escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

09-04-2019 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.

14-02-2018 | Vrouw | 69
escitalopram (10mg)
slechte ervaring ik slik ze nog maar ga binnenkort met de huisarts overleggen

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

12-09-2019 | Man | 34
escitalopram (10mg)
Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.

21-06-2019 | Man | 43
escitalopram (20mg)

03-02-2018 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
Ik ben momenteel aan het starten met escitolapram 5 mg en het leek me wel fijn om een dag tot dag beschrijving van de bijwerkingen bij het starten. Dit stond namelijk overal alleen vaag beschreven, dus dit leek me wel fijn voor komende starters. Dag1: koud, rillen, elektrische shocks in mn benen, klappertanden. Veel verschillende bijwerkingen, maar allemaal maar even 5 m[lees meer...]in. En ik was gelijk na 2 uur mijn onrust kwijt waardoor ik deze bijwerkingen niet zo erg vond. En niet onrustig werd van de bijwerkingen. Kon prima werken en naar verjaardag Dag 2: werd snachts misselijk wakker en met buikpijn. Zo misselijk en buikpijn dat ik niet kon werken. Even een dagje bijkomen op de bank. T.

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

01-11-2018 | Man | 61
escitalopram (2,5mg)
Deze ervaring schrijf ik omdat ik graag het starten van escitalopram aandacht wil geven Ik gebruik nu zes weken dit middel en voel me erg rot en merk nog geen voordeel. De dosis is 5 mg. Mogelijk is dit te laag voor een goede therapeutische werking. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Met rot voelen bedoel ik snel moe veel nare gedachten en heel weinig energie voor[lees meer...] initiatieven.

07-06-2018 | Vrouw | 54
escitalopram (2,5)
Begin april na de nodige stress en na paniekaanval snachts kon ik niet meer slapen. Van de huisarts oxazepam gehad en Nasr psycholoog. Echter ik raakte steeds meer in paniek, slapen ging moeizamer en kon daar ook alleen maar aan denken. Nu is het ook zo dat ik 3 jaar geleden een angststoornis heb gehad. Traumatische ervaring geweest en dat vertaterkt ook nu de angst. I[lees meer...]nmiddels loop ik bij psychiater en na het voorschrijven van 0,25 Mg xanax 3x per dag wat totaal niet hielp (alleen slapen ging beter) omdat ik maar blijf huilen en bang zijn en denken dat ik hier niet meer uitkom. Gisteren besloten om over te stappen naar 1mg xanax retard. Wordt er rustiger van maar slapen nu eeer moeilijk. Daarnaast begonnen per vandaag met 2,5 Mg escitalopram. Psych vond het beter om langzaam op te bouwen ivm slechte ervaring 3 jaar geleden met sertraline. Bedoeling g is om nu 2 wkn 2,5 Mg te gebruiken. Dan 5. En dan naar 7,5 of 10. Hoe ga ik weten of AD aanslaat of dat het de benzo’s zijn die mij rustig houden?

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram (15mg)
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

05-11-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

04-09-2019 | Vrouw | 40
escitalopram (15mg)
Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum