escitalopram

Bij  DepressieX

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-11-2022 | Vrouw | 31
depressie + angststoornis

24-10-2022 | Vrouw | 63
escitalopram (10mg)
Ik ben in 1 week tijd na wisseling van Duloxetine naar ecitalopram zo depressief en angstig geworden dat ik nu niet meer weet wat ik ermee aan moet. Reden van gebruik. Depressief en angst

10-09-2022 | Man | 46
escitalopram (10mg)
Gebruikte eerst ander medicijn. Daar was ik mee gestopt. Na echtscheiding belandde ik in neerwaartse spiraal. Huisarts stelde voor om lexapro te proberen. Dat beviel héél erg goed. Ik kreeg meteen wind in de zeilen en maakte snel grote stappen. Daarom zeer tevreden. Nu na een paar jaar denk ik pas aan afbouwen.

11-08-2022 | Man | 46
escitalopram (10mg)
Verschillende antidepressants gebruikt, maar deze werkt toch wel het beste. Zowel tegen de depressie als angsten. Het heeft zijn tijd nodig, maar op een gegeven moment weet je precies hoeveel milligram je nodig hebt. Bij pieken en dalen fijn om de dosis te verhogen en te verlagen. Grootste nadeel vond ik de gewichtstoename, verlies van libido en de oppervlakkigheid. Voor d[lees meer...]e rest kom je er nooit van je leven van af, want ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar keer op keer een terugval. Niet in het begin, maar pas na 5 á 6 weken. Maar goed, accepteren dat je niet zonder kan is de kunst. So be it...Liever wat nadelen dan die vreselijke gevoelens.

11-08-2022 | Man | 32
escitalopram (20mg)
Gebruik nu al enkele jaren Escitalopram ivm paniekaanvallen en depressie. In begin veel last van gehad. Was er nog slechter aan toe dan zonder medicatie, na enkele weken van zware vermoeidheid en levendige dromen toch veel beterschap. Nu gebruik ik dit al enkele jaren en de paniekaanvallen zijn zo goed als onder controle , enkel die vervelende ‘schokjes’ in mn hoofd. Heeft[lees meer...] nog iemand deze bijwerking ? Kan echt irritant zijn , precies of er iemand stroomstootjes door mn brein stuurt en maakt me wel wat verward op die moment

27-07-2022 | Vrouw | 32

05-07-2022 | Vrouw | 29
escitalopram (30mg)
Het hielp mij door de donkere wolken heen te kijken

31-12-2021 | Man | 45
escitalopram (10mg)
Depressie , PTSS, mishandeling in jeugd, verstoting van ouders. Ik neem het nu voor de 3de dag en idd , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig, emotioneel , gevoel van schuld, ik kan wel hele dag wenen.

09-11-2021 | Vrouw | 25
escitalopram (5mg)
Ik schrijf eigenlijk nooit reviews, maar wil toch graag vertellen over mijn zeer goede ervaring met escitalopram. Ik slik 5mg, omdat ik vaak sterk reageer op medicijnen. Ik heb 7jr geleden een depressie +burn out gehad en daarna nooit meer de oude geworden, tot nu! Vele jaren aan trajecten bij verschillende psychologen. Veel geleerd, maar was helaas niet voldoende. Het geb[lees meer...]ruik van escitalopram heeft mijn leven echt veranderd. Ik ben niet meer zo onzeker, minder druk in m'n hoofd, heb meer energie, geen somber gevoel. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik het medicijn vroeg in de ochtend neem, zodat ik 'savonds in slaap kan vallen. In het verleden heb ik 1,5 jaar sertraline gebruikt. Hier werd ik erg moe van. Daarom stond ik niet te springen om weer ad te gebruiken. Echter, was ik op een punt beland dat ik geen andere oplossing meer zag, dus toch begonnen met escitalopram. Je moet in het begin ff door de bijwerkingen heen. Ik kon niet goed in slaap komen, had soms strakke kaken en een verstoorde eetlust. Na circa 1,5-2 maanden was dit weg en ik geniet weer van het leven!

06-11-2021 | Man | 32
escitalopram (10mg)
Neem deze medicatie reeds 1 jaar ongeveer. Weinig last van bijwerkingen buiten last van obstipatie,maar neem deze wel samen met invega 6mg en teen halve tranzodone De reden dat ik deze neem is depressie en angsten. Ook zijn er nog andere klachten zoals psychose onder anderen,vandaar de andere medicatie Zelf vind ik dat deze goed zijn werk doet en dat er niet al teveel[lees meer...] bijwerkingen zijn. Je moet het wel de tijd geven om zijn werk en dat is minumum 2 maand zeker!

31-10-2021 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Gestart vanwege onrust/depressief gevoel. Depressie een stuk minder, angst nog niet weg, wel wat minder. Prikkels en drukte van buiten worden afgevlakt, escitalopram lijkt er een soort ‘bubbel ‘ omheen te doen. Bijwerkingen vallen erg mee, libido verlies valt mee, stemming verbetert wel degelijk. Nu 4 weken bezig op 10 mg, inslapen is wat moeilijker , sufheid valt mee.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

20-07-2021 | Vrouw | 22
escitalopram (20mg)
Een aantal maanden geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor voornamelijk angstklachten. Dit leek wel iets te helpen. Uiteindelijk een ernstige depressie erbij gekregen en de escitalopram opgehoogd tot 20 mg. Helaas totaal geen werking meer gemerkt . Angsten kwamen terug en ook de somberheid was zeer sterk aanwezig. Dus ga nu afbouwen en starten met venlafaxine in [lees meer...]de hoop dat dit wel werkt

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum