citalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

03-05-2022 | Vrouw | 20
citalopram (40mg)
Anderhalf jaar lang slikte ik Citalopram zonder enig resultaat. Zelf afgebouwd omdat niemand luisterde naar wat ik probeerde te zeggen. Na afbouwen (met druppels die ik nog had van het opbouwen) heb ik geen verschil gemerkt. Ik voelde me beter en veel meer mezelf. Citalopram had echt géén of zelfs negatief effect op mij!

17-04-2022 | Man | 53
citalopram (30mg)
Ik ben begonnen met 20 mg en na 1 mand is de dosis verhoogd naar 30 mg omdat het medicijn niet aansloeg. Nu ben ik weer een maand verder maar ik merk eigenlijk geen verbetering voor mijn depressies. Prozac hielp me vroeger wel (ongeveer 30 jaar geleden) dus ik ga dat maar is weer vragen aan mijn huisarts want van de Prozac werd ik echt vrolijk en zelfs stoppen met roken gi[lees meer...]ng daar toen erg gemakkelijk mee...

22-02-2022 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Omdat ik al 3 jaar lang depressieve klachten heb en ik niet meer goed kon functioneren, koos ik uiteindelijk om te beginnen met antidepressiva. Ik begon met 10 mg en dit leek in eerste instantie goed te gaan. Daarna opgehoogd naar 20 mg. In eerste instantie ging ik weer meer dingen doen en kreeg ik te horen dat het beter ging. Maar ik werd steeds minder mezelf, dingen inte[lees meer...]resseerde me niet en ik ging me roekeloos gedragen. Ik werd bang, herkende mezelf niet meer en hoorde dit ook van andere. Ben abrupt gestopt, wat geen aanrader is, maar voor mij de enige optie. Die troep moet uit mijn lichaam. Liever depressief, maar wel heel af en toe happy, dan helemaal niks meer voelen. Dit is natuurlijk mijn ervaring en elk lichaam reageert anders.

20-02-2022 | Vrouw | 50
citalopram (40mg)
Ik heb me 7 jaar na een zware burnout met hand en tand verzet tegen medicatie want ik wilde het op eigen kracht en met psycholoog voor elkaar krijgen. Maar de depressie was op een gegeven moment zo erg en de angst en paniekaanvallen zo ondragelijk, dat ik op een dag rennend naar de arts ben gegaan. Citalilopram werd langzaam opgebouwd tot ik op 40 mg zat en tranxene da[lees meer...]t hoog werd ingezet in het begin werd tegelijk afgebouwd. Het was een vreselijke zwaar half jaar ( maar dat was het anders zeker ook geweest), en toen begon het te stabiliseren. Het enige dat niet gelukt is, is de tranxene terug naar nul brengen. Die is op 3x 10 mg per dag gebleven. Nu al een jaar of 11. Ik ben naar absoluut geen leven hebben en ook erg lijden, gegaan naar een leven waarin steeds meer mogelijk werd. De wereld ging weer open . Ik vind het naar dat het nodig was, maar ik had echt geen keus en functioneer nu nog steeds maar beter. Ik vind het wel een enorme pré ondertussen gesprekken met een psycholoog te hebben. Ook op aanraden van de huisarts. Voor iedereen die in het begin niet weet hoe hij heet heeft... Blijf zoeken naar de juiste hoeveelheid en daarna wordt het leven na een tijd echt zóveel beter. Geef niet op. Bijwerkingen: het is moeilijk te zeggen omdat ik tegelijkertijd met een ander medicijn startte. Ik durf niet te zeggen welke bijwerking van welk middel kwam.

11-02-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Sinds een jaar gebruik ik citalopram 20mg. Na jaren van depressies op en af kon ik gewoon niet meer. Dus uiteindelijk antidepressiva voorgeschreven gekregen. In het begin de eerste paar weken voelde ik me heel raar in mijn hoofd maar geleidelijk aan merkte ik meer stabiliteit. Nu een jaar later in principe nog steeds tevreden maar een concentratie van 0,0. Kan m’n geda[lees meer...]chten nergens echt aan vasthouden (wat ook juist fijn is als je dus negatieve gedachtes hebt). En ook daardoor is de sex ook niet meer wat het was. Misschien dat ik over een paar maanden ga afbouwen maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit iets is wat ik de rest van m’n leven zal moeten innemen, en ook dat is prima. Al met al ik ben echt tevreden over de werking!

12-01-2022 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Sandoz is een duurder merk en sommige verzekeringen vergoeden dit merk daarom niet, alleen goedkopere variant. Zelf vraag ik bij de apotheek Sandoz aan omdat deze mij helpt. Moet het wel zelf betalen, dat heb ik er voor over.

02-12-2021 | Man | 20
citalopram (10mg)
Net begonnen met citalopram te slikken voor een depressie, nog te vroeg om te zeggen of het werkt of niet, maar wel enige bijwerkingen die toch best vervelend zijn. Ik zal over een Paar maanden een update geven wat voor effect het heeft. Het verdoofd alleen heel erg mijn fijngevoeligheid, ookal is dat wat mij depresief maakt.

19-11-2021 | Man | 52
citalopram (20mg)
krijg erectie problemen van dit medicijn . sinds gebruik word penis enorm snel weer slap. voordeel is wel orgasme word uitgesteld door gebruik citalopram.

18-11-2021 | Vrouw | 47
Veel oorsuizen

09-11-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Weet iemand iets over Sandoz citalopram??? Deze zou niet meer verkrijgbaar zijn?? Ik gebruikte deze altijd en dit sloeg erg goed aan bij mij. M’n angsten veel beter onder controle en ook voor m’n depressie heel effectief. Ineens overgezet zonder daarover geïnformeerd te worden op Teva… voel me weer angstiger worden, zorgen maken, m’n algehele mood meer somber, dwan[lees meer...]gmatige klachten die terugkomen. Had na een zware zoektocht en intensief traject eindelijk een goede combinatie met citalopram en concerta en ineens lijkt alles in te storten. Apotheek zegt dat de citalopram van Sandoz helemaal niet/nergens meer verkrijgbaar is?? Hoop dat iemand weet of dit klopt of met hetzelfde probleem zit.

04-11-2021 | Vrouw | 42
citalopram (40mg)
Ik gebruik al jaren Citalopram en mijn ervaring is dat bij het gebruiken van 20mg of 30 mg mij net zo depressief voel als helemaal niets innemen. Alleen bij 40 mg merk ik verschil/ verbetering. Pillen gebruiken is nooit iedeaal maar ik kan nu wel redelijk functioneren, werken , voor mijn kinderen zorgen, een leuke moeder voor ze zijn en af en toe genieten van het leven[lees meer...]. Zodra ik mee stop wordt ik zwaar depressief en suisidaal. Dus ik heb dat pilltje van elke dag maar geaccepteerd. Citalopram niet in de avond innemen want dat zorgt voor slaapproblemen. Sterkte en als ik het kan dan kan jij het ook. Gr, F.

09-10-2021 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
Mijn vrouw heeft ernstige PTST klachten en is chronisch angstig voor ziekenhuizen en medici. Dit heeft allemaal te maken met een zeer zwaar ziekenhuisverleden in haar jeugd. Over het algemeen kon ze hier redelijk goed mee omgaan, tot de corona pandemie uitbrak en de angst om het ook te krijgen en dus misschien opgenomen moet worden zorgde dat ze in een depressie raakte en [lees meer...]zich volledig in huis opsloot. Depressie is echt een sluipmoordenaar omdat het zich langzaam opbouwt. Ik zat tijdens de pandemie ook thuis omdat ik chronische ademhalingsproblemen heb en zag mijn vrouw van iemand met een wat kort lontje veranderen in een mens waar ik een bloedhekel aan begon te krijgen. Dat laatste verscheurde mij ook omdat ik zielsveel van haar hou en heb de huisarts ingeschakeld en kreeg mijn vrouw met smoesjes i.o.m. de huisarts naar een consult. Tijdens dit consult brak ze behoorlijk. De huisarts stelde hulp van een psycholoog, maar dat wilde ze absoluut niet. Ikzelf stelde medicatie voor, wat de huisarts een prima alternatief vond. Citalopram 20 MG en voor een week oxcacepam erbij. Mijn vrouw is gestart met de medicatie en ik zag haar binnen een goede week van een onhandelbare vrouw naar weer een schat van een vrouw. Haar PTST klachten zijn zeker niet over, maar de citalopram is echt een fantastisch middel. We zijn er beide erg blij mee en doen nu weer leuke dingen en genieten samen weer van de kleine dingen. Ze mag de citalopram nu voor 6 maanden gebruiken en daarna gaan we verder kijken. Mijn vrouw wil nu al graag doorgaan. Ze is inmiddels nu weer zover opgeknapt dat ze ook hulp heeft geaccepteerd en gaat nu om de 3 weken naar de psychologische ondersteuning bij de huisarts. Ze heeft een enorme klik met haar psycholoog en na een uurtje praten komt ze elke keer met een voldaan gezicht thuis. Lang verhaal kort. Citalopram is echt een goed middel tegen depressie.

22-09-2021 | Man | 33
citalopram (20mg)
Levensredder. Geen bijwerkingen, sterk effect. Gebruik dit middel nu twee jaar en zal er waarschijnlijk nooit mee stoppen.

02-08-2021 | Man | 29
citalopram (20mg)
Na 4 weken begon ik verbetering te merken. Meer zin in activiteiten, minder somber. Citalopram heeft mijn leven een stuk beter gemaakt. Ik slaap (nog) wel heel onrustig en ben heel veel moe(slik het nu 6 weken). De psychiater geeft aan dat dit nog beter kan worden.. ik hoop het. Elke ochtend moe opstaan draagt niet positief bij aan het herstel van mijn depressie. Desondank[lees meer...]s wegen de positieve effecten zwaarder en heb ik er baat bij. Heeft er iemand ervaring met het slapen?

22-07-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na venlaflaxine en welbutrin Over gegaan naar citalopram 20. Ik merk dat ik wat meer kan genieten dan met de vorige medicijnen Eerste tijd wel moe overdag

24-06-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na een jaar lang paroxetine 30 mg te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Citalopram 20 mg. Ik had enorm veel bijwerkingen van paroxetine en bij Citalopram bijna niks. Citalopram is voor mij persoonlijk een fijne anti-depressiva die ik nu zo'n 4 maanden gebruik. Ik voel me eindelijk een stuk rustiger in mijn hoofd en er komt weer informatie binnen die daarvoor langs me [lees meer...]heen ging.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum