citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-09-2022 | Vrouw | 23
citalopram (10mg)
Hoi, Hoe gaat het nu met je? Ik ben 14 september gestart. Heb op dit moment geen bijwerkingen. Morgen naar de huisarts om te kijken om te verhogen. Groetjes Dorina

16-09-2022 | Vrouw | 22
citalopram (10mg)
Ik ben net 3 dagen begonnen. Ik heb sinds november 2021 last van angst en paniekaanvallen. Afgelopen woensdag ben ik begonnen ik nam om 08:30 de eerste pil in. Om 10:45 was ik zo misselijk dat ik kokhalzend boven de wc hing. Daarna leek het net alsof ik drugs op had. Droge mond, trillende kaak, hoofdpijn. Helaas zijn dit bijwerkingen die erbij horen. Ik heb even alles stil[lees meer...] gelegd, school en werk en ben bij mijn ouders gaan zitten tot dat de eerste twee weken over zijn. Vaak gaat het dan een stuk beter! Dus ik kan niet wachten totdat de klachten voorbij zijn en ik kan kijken of de medicijnen aanslaan.

14-09-2022 | Man | 25
citalopram (20mg)
Sinds augustus heeft een psychiater me aanbevolen om te switchen van Paroxetine naar Citalopram. Ik had best wat vooruitgang geboekt met mijn angsten maar ze vond dat Citalopram een betere oplossing zou zijn. De eerste weken vielen eigenlijk goed mee qua afbouw, echter zit ik nu in de derde week waarin ik enkel 20mg citalopram neem en ik ervaar continu vervelende maag-darm[lees meer...]klachten. De stoelgang is niet zoals het hoort, ik voel me heel soms misselijk en ook de vertering lijkt niet meer zoals voorheen. Dat werkt natuurlijk ook in op mijn angstklachten, het geeft me haast het gevoel dat ik er nooit meer van zal afgeraken. Heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad? Sowieso zal ik het bespreken met mijn dokter maar het lijkt me boeiend om eens te horen of anderen dit ook ervaren.

22-08-2022 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
In Maart 2019 begon ik paniek aanvallen te krijgen, heb altijd gedacht dat ik er zelf wel bovenop zou komen. Langs praktijkondersteuners geweest etc. Tijdje onderdrukt maar na steeds terug slagen werd het weer erger. Vooral de angst steeds weer. Na een heftige gebeurtenis thuis ben ik heel angstig geworden.. uiteindelijk beetje tegen mij principe in samen met de dokter bes[lees meer...]loten om toch medicijnen te gaan slikken omdat ik nu wist dat ik er niet zelf uit ging komen.. nu 3 dagen lang 20mg citalopram geslikt, ik weet dat de eerste week/weken de bijwerkingen heftig kunnen worden.. en had hier ook vrijwel meteen last van! Wat bizar zeg ik heb ook oxazepam gekregen voor als het heel heftig werd. Dit wil ik liever niet nemen! Heeft iemand tips over hoe je jezelf rustig hield de eerste week?

18-08-2022 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Zelf heb ik een half jaar getwijfeld om hier aan te beginnen, en heel vaak hier gelezen over ervaringen van anderen. Ik heb (met een verleden met veel angstklachten) na een burnout veel last gekregen van paniekaanvallen en sombere gevoelens. Maar antidepressiva vond ik zo heftig klinken dat ik er niet aan wilde beginnen, maar ik heb het toch gedaan en deel daarom mijn erva[lees meer...]ring. Ik ben langzaam opgebouwd met druppels, 1 mg per 3/7 dagen verhogen. Je hebt altijd zelf de keuze om dat op die manier te doen. Het duurt dan iets langer voor het effect optimaal is maar de bijwerkingen zijn dan veel minder, dus is je angst vooral de bijwerkingen vraag dan om druppels. Ik heb uiteraard bijwerkingen gehad maar deze waren echt prima te overzien en belangrijk om te weten is dat heel veel bijwerkingen alleen in de begin periode zijn. Laat je niet afschrikken van de vele bijwerking verhalen, de meeste bijwerkingen verdwijnen aantal weken nadat je op de streefdosering zit. Ik had de eerst weken wisselend last van maagpijn (dit was niet continu aanwezig beetje golvend). Soms had ik last van wat toegenomen angst, maar ook dat viel erg mee. Mocht je daar last van hebben kan je er oxazepam naast gebruiken, dat helpt. In het begin voelde ik me na iedere verhoging een dag of aantal dagen wat opgefokt en onrustig (alsof je teveel koffie op hebt), voor mij hielp het om dan te gaan sporten en gelukkig ging het ook altijd weer weg. Ook oxazepam kan hiervoor helpen mocht je er echt last van hebben. Libido is misschien iets minder geworden, maar laten we eerlijk zijn als je je erg slecht voelt is die ook niet hoog. In het begin had ik wat problemen met klaarkomen tijdens seks maar dit is nu ook helemaal weg en gaat gewoon weer. 0 seksuele problemen dus! Daarnaast zweten ik veel in de nacht maar ook dat is nu voorbij. Het enige wat ik nu nog heb ik wisselend last van maag en darm klachten. Het belangrijkste! Ik ben ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen want voor mij wegen de positieve effecten veel zwaarder dan de bijwerkingen. Mijn angsten zijn veel minder geworden en ik heb weer meer vertrouwen in mezelf gekregen ook om dingen gewoon weer te gaan proberen. Ik voel me optimistischer, misschien lastig te omschrijven maar de doem-gedachten zijn veel minder. Ik ben continu veel optimistischer en maak me minder druk om dingen. Ik had zelf niet eens door hoe erg ik aan het doemdenken was, tot het opeens weg was en dat voelde erg bevrijdend. Ik voel me rustiger en slaap ook prima. Realiseer je ook dat sommige mensen gewoon van nature minder serotonine aanmaken (bijvoorbeeld mensen met AD(H)D) dus dat het niet gek is dat je hier extra van nodig hebt. Net zoals mensen met suikerziekte, die maken van nature te weinig insuline aan en hebben daar dus extra van nodig. Zo is het ook met mensen die eventueel (tijdelijk) te weinig serotonine aanmaken, die hebben daar dus soms extra van nodig. Ik ben altijd een druk, vrolijk en levensgenietend persoon geweest (los van mijn overmatige angsten die soms opspeelde) maar het kan bij iedereen gebeuren dat je door angst, paniekaanvallen, traumatische ervaring of burnout in een put komt waar je zelf niet meer uit komt. Help jezelf dan. Naast medicatie heb ik ook een psycholoog die ik iedere week zie, ik raad absoluut aan om dat ook te doen om jezelf weer sterker te maken en eventueel ook weer een keer te kunnen stoppen met de medicatie. Ik slik dit nu 5 maanden en ben daar nog niet, maar weet ook dat afbouwen dus ook langzaam met druppels kan.

12-08-2022 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik had mijn hoop gevestigd op dit middel om te helpen met overkomen van lichte angstgedachten na een reeks vervelende ervaringen in het afgelopen jaar. Thuis ervaarde ik nauwelijks angst, alleen in sommige situaties buiten de deur kon ik overprikkeld raken. Vanaf dag 2 in opbouw 10mg kreeg ik heftige bijwerkingen; angstaanvallen, droge mond, overmatig zweten, hoofdpijn, du[lees meer...]izeligheid, hartkloppingen en diarree. Omdat ik wist dat dit er in de opbouwfase bij kon horen toch doorgezet, met 3 x per dag 2,5mg oxazepam ernaast. Na een week werden de klachten echter erger, kreeg ik kaakspanning, was ik 3kg afgevallen en had ik verwijde pupillen, spierspanningen in mijn armen en benen. Bij de huisarts op dag 11 bleken mijn hartslag en bloeddruk veel te hoog. Na overleg met de psychiater in het ziekenhuis, is besloten om me meteen van het middel af te halen omdat ik leek af te stevenen op een serotonine syndroom. Uiteraard werkt dit middel voor iedereen anders, maar op het moment dat de bijwerkingen vrij heftig zijn, twijfel dan niet om een extra check met je huisarts te plannen.

08-08-2022 | Vrouw | 33
citalopram (20mg)
Ik gebruik dit middel nu 8 weken. Mag bijna ophogen tot 10 druppels per dag alleen ik merk nog niet een wereld van verschil. Zijn er mensen bij wie het wat langer duurde voordat het aansloeg? Begin de hoop een beetje te verliezen ...

22-07-2022 | Man | 36
citalopram (40mg)
In het najaar van 2021 overgestapt van paroxetine naar Citalopram. Het oversteken naar Citalopram ging gemakkelijk, wat er in mg bij paroxetine eraf ging, dat ingenomen met Citalopram. Het ophogen geeft de eerste weken extreme toename van angst-paniekklachten. Dit had ik ook bij paroxetine. Later kreeg ik oxazepam erbij om het dragelijk te maken want het was een hel, die a[lees meer...]ngst en paniekklachten. Naar twee weken ongeveer wordt het rustiger in mijn hoofd. Het middel heeft niet de klachten kunnen opvangen, waardoor ik nog diazepam en oxazepam ernaar gebruik. Ik merk wel dat mijn libido zeer laag is bij het gebruik van Citalopram of paroxetine. Herkennen anderen dit ook? Ik hoop dat ik mijn angst- paniekstoornis onder controle ga krijgen.

17-07-2022 | Vrouw | 34
citalopram (10mg)
Ik gebruik het al 5 weken maar nog geen effect. Heb ik meer geduld nodig? Of gaan ophogen?

15-07-2022 | Vrouw | 30
citalopram (30mg)
Ik heb jaren 20mg citalopram gebruikt. In eerste instantie wou ik absoluut dit zonder medicatie doen en uiteindelijk toch de medicatie genomen. De eerste weken waren inderdaad een hel, maar ik wist dat dit even doorzetten was en ik zat er toch al volledig door. Vermijdings gedrag, niet meer kunnen werken, geen leven meer hebben, niet alleen kunnen zijn, geen rust meer [lees meer...]vinden en zware paniek aanvallen. De medicatie heeft mij jaren geholpen. Ik denk ongeveer een 8jaar. Nu bevallen van 2de kindje, alles ging goed tot 3maand later inneens zwaar in een put gegaan. Volledig overprikkeld, elke prikkel was teveel, mijn lichaam flipte dan volledig, trillen geen gevoel meer van de werkelijkheid enz enz. Ik moet nu verhogen naar 30mg en aankijken en indien nodig nog verder verhogen naar 40mg. Ik neem hierbij nu ook xanax retard 0,5 2x per dag. Ik ben gisteren verhoogd en ik voel me nu al sinds vandaag heel somber, meer depressief gevoel terwijl hier eigenlijk geen sprake van was. Of dit al door 1 dag te verhogen komt dat weet ik niet. We zullen zien hoe het nu verder verloopt, maar momenteel voel ik me zo hulpeloos en hoop ik gewoon zo hard om terug beter te zijn. Heel vreemd dat mij dit jaren geholpen heeft en nu inneens plots zo extreem terug is. Ik hoop dat ik me nu zo somber en down voel van het verhogen. Misschien heeft iemand hiermee ervaring en dat me gerust kan stellen dat dit inderdaad daardoor kan komen en ik nu gewoon even moet doorzetten en me later terug beter ga voelen. Op dit moment zie je alles redelijk negatief.

06-07-2022 | Man | 46
citalopram (20mg)
Ik kreeg een heftige paniekaanval met dissociatie. Ik woon in Drenthe en moest voor het werk naar Amsterdam met de trein. Onderweg daar naartoe kreeg ik een zodanige aanval dat ik de trein uit ben gegaan. Dat bleek in Lelystad te zijn achteraf en ik ben in een winkel in een hoekje gaan zitten. Ik weet niet meer hoe en wat maar ik ben uiteindelijk door familie opgehaald. Na[lees meer...] praten en therapieën en andere medicatie, wat niet voldoende hielp, Citalopram geprobeerd. Sindsdien volledig klachtenvrij. Ik voel me bijna normaal ;) Kortom voor mij een life saver.

08-06-2022 | Vrouw | 21
citalopram (20mg)
Al een aantal jaar heb ik last van een angststoornis. Ik voelde me nooit lekker. Veel onrust, vaak zenuwachtig en altijd rare klachten waar de dokter geen verklaring voor kon vinden. Alles geprobeerd zoals psychologen, ademhaling therapie, accupuntuur enzovoort. Tot er een dag kwam dat ik het niet meer aan kon. Ik ben nu 4 maanden erg duizelig en word er gek van. Ik [lees meer...]zit vandaag op dag 3 van de citalopram en ben gelijk begonnen op 20 mg. Het leek even goed te gaan maar ik voel me verschrikkelijk en heel verdrietig nu. Ook de duizeligheid lijkt erger te worden. Iemand tips, of herkent iemand dit?

27-05-2022 | Vrouw | 45
citalopram (20mg)
Ik gebruik al jaren citalopram. Heb veel pogingen gedaan om het af te bouwen, maar kreeg steeds weer een terugval. Ik ben 10 kilo aangekomen. Hebben jullie tips om weer een stabiel gewicht te krijgen. Het werkt voor mij echt goed, geen angst, of sombere gevoelens meer. Tijdens het opbouwen wel meer sombere momenten gehad.

24-04-2022 | Man | 45
citalopram (20mg)
Ik heb een week op 10mg Citalopram gezeten. Mijn piekeren en heel erg druk maken om kleine onbenullige dingen nam heel erg toe. Hoort dat erbij ? Ik ben nu sinds gisteren verhoogd naar 20mg. Heeft iemand ervaring of het goed gaat komen en ik er even doorheen moet?

12-04-2022 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Ik slik nu ongeveer een half jaar citalopram. In het begin kwam ik er niet van aan maar ben de afgelopen paar maanden 6 kg aangekomen terwijl ik juist een stuk minder ben gaan eten. Ik heb ook een tijdje olanzapine geslikt, waar gewichtstoename bij hoort, dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar hier ben ik inmiddels al een maand mee gestopt en toch blijf ik aankomen. Dus ik[lees meer...] vraag me nu af of het aan de citalopram ligt of niet. Heeft iemand hier ook ervaring met aankomen door citalopram? Ik lees het nergens terug

01-04-2022 | Vrouw | 65
citalopram (30mg)
Klachten worden erger. Vindt ik. Gebruik het pas 8weken

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum