citalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

03-05-2022 | Vrouw | 20
citalopram (40mg)
Anderhalf jaar lang slikte ik Citalopram zonder enig resultaat. Zelf afgebouwd omdat niemand luisterde naar wat ik probeerde te zeggen. Na afbouwen (met druppels die ik nog had van het opbouwen) heb ik geen verschil gemerkt. Ik voelde me beter en veel meer mezelf. Citalopram had echt géén of zelfs negatief effect op mij!

02-12-2021 | Man | 20
citalopram (10mg)
Net begonnen met citalopram te slikken voor een depressie, nog te vroeg om te zeggen of het werkt of niet, maar wel enige bijwerkingen die toch best vervelend zijn. Ik zal over een Paar maanden een update geven wat voor effect het heeft. Het verdoofd alleen heel erg mijn fijngevoeligheid, ookal is dat wat mij depresief maakt.

22-02-2022 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Omdat ik al 3 jaar lang depressieve klachten heb en ik niet meer goed kon functioneren, koos ik uiteindelijk om te beginnen met antidepressiva. Ik begon met 10 mg en dit leek in eerste instantie goed te gaan. Daarna opgehoogd naar 20 mg. In eerste instantie ging ik weer meer dingen doen en kreeg ik te horen dat het beter ging. Maar ik werd steeds minder mezelf, dingen inte[lees meer...]resseerde me niet en ik ging me roekeloos gedragen. Ik werd bang, herkende mezelf niet meer en hoorde dit ook van andere. Ben abrupt gestopt, wat geen aanrader is, maar voor mij de enige optie. Die troep moet uit mijn lichaam. Liever depressief, maar wel heel af en toe happy, dan helemaal niks meer voelen. Dit is natuurlijk mijn ervaring en elk lichaam reageert anders.

05-05-2021 | Vrouw | 23
citalopram (60mg)
Fijn medicijn, heeft goed geholpen afbouwen geen probleem. Alleen werkte deze voor mij niet 100% daarom besloot mijn psygiator om over te gaan op venlafaxine. Heb ik spijt van.

11-06-2021 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
Na een lange burnout en ptss, ook een depressie en angstklachten ontwikkelt. Na therapie waren de ergste randjes er vanaf, maar ik bleef na mijn behandeling toch vaak somber en angstig en vermeed situaties. Citalopram heeft me net het zetje gegeven om de dingen die nog eng zijn aan te gaan en het heeft mij mijn leven weer terug gegeven. Ik zit weer op 1/3 van mijn uren, ge[lees meer...]niet van de kleine dingen en voel me stabiel en kan goed met emoties of tegenslagen omgaan. Het was in het begin bij mij pittig met veel bijwerkingen, ook na de ophoging van mijn dosering. Maar daarna kwam ik na een aantal weken in rustig vaarwater en begon ik me weer op en top mezelf te voelen. Een flinke bittere pil om door heen te gaan (duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijnen, gespannen kaken, gespannen spieren, trillende spieren, slapeloosheid, minder eetlust, nachtmerries, levendige dromen, intrusies, sterke onverklaarbare somberheid) maar als je hier doorheen bent (eerste 2 weken het ergst) dan neemt het af. Ik heb nu alleen nog dat ik meer zweet dan eerder en wat duizeligheid bij opstaan en inspanning. Het is het me allemaal dubbel en dwars waard geweest. Eindelijk kan ik dit nare, leerzame hoofdstuk achter me laten en weer gaan genieten van een nieuw leven.

02-08-2021 | Man | 29
citalopram (20mg)
Na 4 weken begon ik verbetering te merken. Meer zin in activiteiten, minder somber. Citalopram heeft mijn leven een stuk beter gemaakt. Ik slaap (nog) wel heel onrustig en ben heel veel moe(slik het nu 6 weken). De psychiater geeft aan dat dit nog beter kan worden.. ik hoop het. Elke ochtend moe opstaan draagt niet positief bij aan het herstel van mijn depressie. Desondank[lees meer...]s wegen de positieve effecten zwaarder en heb ik er baat bij. Heeft er iemand ervaring met het slapen?

09-11-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Weet iemand iets over Sandoz citalopram??? Deze zou niet meer verkrijgbaar zijn?? Ik gebruikte deze altijd en dit sloeg erg goed aan bij mij. M’n angsten veel beter onder controle en ook voor m’n depressie heel effectief. Ineens overgezet zonder daarover geïnformeerd te worden op Teva… voel me weer angstiger worden, zorgen maken, m’n algehele mood meer somber, dwan[lees meer...]gmatige klachten die terugkomen. Had na een zware zoektocht en intensief traject eindelijk een goede combinatie met citalopram en concerta en ineens lijkt alles in te storten. Apotheek zegt dat de citalopram van Sandoz helemaal niet/nergens meer verkrijgbaar is?? Hoop dat iemand weet of dit klopt of met hetzelfde probleem zit.

22-09-2021 | Man | 33
citalopram (20mg)
Levensredder. Geen bijwerkingen, sterk effect. Gebruik dit middel nu twee jaar en zal er waarschijnlijk nooit mee stoppen.

26-06-2022 | Vrouw | 36
citalopram (30mg)
Hoi, Voor de 3e keer in mijn leven een zware depressie gekregen begin april. Begonnen met temazepam, maar deze hielp mij te slapen. In mijn hoofd werd ik niet rustiger. Toen gelukkig citolapram gekregen. 10 mg eerst. Heftige paniekaanvallen, hartkloppingen, trillen, veel angst en grote pupillen. Dit was bij mij ongeveer 3 weken lang. Heftige weken waren het. Na 3 [lees meer...]weken gebruik van 10 mg kreeg ik ineens op een avond een koude prikkel in mijn achterhoofd. Dit zinde mij Wel:,) Onlangs was de 10 mg puur om eraan te wennen zei de h.a. Ik mocht gelukkig meer want 10 mg was niet genoeg voor mij. 20 mg...... 2 weken later.... mijn geest is nog lang niet genezen merk ik, maar het gevoel van de dagelijkse dingen kwam niet volledig terug, maar ik merkte dit met kleine dingetjes over de dag. toch voelde ik mij nog steeds net niet genoeg om dagelijks te kunnen functioneren,inmiddels mag ik 30 mg en hier voel ik me soms erg goed van. wel wetende dat het elke dag anders is hoe ik me kan voelen en de slechtere dagen voor lief moet nemen. Maar de citolapram helpt mij de lange wachttijden voor de psych. door. ik moet nog ruim 4 maanden wachten. gelukkig heb ik de citolapram die mijn angst onderdrukt. Wat ik wel een puntje vind zijn dat blij gevoel bij mij ook word onderdrukt, maar dit heb ik er voor over. Ik hoop dat ik gauw beter ben. en wens iedereen met een depressie heel veel sterkte Niet opgeven, hoe moeilijk dit is. Groetjes sjaan.

20-06-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik slikte nooit medicatie. Toen ik in een depressie belandde was voor mij de stap best groot om dit te gaan slikken. Uiteindelijk toch gedaan, gezien de ernst van de depressie. De eerste dagen voelden wat vreemd, gejaagd, grote pupillen. Maar al vrij snel zakten deze bijwerkingen. Ik voelde me snel rustiger worden, minder angstig, sliep beter en mn stemming verbeterde. [lees meer...]Ik ben naar 30 mg gegaan. Ik slik dit nu ruim een half jaar en wil met m'n huisarts gaan overleggen wanneer en hoe dit af te bouwen. Dit vind ik nog wel spannend.

11-02-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Sinds een jaar gebruik ik citalopram 20mg. Na jaren van depressies op en af kon ik gewoon niet meer. Dus uiteindelijk antidepressiva voorgeschreven gekregen. In het begin de eerste paar weken voelde ik me heel raar in mijn hoofd maar geleidelijk aan merkte ik meer stabiliteit. Nu een jaar later in principe nog steeds tevreden maar een concentratie van 0,0. Kan m’n geda[lees meer...]chten nergens echt aan vasthouden (wat ook juist fijn is als je dus negatieve gedachtes hebt). En ook daardoor is de sex ook niet meer wat het was. Misschien dat ik over een paar maanden ga afbouwen maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit iets is wat ik de rest van m’n leven zal moeten innemen, en ook dat is prima. Al met al ik ben echt tevreden over de werking!

22-06-2021 | Man | 40
citalopram (10mg)
8 jaar citalopram geslikt, op advies van huisarts toch een geprobeerd te stoppen maar helaas geen succes, weer begonnen met 10 mg citalopram, nu weer 4 dagen bezig, erg veel last van buikpijn en buikkrampen Is dit bij iemand herkenbaar en gaat dit na wat weken gebruiken over?

22-07-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na venlaflaxine en welbutrin Over gegaan naar citalopram 20. Ik merk dat ik wat meer kan genieten dan met de vorige medicijnen Eerste tijd wel moe overdag

24-06-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na een jaar lang paroxetine 30 mg te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Citalopram 20 mg. Ik had enorm veel bijwerkingen van paroxetine en bij Citalopram bijna niks. Citalopram is voor mij persoonlijk een fijne anti-depressiva die ik nu zo'n 4 maanden gebruik. Ik voel me eindelijk een stuk rustiger in mijn hoofd en er komt weer informatie binnen die daarvoor langs me [lees meer...]heen ging.

04-11-2021 | Vrouw | 42
citalopram (40mg)
Ik gebruik al jaren Citalopram en mijn ervaring is dat bij het gebruiken van 20mg of 30 mg mij net zo depressief voel als helemaal niets innemen. Alleen bij 40 mg merk ik verschil/ verbetering. Pillen gebruiken is nooit iedeaal maar ik kan nu wel redelijk functioneren, werken , voor mijn kinderen zorgen, een leuke moeder voor ze zijn en af en toe genieten van het leven[lees meer...]. Zodra ik mee stop wordt ik zwaar depressief en suisidaal. Dus ik heb dat pilltje van elke dag maar geaccepteerd. Citalopram niet in de avond innemen want dat zorgt voor slaapproblemen. Sterkte en als ik het kan dan kan jij het ook. Gr, F.

18-11-2021 | Vrouw | 47
Veel oorsuizen