citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

13-10-2021 | Vrouw | 47
citalopram (10mg)
Na vele psychologen, haptonomen, homeopaten, en weet ik veel wat nog meer, zat ik zo diep dat ik mij geen raad meer wist. Mijn angst (en fobie) beheerste mijn leven en hoe graag ik het ook wilde (ik wist namelijk dat mijn brein en lichaam een loopje met mij namen) ging ik mij alleen maar slechter voelen. Na de zoveelste keer barste ik (wederom) in tranen uit en het verschi[lees meer...]l was dat ik dit keer niet meer kon stoppen. Ik maakte een afspraak bij de huisarts. Hij stelde citalopram voor. En ja, als je bang bent voor bijwerkingen, dan is dat een aardige hobbel. Huilend nam ik het 1e doosje van de apotheek in ontvangst en huilend reed ik naar huis. Dat eerste pilletje was een hel. Nee, niet door de bijwerking, maar voor de angst ervoor! Lang verhaal kort: ik heb nagenoeg geen bijwerkingen gehad (1x een paniekaanval en 3x warmte aanvallen). En nu... Ze mogen mijn hele huis leeghalen, maar van mijn citalopram blijven ze af! Ik ben zoveel stabieler geworden, heb geen paniekaanvallen meer gehad, durf mijn fobie onder ogen te komen. Kortom: ik leef weer!!

19-09-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Ik had een sociale angststoornis. Ik was altijd ongemakkelijk en zenuwachtig in sociale situaties. Vaak en veel zonder reden blozen en continue negatieve gedachtes. Gestart met 10mg omdat ik bijna niet meer kon. Meteen voelde ik me opgeklaard. En uiteindelijk met 20mg ben ik helemaal klachtenvrij! Ik had in de eerste week hele lichte bijwerkingen. Maar niet noemen[lees meer...]swaardig Ik durf weer mezelf te zijn en dat is goed genoeg. Ik zou iedereen aanraden die twijfelt om het te proberen. Het heeft de kwaliteit van leven ontzettend verbeterd!

30-07-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Oorsuizen! Ben je gevoelig op je oren? Neem dit medicijn niet! Na 3 dagen heftige suis. Nu, 6 maanden later (was na 3 dagen gestopt) is de suis er nog steeds. Neem het niet!

15-07-2021 | Man | 23
citalopram (30mg)
Citalopram is niet een magisch pilletje wat alles oplost, maar maakt het dagelijks leven van iemand met een angststoornis makkelijker (leefbaar). Voor mij werkte het heel erg goed voor angstaanvallen (weg). Tevens werkte het erg goed voor extreme moeheid (mogelijk depressieve symptomen. Het werkt redelijk goed tegen het angstige gevoel in algemeen, maar daar is het[lees meer...] geen wondermiddel voor. Hiervoor moet men toch op zoek naar externe factoren die dit veroorzaken, eventueel met een psycholoog. Bijeffecten, zoals bij alle SSRI's: je gaat je de eerste weken vervelender voelen voordat het werkt. Zelfde geld voor het afbouwen, dat is ook niet fijn. Los daarvan had ik alleen vaker last van zweten. Veel minder bij-effecten dan Venlafaxine.

06-07-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Mijn dosis is verhoogd naar 20 mg! Ik heb nu dus last van bijwerkingen zoals duizeligheid, vermoeidheid en angst. Vroeger had ik ook 20 mg en dat beviel prima. Door dat ik een ander middel ging gebruiken werd Citalopram verlaagd naar 10mg.. Het nieuwe was het toch niks voor mij! Een aantal jaren met 10mg rond gelopen te hebben zijn mijn klachten zeer verergerd. Vandaar de [lees meer...]verhoging naar 20mg. Hopelijk slaat het aan!

04-07-2021 | Vrouw | 35
citalopram (10mg)
Na 12 jaar een angststoornis te hebben gehad sinds 5 jaar geen aanvallen meer gehad d.m.v. therapie. Maar het extreme piekeren en de zorgen/ onzekerheid kreeg ik maar niet onder controle. Na 12 jaar afzweren toch de keuze gemaakt met citalopram te starten. Nu 7 weken later denk ik....... dit had ik jaren eerder moeten doen. Ik voel me opgeruimd en pieker op een gezonde man[lees meer...]ier. Ik ben minder bezig met de toekomst en leef van dag tot dag. Ik heb mijn oude ik weer gevonden en geniet veel meer!! Ik vond het zooooo spannend te beginnen maar alles is me zo meegevallen. Ik heb de eerste week zeer lichte bijwerkingen gehad maar die verdwenen heel snel. Bij mij werkt 10 mg perfect! Ik wil niet meer stoppen omdat ik eindelijk rust in mijn hoofd heb.

02-07-2021 | Vrouw | 34
citalopram (30mg)
Ik ben sinds 3 dagen nu verhoogd naar 30 mg omdat dat mijn dosering was voorheen. Ik ben al een hoop minder gespannen als in het begin alleen merk dat als ik de meningen van andere hoor ik snel weer onzeker raak. Gedachtes zijn der nog oppervlakkig en dat vind ik het aller naarste... net of je een duiveltje en een engeltje heb die continu tegenspreken. En ook al weet je ei[lees meer...]genlijk zo goed hoe het zit ga je toch aan jezelf twijfelen en dat wil ik niet meer... Ik wil gewoon weer een sterke mama zijn!

28-06-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Hoi allemaal, Na 3 jaar gebruik van citalopram ben ik eind februari gestopt. Dit ging 9 weken goed tot ik weer in volledige paniek verkeerde. Op aanraden van de dokter weer gestart met 10 mg met ontzettend heftige bijwerkingen. 1 week dacht ik dat het even beter ging maar dat was al snel weer mis. Ik moest omhoog naar 20 mg. Ik dacht dat ik gillend gek werd en volledig[lees meer...] de controle kwijt aan het raken was. Durfde niet meer alleen te zijn met mijn zoontje omdat ik bang werd hem iets aan te kunnen doen... zo naar voelde ik me. Ter ondersteuning kreeg ik lorazepam ochtend 1 mg middag 0,5 en avond 1 mg. Nu 4 weken weer verder merk ik nog niet echt super veel verschil.. iets minder angstig maar heb nog zo veel rot momenten... 3n twijfel nog steeds aan mezelf! Had dit nu niet al beter moeten gaan? Of moet ik nog volhouden

26-06-2021 | Man | 32
citalopram (10mg)
Volgens de dokter heb ik last van angststoornissen. Ik heb regelmatig een paniekaanval gehad en heb veel lichamelijke klachten waar ik ook bang voor ben. Bloedonderzoek was allemaal goed. Sinds ik deze antidepressiva slik is alles erger geworden. Ik zit nu op dag 4. Ik kan amper lopen en ben snel buiten adem. Ook schiet mijn hartslag naar 130 bij staan en lopen. In rust ro[lees meer...]nd de 100. Ik weet niet wat ik moet doen, ik ben bang dat dit super slecht is. Ik hoor graag van jullie.

18-06-2021 | Vrouw | 69
citalopram (20mg)
ik heb jaren prozac gebruik met goed resultaat. In februari 2020 gestopt omdat ik mij goed voelde. In corona tijd veel gebeurt, veel spanningen. Ben hooggevoelig. te lang te veel van mezelf gegeven, uitte zich in overprikkeling, angst en hyperventilatie. Gestart met prozac, bijwerking waren niet vol te houden. Zo nodig oxazepam. Terug naar de huisarts, nu overgegaan op [lees meer...] citalopram. In totaal gebruik ik nu 10 dagen antidepressiva. Ik hoop dat de bijverschijnselen gaan afnemen

29-04-2021 | Vrouw | 53
citalopram (10mg)
Ginko biloba haalt de suis weer weg uit je oren

21-04-2021 | Vrouw | 28
citalopram (40mg)
Na lang twijfelen begonnen met citalopram. In een aantal weken opgebouwd tot 40mg per dag. Ik lees hier best veel negatieve reacties en wil er dan ook iets positiefs tegenover zetten. Ik heb minimale bijwerkingen gehad in het begin en nu nauwelijks tot geen meer. Ik merkte al na een paar dagen verbetering. Inmiddels 2 maanden bezig en ik ben een ander mens geworden. Somber[lees meer...]heid, angst en piekeren is zo goed als weg. Ik geniet weer en heb weer zin in dingen. Het leven valt me niet meer zwaar en ik ben voor het eerst sinds lange tijd weer blij. Het is bizar wat een pilletje kan doen. Mijn ervaring is dus heel positief. Als je voor de keuze staat dan zou ik het in ieder geval zeker proberen! Laat je niet meteen afschrikken door alle mindere verhalen. Succes!

08-04-2021 | Vrouw | 36
citalopram (10mg)
Met de jaren ben ik steeds angstiger geworden in sociaal contact, het piekeren nam toe, en ik vulde veel negatief in. Hierdoor werden situaties steeds groter in mij hoofd dan nodig was. Wat de angst versterkten. In samenspraak met de huisarts besloten om te starten met therapie en medicatie. Omdat ik huiverig was om te beginnen met medicatie, besloten eerst te starten met[lees meer...] therapie. Maar naar 4 sessies voelde ik me nog geen haar beter. Na het doorlezen van alle ervaringen op deze website, wikken en wegen, uiteindelijk besloten om te beginnen met Citalopram. En wat ben ik daar achteraf blij mee. Ik voel me weer me vroegere zelf. Vrolijk, luchtiger. Ergens ook confronterend om te merken hoe grote rol het speelde in mijn leven. Hoe veel en vaak ik piekerden, angstig en onzeker was. En gek dat zo’n klein pilletje het verschil kan maken. Qua bijwerkingen had ik de eerste week vooral hoofdpijn in de ochtend en was ik heel moe. Sliep veel. Oplossing was het moment van inname naar de avond te verplaatsen. Bijwerkingen zijn daarmee verholpen. Slik de medicatie nu 4 weken, merk al veel verschil. Het leven voelt weer makkelijker en minder een opgave. Ik wil hiermee niemand stimuleren om te ermee te beginnen. Het blijft altijd een eigen afweging. Maar wil een tegengeluid geven, omdat er ook veel negatieve reacties zijn die je kunnen weerhouden om het te proberen.

03-04-2021 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Sinds 2017 heb ik een angststoornis die zich vooral uitte in de nacht. Daar ben ik na een jaar weer uitgekomen door veel therapie. In de jaren die volgden nog 2x een terugval gehad die best heftig zijn. Op advies van de dokter dit medicijn gaan gebruiken om er weer bovenop te komen en een volgende terugval te voorkomen. Ik was heel bang om er aan te beginnen, maar het is m[lees meer...]ij erg mee gevallen tot nu toe. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en heb bijna geen bijwerkingen. Werd soms ietsjes angstiger maar niet extreem. Ik begin al wat verandering te merken in positieve zin. Huilbuien zijn al over die ik bijna elke dag had. Ook ben ik gestopt met medicatie om te slapen, dit gaat nu ook al goed. Ik ga dit doorzetten om nog meer mezelf te worden. Ik heb wel vertrouwen in dit medicijn!

31-03-2021 | Vrouw | 43
citalopram (10mg)
Ik snap de angst voor bijwerkingen heel goed. Ben je al begonnen? Ik ben nu 1 jaar burn-out en blijf steeds terugvallen krijgen, dus toch maar begonnen met dit medicijn. Heel eng omdat ik amper energie heb, laat staan om dit medicijn op te kunnen vangen. Ik slik nu 10 dagen, eerste 2 dagen 5 mg en daarna 10 mg. Bij 5 mg kreeg ik hoofdpijn en bij 10 mg op dag 3,4,5,6 een to[lees meer...]ename van angst en paniek, ook meer trillen, weinig energie en geen eetlust. Het voelt als een zware terugval van een burn-out. Na dag 6 verdwenen de bijwerkingen. Op dag 14 wil ik verhogen naar 20 mg, ook weer heel spannend, maar als het me gaat helpen om de angst wat te dempen om energie op te kunnen bouwen, dan is het het zeker waard.

28-03-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Neem deze troep niet! Ik vroeg nog na bij de dokter: kun je er tinnitus van krijgen? Ze zei: ik ken niemand. En ja hoor, na 3 dagen begon het en op dag 5 flink suizen en een piep. Meteen gestopt, ondanks het advies van 2 artsen om door te gaan. Geen dag spijt van gehad. Ik kreeg een paniekaanval doordat ik tinnitus kreeg! Ik bid voor een wonder dat het weggaat, maar bizar,[lees meer...] dit middel had ik noooooit mogen krijgen. Niemand niet. Regelrechte troep! Ik geloof meer in EMDR en goede coaching bij angsten. Na een EMDR sessie was m’n angst voor een komend gesprek bijna weg! Zo fijn! Geen troep meer voor mij, doe mij maar EMDR.