gesproken na een halve minuut afdwaal naar allerlei andere gedachten. Ik vond dit heel bijzonder en werd er een beetje wantrouwig van. Nooit cocaine gehad maar ik vermoed dat dit dat gevoel een beetje was. Na een slapeloze nacht verdween het weer. Dus eigenlijk heeft het medicijn 1 avond van de 6 weken echt gewerkt. Ik heb het nu dus 6 weken gebruikt en ben sinds maandag gestopt. Merkt dat ik nu weer subtiele dingen opmerk (zoals wind bij een openslaande kamerdeur) en in de auto weer aan het zingen bent. Kortom: dit medicijn heeft mij niet gebracht wat ik wilde en ik ga nu verder met therapie en meditatie. Ik wens iedereen heel veel succes in de zoektocht naar rust, geluk et cetera!!!
Pagina 1 van 3

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!