Citalopram

citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

12-06-2019

Citalopram (citalopram)

2 jaar terug ging het niet zo goed met mij. Ik had veel stress op mijn werk, mijn vader begon te dementeren en mijn schoonvader was ernstig ziek en is uiteindelijk aan kanker (na een ziekbed van een jaar) overleden. Ik kreeg dus heel veel op mijn bordje. Ik was ontzettend gespannen, maar ging steeds maar weer door. Ik luisterde niet naar mijn lichaam. Enkele weken na de do[lees meer...]od van mijn schoonvader gingen mijn man en ik een weekje naar Ibiza. De dag voordat we vertrokken verslikte ik me bij het avondeten in een stuk schnitzel. Daarbij kreeg ik enkele ademteugen lang geen adem meer en dacht ik dat mijn laatste uur geslagen was. Er ging op dat moment heel veel door mijn hoofd. Gelukkig schoot het stuk vlees los en kwam naar buiten. Hierdoor kon ik weer adem halen. De volgende dag vertrokken we op vakantie en de eerste avond at ik een kipschotel. Op het moment dat ik de kip zag (wat grotere stukjes), dacht ik dat ik daar in kon stikken. Vanaf dat moment begon ik problemen te krijgen met eten, het lukte steeds minder goed om te eten. Ook begon ik steeds minder goed te slapen. Gelukkig waren we maar een week op Ibiza. Toen we terug kwamen, heb ik de hele nacht niet kunnen slapen. Ik had geen idee wat er met me aan de hand was. Ik stond stijf van de spanning. De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan, die mij oxazepam voorschreef. Daarnaast kreeg ik gelijk na haar consult een consult bij de GGZ ondersteuner. Zij hielp mij met cognitieve gedragstherapie. De oxazepam hielp mij om een klein beetje te slapen, maar tekort. De volgende week ben ik overgegaan op lorazepam, samen met temazepam. De lorazepam hielp mij om een uur of 4 te slapen. Op een pil temazepam sliep ik maar 2 uurtjes. Ik heb ongeveer 2 maanden lorazepam geslikt, maar vanwege de verslavende werking, waardoor je een steeds hogere dosis nodig hebt, moest ik over op iets anders. Ik sliep nog steeds slecht. De huisarts adviseerde mij citalopram, waar ik nogal een weerstand tegen had. Ik aan de antidepressiva? Dat had ik nooit gedacht, ik ben best een evenwichtig persoon, dacht ik zelf... Maar ik had geen keuze. Ik ben begonnen met 2 avonden 5 mg. Ik slikte het voor het naar bed gaan in de hoop dat ik zo zo min mogelijk bijwerkingen zou krijgen. Dat ging goed. Daarna overgegaan op 10 mg. Toen keerde de angst voor het eten en drinken (welke ik nog steeds had) in hevigere mate terug. Maar toch doorgezet (was wel even moeilijk) en dit trok na een paar weken weer weg. Ook last van duizeligheid 's ochtends bij opstaan. Daarna verder gegaan naar 20 mg. Dezelfde bijwerkingen. Ik heb anderhalf jaar 20 mg geslikt. Ik had in het begin cognitieve therapie, dat hielp mij tot op zekere hoogte. Daarna ben ik bij een coach terechtgekomen, die mij heeft geleerd weer te luisteren naar mijn lichaam. Ik heb mijn baan uiteindelijk opgezegd. Dat was onvermijdelijk. Dit tezamen met de citalopram zorgde ervoor dat ik weer redelijk goed kan slapen. Zonder de citalopram was ik hier niet uitgekomen. Soms heb je geen keuze. Ik heb gelukkig niet veel bijwerkingen gehad. Nu ben ik aan het afbouwen. Ik zit inmiddels op 10 mg en ben bezig met 5. Helaas zijn de kleinste tabletten 10 mg, waardoor het moeilijk is om 5 mg te doseren. Slechte zaak dat dit door de farmaceutische industrie niet gemaakt wordt. Ik ben heel rustig aan het afbouwen. Van 20 mg ben ik naar 15 gegaan (in een keer). Ik had waarschijnlijk beter nog een paar weken kunnen wisselen tussen 20 en 15. Er kwam weer wat angst terug voor het drinken. Maar dit verdween ook weer na een paar weken. Na ongeveer 8 weken op 15 mg, van 15 naar 10 mg gegaan, ook in een keer. Weer wat terugkeer van de angst, maar eveneens verdween dit weer. Na weer een week of 8, nu aan het wisselen met 5 mg, dus 2 avonden 10mg, daarna 1 avond 5 mg, weer 2 avonden 10 mg, 1 avond 5 mg. Nu inmiddels op 10 om 5 elke avond. Dit gaat best goed. Na een week ga ik over op 2x5 en 1 x 10, dan 3x 5 om 1x 10 en dan op helemaal 5 en zo bouw ik ook af naar 0. Ik weet zeker dat ik van de citalopram af kom. Ik heb steeds hele goede begeleiding van mijn huisarts gehad. Ik heb wel de problemen in mijn leven aangepakt en weet nu dat ik veel beter naar mijn lichaam moet luisteren. Ik heb inmiddels een nieuwe baan die beter bij me past. Als ik erop terugkijk had ik niet zonder citalopram gekund en de bijwerkingen waren te doen. Ik hoop dat mijn verhaal jou kan helpen met de beslissing om citalopram wel of niet te gaan gebruiken. Veel sterkte!
22-04-2019

Citalopram (citalopram)

Na 2, 5 jaar twijfelen over medicijnen, nu eindelijk de knoop doorgehakt en wat ben ik blij dat ik gestart ben met citalopram! Na mijn bevalling had ik allerlei klachten en ben bij de psycholoog terechtgekomen. Daar bleek ik een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Na vele sessies bij de psycholoog (meta)cognitieve gedragstherapie) leek het iets beter te gaan , ook i[lees meer...]n combi met yoga en mindfullness. Ondanks alle inzet bleef ik dat nerveuze gevoel houden stemmingswisselingen en na een lange vakantie toch maar naar de huisarts gegaan. Begin april gestart met 10 mg en de eerste week was een drama, want was extreem emotioneel, moe , onrustige benen , slecht slapen en wat meer angstig. Na 1, 5 week kan ik zeggen ; ik geniet weer van alles! Ik voel me de persoon die ik graag wil zijn, meer ontspannen en laat zaken makkelijker van me afglijden. Soms is de angstgedachte er wel maar er volgt geen lichamelijke reactie . Wel ben ik blij dat ik toch eerst de therapie heb gehad zodat mijn gedachten toch wat meer geordend zijn en ik beter weet hoe zaken anders te buigen. Maar de medicijnen geven het allerlaatste zetje wat ik enorm nodig had. Voor alle mensen die twijfelen en soortgelijke klachten hebben, probeer het! Als ik , angsthaas als ik was voor inname medicijnen, het kan kan jij het ook. Betere kwaliteit van leven en daar gaat het toch om!
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

5 weken geleden gestartet 10 mg. Nu een week op 15 mg. Meer langst van angsten en paniek. Daardoor somberder en er geen gat meer in zien..Ik probeer het vol te houden om het te slikken omdat het me eerder ook heeft geholpen. Maar ik maak me zorgen over hoelang de bijwerkingen nog zullen duren.
24-03-2019

10-02-2019

Paniekaanvallen

Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??
09-01-2019

Citalopram (citalopram)

Ik vind het moeilijk om voor mezelf op te komen tegenover dominante docenten en studenten op mijn opleiding waar een autonome visie een vereiste is. Ik vind het moeilijk om mijzelf te verwoorden oftewel voor mijn gevoel te verantwoording af te leggen en daar voor te moeten vechten. Ik ben heel open en gevoelig voor mijn omgeving, waar ik wat mee deed in de vorm van fotogra[lees meer...]fie, film en conceptuele kunst. Echter was er geen begrip voor mijn visie zonder dat ik daar als een dominant iemand voor moest vechten. Ondanks dat je bij een kunstopleiding heel vrij mag zijn is het toch gebonden aan onzichtbare regels waar het werk of de kunstenaar aan moet voldoen totdat een "goede" kunstenaar is of kan zijn. Ondanks dat erkend wordt dat kunst niet persé beoordeeld kan worden. Echter wil je je papiertje halen en worden er dus toch beoordelingen gemaakt op jou persoonlijk en je werk waar weinig begrip voor is dan alleen testen in hoelang je het volhoudt om terug te vechten. Klinkt als de samenleving niet? Ik trok het niet meer nadat een docent tegen me was uitgevallen op een onredelijke wijze. na contact met mijn dokter en schooldecaan te hebben gehad slik ik op hun advies Citalopram 20mg om rust in mijn hoofd te krijgen, waardoor ik volgens hen mijn studie kan afronden. De eerste weken waren dramatisch. Ten eerste ik kreeg geen begeleiding van de dokter of van een gespecialiseerde, waar ik wel om had gevraagd. Ten tweede je klachten worden tig keer zo erger voor je (als je) rust krijgt. Nu inmiddels na 6 weken de medicijnen geslikt te hebben voel ik me nog vrijwel hetzelfde, maar afgevlakte denkelijk. Ik heb nog steeds geen eetlust, blijf erg moe en heb nog erg vaak dat ik niet onder de mensen durf te komen, bang voor onbegrip voor mijn gevoelens en een 'lesje' te krijgen geleerd. Dit gaat zo ver dat ik zelfs geen films of series soms durf te kijken, vanwege dat ze vrijwel altijd een specifiek probleem verhalend willen aantonen. ik vind alleen ontspanning in computerspelletjes, maar zelfs daar wordt ik soms geconfronteerd met mijn eigen keuzes. Ik begin in principe nog maar net met de medicatie, maar ik merk dat ik er weinig baat bij heb en probeer het liever via alternatieve geneeswijzen zoals kinesiologie etc. Het is nog steeds dag voor dag leven, maar een toekomst zie ik niet rooskleurig in. Ik durf mijn studie niet stop te zetten, wat ik inmiddels heb besloten te doen, omdat ik nog geen financiële last kan verdragen, dus leen ik geld van de staat tot zolang ik het nodig heb. Tja. Het is even niet anders. Ik durf niet met het UWV in gesprek te gaan voor een uitkering, bang voor het onbegrip weer. Persoonlijke struggle. Helaas weinig begeleiding en nog steeds de angsten, dus weinig verandering.
19-12-2018

14-12-2018

Citalopram (citalopram)

Hiervoor slikte ik mirtazapine, maar was daar na 3 weken mee gestopt i.v.m een onstilbare honger. Nu slik ik citalopram 20mg. Ik ben helemaal tevreden. In het begin geen last van bijwerkingen. Ik was er wat angstig voor na het lezen van de reviews hier, maar gelukkig nergens last van. Nu milde bijwerkingen zoals in de ochtend duurt het opstarten iets langer en mijn eetlust[lees meer...] is flink verminderd. Ik moet meer opletten dat ik gedurende dag wel eet, want ik kan zo een hele dag zonder. Ik ben heel blij met het effect. Mijn angst is zo goed als weg, ik ben veel vrolijker, een stuk socialer, tegenslagen voelen een stuk minder zwaar aan en ik kan meer genieten van het leven.
19-10-2018

Citalopram (citalopram)

Meerdere keren heb ik een bijdrage geschreven over mijn gebruik van citalopram. Ik gebruik het in druppelvorm van het merk Cipramil. Ik begon met tabletten, maar na 2 weken ging ik over op druppels. Omdat druppels 100% worden opgenomen door het lichaam, staat 1 druppel van 2 mg gelijk aan 2.5 mg in tabletvorm. Uiteindelijk heb ik over een periode van 4 maanden opgebouwd to[lees meer...]t 7.5 mg (3 druppels). Dat was halverwege augustus. Ik voelde me stukken beter en had weinig last meer van mijn "angst-voor-de-angst". Ik moet hierbij ook opmerken dat ik A(ccepteance) and C(ommitment) T(herapy) volg. Voor mij een geweldige combinatie. Mijn plan was (in overleg met huisarts en psycholoog) om een paar maanden de 3 druppels per dag in te nemen. Ik merkte echter dat ik vooral 's-ochtends (ik neem de druppels rond 6 uur als ik wakker word) moe was en dat ik last van de spieren in mijn bovenbenen had. Bij dat laatste het gevoel van "verzuurde spieren" na inspanning. In de loop van de dag ging dat gevoel over. Ik ben toen (weer in overleg met huisarts en psycholoog) gaan minderen. Eerst 3 weken, 1 dag 2 druppels, de volgende dag 1 druppel. Toen 3 weken 5 dagen 2 druppels en 2 dagen 3 druppels. Daaran 3 weken 6 dagen 2 druppels en 1 dag 3 druppels. Nu in week 28 sinds het begin zit ik op 2 druppels per dag en dat gaat goed. Ik maak weer wandelingen van een uur tot anderhalf uur. Fiets en kan als het moet achter de kleindochters aanhollen. Het plan is dit over de wintermaanden vol te houden en te kijken of er verder afgebouwd kan worden volgend jaar lente. Rond die tijd zijn de omstandigheden rond de ziekte van mijn dochter ook verbeterd. Het is natuurlijk aan een ieder om naar de eigen situatie te kijken, maar ik kwam erachter dat méér niet altijd beter hoeft te zijn, hoewel wij in onze maatschappij daar bijna altijd van uit gaan.
22-06-2018

Citalopram (citalopram)

Bijna 5 jaar geleden ben ik begonnen met citalopram. Hiervoor had ik al jaren last van depressies en angst. Het was een hele drempel voor mij om met medicatie te beginnen, maar uiteindelijk zag ik op dat moment geen andere oplossing. Ik ben begonnen met 10 mg en merkte al binnen een week dat ik me beter ging voelen! De bijwerkingen waren op dat moment nihil. Ik heb nooit e[lees meer...]en moment spijt gehad van mijn beslissing om met citalopram te beginnen. Eindelijk kreeg ik dat duwtje in de rug dat ik nodig had, en kon ik daardoor beter aan mezelf werken. Na verloop van tijd worden de bijwerkingen wat duidelijker. Mijn libido is bijvoorbeeld veel lager dan vroeger, ik heb continu een droge mond, heb af en toe moeite met urineren en ben ook best vaak moe. Voor mij een teken om te stoppen, het gaat inmiddels heel goed met me en ik heb mijn zaakjes op orde kunnen krijgen. Ik ben nu sinds een aantal dagen aan het afbouwen naar 5 mg. Tot nu toe geen klachten, ik hoop dat dat zo blijft. Hierna wil ik helemaal stoppen en proberen het op eigen kracht te doen. Maar mocht het in de toekomst nog eens nodig zijn dan zou ik zeker weer voor citalopram kiezen, ik weet nu dat mijn lichaam goed op dit middel reageert.
18-05-2018

Citalopram (citalopram)

Vandaag begonnen met citalopram 10 MG. 1 tabletje per dag. In 2015 paniekaanval gehad op school. Sindsdien ging ik me niet beter voelen maar werd alleen maar angstiger. Maanden bij de dokter gelopen omdat ik last had van druk op de borst en steeds diep moeten inademen. Natuurlijk dacht ik meteen dat het aan mijn hart lag. Hartfilmpje laten maken, niks aan de hand. Meerdere[lees meer...] artsen en fysiotherapeut bevestigde dat het echt hyperventilatie was maar wat was dat moeilijk te geloven. Zorgen maken zit bij mij sowieso in de aard van het beestje en dan bedoel ik voornamelijk over mijn eigen lichaam. Zuurstofgehalte gemeten en dat was altijd 99 of 100. Ben erg bang voor een enge ziekte te krijgen en de psycholoog wees het af op hypochondrie. Op advies van haar loop ik nu bij de fysio voor ontspanningsoefeningen en zit ik te wachten voor cognitieve gedragstherapie maar de wachtlijst loopt al van januari dit jaar. Vandaag had ik er genoeg van en plande een afspraak bij de huisarts. Hij schreef dit middel voor en moet over 4 weken terug. Ik hoop hier in contact te komen met mensen die mij meer gerust kunnen stellen en wat informatie kunnen geven over dit medicijn.
15-05-2018

Citalopram (citalopram)

Op 27 april berichtte ik over de eerste ervaringen met dit medicijn. Inmiddels is het 5 weken geleden dat ik het voor het eerst innam. 3 weken geleden heb ik in overleg met de huisarts de dosis drastisch verlaagd. 2 weken lang, één dag 2 druppels (= 4mg), twee dagen 1 druppel (2mg). Sinds verleden week om de dag 1 druppel en dan 2 druppels. Het bibberen, beven en de onrus[lees meer...]t verdwenen over deze periode. Er kwam meer energie voor terug én eetlust. Geen "zoete" eetlust, maar gezonde. Afgelopen vrijdag merkte ik ook een shift in mijn stemming. Het angstige gevoel is niet overheersend. Niet weg, maar op de achtergrond. Vanochtend overlegd met de huisarts. Ik "speel" nog even door met de druppels. Deze week iedere dag 2. Normaliter is de begin dosis 10 mg, die langzaam wordt opgevoerd. Het schijnt dat sommige mensen meer gevoelig zijn voor medicijnen. Ouderen hebben een langzamer metabolisme. De toekomst zal leren waar mijn "effectiviteits" niveau ligt. Wereldwijd is er veel informatie van Citalopram gebruikers. Ik las o.a. op een Amerikaanse website van een geestelijke gezondheidsorganisatie dat het terug komen van energie en eetlust er op zou kunnen duiden dat het medicijn aanslaat. Die informatie alleen al gaf mij goede moed. De oxazepam heb ik de afgelopen 2 weken naar beneden gebracht tot 1/4 per dag, 's-avonds. Volgens mijn huisarts "een snufje". Überhaupt heb ik nooit meer geslikt dan 10 mg verdeeld over de dag en dat over de laatste 5 weken. Hopelijk helpt mijn ervaring anderen en dan vooral ook mijn leeftijdsgenoten. Ik denk dat luisteren naar je lichaam en overleggen met je zorgverlener belangrijk is.
15-05-2018

Citalopram (citalopram)

Aanvankelijk werden de angsten en de depressieve gevoelens nog erger. Na een aantal weken werd de stemming in een grillig verloop beter. Met af en toe een aantal stappen terug tussendoor, met name na een week of 4 dacht ik dat ik gek van ellende werd. Maar nu is het 3 weken later en sinds een week voel ik me weer helemaal goed en angstvrij. Ook in de ochtend! Het voelt ech[lees meer...]t als een wonder en ik ben dan ook ontzettend opgelucht. Naast de medicatie heb ik ondanks alle weerzin ook als een monnik geleefd en braaf gesport/gewandeld, verplicht iedere dag iets leuks doen (ook al vond ik niets leuk), geen alcohol, op tijd en op regelmatige tijd naar bed, gewoon naar mijn werk blijven gaan (al was dat heel lastig), op sociaal vlak mensen blijven ontmoeten (ook niks aan, maar het “moet”). Kortom alles proberen te doen wat me geleerd is toen ik 2 jaar geleden er zo erg aan toe was dat ik 6 weken opgesloten heb gezeten. Dat wilde ik zien te voorkomen. En godzijdank lijkt dat gevaar nu afgewend. Succes iedereen die in een depressie zit. Je kan er dus uitkomen en weer happy worden. Al lijkt de situatie uitzichtloos. Dat is het niet!
27-04-2018

Citalopram (citalopram)

25 jaar geleden had ik een burn-out, daarna hield ik bepaalde angsten over. Zo ontwikkelde zich een "angst voor de angst". Mijn huisarts toen schreef me voor 6 maanden Fevarin voor. Daar was ik niet blij mee. Alle emoties vervlakten. Met therapie, yoga, mindfulness en homeopatische middelen heb ik daar redelijk mee kunnen leven. Door allerlei stressvolle gebeurtenissen de [lees meer...]afgelopen jaren raakte ik weer overspannen. Ook daar kwam ik weer redelijk uit, totdat bij mijn 41-jarige dochter borstkanker werd geconstateerd. Toen was het emmertje vol en liep over. In overleg met psycholoog en huisarts ben ik op 10 april begonnen met Citalopram, als extra ondersteuning. Ze schreef 10 mg p.d. voor. Ik begon met 5mg, 4 dagen. Toen ging ik naar 10 mg. Dat heb ik 2 keer volgehouden. Midden in de nacht wakker, gedesorienteerd. Kortom, niet prettig. In overleg met huisarts terug naar 5 mg. De misselijkheid werd minder. Ik kon weer beter eten. Na 10 dagen voelde ik een innerlijke trilling. Dat werd erger met ook beven. Het leek wel of ik Parkinson had. Weer overleg met huisarts. Voor haar was dit nieuw en het blijkt acathistie te heten (zeldzaam als bijwerking bij Citalopram, maar wordt wel vermeld). Hierbij wordt geadviseerd de dosis niet te verhogen. Nu heb ik Cipramil druppel. Afgelopen woensdag begonnen, nadat ik dinsdag maar overgeslagen had. Eén dag 1 dr. 2mg, de andere dag 2 dr. 4 mg. Ik zelf heb besloten om een weekje 1 dr. te nemen. Volgens de huisarts moet je een beetje spelen met wat bij je past. Het middel neem ik nu 's-ochtends in. Veel gegoogled en kwam o.a. tegen dat de halfwaarde van Citalopram 35 uur is, daarna zakt de effectiviteit af. Het blijft dus tot 70 uur in je bloed (voor 65+ ers met een trager metabolisme zelfs tot 4 dagen). Verder lijkt de succes rating wereldwijd goed te zijn (Amerika onder de merknaam Celexa 85%). De consensus is wel dat je even vol moet houden met een gemelde werking na 3 tot 4 weken. Ik zit nu op dag 19. Het getril en gebeef is vermoeiend. De huisarts heeft me ook Oxazepam voorgeschreven. Dat gebruikte ik af en toe om een nacht goed door te slapen. Ze adviseerde me nu om over de dag in deze eerste weken wat vaker in te nemen. 2 x 2.5 mg en eventueel 's-abonds 5 mg. Ook daar speel ik een beetje mee. Soms een paar druppeltjes Rescue Remedy. Ik heb mezelf de volle 4 weken gegeven om te kijken of het medicijn werkt en vooral of het getril en gebeef ophoudt.
08-02-2018

Citalopram (citalopram)

Ik heb een vraag. Ik gebruik 40 mg Citalopram. Dat deed ik altijd met 2 x 20 mg tabletten s ochtends in te nemen. Sinds 2 weken neem ik ren 40 mg tablet in. Ik heb echter na een week lichte klachten van bijwerkingen. Volgens de huisarts kan dit niet immers 2 x 20 is ook 40. Maar ik ben best gevoelig voor medicatie en lijkt wel of t even wat meer impact heeft een 40 mg tabl[lees meer...]et. Of dat iig de bloedspiegel enigszin uit balans is. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
30-12-2017

Citalopram (citalopram)

ik had heel erg veel last van winterdrepressie,s en ook door omstandigheden verlies broer en zelf daarna ernstig ziek werd kon ik t niet meer aan.veel last van huilbuien , paniekaanvallen, verlatingsangst en durfde niet meer alleen thuis te blijven. maar ik wide t zelf allemaal doen.werd werd ook nog werkeloos door die omstandigheden en mijn ziekte, durfde niet aan de [lees meer...]antideprasieve omdat ik bang was verslaafd te worden.maar na vele gesprekken en therapie lukte t me niet zelf, toen toch maar aan de citalopram. t heeft n poos geduurd maar uiteindelijk kwam ik er weer boven op. nog steeds neem ik ze elke dag en durf er niet mee te stoppen. t gaat me nou goed g.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum