citalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

26-06-2022 | Vrouw | 36
citalopram (30mg)
Hoi, Voor de 3e keer in mijn leven een zware depressie gekregen begin april. Begonnen met temazepam, maar deze hielp mij te slapen. In mijn hoofd werd ik niet rustiger. Toen gelukkig citolapram gekregen. 10 mg eerst. Heftige paniekaanvallen, hartkloppingen, trillen, veel angst en grote pupillen. Dit was bij mij ongeveer 3 weken lang. Heftige weken waren het. Na 3 [lees meer...]weken gebruik van 10 mg kreeg ik ineens op een avond een koude prikkel in mijn achterhoofd. Dit zinde mij Wel:,) Onlangs was de 10 mg puur om eraan te wennen zei de h.a. Ik mocht gelukkig meer want 10 mg was niet genoeg voor mij. 20 mg...... 2 weken later.... mijn geest is nog lang niet genezen merk ik, maar het gevoel van de dagelijkse dingen kwam niet volledig terug, maar ik merkte dit met kleine dingetjes over de dag. toch voelde ik mij nog steeds net niet genoeg om dagelijks te kunnen functioneren,inmiddels mag ik 30 mg en hier voel ik me soms erg goed van. wel wetende dat het elke dag anders is hoe ik me kan voelen en de slechtere dagen voor lief moet nemen. Maar de citolapram helpt mij de lange wachttijden voor de psych. door. ik moet nog ruim 4 maanden wachten. gelukkig heb ik de citolapram die mijn angst onderdrukt. Wat ik wel een puntje vind zijn dat blij gevoel bij mij ook word onderdrukt, maar dit heb ik er voor over. Ik hoop dat ik gauw beter ben. en wens iedereen met een depressie heel veel sterkte Niet opgeven, hoe moeilijk dit is. Groetjes sjaan.

24-06-2022 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
twintig jaar geslikt, depressie ontstaan door opvoeding en hersentumor en misschien ADHD, nu proberen af te bouwen, in rustigere periode

20-06-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik slikte nooit medicatie. Toen ik in een depressie belandde was voor mij de stap best groot om dit te gaan slikken. Uiteindelijk toch gedaan, gezien de ernst van de depressie. De eerste dagen voelden wat vreemd, gejaagd, grote pupillen. Maar al vrij snel zakten deze bijwerkingen. Ik voelde me snel rustiger worden, minder angstig, sliep beter en mn stemming verbeterde. [lees meer...]Ik ben naar 30 mg gegaan. Ik slik dit nu ruim een half jaar en wil met m'n huisarts gaan overleggen wanneer en hoe dit af te bouwen. Dit vind ik nog wel spannend.

03-05-2022 | Vrouw | 20
citalopram (40mg)
Anderhalf jaar lang slikte ik Citalopram zonder enig resultaat. Zelf afgebouwd omdat niemand luisterde naar wat ik probeerde te zeggen. Na afbouwen (met druppels die ik nog had van het opbouwen) heb ik geen verschil gemerkt. Ik voelde me beter en veel meer mezelf. Citalopram had echt géén of zelfs negatief effect op mij!

22-02-2022 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Omdat ik al 3 jaar lang depressieve klachten heb en ik niet meer goed kon functioneren, koos ik uiteindelijk om te beginnen met antidepressiva. Ik begon met 10 mg en dit leek in eerste instantie goed te gaan. Daarna opgehoogd naar 20 mg. In eerste instantie ging ik weer meer dingen doen en kreeg ik te horen dat het beter ging. Maar ik werd steeds minder mezelf, dingen inte[lees meer...]resseerde me niet en ik ging me roekeloos gedragen. Ik werd bang, herkende mezelf niet meer en hoorde dit ook van andere. Ben abrupt gestopt, wat geen aanrader is, maar voor mij de enige optie. Die troep moet uit mijn lichaam. Liever depressief, maar wel heel af en toe happy, dan helemaal niks meer voelen. Dit is natuurlijk mijn ervaring en elk lichaam reageert anders.

20-02-2022 | Vrouw | 50
citalopram (40mg)
Ik heb me 7 jaar na een zware burnout met hand en tand verzet tegen medicatie want ik wilde het op eigen kracht en met psycholoog voor elkaar krijgen. Maar de depressie was op een gegeven moment zo erg en de angst en paniekaanvallen zo ondragelijk, dat ik op een dag rennend naar de arts ben gegaan. Citalilopram werd langzaam opgebouwd tot ik op 40 mg zat en tranxene da[lees meer...]t hoog werd ingezet in het begin werd tegelijk afgebouwd. Het was een vreselijke zwaar half jaar ( maar dat was het anders zeker ook geweest), en toen begon het te stabiliseren. Het enige dat niet gelukt is, is de tranxene terug naar nul brengen. Die is op 3x 10 mg per dag gebleven. Nu al een jaar of 11. Ik ben naar absoluut geen leven hebben en ook erg lijden, gegaan naar een leven waarin steeds meer mogelijk werd. De wereld ging weer open . Ik vind het naar dat het nodig was, maar ik had echt geen keus en functioneer nu nog steeds maar beter. Ik vind het wel een enorme pré ondertussen gesprekken met een psycholoog te hebben. Ook op aanraden van de huisarts. Voor iedereen die in het begin niet weet hoe hij heet heeft... Blijf zoeken naar de juiste hoeveelheid en daarna wordt het leven na een tijd echt zóveel beter. Geef niet op. Bijwerkingen: het is moeilijk te zeggen omdat ik tegelijkertijd met een ander medicijn startte. Ik durf niet te zeggen welke bijwerking van welk middel kwam.

11-02-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Sinds een jaar gebruik ik citalopram 20mg. Na jaren van depressies op en af kon ik gewoon niet meer. Dus uiteindelijk antidepressiva voorgeschreven gekregen. In het begin de eerste paar weken voelde ik me heel raar in mijn hoofd maar geleidelijk aan merkte ik meer stabiliteit. Nu een jaar later in principe nog steeds tevreden maar een concentratie van 0,0. Kan m’n geda[lees meer...]chten nergens echt aan vasthouden (wat ook juist fijn is als je dus negatieve gedachtes hebt). En ook daardoor is de sex ook niet meer wat het was. Misschien dat ik over een paar maanden ga afbouwen maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit iets is wat ik de rest van m’n leven zal moeten innemen, en ook dat is prima. Al met al ik ben echt tevreden over de werking!

12-01-2022 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Sandoz is een duurder merk en sommige verzekeringen vergoeden dit merk daarom niet, alleen goedkopere variant. Zelf vraag ik bij de apotheek Sandoz aan omdat deze mij helpt. Moet het wel zelf betalen, dat heb ik er voor over.

18-11-2021 | Vrouw | 47
Veel oorsuizen

09-11-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Weet iemand iets over Sandoz citalopram??? Deze zou niet meer verkrijgbaar zijn?? Ik gebruikte deze altijd en dit sloeg erg goed aan bij mij. M’n angsten veel beter onder controle en ook voor m’n depressie heel effectief. Ineens overgezet zonder daarover geïnformeerd te worden op Teva… voel me weer angstiger worden, zorgen maken, m’n algehele mood meer somber, dwan[lees meer...]gmatige klachten die terugkomen. Had na een zware zoektocht en intensief traject eindelijk een goede combinatie met citalopram en concerta en ineens lijkt alles in te storten. Apotheek zegt dat de citalopram van Sandoz helemaal niet/nergens meer verkrijgbaar is?? Hoop dat iemand weet of dit klopt of met hetzelfde probleem zit.

04-11-2021 | Vrouw | 42
citalopram (40mg)
Ik gebruik al jaren Citalopram en mijn ervaring is dat bij het gebruiken van 20mg of 30 mg mij net zo depressief voel als helemaal niets innemen. Alleen bij 40 mg merk ik verschil/ verbetering. Pillen gebruiken is nooit iedeaal maar ik kan nu wel redelijk functioneren, werken , voor mijn kinderen zorgen, een leuke moeder voor ze zijn en af en toe genieten van het leven[lees meer...]. Zodra ik mee stop wordt ik zwaar depressief en suisidaal. Dus ik heb dat pilltje van elke dag maar geaccepteerd. Citalopram niet in de avond innemen want dat zorgt voor slaapproblemen. Sterkte en als ik het kan dan kan jij het ook. Gr, F.

09-10-2021 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
Mijn vrouw heeft ernstige PTST klachten en is chronisch angstig voor ziekenhuizen en medici. Dit heeft allemaal te maken met een zeer zwaar ziekenhuisverleden in haar jeugd. Over het algemeen kon ze hier redelijk goed mee omgaan, tot de corona pandemie uitbrak en de angst om het ook te krijgen en dus misschien opgenomen moet worden zorgde dat ze in een depressie raakte en [lees meer...]zich volledig in huis opsloot. Depressie is echt een sluipmoordenaar omdat het zich langzaam opbouwt. Ik zat tijdens de pandemie ook thuis omdat ik chronische ademhalingsproblemen heb en zag mijn vrouw van iemand met een wat kort lontje veranderen in een mens waar ik een bloedhekel aan begon te krijgen. Dat laatste verscheurde mij ook omdat ik zielsveel van haar hou en heb de huisarts ingeschakeld en kreeg mijn vrouw met smoesjes i.o.m. de huisarts naar een consult. Tijdens dit consult brak ze behoorlijk. De huisarts stelde hulp van een psycholoog, maar dat wilde ze absoluut niet. Ikzelf stelde medicatie voor, wat de huisarts een prima alternatief vond. Citalopram 20 MG en voor een week oxcacepam erbij. Mijn vrouw is gestart met de medicatie en ik zag haar binnen een goede week van een onhandelbare vrouw naar weer een schat van een vrouw. Haar PTST klachten zijn zeker niet over, maar de citalopram is echt een fantastisch middel. We zijn er beide erg blij mee en doen nu weer leuke dingen en genieten samen weer van de kleine dingen. Ze mag de citalopram nu voor 6 maanden gebruiken en daarna gaan we verder kijken. Mijn vrouw wil nu al graag doorgaan. Ze is inmiddels nu weer zover opgeknapt dat ze ook hulp heeft geaccepteerd en gaat nu om de 3 weken naar de psychologische ondersteuning bij de huisarts. Ze heeft een enorme klik met haar psycholoog en na een uurtje praten komt ze elke keer met een voldaan gezicht thuis. Lang verhaal kort. Citalopram is echt een goed middel tegen depressie.

22-07-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na venlaflaxine en welbutrin Over gegaan naar citalopram 20. Ik merk dat ik wat meer kan genieten dan met de vorige medicijnen Eerste tijd wel moe overdag

24-06-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na een jaar lang paroxetine 30 mg te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Citalopram 20 mg. Ik had enorm veel bijwerkingen van paroxetine en bij Citalopram bijna niks. Citalopram is voor mij persoonlijk een fijne anti-depressiva die ik nu zo'n 4 maanden gebruik. Ik voel me eindelijk een stuk rustiger in mijn hoofd en er komt weer informatie binnen die daarvoor langs me [lees meer...]heen ging.

13-06-2021 | Vrouw | 61
citalopram (40mg)
Steeds terugkerende depressies na stoppen antidepressiva. Laatste keer ingesteld op Citalopram omdat seroxat niet aansloeg. Opgehoogd tot 40 mg. Kon weer goed functioneren en werken. In 2017 herseninfarct. Geen oorzaak hiervoor gevonden, behalve verlengde QT tijd. Kan bloedklontjes veroorzaken. Dit is een bijwerking van Citalopram. Cardioloog wilde dat ik stopte met de Ci[lees meer...]talopram, maar onder begeleiding van psychiater afgebouwd tot 30 mg. Toen was de QT tijd weer normaal. Misschien dus iets om op te letten en te laten controleren voor mensen die hogere dosering Citalopram gebruiken! Helaas volledig afgekeurd na herseninfarct. Maar als ik gestopt was met de Citalopram, was ik ws niet meer geweest........

11-06-2021 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
Na een lange burnout en ptss, ook een depressie en angstklachten ontwikkelt. Na therapie waren de ergste randjes er vanaf, maar ik bleef na mijn behandeling toch vaak somber en angstig en vermeed situaties. Citalopram heeft me net het zetje gegeven om de dingen die nog eng zijn aan te gaan en het heeft mij mijn leven weer terug gegeven. Ik zit weer op 1/3 van mijn uren, ge[lees meer...]niet van de kleine dingen en voel me stabiel en kan goed met emoties of tegenslagen omgaan. Het was in het begin bij mij pittig met veel bijwerkingen, ook na de ophoging van mijn dosering. Maar daarna kwam ik na een aantal weken in rustig vaarwater en begon ik me weer op en top mezelf te voelen. Een flinke bittere pil om door heen te gaan (duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijnen, gespannen kaken, gespannen spieren, trillende spieren, slapeloosheid, minder eetlust, nachtmerries, levendige dromen, intrusies, sterke onverklaarbare somberheid) maar als je hier doorheen bent (eerste 2 weken het ergst) dan neemt het af. Ik heb nu alleen nog dat ik meer zweet dan eerder en wat duizeligheid bij opstaan en inspanning. Het is het me allemaal dubbel en dwars waard geweest. Eindelijk kan ik dit nare, leerzame hoofdstuk achter me laten en weer gaan genieten van een nieuw leven.