Ervaringen met Citalopram

citalopram

Chronische depressie (62 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-04-2021 | Man | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb vanaf m’n 25ste zeer gewelddadige dromen die de dag erg beïnvloeden, net of ik daardoor in een soort geestelijk druk pak liep of een geestelijke dwangbuis. Zo’n 10 jaar geleden ben ik met een lichte doses (10 mg) citalopram begonnen en sindsdien heb ik een veel betere nachtrust met zeker 90% minder geweld en angst dromen Zodra ik een avond vergeet de pil in[lees meer...] te nemen is direct de ellende in de nacht weer daar. Hiermee bewijst het pilletje toch echt z’n werkzaamheid bij mij

05-01-2020 | Man | 53
citalopram (40mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb Citalopram ruim 20 jaren gebruikt ivm, ADD, gegeneraliseerde angststoornis waarbij de oorzaak een vroegkinderlijk trauma is . 2 jaar geleden besloten om mijn psychische problemen met Neurofeedback definitief op te lossen ipv medicatie. In juli 2019 ben ik begonnen met het afbouwen van de Citalopram. Van 40 mg naar 30 ging zonder problemen. Van 30 naar 20 ging ook g[lees meer...]oed. De stap van 20 naar 10 ging echter niet goed. Terug gegaan naar 20 mg en gestart met afbouwstrips. In 28 dagen met hele kleine stapjes naar 10 mg. Geen klachten gehad. Daarna van 10-5 mg met afbouwstrips. Wel veel moeilijke dagen gehad. Daarna van 5 naar 2 mg in 28 dagen zonder al te veel klachten. Ben nu bezig van 2 mg naar 0 mg. Ook deze stap is lastig. Ik zit nu 2 dagen op 0.5 mg en heb nog 10 dagen te gaan voordat ik niet meer gebruik. Bij ieder stap ; van 2 naar 1.5, van 1,5 naar 1 weer lastige dagen gehad. Brainzaps, emoties, down gevoel etc.. Maar als je weet dated klachten komt door het afbouwen en het heel rustig aan doet lukt het.(afbouwstrips is echt een aanrader) Zoals ik hierboven al schreef ben mijn psychische problemen gaan aanpakken met Neurofeedback. Psychische klachten zoals angst, burn-out, depressie, PTSS. ADD etc worden veroorzaakt doordat bepaalde delen in je brein niet in evenwicht zijn. Met Neurofeedback train je die delen zodat ze voor eens en altijd in de juiste stand komen te staan. Informatie over de medicatie afbouwstrips kun je gewoon via Google vinden; Afbouwstrips

18-10-2018 | Man | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik ben veteraan met ptss, hiervoor gebruik ik als hulpmiddel Citalopram 10 Mg. Geweldig middel om mijn stress level te reduceren waardoor mijn geest tot rust komt. Zal hierdoor dit middel zeker blijven gebruiken, ben weleens 3 maanden gestopt. Hierdoor ontstonden gelijk weer klachten. Bijwerkingen zal ik mee moeten leren leven, ik geef niet toe aan de vermoeidheid en p[lees meer...]robeer veel te bewegen, hierdoor voel ik me wel weer fysiek fitter. Echter wat ben ik soms toch moe ervan😬

20-09-2018 | Man | 60
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Als startmedicatie gebruikt in een ziekteproces sinds 1979.

05-01-2018 | Man | 32
citalopram (60mg)

03-02-2024 | Vrouw | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vandaag mijn eerste pil genomen. Best eng. En door de positieve verhalen houd ik mij vast dat het goed gaat komen. Dank iedereen.

07-10-2023 | Vrouw | 42
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Lieve mensen, Ik wil graag mijn verhaal delen met jullie in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Dit is voor mij de 3e keer dat ik met citalopram ben gestart. Ik heb een complexe ptss. Iedere keer dacht ik, ik stop met de inname. Ben geen voorstander van medicatie. Maar liever medicatie dan de hevige depressies en dissociaties. Maar: Ik heb ook veel andere medicat[lees meer...]ie in het verleden gehad. Maar deze werkt bij mij het allerbeste. Wat ik lees in jullie verhalen is heel herkenbaar. Tips; hopelijk hebben jullie er wat aan 😀 - Afvlakking van gevoelens/emotie; mijn dosering verlaagd van 30 naar 20 mg. - inname s'avond ipv s'ochtends. Citalopram maakt je moe. - start citalopram beste 10 mg dosering. In de 1e 4 weken lorazepam ernaast nemen. Niet teveel max 1 mg op een dag. Op deze manier zijn de bijwerkingen veel milder. Lorazepam en citalopram beide 2x beide mee gestopt. Lorazepam is lastiger maar daarom neem het minimaal in en niet langer dan nodig is. Want het is verslavend. Blijf positief bij de start en afbouw. Neem je rust, eet en drink goed. Afleiding zoeken waar je relaxed van wordt, voor mij is dat series kijken 😀 Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad. Lieve groet en hou vol, je kunt het!

13-06-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Er zouden wat artsen zich terug mogen herscholen of patiënten rechtstreeks naar een psychiater doorverwijzen ! Als je langdurige stress hebt met verschillende gebeurtenis ( psychotrauma) is dit het middel om het nog meer te versterken zoals koffie, xtc enz….. . Ik had extreme paniekaanvallen , paranoïde waardoor de dosis werd verhoogd. Ik ging dood , plaste mij dood, at n[lees meer...]iet meer, sliep niet , uiteindelijk toch op het spoed geraakt waar ze mij omschakelde naar serlain, de zelfdoodgedachten waren afgezwakt maar het was zo ver dat ik een hypodentremie kreeg na 2 weken. Luister naar u patiënt want een paar uurtjes later zou ik eraan zijn geweest maar had op tijd zelf nog de ambulance gebeld !

27-12-2022 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer een half jaar. Daarbij slikte ik lorazepam I.v.m. heftige en langdurige herbelevingen. Ik kreeg eerst 10 mg Citalopram voorgeschreven en na twee weken ging ik naar 20 mg. De eerste drie weken (vanaf het begin) waren heel zwaar. De angsten en de depressie namen toe. Ik ging sterk twijfelen aan de effectiviteit van de citalopram maar de psych[lees meer...]iater verzekerde mij ervan dat ik nog even vol moest houden. En hij bleek gelijk te hebben. Mijn angsten werden langzaam maar zeker minder en ook de depressie verminderde. Ik slikte toen nog wel Lorazepam, en die zorgde nog wel voor de nodige bijwerkingen (pleinvrees en depressieve gevoelens) maar daar ben ik op een gegeven moment, toen ik me goed genoeg voelde, ook geleidelijk mee gaan afbouwen. Nu zit ik alleen nog aan de citalopram en het bevalt me goed. Het is niet zo dat ik me nooit meer depressief of een beetje angstig kan voelen, maar het is tot dusver niet meer zo zwaar geweest als voordat ik begon met citalopram. Zelf had ik in de eerste weken echt veel steun en bevestiging nodig en had ik heel veel aan dit soort reviews dus ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.

15-12-2022 | Vrouw | 35
citalopram (40mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
In het begin hielp het echt goed maat nu niet meer ik probeer mijn tranen niet te uiten en m'n emotie s

07-03-2022 | Vrouw | 21
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Begonnen met 10 mg ik was immers gevoelig voor medicatie. Ben begonnen omdat ik heel veel paniekaanvallen had door ptss en een depressie had. Bij 10 mg merkte ik al dat ik hoofdpijn kreeg en dat ik nerveus werd. Er werd mij verteld naar 20 te gaan, mijn brein was immers kapot en medicatie was het enige wat zou werken en ik geloofde ze. Met ze doel ik op de psychiaters die [lees meer...]ik heb gezien en de huisarts. Uiteindelijk dus naar 30 gegaan vanwege de bijwerkingen. Ik werd extreem angstig en kreeg hoofdpijn maar de paniek was minder. De depressie was ook minder. Maar niks was het waard als ik zoveel angst ervaarde. Ik ben dus gaan afbouwen en heb hier 3 jaar over gedaan omdat dit geen middel is te vergelijken met andere antidepressiva. Dit middel is een hel. Afbouwen met dit middel is een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Ik kreeg paranoia, zo erg dat ik dacht dat ik dood zou gaan als ik de deur uit ging. Ik heb dit nooit eerder gehad en ben niet gek. Dit heeft citalopram veroorzaakt. Deze gedachte wordt ondersteund door meerdere psychiaters die mij hebben helpen afbouwen in de drie jaar. Citalopram is hetzelfde als cocaine verslaving volgens hen. Je wordt zwetend wakker, krijgt extreme dromen. Zulke heftige paniekaanvallen dat je getraumatiseerd wordt. Ik had gewild dat ik dit middel nooit had genomen want het heeft ZO veel schade aangericht. De “professionals” vertellen je niet hoeveel schade dit middel tebrengt en hoe moeilijk het afbouwen is. Ben nu 1 maand citalopram vrij en voel me fantastisch! Ik ben overgestapt naar paroxetine om te kunnen afbouwen en slik nu niks meer want ook paroxetine heeft zware nadelen. Alleen overstappen en dan afbouwen werkt beter voor de mensen die niet weten wat ze moeten doen. Mijn advies is om geen antidepressiva te nemen want het heeft alleen maar schade aangericht. Hier heb ik het over sertraline, fluoxetine, citalopram en paroxetine. Allemaal gehad. Allemaal vreselijk. Maar NIKS is zo erg als citalopram. Kilometers van weg blijven.

23-07-2021 | Vrouw | 40
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
8 jaar geleden een jaar lang citalopram 20 mg genomen van centrafarm. Kan me niet herinneren dat ik zo'n extreme bijwerkingen had dan nu met 10mg van aurobindo. Ik heb citalopram voorgeschreven gekregen omdat ik na maanden veel stress ineens niet meer op kan staan zonder hevige stress en spanning die me letterlijk verlammen. Heb nu 3x 10 mg oxazepam ter ondersteuning ma[lees meer...]ar sleep me de dagen door. Huisarts zegt doorzetten , zou de overstap naar ander ( centrafarm) opnieuw hele heftige klachten geven ? Ik kan bijna niet meer na 12 dagen.....

21-05-2021 | Vrouw | 64
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik wilde er liever niet aan, maar had door de coronastress en een mislukte liefde zo weinig levenslust dat de huisarts heeft aangedrongen en daar heb ik haar later voor bedankt. Ik trek me alles véél te véél aan en de Citalopram haalt de scherpe randjes weg. Ik bulk van de levenslust en energie. Heb in mijn eentje mijn hele huis opgeknapt. Ik ben er erg blij mee. Het re[lees meer...]sultaat is zo prettig, dat ik een beetje hoofdpijn af en toe op de koop toe neem. Ik voelde me na een dag of 2 al heel prettig relaxed alsof ik een wijntje op had. Hahaha

18-03-2020 | Vrouw | 29
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het middel werkt voor mijn gevoel maar net iets beter dan de last die ik vind door de bijwerkingen. Ik kan weer redelijk deelnemen aan de maatschappij dankzij dit middel. Nadelen; Ik kan niet meer zo goed nieuwe dingen aanleren sinds ik dit middel gebruik. Ik heb altijd honger zelfs als ik vol zit en aan de andere kant is mijn emotie te veel afgezwakt om mij genoe[lees meer...]g te motiveren om eten te laten staan. In de avond wakker, smorgens moe, slecht slapen etc.

25-08-2019 | Vrouw | 30
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
4 jaar aan de medicatie gezeten. De ene keer 10 mg op toppunt 40 mg citalopram. In mei gestopt ivm nieuw werk. Eerste 2 weken heel zwaar gehad echt afkicken daarna super veel energie en goed slapen. Na 4 weken ging het langzaam achteruit. Laat van spierspanning, stijve kaken heel veel angst om alles om mij heen en weer nacht merries. Binnen 3 weken compleet afgegleden naar[lees meer...] niks kunnen angst huilbuien en boosheid. Sinds 8 dagen weer begonnen met 10 mg. Wat een hel zeg! Moet er door heen elke dag contact met huis arts. Zo angstig dat ik niet alleen durf te zijn. Mijn netwerk heeft het zwaar en gun ze dit echt niet. Na 5 dagen wel eindelijk door kunnen slapen en langzaam meer trek en minder misselijk, wel veel last van hartkloppingen en vooral s ochtends paniek en huilbuien. Nog steeds erger negatieve gedachten. Toch hoop ik dat het aanslaat zoals de jaren ervoor. Toen lukte mij het wel met moeite om 20 uur per week te werken. Heel regelmatig leven hielp mij om het vol te houden. Geloven dat andere voor mij klaar staan en ik voor hun. Ik adviseer echt goed contact te houden met mensen om je heen als je begint. Je weet nooit hoe je er op reageert. Ik heb trouwens chronische ptss al vanaf mijn 18de.

10-07-2018 | Vrouw | 43
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
mislukte paroxetine coldturkey die zorgde voor een maandenlange hellenrit...ondanks herstart waardoor klachten nog erger werden, toen switch naar cita en telkens ophogen....zonder effect...slechte huisarts die suicidale wanhoopsgedachten wegbagatelisseerde.....traumatische ervaring slik het nog omdat ik extreme angst heb om te switchen of af te bouwen al 2 jaar in therap[lees meer...]ie om die hel te verwerken, waar het eindigt....geen idee...optie is naar seroquel of fluoxetine...maar durf nog niet ;-(