citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-09-2022 | Vrouw | 26
citalopram (10mg)
Een jaar lang getwijfeld om dit te nemen. Telkens durfde ik het niet en was ik bang om afgestompt te raken of van mijzelf verwijderd te raken. Al twee jaar lang vechten tegen angstklachten/ gedachten. Mijn hele leven al gevoelig hiervoor. Door de angst raakte ik ook somber. Nu 3 weken langzaam begonnen met 5 mg. En zit nu op 10mg. Ik heb bijna geen bijwerkingen gehad[lees meer...]. En ik ben zo dankbaar dat ik het nu toch gedaan heb! De angst wordt gedempt. Ik voel me sterker. Gedachten nemen minder de overhand. In de ochtend wordt ik heel ontspannen wakker. Ik voel me meer mijzelf zo. Ik krijg weer zin om dingen te ondernemen en vertrouwen dat ik het leven gewoon aan kan.

14-09-2022 | Man | 38
citalopram (40mg)
Na 19 jaar Citalopram nu aan het afbouwen om te stoppen. Ik heb het als een goed middel ervaren tegen angstklachten. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik ook periodes heb gehad waarbij ik Oxazepam moest slikken (bijvoorbeeld vakanties etc). Dit waren uitzonderingen. Nu van 40 mg afgebouwd naar 5 en einde maand stoppen.

22-08-2022 | Vrouw | 39
citalopram (10mg)
Voor angst ongeveer een jaar gebruikt. Sinds het overlijden van mijn vader (longkanker) was ik bang om ook kanker te krijgen. Daar ben ik nu vanaf gelukkig maaaaar, 20 kilo aangekomen en nog steeds totaal geen libido. Helemaal weg! Dat vind ik heel erg en mijn relatie lijdt eronder.

24-07-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik heb eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren last van irreële angsten en nervositeit. Zonder duidelijke reden. Ik kon me buitenproportioneel druk maken om dingen waarvan dat helemaal niet nodig was. Zo erg dat ik verstrikt raakte in mijn eigen gedachten. Ca 5 maanden geleden begonnen met Citalopram, 4 weken 10 mg en daarna opgehoogd naar 20 mg. Ik merk zeker wel versc[lees meer...]hil. Kan me nog wel druk maken om dingen in het dagelijks leven, maar het blijft minder lang hangen. Het boeit minder en het is sneller weer m'n gedachten uit. Hierdoor is het wat rustiger in mijn hoofd. Je hoort wel eens dat antidepressiva afvlakken. Ik moet zeggen dat ik er niet vrolijker door ben geworden, maar hiervoor had ik vooral dieptepunten. Dan ben ik liever een vlakkere lijn, daar voel ik me gelukkiger bij. Ik heb wel veel last van onrustige benen en armen in de avond. Alsof ik ze constant moet bewegen. Zijn er meer die dat herkennen?

25-06-2022 | Vrouw | 42
citalopram (20mg)
Na psychologisch (her)onderzoek op mijn verzoek schreef de psychiater een medicijn voor die me wel hielp maar zo veel liet zweten dan ik na 5 minuten klusjes al kletsnat was van het zweet. Daarna kreek ik citalopram daarmee was het zweten niet weg maar wel minder snel extreem zweten. Qua doel van de medicatie werkte het prima , ik voelde me zekerder en minder angsten, her[lees meer...]ken sneller symptomen bij me. Ben nu 3,5 jaar verder en het zweten is extreem op warme dagen met hoge vochtigheid en benauwend. Ik kan dan tussen de 30-45 minuten wat doen en moet dan zeker 10-15 minuten afkoelen omdat ik zelfs licht in mijn hoofd wordt door het zweten, drink dan ook wel veel om het vocht aan te vullen . Ook merk ik dat ik de laatste paar weken/maanden sneller geïrriteerd ben en alles wat mensen zeggen of vertellen persoonlijk op vat. Zelfs als het niet over mij gaat. Ik lijk meer onzeker te worden. Ook ben ik in deze 3,5 jaar 15 kilo aangekomen en die kilo's willen er niet echt af. Grootste probleem is het zweten. Gewicht is vooral lastig en werk niet mee aan je eigenwaarde en positiviteit in je leven.

14-06-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
Hoi! Weer een berichtje van degene die het verhaal heeft geschreven. Inmiddels zit ik op 7 weken en gaat het helaas nog niet echt veel beter.. ik ga dus ergens de komende dagen de huisarts bellen voor ophogen. Het dagelijks leven is pittig en ik leef zo in mijn hoofd wat me erg angstig maakt. Hopelijk dat het uiteindelijk gaat werken. Hoe is het met jullie?

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.

28-04-2022 | Vrouw | 28
citalopram (15)
Hoi allemaal, Ik slik sinds vorig jaar oktober 10 mg aangezien een gegeneraliseerde angststoornis heb ontwikkeld na m'n burnout en therapie helaas niet afdoende werkte. Dit ging buitengewoon goed! Ik had nauwelijks bijwerkingen en kon weer fluitend door het leven. Echter heb ik sinds vorige week de dosering moeten verhogen naar 15mg van de arts gezien m'n paniekaanvalle[lees meer...]n ineens als donderslag bij helder hemel weer terugkwamen. De bijwerkingen die ik ervaar zijn ineens behoorlijk heftig. Ik ben met vlagen misselijk, heb een zwaar en wazig hoofd en ben voor mijn gevoel ook wat sloom. Daarnaast is de nervositeit ook toegenomen. Al met al niet echt een pretje dus! Meer mensen ervaring met bijwerkingen na het verhogen van de dosering? Ik weet dat ik er even doorheen moet maar is al fijn om even met lotgenoten te sparren.

27-01-2022 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Tijdens mijn 2e zwangerschap gestart met sertraline vanwege angststoornis, afgebouwd in oktober vorig jaar. In december helaas toch een terugval gekregen. Gelijk gestart met citalopram bij de huisarts. 2 weken op 10 mg, bijwerkingen onwerkelijk gevoel, derealisatie, vreselijk onrustige nachten (meerdere keren wakker en tegen 4 a 5 uur klaarwakker), toename van de angstklac[lees meer...]hten, veel piekeren. Na 2 weken op 20 mg overgegaan. Nu 2 weken op 20 mg en ik sta versteld van het effect. Eerst durf je er niet goed aan, bang voor placebo-effect, maar ik voel me nu al zo vele malen rustiger. In doen en denken. De angst wordt gedempt. Wie weet verandert het nog, maar voor nu ben ik blij dat het zo gaat. Ik ben benieuwd wat het resultaat over een aantal weken is. Dus voor iedereen die in de opbouw is; hou vol!! Ik heb zelf veel aan positieve verhalen gehad in die eerste weken. Het wordt echt beter.

17-01-2022 | Man | 61
citalopram (20mg)
Ik ben nu 4 weken van de Citolapram 20mg af, maar ga mij weer heel rot voelen, agressief, slecht slapen, snauwen naar mijn vrouw, en geen concentratie. Morgen ga ik mijn arts bellen om te vragen of ik er weer mee kan beginnen. Ik voelde mij oke maar de sex was minder en dat vind ik nog steeds belangrijk. Heeft iemand hier ervaring mee

11-01-2022 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Jaren lang paroxetine geslikt. Na de zomer overstap gemaakt naar Citalopram omdat ik bij de paroxetine het gevoel had dat deze mij afvlakte. In oktober gevallen op werk ( angsten kwamen wat terug maar niet zo hevig. Heb altijd alles gedaan; kwam onder de mensen, reed auto, was zelfstandig, werkte 3 dagen, ben moeder) en dus in die periode ook overgestapt naar Citalopra[lees meer...]m . Sinds de overstap naar de Citalopram is alles vele malen erger geworden. Ik weet nu niet meer of dit ligt aan de citalopram of burn out verschijnselen. Gestart met 3 weken 10 mg geslikt, daarna opgehoogd naar 20 mg ( deze slik ik nu precies 3 weken) Ook bij de ophoging gingen de bijwerkingen niet weg. Hele heftige bijwerkingen. bij 10 mg: Maag/darmen, hoofdpijn, verminderde eetlust, hele dag angstig Bij ophoging naar 20 mg: chemisch angstig, heel somber geweest, dwanggedachten, slapeloosheid, hele dag piekeren, niets meer durven. ( Vooral de ochtenden zijn erg naar) Zie nog geen / weinig verbetering. Ja soms in de avond, omdat ik dan blij ben dat ik weer mag slapen. Nog steeds hoop ik dat het het middel aan gaat slaan. Maar ik ben steeds banger dat het voor mij niet werkt. Ik heb sinds gisteren temazepam voor het slapen. Daarnaast slik ik overdag 1 of 2x oxazepam 10 mg. Iemand die dit herkent? En die toch door heeft gezet, en de klachten minder werden? En uiteindelijk blij is door te hebben gezet? Ging het dan geleidelijk beter of in heel rap tempo? De ene zegt 4 weken dan moet het effect te zien zijn, de andere 6 weken. Iemand ervaring ? Ik heb bij ervaringen dus 'zeer ontevreden' ingevuld, omdat ik dat tot nu toe zo ervaar. Hoop dat er hier iemand mij een hart onder de riem kan steken.

27-11-2021 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Na 2/3e van mijn leven verpest te hebben met paniek- en angststoornissen, waardoor ik ellenlange therapie zonder succes heb gehad nu eindelijk: geluksgevoel, plezier, durf te rijden in de auto, niet meer somber!!

25-11-2021 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Al jaren zijn sociale activiteiten niet meer leuk. Ik krijg altijd maag-darmklachten en heb voor mijn gevoel alle therapieën, supplementen en diëten gehad en zat chronisch aan de loperamide en cbd-olie.. Het enige wat redelijk hielp was 5-htp. En dus in overleg met de huisarts begonnen met citalopram. Ik begon savonds meteen met 20. Niet zo'n goed idee want snachts met[lees meer...]een wakker geschoten met een torenhoge hartslag. Anderhalve dag later verder gegaan met 10, dit ging beter. Bijwerkingen waren veel slapen, daarna slecht slapen, duizeligheid (nee je kunt echt niet autorijden in het begin!). Thuis zittend had ik geen last van de bijwerkingen. Buitenshuis soms een warmtegolf. Ik had eerst een week thuis gezeten met 10 mg per dag (ik neem het altijd s ochtends in) Daarna een week werken met 10 Daarna nog 2 x opgebouwd met 5mg na elke week zodat ik weer op 20 zat. Ik merkte al snel effect. Ik ben nu een paar weken verder en mijn buik voelt rustig (normaal, zoals vroeger) en ik voel me minder nerveus/gespannen. Ik heb geen andere middeltjes meer nodig. Ook ben ik blij dat het mij verder niet veranderd heeft.

18-11-2021 | Man | 29
citalopram (10mg)
Is er iemand bekend met oorsuizen als bijwerking? Is dit van tijdelijke aard of kan dit ook op de lange termijn aanwezig blijven?

13-10-2021 | Vrouw | 47
citalopram (10mg)
Na vele psychologen, haptonomen, homeopaten, en weet ik veel wat nog meer, zat ik zo diep dat ik mij geen raad meer wist. Mijn angst (en fobie) beheerste mijn leven en hoe graag ik het ook wilde (ik wist namelijk dat mijn brein en lichaam een loopje met mij namen) ging ik mij alleen maar slechter voelen. Na de zoveelste keer barste ik (wederom) in tranen uit en het verschi[lees meer...]l was dat ik dit keer niet meer kon stoppen. Ik maakte een afspraak bij de huisarts. Hij stelde citalopram voor. En ja, als je bang bent voor bijwerkingen, dan is dat een aardige hobbel. Huilend nam ik het 1e doosje van de apotheek in ontvangst en huilend reed ik naar huis. Dat eerste pilletje was een hel. Nee, niet door de bijwerking, maar voor de angst ervoor! Lang verhaal kort: ik heb nagenoeg geen bijwerkingen gehad (1x een paniekaanval en 3x warmte aanvallen). En nu... Ze mogen mijn hele huis leeghalen, maar van mijn citalopram blijven ze af! Ik ben zoveel stabieler geworden, heb geen paniekaanvallen meer gehad, durf mijn fobie onder ogen te komen. Kortom: ik leef weer!!

19-09-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Ik had een sociale angststoornis. Ik was altijd ongemakkelijk en zenuwachtig in sociale situaties. Vaak en veel zonder reden blozen en continue negatieve gedachtes. Gestart met 10mg omdat ik bijna niet meer kon. Meteen voelde ik me opgeklaard. En uiteindelijk met 20mg ben ik helemaal klachtenvrij! Ik had in de eerste week hele lichte bijwerkingen. Maar niet noemen[lees meer...]swaardig Ik durf weer mezelf te zijn en dat is goed genoeg. Ik zou iedereen aanraden die twijfelt om het te proberen. Het heeft de kwaliteit van leven ontzettend verbeterd!

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (595) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum