citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

24-04-2022 | Man | 45
citalopram (20mg)
Ik heb een week op 10mg Citalopram gezeten. Mijn piekeren en heel erg druk maken om kleine onbenullige dingen nam heel erg toe. Hoort dat erbij ? Ik ben nu sinds gisteren verhoogd naar 20mg. Heeft iemand ervaring of het goed gaat komen en ik er even doorheen moet?

12-04-2022 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Ik slik nu ongeveer een half jaar citalopram. In het begin kwam ik er niet van aan maar ben de afgelopen paar maanden 6 kg aangekomen terwijl ik juist een stuk minder ben gaan eten. Ik heb ook een tijdje olanzapine geslikt, waar gewichtstoename bij hoort, dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar hier ben ik inmiddels al een maand mee gestopt en toch blijf ik aankomen. Dus ik[lees meer...] vraag me nu af of het aan de citalopram ligt of niet. Heeft iemand hier ook ervaring met aankomen door citalopram? Ik lees het nergens terug

01-04-2022 | Vrouw | 65
citalopram (30mg)
Klachten worden erger. Vindt ik. Gebruik het pas 8weken

22-02-2022 | Man | 52
citalopram (10mg)
Citalopram heeft mij zeker geholpen. In totaal heb ik het 1 jaar gebruikt. Ik had 1,5 jaar geleden al lang last van flinke angstige onrust met het gevoel dat ik daarover de controle verloor. Ben toen, op eigen verzoek en idee, begonnen met 10mg. Dat heeft mij heel goed geholpen om de rust weer terug te vinden. Echter na enige maanden merkte ik dat mijn libido vrijwel weg w[lees meer...]as en ik toch vaak niet meer de vrolijkheid bij bepaalde gebeurtenissen merkte die ik eerder wel had. Ben toen gestart met ashwagandha en bacopa samen (twee kruiden geneesmiddelen) en heb, na een jaar 10mg citalopram per dag, de citalopram afgebouwd. Ik deed dat door 1 tablet op te lossen in 5 ml water en dan nam ik vervolgens een week lang 4 ml daarvan in, in feite gebruik je dan 8 mg. Vervolgens bouwde ik telkens 2mg per week af. Ik gebruikte dan een 5ml spuitje (maar er bestaan ook citalopram druppels). De ashwagandha en bacopa hielpen mij zo goed dat ik uiteindelijk de citalopram zonder problemen geheel kon stoppen. Nu merk ik dat de vrolijkheid en libido weer geheel terug zijn en ik mij heel goed voel.

13-02-2022 | Vrouw | 32
citalopram (20mg)
Al een aantal jaartjes kamp ik met neurotische en paniekerige klachten. Het afgelopen jaar zijn deze zodanig heftig geworden dat ik meer het gevoel had van overleven ipv leven. Zowel huisarts als therapeut hebben al meerdere keren medicatie voorgesteld maar hier wilde ik absoluut niets van weten. Ik was ervan overtuigd dat ik dit zonder kon en was daarnaast erg angstig om [lees meer...]controle uit handen te geven. Want eenmaal gestart is het schijnbaar niet handig om te stoppen en is het een kwestie van doorzetten (las ik op internet). Wat heb ik de verhalen van iedereen hier vaak doorgelezen. Op zoek naar herkenning. Voor als je dit leest; je bent niet de enige. Sinds oktober 2021 slik ik Citalopram. Eerst 7 dagen 10mg en daarna 20mg. Ik ga bewust niets vertellen over de bijwerkingen die ik heb ervaren. Je weet gewoon niet hoe het valt bij je. De een heeft een erg lastige opbouw en de ander gaat er fluitend doorheen. Doorzetten, doorzetten, doorzetten !!! Ik heb zo vaak en lang gedacht dat ik geen “normaal functionerend” mens meer ging worden. Ik lag er zo van af… Maar geloof me ; er is licht aan het eind van de tunnel. Dit medicijn ondersteunt me heel goed, ik mis gewoon een stofje in mijn hoofd. Als het mij lukt, kun jij het ook. Succes en heel veel liefs!

10-02-2022 | Man | 32
citalopram (10mg)
6 jaar geleden een eerste paniekaanval gekregen. Daarna zijn ze nooit meer weg gegaan. Heb 1 jaar gehoopt dat deze weg gingen, Maar helaas. Na 1 jaar hulp gezocht bij een psycholoog, dit hielp maar minimaal. Ik merkte dat ik steeds minder durvde. En bleef overal voor thuis. Toen begonnen met paroxetine 20mg dit werkte goed waardoor ik mijn leven weer terug kreeg. Na 4 jaar[lees meer...] dacht ik aan afbouwen en ging ervoor. Helaas na 6 maanden gestopt geweest weer terug bij af. Elke maand ging het iets slechter. Hierna weer gestart met ad ( citalopram) nu 2 weken bezig en de bijwerkingen zijn nogsteeds heftig. Hoop echt dat deze nog weg gaan. Zie zelf niet echt de uitweg meer. Zijn er meer mensen met deze ervaring en komt dit nog goed?

14-01-2022 | Man | 35
citalopram (10mg)
Ongetwijfeld een goed medicijn, ik heb er hier veel over gelezen alvorens ik ermee begon. Maar al na 1 tablet van 10 mg kreeg ik een erectiestoornis. SSRI's staan hierom bekend, bleek later. Dat had ik dus niet gelezen, enkel veel positieve verhalen. Bent u nog jong en seksueel actief, pas dan goed op. Er zijn grote risico's. Ik kreeg ook na 1 tablet al direct een drog[lees meer...]e mond, high gevoel, tintelingen overal. Ik zal wel heel gevoelig zijn voor dit soort medicatie neem ik aan.

30-12-2021 | Man | 48
citalopram (20mg)
Voor een half jaar terug begonnen met sertraline op aanraden van de psychiater, ben begonnen met 50 mg moest een week daarna op 75 en weer een week later op 100 mg . Heb daarna alleen maar nare bijwerkingen gehad .is haast niet vol te houden en dat 4 maanden lang .ik dacht nu ben ik het zat ga stoppen met deze zooi.vervolgens contact opgenomen met de psychiater en gevraagd[lees meer...] of er misschien iets anders is dat werkt .heb nu 20 mg citalopram ben in middels 4week verder maar wat een hel ben vaak erg onrustig angstig en duizelig is dit normaal of moet ik het nog een paar week de tijd geven .ik weet het zelf namelijk niet meer

25-12-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
In oktober uitgevallen op het werk. Te lang doorgelopen met long COVID en vanaf 18e jaar gegeneraliseerde angststoornis. (was veelal prima te handelen met paroxetine 20 mg). Voor de zomer (2021)besloten dat ik wilde afbouwen met de paroxetine. Naar 10 mg gegaan. Na de zomer wilde ik een keer een andere ssri proberen omdat ik het idee had dat ik afgevlakt raakte van Paro[lees meer...]xetine. 3,5 week terug gestart met citalopram 10 mg. Eerste week helemaal geen bijwerkingen. Tweede week hoofdpijn, misselijk, dunne ontlasting . 3 week enorm angstig. Voelt als een mega terugval. Hele dag gejaagd gevoel, warmte aanvallen, piekeren en de angst is bijna dwang geworden. (Continue hier zoeken of ik iets geruststellends kan vinden) Sinds 5 dagen opgehoogd naar 20 mg. Angst lijkt soms heel klein beetje minder, maar voel mij nu erg somber, bang; dat ik nooit meer de oude wordt. Heb mij nog nooit zo slecht gevoeld als nu. Iemand die dit herkent, door heeft gezet en gemerkt heeft dat het middel is gaan werken? Sinds 4 dagen slik ik af en toe een oxazepam. Heb niet het idee dat dit heel veel doet. Word er voornamelijk moe van. Normaliter ging ik mijn angsten vaak aan. Maar nu ik in deze overspoeling zit weet ik niet waar ik goed aan doe: rustig aan ( hopen dat het op een dag toch opklaart) of toch de angsten aangaan??

23-12-2021 | Man | 28
citalopram (20mg)
Ik kreeg citalopram voorgeschreven voor angst, dwanggedachten, paniek en somberheid. Ik zit nu op 2 weken gebruik van 20mg citalopram. Bijwerkingen waren zo'n 3 uur na inname van de eerste pil gelijk intens aanwezig. Ik kreeg een onwerkelijk gevoel, chemische angst, spierspanning en misselijkheid. Veel ervaringen gelezen en tja, je moet er doorheen. De eerste 3 dagen waren[lees meer...] heftig, na een week waren de meeste bijwerkingen afgenomen. Oxazepam helpt in deze periode om er doorheen te komen. Nu 2 weken verder en kan nog niet veel zeggen over het positieve effect. Heb geen heftige paniek meer, soms nog wel angstig en somber. Wel continu oorsuizen/sneeuw in hoofd aanwezig. Ik zal over een aantal weken weer een update geven.

14-12-2021 | Vrouw | 41
citalopram (30mg)
Vanaf 30 mg was dit middel heel effectief. De lagere doseringen hielpen een 14 dagen door de sederende bijwerking. Ik voelde bij het starten met 30 mg ook voor het eerst als bijwerking toename van angst,in tegenstelling tot de lagere doseringen.Daaraan wist ik al dat het eindelijk inwerkte op het "angstcentrum." Na 14 dagen voelde ik het geleidelijk inwerken, en na 6 w[lees meer...]eken voelde ik me echt opknappen. Ik ben zo ontzettend dankbaar dat deze medicijnen bestaan! Ik kan weer leven en genieten!

03-12-2021 | Man | 45
citalopram (10mg)
Helaas na een heftige long covid besmetting. Te lang doorgelopen en in in burn-out terechtgekomen. Hierdoor een angst en paniekstoornis opgebouwd. Op dokters advies aan de Citalopram gegaan. Slik nu een week 10 mg per dag. Maar heb helaas behoorlijk wat bijwerkingen. Voel me soms een soort van chemisch angstig. Slaap erg onrustig en ben duizelig afwezig en ligt in [lees meer...]het hoofd. Hoop dat de bijwerkingen snel over zijn. En ik profijt ga hebben van het medicijn.

13-11-2021 | Vrouw | 66
citalopram (20mg)
Vier jaar geleden depressie gevolgd door paniek en angst aanvallen, hiervoor 30mg Oxazepam en 50 mg Sertraline geslikt.2 jaar geleden operatie aan bijsschildklier(adanoom)hierdoor namen de lichamelijke klachten af, paniek en angst bleven, ik durfde en kon ook niet lopen door ademhalingsproblemen(hyperventelatie) Ik heb de Oxzepam een half jaar geleden afgebouwd. Nu de Ser[lees meer...]traline afgebouwd en op eigen verzoek Citalopram gaan gebruiken.Gestart met 10 mg 14 dagen, nu sinds 4 dagen 20 mg, er gaat weer een werel open.De paniek en angst zijn 50% minder, waardoor ik beter loop , minder last van hyperen.Tot nu toe is dit voor mij het medicijn, ik ga ervan uit dat het nog beter wordt, en die gedachten helpt natuurlijk ook.

04-11-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Is er iemand die mij kan helpen? Ik zit nu drie weken oo 20 mg en zie weinig verbetering, is dat normaal? Op sommige momenten lijkt het zelfs erger te worden. Het bonkende gevoel in mn hart is wel iets minder, maar de onrust is daar.

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik ben sinds twee weken het ophogen van 10 mg naar 20 mg, sinds woensdag zit ik op 20 mg en vandaag gaat het zooo slecht. Ik slik al negen jaar ad, citalopram … maar ik ben zo onzeker, ik ben bang dat ik niet meer de oude zal worden. Ik moet zeker geduld hebben; wanneer merkten jullie enig effect? Ik heb echt hulp nodig, ik ben zo bang dat ik hier nooit meer uitkom! Eerd[lees meer...]er is het wel gelukt, 9 jaar geleden, dan moet het nu ook weer lukken, toch? Wie herkent dit gevoel?

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik heb negen jaar citalopram geslikt (paniek en angst) twee jaar geleden afgebouwd van 30, druppel voor druppel naar 10 sinds jan 2021, in juni ging het bergafwaarts. Sinds twee weken aan het ophogen naar 20 mg; sinds woensdag zit ik dus op 20 mg, maar ik voel me ontzettend slecht en bang dat dit nooit meer overgaat. Ik ben zo ontzettend bang contant onrustig en ben bang[lees meer...] dat ik nooit de oude wordt. Heb zo n behoefte aan steun van lotsgenoten; ik moet doorzetten, dat weet ik … maar god wat valt dit zwaar!! Zit nu op dag 4 van mn dosis ….

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum