Ervaringen met Citalopram

citalopram

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

11-09-2022 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Ik kamp al 24 jaar met depressie en kan het niet accepteren. Heb sinds 2 jaar citolopram. Eigenlijk vraag ik me af,hoe moet je je voelen met een anti depressiva? Wat is het e doel van werking? Moet je je er goed mee gaan voelen???? Hiervoor heb ik een andere medicatie gehad fluorexetine. Hier hield ik op een gegeven moment vocht vast en ging niet meer naar de toilet T[lees meer...]oen over gestapt naar Prozac en na leverings problemen naar citalopram

04-11-2021 | Man | 42
citalopram (40mg)
Chronische depressie
ik gebruik deze citalopram 40 mg sinds 2 weken , geen effect (geen verbetering)zelfs meer angst storingen dan voor dat ik deze medicijn gebruik, heel veel maag en darm problemen, hartstoringen en verstopping (WC) problemen.... ik ben nog bezig van opbouwen (om de 2 dagen 1 druppel meer tot 10 druppels per dag . ik hoop dat deze alleen bijwerking zijn en over tijd dat i[lees meer...]k me eindelijk beter (normaal) voel. (het is 02:05 uur in nacht en ik heb heel erg maag&darm problemen zelf als ik een glas water wil drinken. heb een gevoel dat ik straks niet meer ben en heel veel zorg , angst ,depressie, slecht idee problemen ....

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na uitblijven van effect bij fluoxetine, over gestapt op citalopram. Meerdere keren de dosis veranderd, maar het heeft mij helaas nooit geholpen. Overigens ook geen bijwerkingen gehad.

10-04-2020 | Man | 19

04-11-2019 | Vrouw | 18
Chronische depressie
in 2018 begonnen met citalopram inmiddels gestopt en begonnen met fluoxentine, door de citalopram ging ik mij alleen maar slechter voelen dan ik al deed. ik had veel last van bijwerkingen.

04-11-2019 | Vrouw | 18

02-07-2019 | Vrouw | 33
citalopram (40mg)
Werkte niet

17-06-2019 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik gebruik de medicatie sinds eind januari. Eerste weken erg vermoeid geweest en enorm last van slapeloosheid gehad. Eerste dagen ook erg onrustig geweest, veel hoofdpijn gehad en soort duizelingen waardoor auto rijden echt niet ging. Na een week waren deze verschijnselen over en had ik nergens geen last van. De eerste week ook ondanks de bijwerkingen nog goed doorgekomen.[lees meer...] Wel bleef de slapeloosheid wat aanhouden en sliep ik erg slecht (werd 3a4x per nacht wakker) en dit wel 1,5 maand lang. Ook heb ik de eerste week qua stemming een overdreven goede week gehad, daarna schommelde de stemming nog meer als voorheen. Na 8 seken leek het wat te stabiliseren tot ik weer enorm terug viel en suïcidale gedachten kreeg. Mijn gevoel zei dat het niet klopte en heb dit met de huisarts besproken, in overleg met haar ben Ik toen opgehoogd naar 30 mg. Nogsteeds zegt mijn gevoel dat het absoluut niet klopt, sinds 30 mg slaap ik beter maar de stemming is erg laag, stabiel, maar ik heb geen goede dagen meer. In gesprek met psychiater maar krijg geen duidelijkheid hier over... ik heb geen vertrouwen meer in dit middel en ben geneigd te gaan afbouwen.

21-04-2023 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Worstel met depressie al 30 jaar, heb verschillende antidepressiva , Amitriptyline, Mirtazapine, en om door te slapen omdat altijd een issue was temazepam, in het begin goed geholpen, Bij het afbouwen , na een aantal jaren weer depressief geworden. Mijn nieuwe huisarts adviseerde Citalopram te gebruiken. Ben sinds kort 2 weken mee begonnen. Maar tot nu toe geen effec[lees meer...]t, alleen maar bijwerkingen ,droge mond, nare dromen, wat ik minder vind is het zweten alsof ik weer de memo pauze in gaat. na het lezen van andere ervaringen denk ik dat ik toch door moet zetten volhouden en hopen dat de bijwerking minder word en de medicijn zijn werk doet. Zo niet ga ik wel afbouwen ,Las ook wat van DNA test, heeft iemand daar ervaring mee ? misschien toch onderzoeken welke medicijn het beste aanslaat

08-11-2019 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Begin 2019 beginnen met citalopram ivm depressie klachten. Ik begon met 10 mg citalopram en na een week opgehoogd naar 20mg. De eerste week ging verrassend goed, sterker nog ik was TE vrolijk. Echt een manie.. doorzetten werd aangeraden. Na 6 weken (wanneer het dus optimaal zou moeten werken) zakte de stemming in elkaar en bleef lang laag. Het gevoel alsof ik er zelf niet [lees meer...]tegen kon vechten en ik niet mezelf was. Huisarts stelde voor op de bouwen. Opnieuw een manie in de eerste week. Na aantal gesprekken met de psychiater (inmiddels 7 maanden verder) en de vele stemmingswisselingen zelf de beslissing genomen om direct te stoppen en over te stappen op een ander middel. Ik ben zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Voor mij nooit geen citalopram meer! Het waren 7 zware maanden..

08-05-2023 | Vrouw | 53
Chronische depressie
Ik maakte mij veel zorgen altijd en om alles, dat is veel minder geworden door dit medicijn. Ik had moeite met rouwverwerking daarom kreeg ik Citalopram. Het medicijn in combinatie met veranderingen in persoonlijke omstandigheden hebben me op dit gebied best goed geholpen. Maar de bijwerkingen waren vervelend, mijn slaappatroon draaide en overdag was ik eindeloos moe en lu[lees meer...]kte het me niet wakker te blijven. Ook last van stijve gewrichten, vooral 's ochtends, plekken waar ik eerder last had van artrose speelden op. Vervelend ook de schommelingen in lichaams temperatuur: regelmatig zweetaanvallen, maar niet zoals indertijd in mijn overgang, nee echt peentjes zweten, en soms ook weer klappertanden van de kou.

12-04-2022 | Vrouw | 53
Chronische depressie
7 maart met 10 begonnen Op 23 maart opgehoogd naar 20 Nog steeds heftige bijwerkingen maar ik wil het zeker 4 tot 6 weken de kans geven Helaas weinig begeleiding hierbij Ik moet er doorheen Vooral de misselijkheid en onrust zijn dingen waardoor het leven niet fijn is Maar ik hoop dat dat verdwijnt Nu bang ik het op met Oxazepam

18-02-2021 | Vrouw | 27
Chronische depressie
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

01-05-2021 | Man | 60
Chronische depressie
Na mijn eerste pil van 20 mg had ik besloten om dit medicijn nooit meer te nemen: drie dagen lang was ik geestelijk van de wereld. Constant gapen, erg moe en nauwelijks in staat iets te doen. Na maanden van depressie toch overtuigd door mijn psychiater dat ik het nog maar eens moest proberen: "Wat doe jij jezelf aan zonder medicijnen!". Ik had vertrouwen in deze man en h[lees meer...]eb het met druppels opnieuw geprobeerd. Beginnend met 1 druppel van twee mg. Zelfs daar merkte ik al wat van. Nu na 4 maanden slik ik 8 mg per dag. Erg weinig voor een man van 86 kg, Maar het werkt. Na twee jaar zware depressie, diverse sterfgevallen, scheiding, kinderen kwijt, enz. Kijk ik nu relaxter tegen het leven aan. Voel minder frustratie, geen suïcidale gedachten meer, toleranter en geniet soms weer van het leven. Het enige negatieve effect is op mijn seksleven. Klaarkomen en opwinding lukt nog wel, maar het gaat met veel moeite. Wie weet verdwijnen deze bijwerkingen.

17-01-2021 | Man | 67
werkt perfect

13-01-2021 | Man | 40
Chronische depressie
SInds 3 maanden gebruik ik citalopram. De stress die ik lichamelijk voelde door de depressie, is helemaal weg, in m'n hoofd blijft het vooralsnog wel spoken. Vooral de eerste dagen veel last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het snel minder en nu weinig tot geen last van de bijwerkingen. Af en toe wat vergeetachtig, afwezig, onverschillig. Het haalt voor mij de 'scher[lees meer...]pe randjes' van de depressie af zodat ik enigszins kan functioneren en de dagen door kan komen. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten, gebruik verder geen enkel medicijn (zelfs geen pijnstillers). Het feit dat het de stress van mijn gedachten op mijn lichaam weg heeft gehaald, betekent voor mij dat het zeker wel helpt in het herstel/onder controle houden van de depressie.