Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

07-02-2024 | Man | 66
Chronische depressie
Met veel interesse de meningen van iedereen gelezen aangezien ik net gestart ben met 10mg. Als oudere man (66j) dit soort medicatie moeten nemen is een verhaal die dikwijls voorkomt. Alles begint achteruit te gaan en een pilletje zou de oplossing niet mogen zijn maar als de dokter het voorstelt zal het wel juist zijn zeker... Langs de ene kant ben ik relatief bang van de [lees meer...]bijwerkingen want ik wil geen mini zombie worden maar langs de andere kant is het misschien de oplossing om terug het leven een beetje rooskleuriger te zien. Jaaaaren geleden eens naar een psychiater geweest en volgens die heb ik wegens een tekort aan een bepaald stofje in de hersenen, een chronische depressie. Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik blij ben om mijn verhaal eens te mogen doen hier want ik hou mijn "problemen" bewust verborgen voor iedereen.

09-08-2020 | Man | 21
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

27-04-2018 | Man | 56
Chronische depressie
Ik gebruik nu sinds 2002 medicatie voor de depressie en de angsten. ik heb in die periode al van alles geslikt. sinds een aantal jaren heb ik, tegen de depressie, als hoofdmiddel escitalopram i.c.m. wellbutrin. escitalopram bevalt tot nu toe goed. behalve het tandenknarsen, en de bijwerkingen die ik in het begin heb gehad, werkt het redelijk goed.

08-11-2016 | Man | 45
Chronische depressie
This medicine works well, however 10 mg. gives me continuous diarrhoea. Therefore I use only 5 mg which is not ideal. It also results in libido loss, which is why I use it in combination with bupropion (Wellbutrin 150mg).

08-11-2016 | Man | 45
Chronische depressie
Het middel werkt aardig, alleen krijg ik van 10mg aanhoudend diarree. Ik gebruik daarom 5mg en dan is het nog niet ideaal. Verder verlaagt het mijn libido en daarom neem ik er bupropion (Wellbutrin 150mg) bij.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

16-09-2019 | Vrouw | 22
Chronische depressie
Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.

31-08-2019 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)

02-10-2018 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Van Citalopram overgestapt naar Escitalopram. Dit kan zonder af-/opbouw, daarom geen bijwerkingen gehad. Ik voelde me beter en energieker met Escitalopram. Om redenen overgestapt op een ander anti-depressivum.

11-07-2018 | Vrouw | 62
Chronische depressie
Ik voel me zó anders tegenwoordig, ben er nog steeds verbaasd over. Niet depressief meer, en niet manisch door teveel antidepressiva (Ad), maar de laatste maanden ben ik vrolijk en optimistisch. Dat voelt bijzonder, heel bevrijdend en ook een beetje beangstigend, want wie weet is het morgen weer voorbij. Even op een rij: Vanaf mijn 25e was ik depressief en dat hield i[lees meer...]k vol zonder medicijnen totdat ik op mijn 39 (in 1995) instortte en in de ZW belandde. Toen begon ik met Ad (3 jaar Prozac met tussenstop, bij 2e keer Prozac werd ik licht manisch en kwam ik opnieuw in de ZW. Nieuwe Ad (Citalopram) ging goed, totdat ik ermee stopte en opnieuw -> ZW. Ad -> stoppen -> ZW, Ad -> stoppen -> ZW, dit gebeurde 5 x totdat ik na 10 jaar (onder druk van UWV) inzag dat stoppen met antidepressiva geen zin had. Een jaar later (2006) kreeg ik diagnose borstkanker, waarbij bleek dat ik ernstig depressief werd door de combinatie Citalopram en diverse soorten hormoontherapie. Na 6,5 jaar kankerbehandelingen ‘normaliseerde’ de ernstige depressie in een normale depressie. En nu sinds begin 2018, omdat ik de laatste jaren steeds somberder werd, en in een laatste poging de huisarts om een ander middel vroeg, ...nu heb ik ineens een Ad- soort dat wél werkt, een pil die écht mijn depressie onderdrukt. Ik kan het bijna niet geloven dat ik ineens in een wereld beland ben waar ik het naar mijn zin heb. Ongelooflijk dat ik dit nog mag meemaken op mijn 62-e. Ik ben zo blij met escitalopram! ❤️❤️❤️

25-04-2018 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Chronische depressie
Heeft geen effect bij mij helaas. Begonnen met 10 mg en na een maand verhoogd naar 15 mg. Nu weer een maand verder helaas geen effect, alleen erg vervelende bijwerkingen, en ga nu in overleg met mijn psychiater waarschijnlijk Nortrilen proberen.

22-04-2018 | Vrouw | 66
escitalopram (15mg)

22-04-2018 | Vrouw | 66

05-07-2017 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Medicijnen slaan totaal niet aan, ben nu ruim 5 weken verder, jammer, had gehoopt dat het enigszins zou werken. Vrees dat ik een resistentie heb opgebouwd in het verleden omdat ik veel verschillende medicijnen heb geprobeerd, alleen Seroxat sloeg geweldig aan, maar daar ben ik te snel mee gestopt. Later nogmaals geprobeerd maar werkte toen niet meer.